Sic Transit Åkerbogatans Kullar

Efter många årtiondens vånda som också lagt en död hand över villaområdet (Råberga) och de inlösta hus som man nu rivit så startar bygget av "Östra Länken". 2,4km fyrfillig väg som ska ansluta Braskens Bro med Kallerstadsrondellen (Biltema/Max) och effektivt kortsluta trafiken E4-Rv35 samt avlasta nya och gamla Tanneforsvägarna.


En ytterst påtaglig effekt av projektet är att kullen vid flygterminalen och kullen längre bort mot Vimarkagatan ska sprängas bort. Lite tråkigt tycker jag då kullarna har givit området lite karaktär, nu kommer det mest bara att vara platt.

Fram till i somras så fanns ett litet charmig men ack så förfallet torp här invid gångbanan som leder till personalparkeringen.

Vi i LFK har fått instruktioner om att hålla oss borta från fönstren när det sprängs och flygplanen bör vi dra in när de inte ska flyga pga damm och ev. risk för flygande stenar. Inte så sannolikt men sprängningar har ju gått fel förr...

Tråkigast är nästan kullen här vid bana 11 där mången Linköpingsbo inklusive undertecknad stått och tittat på jungfruflygningar och uppvisningar under uppsyn av Saabs måttligt roade väktare. En Geocache, "TB Hotel The Aviator - Linköping" lär också ligga lite risigt till.


En mindre förlust kan man väl tycka att det är med alla de ruckliga små bajsbruna garage/förrådsbyggnader som nu jämnats med marken. Inte var det vackert precis men lite originellt kanske.

Man har dessutom stängt av Köpetorpsgatans nedersta del mellan Hagalundsvägen och Åkerbogatan och all trafik inkl. otaliga långtradare till terminalerna i Köpetorp leds nu genom villagatorna. Säkert poppis bland de boende där :-]

Lite förundrad är jag dock över att inget NOTAM skickats ut om att ILS:en på bana 11 är unserviceable. Trodde nog att allt detta bråte och fordon borde påverka menligt på detta känsliga system men tydligen inte.

AERODROME WIP, BLASTING WILL TAKE PLACE SW THR RWY11.
DELAYS UP TO 15 MIN DEPENDING ON RWY IN USE.
BLASTING AND PROCESSING OF ROCK CAN CAUSE DUST IN VICINITY OF
AD. MON-THU 0900,1230 AND 1445
FRI 0800 AND 1015.
09MAR11 0000 - 26MAR11 2359 (ES/1/B0484/11)



Blir nog bra för trafiken men kanske inte så kul för oss som grannar med buller och smuts men å andra sidan en bra exponering för många fler förbipasserande :) Om planerna håller i sig som det ser ut nu så kommer klubben ändå att flyttas till det blivande GAC:t norr om fältet där Grini-ladorna låg förut. Grini, radarkullen och nu kullarna vid Åkerbogatan, många är de karaktäristiska landmärken runt ESSL som nu förpassats till historien.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Synd bara att banförlängningen dröjer åt 2020 till..... Läste detta på Storstad Linköping. Men Linköping har ju så förbaskat mycket projekt på gång så LPI är väl inte högprioreterat antar jag... Mvh David

2011-03-12 @ 10:50:03
Postat av: Bengt

Inte för jag vet vad vi skulle med en längre bana till? Saabs 2130m är ju ganska så standard (2200 är väldigt vanligt). Däremot är banan lite för smal (40m) mot gängse norm (45m), typ 5m till skulle vara bra. Jmfr Norrköping med 2203*45m.

2011-03-12 @ 12:17:00
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Tänk stort Bengt! Annars var det ju snack om en förlängning med 600 meter åt sydost för att få ner bullret in mot stan. Som sagt,2700 m bana kan inte vara fel. Jo,det svider i plånboken OM bygger blir av!! Mvh David

2011-03-12 @ 14:13:34
Postat av: Bengt

Heh, tja, visst man fixar bullerproblemet ett tag tills några idiotiska stadsplanerare tillåter bostadsområden, kanske för de som sysselsätts av flygplatsen, att växa upp på fel ställen. History repeats itself... :( Men hoppas kan vi väl.

2011-03-12 @ 14:46:39
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hittade en länk som belyser frågan. http://www.linkopingstidning.se/article/articleview/6845/1/2/ Mvh David

2011-03-12 @ 14:50:17

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0