SE-XXE - A Work in Progress

Jag hade sedan tidigare en inbjudan från flygchatbekanta J att när jag är i Västerås komma över till Johannisberg och kika på bygget av en DynAero MCR 4S som han är involverad i. Efter att jag skrivit skolprovet i GNAV i förra veckan så kände jag att jag hade både tid och ork att nappa på erbjudandet så jag ringde upp och straxt var jag där.


Kärran är i trakten av 80-90% färdig även om det vid en första anblick kanske inte ser ut så :) De mest väntar på att våren ska komma så de kan ta ut och den viga vingarna med kroppen och påbörja flygutprovningen.

Om man kikar bakåt däremot så ser det ju riktigt ombonat och klart ut.

MGL Avionics Stratomaster Voyager, fint ska det låta och inte såg det väl så illa ut iofs. Riktigt coolt är att man i PC kan skapa en helt egen layout på de olika mode:rna och när man stoppar i minneskortet så kommer det att se ut precis så. Fullt stöd för Jeppesen-databas och SVT.


Solid state-gyrona sitter under förarstolen nere på durken.

En Rotax 912S på 100hk ger ekipaget en trevlig marschfart på runt 135kts!

Vingen sedd från lite annorlunda perspektiv. Det är två genomgående vingbalkar och stryktålig upp till 17G! DynAero använder några olika standardkroppar/vingar till flera olika modeller och kroppen från 4S används även till den kommande 2-motormaskinen "MCR Twin" som utlovar helt otroliga 205kts cruise med 2*Rotax 912ULS alternativt 914! Låt oss säga såhär, jag tror det först när jag ser det...

Baksidan av panelen, allt knyts samman med vanliga 9-pol D-SUB RS232! Och USB! För motorvärden så knyts givarna in i en "hub" som sedan skickar allt via en kabel till panelen vilket såklart reducerar antalet kablar som måste dras genom skottet.

SE-XXE är den andra MCR4S som sätts ihop i Västerås, den första är såld och även denna är till salu då det är DynAeros generalagent som sätter ihop dom. Så länge den inte är såld så kommer den gå som demo. Tanken är att DynAero ska komma med en certifierad modell av 4S men kombon av finanskris och seg JAA-byråkrati som ännu inte förmått sätta de nya certifieringsreglerna på pränt har försenat det hela.

Tack för titten grabbar! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: PC

Fin kärra även om jag är notoriskt skeptisk till allt med SE-X eller SE-Y reg.

2010-03-01 @ 18:35:16
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: David

Vill ha "update" om skolningen nu!!! Mvh David

2010-03-14 @ 09:51:23
Postat av: Bengt

:) Börjar nästa vecka, outsagt vilken dag än så länge, antagligen tidigt kanske redan imorgon. Var ute och rostade av igår, kommer blogg sen. Ska lyfta över kärra till ESSP idag vid lunch åt en vän, aldrig fel med lite gratis flygning :)

2010-03-14 @ 10:08:23
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: J

"Fin kärra även om jag är notoriskt skeptisk till allt med SE-X eller SE-Y reg."



Kunskap är trygghet. Det är bara naturligt att känna sig obekväm med sånt man inte har kunskap om.

2010-03-14 @ 11:04:53

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0