Something Must Be Wrong With Your Vocal Technique...

...when the 12" mic goes out for a wee.

Det här inlägget är en respons på flyg- och musikbloggkollegan Lae:s inlägg om Humpe Humpe - Yama-ha, en tokrolig låt som nog passerade de flesta på 80-talet men vissa nerdar som jag och Lae minns :) Lite roligt också att dagen innan hade en annan vän facebookat en annan lite speciell låt från den eran, R.A.H Band - Clouds Across the Moon. Kul att man inte var den enda som uppskattade de lite udda låtarna. Någon som hört Stan Ridgways låt Camouflage? :)

Nåja, responsen här nu handlar om två låtar som jag nämnde för Lae men han inte hade hört talas om och utmanade mig på ett inlägg om.


Först ut är Morris Minor & the Majors låt Stutter Rap (no sleep 'til bedtime) som också fick låna ut lite av texten till rubriken på inlägget :) En tokrolig rapparodi på Beastie Boys om en kille som drömmer om att bli rappare men han har ett litet problem på vägen, sin stamning. Låten kom 1988 och som stolt ägare till vinylsingeln vill jag också påpeka att B-sidan är nästan ännu roligare, "Another Boring B-side" och jag vågar mig på att länka till nedladdning av den. Morris Minor & the Majors bestod av komikern Tony Hawks, Paul Boross och Phil Judge. Gruppen blev en "one hit wonder" och är sedan länge upplöst.

Den andra låten jag kastade på Lae var The Matterhorn Project:s låt Muh! från 1985. Den spelades även lite 2007 som nysläppt remix. Spotify.

Ljudet i videon är ur synk men jag hittade ingen bättre. Videon i sig är ju lätt... erotisk :) Teckningsstilen tycker jag påminner en del om samtida Scotch. The Matterhorn Project (Stella & PJ Wassermann) är också mer eller mindre en one hit wonder, åtminstone utanför Schweiz även om gruppen finns kvar i någon slags vilande form. Låten? Ja, den talar för sig själv... tokroligt värre :)

Ni sitter säkert på fler tokroliga eller annorlunda klassiker där ute, som dessa eller kanske Trio:s - Da Da Da. Släng in minnena i en kommentar! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Hmm...ja, "vet inte", men kanske har jag förträngt dessa så pass grundligt så jag inte la dessa på minnet ;) men Stan Ridgway och Camouflage däremot...ojoj:



http://lae.blogg.se/2008/february/valkamouflerat.html

2010-03-19 @ 22:12:58

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0