MCC M1

Så var det då äntligen dags att kliva in i simulatorn. Oh the terror... :) Fast vi kände oss rätt väl förberedda men vad hjälpte väl det? :D Eller jovisst, det gick ju såklart mycket bättre för oss än det skulle gjort annars men det var en omtumlande upplevelse för oss båda ändå.



Vi hade fått höra mycket om att simulatorn var gammal och dålig, hackig i rörelserna och dålig grafisk presentation. Jag tyckte inte att det var så illa faktiskt, den flög rätt ok, mjukt och fint men jag upplevde att den ibland släpade efter något som vid inbromsningar på banan så dröjde det 1-2s innan den tippade framåt.

Både Ivan och jag hade vår beskärda del av misstag, stora som små men överlag så funkade det ok och vid fick betyget "good" av instruktören. Det jag själv upplevde svårast var att lära mig tolka instrumenten snabbt, att få igång "scanningen". Det i sin tur ledde fram till dålig kontroll på fart och höjd men nu börjar jag få kläm på dom. Man kan tycka att det är samma flyginstrument i alla plan och visst, de sitter på samma ställe men hur de visar informationen varierar något. Framförallt höjd- och fartmätare hade lite annan representation än vad jag är van vid och det motverkade en snabb och korrekt scanning. En annan sak som är ny är också att de sitter så relativt lågt ner, det är verkligen "look down", på de mindre kärror jag är van vid sitter de relativt sett mycket högre upp och dessutom närmre ögonen.

Vi började passet med en briefing där vi presenterade oss, fyllde i lite papper och gick igenom en del saker om vad passet ska innehålla för moment. Sen gick vi ner och satte oss i simulatorn, Ivan började som Pilot Flying. Vi fick en dragning om alla instrument och reglage och sedan började vi med checklistorna. Checklistorna var större utmaning än när vi övat i papperstigern eftersom man nu verkligen fick hantera alla saker och att förstå hur en del grejer fungerar och reagerar tog lite extra tid. Det gäller att komma ihåg vad varje punkt på checklistan ska motsvaras av för åtgärder för oftast är det mer än en sak bakom varje punkt. Det är också viktigt att komma ihåg vad man ska säga när punkten är avslutad som "set", "set and checked", "armed", "warned", "on" o.s.v och vem som faktiskt ska utföra åtgärden.

Efter start så steg vi på runway heading till FL120 och trimmade planflykt för att sedan prova branta svängar. Jag hade lite problem med att trimma ut kärran stabilt på rätt höjd för jag överkorrigerade hela tiden, tog nog ett par minuter innan jag hittat känslan. Små korrigeringar! Svängarna gick bra. Sedan fick vi prova en ILS-inflygning med autopilot, go-around och därefter en utan både autopilot och F/D. Go-around var svårare än förväntat, det är bara 3 saker, call out "go around", "set flaps 11", "set go-around thrust" sedan följt av "gear up" och "set climb thrust". Men på den höjd man är gäller det att vara snabb som en kobra... Jag satte thrust och pitchade upp mycket men fick ändå "pull-up!" från GPWS... mycket osnyggt! Men det är första passet och vi är här inte i första hand för att lära oss flyga Fokker F28 utan för att öva våra CRM skills, jag kommer inte att göra om det och det är ju en del av poängen :) Vi fick båda "overspeed" också vid ett tillfälle var och det är ju inte kul, men lärorikt hehe. Jag vidtog iaf korrekt åtgärd när det hände... WIN! :D

Nu ska jag börja läsa på passet ikväll och titta igenom en massa saker som behöver repeteras igen nu när man har den praktiska erfarenheten att relatera till.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0