MCC - The Multi Crew Co-operation Course

CPL-certifikatet ger mig direkt rätt att jobba i en kommersiell verksamhet där man flyger som ensam pilot och det innebär i princip att jag iofs har rätt många jobb att välja på framförallt om man ser till "bruksflyg" med mindre flygplan som inte kräver en besättning på 2 man. Men så fort man ska jobba med flygplan som är lite större eller lite mer komplexa så blir det direkt krav på att jobba i en besättning med två piloter varav en är kapten (captain) och en styrman (first officer, FO). Det blir en "multi crew", flerpersonsbesättning helt enkelt.

Det är inte helt trivialt att gå från att vara ett "one man band" som vi alla varit fram till den här punkten i utbildningen till att dela arbetsuppgifter med en annan människa enligt en strikt uppgjord modell. Därför finns utbildningen MCC som är en introduktion till att lära sig samarbete i cockpit. Kursen är på c:a två veckor och bedrivs enbart i simulator. Förutom att lära sig vem som gör vad som ligger det mycket fokus på CRM - Cockpit Resource Management en teoretisk utbildning om en mängd mjuka aspekter rörande mänsklig kommunikation och de brister och fel som finns. Kursen har ingen pass/fail i egentlig mening men man får ett slutomdöme, eller betyg.

Trots att kursen är mest orienterande så är det i stort sett meningslöst att söka jobb hos bolag som flyger typer som kräver en flerpersonsbesättning, dvs i praktiken de flesta bolag som kan ge en ett heltidsjobb med någon slags månadslön. Så, certifikat till trots så är det ett sista steg kvar innan jag kan söka jobb i någon större omfattning. Jag hade ett tag tankarna på att köra denna kursen i England för att få flyga en 737-simulator istället för den gamla Fokker F28 som används i kursen på Arlanda men ett antal faktorer gjorde att jag till slut ändå bokade Arlanda. Det är betalt, anmält och klart. Kurslitteraturen har kommit med posten och jag har börjat läsa in mig. Deltagarlistan har kommit och jag kommer att flyga i besättning med en snubbe från Italien, kan nog ha sina utmaningar :) Spännande. Extra spännande faktiskt för det känns som att i den här kursen går det inte att vila på några gamla lagrar, gamla kunskaper, "jag vet hur man flyger så det går nog bra" utan här är det väldigt mycket som är helt nytt.

Kursstart: 5 Juni.



Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas Larsson

Lycka till och kör hårt!

Har hört att det ska vara kul som fan.

2010-05-27 @ 22:02:18
Postat av: PC

Jag sättter igång att jobba på Arlanda igen 02JUN så det får nästan bli en kaffe om du har lust så kan du få livshistorien live. Jobbar allt som oftast 0445-1245.

2010-05-28 @ 17:30:20
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bengt

Niklas: tack! Ja, det sägs så, jag ser fram emot det med lite skräckblandad förtjusning :)



PC: Ok! Ska se om där blir lämplig tid över :) Vart hittar man dig bäst/oftast/enklast?

2010-05-31 @ 10:23:18
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: PC

4/6 LEDIG

5/5 0315-0900 Check-in T5 (troligtvis charter)

6/6 LEDIG



Resten kommer



2010-05-31 @ 19:41:39
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0