Ballongjakt

Eller, ja... vad ska man kallade det annars? Inom flyget så är termen ballongjakt reserverad för när man med flygplan jagar efter ballonger uppsläppta från marken för att punktera eller fånga dessa i flykten. Men, när man som varande flygtok som jag jagar en varmluftsballong med bil då? :)

Det är en lite udda "sport" jag ägnar mig åt vid tillfälle och i tisdags förra veckan så var det en såndär bra ballongflygkväll som sammanföll med att jag hade tid och lust att jaga lite... hehe. Kom från flygklubben och såg den, funderade på om jag skulle men jaktinstinkten tog över och trots att jag inte hade stora kameran med mig så tog jag upp jakten.


Den såg ut att vara på väg nedåt ute vid Ekängen men frågan var om det skulle bli Ekängen-sidan eller mera mot småbåtshamnen. En snabb visit i hamnen gav svaret på frågan... Ekängen! Men fortfarande med rätt så god höjd. Hämta kameran eller inte, hämta kameran eller inte... såklart! Gasen i botten!

Var ute på Ekängen i rättan tid men hade svårt att bedöma vart han slutligen skulle hamna och inte minst - hur tar jag mig dit?! iPhone med Google Maps kom till god nytta. Till slut blev det åka mot "Privat väg-skylt" in bland sommarstugorna, kom fram sekunderna efter han satt ner ballongen och en snäll sommarstugeägare lät mig löpa över hennes tomt för att få lite fina bilder - Äventyr :)

Skymningen var långt gången såhär vid 21:30-tiden så det var i sista stund de landade.

6 glada fanns i korgen och det är en viss utmaning att ta sig i och ur...

Jag häpnade något när de berättade vart de startat ifrån... Trädgårdsföreningen! En park mitt i centrala Linköping. Piloten berättade att de med rätt startteknik inte har några problem att stiga rakt vertikalt så att de går fria från alla hinder även mitt i stan. Coolness! Betänk också att varmluftsballong är det första sätt vi människor lärde oss flyga på redan runt 1783! Typ 120 år före bröderna Wright - släng er i väggen! :D

Sen var det ju de där små detaljerna som kallas för "controlled flight" och "heavier than air..." då...


Alla hjälptes åt för att flytta ekipaget från vallen till den lilla "vägen" som fanns i kanten. Ballongpiloter är noga med att störa/förstöra så lite som möjligt för andra.


Piloten förresten visade sig vara den rätt så kända Jan Balkedal, en riktig räv inom svenskt ballongflyg. Han har både jobbat med film-/TV-produktion och även framgångsrikt tävlat med ballong i många år. En mycket trevlig herre!

Dags att tömma och packa ihop. Det tar normalt c:a en halvtimmes arbete före och efter flygning men under tävling berättade Jan att ett vältrimmat team kan få ballongen i luften på 5 minuter! Otroligt för den som sett allt bök som normalt är involverat med uppackning, fläktar, gasoltuber, brännare, korg och allt annat.

Upp in i ballongen med sina 5000m3(?) luft värmd till mellan 80-90°C.

Tröttare och tröttare blir den...

Många nyfikna samlades såklart, inte var dag det dimper ner en stor ballong på gården. Här är markägarens dotter med man. Bara glada miner och inga hagelbrakare.... ;)


Alla hjälptes åt att packa ihop ballongen.


Brum :)

Jag har hjälpt till en del vid ballongflygningen men jag har aldrig haft förmånen att få flyga med. Det kostar runt 1900:- och det är väl inte hela världen men det har inte blivit av. En viss bloggist fyller ju jämt snart, kan vara ett tips ;)

Det skulle vara så najs! Segelflygare pratar om att de flyger ljudlöst men detta måste vara något helt annat! Absolut tystnad och ändå i luften bara avbrutet då och då av en mäktigt dån från en drake, förlåt, jag menar brännare :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Kommer mycket väl ihåg när jag såg 14 ballonger samtidigt i trakterna runt Björs!! Det var SM och dom hade startat i Ringarum. McDonalds landade på våran mosse...... Mvh David

2010-07-28 @ 18:55:42
Postat av: Åsa

Nu när du är klar med att ta flygplanskort kanske du ska ta ballongkort?

2010-07-29 @ 21:42:30
Postat av: Bengt

David: :)



Åsa: det har jag ju redan, ser du inte korten jag tagit här ovan? ;)

2010-07-29 @ 23:09:32
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0