Flygräddning - Nature Edition

Söndagen hade ett grovt späckat program, brandflyg 2 pass (9-12, 16-19), flygning med P och hennes nya familj (12-14) och dessutom en fika/lunch för mig på Åbacka tillsammans med M (14-16). Jag var hemifrån och på G från 08:00 till 19:30.. *puh*. En liten icke planerad programpunkt smög sig in också...

På väg från LFK till Åbacka insåg jag att plånboken bara innehöll kvitton, det kommer man inte långt med på Åbacka där cash is king. Minutenautomaten vid Braskens Bro lära vara borttagen enligt tidningen (buuuh!!!) så vilken låg då bäst till? Berga Centrum fick det bli.
Stegade resolut fram mot den men framför den står en stege... foo? En hantverkssnubbe står på den och jag frågar om maskinen är trasig. Han vänder sig om mot mig och säger nejdå, men jag försöker få den här tillbaka till boet där upp... *peka*

(publiken utbrister ett samstämmigt *åååååååhhhhhhhhh!!!!* )

I handen håller han en liten gråsparvsunge. Han berättade att han också skulle ta ut pengar och när han står där säger det "slatt" och på marken bredvid honom ligger den lilla krabaten och piper förtvivlat. Fallet var nog på 5m åtminstone och den stege han fått låna nådde inte upp alls. Blödiga djurvänshjärtat slog dubbla slag... Jag hämtade en plastback ur bagaget på bilen och vi la den uppe på stegen men vare sig han eller jag nådde ända upp ändå. Det saknades 1dm eller så för att vi kulle kunna nå hålet i tegelväggen. Vi turades om att prova olika saker och passade den stackars ungen oss emellan...


Jag såg mig nödd att ge upp p.g.a tidsbrist och att vi inte hade nåt vi kunde göra. Vi skiljdes åt och han gick för att leta på nån lösning. Jag hade missat ta ut pengar i villervallan så jag ställde mig och gjort det. Då kommer snubben tillbaka med en riktig stege :) Med den var det inga problem och ungen kunde äntligen efter en kvarts slit återförenas med sina syskon i boet. *Feelgood*.

Men vi fick också höra att det inte var första gången en unge trillat ur det boet och ungar som luktar människa kan ju bli ratade av föräldrarna. När vi gick därifrån så var allt bra iaf men naturen är grym. Men det vill jag inte tänka på nu. Jag vill tänka att den kommer att vara en av de gulliga småfåglarna som jag kastar smulor till på Åbacka i sommar...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0