Peking Shoe Tree


Shoe tossing kommer från USA (som alla stolligheter) och ursprunget och symboliken är lite oklar (en del vill t ex mena att de hänger utanför knarkarkvartar/langares ställen). När utsmyckade skor som dessa kastas upp i ett träd så kallas det för ett "Shoe Tree" och iaf utomlands så brukar det första paret få sällskap av fler vilket förstås gör namnet ännu tydligare. Detta träd står vid bussterminalen i Norrköping som jag passerar varje dag på väg till jobbet.


Vi får väl se om de blir hängande och om det blir flera. Någon har lagt ner lite möda på att måla de här gympadojjorna iaf och de hänger högt nog för att få bli kvar tills någon tråkig kommunalarbetare med stege eller motsv. bestämmer sig för att de inte ska va kvar. Själv tycker jag det är lite roligt med såna här avbrott i det gråa vardagliga, lite lagom tokigt sådär och utan att förstöra något :) Något som får en att hajja till lite utan att vara upprörande. Tur jag bär med mig lill-Canonen överallt.

Läs mer på Wikipedia om shoe tossing och shoe trees.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: "kuriosa" om udda och märkliga saker och ting..

Vissa menar även på att ibland (i USA) hängs skorna upp i träd utanför huset när en kille loosat oskulden.. Finns säkert flera olika "förklaringar" till att man från början hängt upp skor i träd och liknande.. Bl.a i filmen "big fish" hänger dom upp skor, dock inte i träd tror jag utan på ledningar mellan husen eller liknande om jag minns rätt..!

2010-06-06 @ 23:12:28
Postat av: Bengt

Jo, det står många olika anledningar i wikipedia-artikeln som jag länkade till :) Skorna är kvar, än så länge...

2010-06-07 @ 20:40:55
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0