Invigning av EAA Hangar - Linköping GAC

Den gångna lördagen var en hektisk dag med många mer eller mindre kolliderande aktiviteter som jag/vi ville besöka. Ett av dom var invigningen av den första hangaren/verksamheten på den nyanlagda plattan norr om banan på ESSL. Området är projekterat för att bli ett "GAC" - General Aviation Center dit kommunen vill locka företag som är relaterade till flygindustrin eller beroende av flygtransporter. I förlängningen så hoppas man åstadkomma det som kallas "Aviation Park", ett helt industriområde med flyganknytning. Stort!


Nåväl. Allt stort börjar med baby steps. En platta och taxibana har anlagts och så har den första verksamheten fått flytta in: EAA och hembyggda/privatägda flygplan, bl a de som blivit hemlösa från Malmen.

Båda kommunalråden Paul Lindvall(m) och Lena Micko(s) var på plats. Båda politiska lägren i Linköping är numera flygpositiva, helt otroligt! :) Nu väntar vi bara på att Norrköping ska "play ball" också...

Viktor Lindman representerade intresseföreningen som sett till att köpa in hangaren från Tullinge när verksamheten lades ner där 2003. Jag hade tänkt mig att det var nåt i stil med "garagen" på Barkarby eller så men det här var ju en seriös värsting! *Avundsjuka*

Ursäkta mitt laborerande med miniatyrer här på blogg.se... tänkte börja använda såna lite mer men vi får se... Här är iaf också flygplatschefen Torbjörn Mårtensson.

Gissningsvis ett hundratal själar hade slutit upp trots den rätt sena informationen om dagen. Alla kärror som ska bo där var närvarande plus några gäster.

Vans RV-6 SE-XOI och Lena Micko vid mikrofonen.

Fairchild F.24 Forwarder. Föredömligt restaurerad av P.P.

Dags för bandklippning - GA-style!




Grillat till självkostnadspris, synd att jag jobbat precis före jag kom dit och då hade ätit med arbetskamraterna på mAx... orutinerat :(

Mingel med...

... bubbel såklart!

Och känner jag det här gänget rätt så blev det en och annan timme hangarflygning loggad också :D

Själv drog jag trots det mycket trevliga sällskapet och atmosfären snabbt vidare för att inte missa SOF11 och Kårtegen! Blir nog ett inlägg om det snart här... any year now :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Sven W

Förvisso i exil, men med en del av mitt hjärta kvar i Stockholm, så blir jag grön av avundsjuka när jag läser detta inlägg.

2011-05-19 @ 04:50:54
URL: http://svenw.wordpress.com
Postat av: Erich

Du verkar ha bra koll på hur utvecklingen går för Linköpings GAC. Vet du hur den fortsatta utvecklingen ser ut? Står det några företag på tur att flytta in eller jobbar man fortfarande på det?

Catalinan verkar spännande, vilken typ av verksamhet ska den användas till?

2011-05-19 @ 15:27:45
Postat av: Bengt

Sven: det verkar onekligen bra men vi får väl se hur det blir för oss småflygare i förlängningen. Vi är nog inte det GA som man föreställer sig tjäna pengar på...



Erich: Jag vet en del men inte allt och allt går heller inte att gå ut med såhär heller. Det förs många diskussioner med olika företag. Inget är officiellt men jag kan ju tänka mig själv att en del intressant kan komma ut av att det just nu är så besvärlig situation i Stockholm. Planerna för Catalinan är för mig inte värst kända men den är utrustad som vattenbombare så jag kan tänka mig att man till viss del vill försöka sälja in dess möjligheter.

2011-05-19 @ 15:55:32
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hej Bengt! Kul att det börja röra på sig.Såg faktiskt en An-28 mot Saab i tisdags!!! Kom från Polen. Mvh David

2011-05-19 @ 19:45:57
Postat av: David

Du vet inte närmare när Catalinan beräknas komma till LPI, Bengt? Hoppas inte den gode David har tagit sig vatten över huvudet med "the Big C"!! Mvh David

2011-05-20 @ 14:36:31
Postat av: Bengt

Ingen aning och det vet han nog inte själv eftersom det är så mycket som kärvar. Inte så mycket med kärran som med papper och den förra ägaren... Originalplanen var nog att den skulle varit här redan förra sommaren, eller före det...

2011-05-20 @ 14:40:35
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Najs, Bengt :) En inflikning; det du kallar för Max Holste 1521 Broussard är i själva verket en Fairchild F.24 Forwarder som hör hemma i Norrköping

2011-05-21 @ 10:19:59
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Pinsamt...! PP:s maskin förstås...

2011-05-22 @ 19:55:15
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0