SE-JID @ ESEL

I söndags skulle jag hjälpa morsan med lite krattande i trädgården, måttligt upphetsande men det blev rätt trivsamt ändå för UAS helikopter SE-JID kom surrande mot sjukhusplattan/ESEL. Jag var färdig och kastade mig i bilen och drog dit, läääänge sen jag plåtade lite helikopter och vädret var ju så fint!

SE-JID är liksom syskonet SE-JIA som jag plåtat och varit ombord på tidigare en Aerospatiale AS365 N3 "Dauphin" (Delfin).

När jag kom dit hade de kuperat och var inte i närheten. Av vakten fick jag reda på att det skulle dröja runt 40min innan de skulle dra igen, perfekt! Lagom tid att dra hem och hämta stora kameran på!

Väl tillbaka behövde jag bara vänta typ 5min innan man kom rullandes med en vuxen patient som skulle flygas någonstans för att få "den bästa vården" :)

Jag pratade aldrig med besättningen men de såg ju att jag stod där för att plåta så jag fick intrycket av att de hjälpte mig lite genom att inte ha speciellt bråttom i någon manöver, gav mig gott om tid att plåta. Sweet!

Laborerade lite med slutartider för att få till skarpa bilder men ändå en "disk" och inte bara frusna blad. Gick väl sådär i downdraften från rotorn, inget man tar bilder med 1/30 slutartid på frihand i ostraffat... :)

Nu 10 bilder till på samma maskin under det att de hovrade upp/baklänges ut ifrån plattan och sedan tippade fram och tog fart, lååångsamt... tack! Hann till och med ta några sekunder video men det blev inte helt skarpt så vi skippar den här.

För många bilder för dig? Live with it! :) Jag har ändå dragit ner från de 21 jag först tagit ut till bara 15, hehe.


Helicopter pilots don't fly - they just beat the air into submission! :)

Bye! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Tom

Tjusiga bilder! :)

2010-11-12 @ 00:32:42
Postat av: J.Backlund

Kul med lite helikopterbilder, bra jobbat!

2010-11-12 @ 16:47:59
URL: http://www.helikopterpiloten.se
Postat av: David

Nice pix Bengt! Såg ambulanshelikoptern från Visby för några veckor sedan på låg höjd över Björs. På väg mot US förstås. En gul EC-145 är det! Mvh David

2010-11-12 @ 19:18:35
Postat av: Bengt

Tack :) Rätt nöjd själv. Tyvärr så märker jag nästan aldrig helikoptrarna till US där jag bor medan morsan får lägga tillbaks takpannorna varje gång :)

2010-11-14 @ 11:40:32
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0