Visingsö Fly-in - 8 år senare

Just hemkommen från en dag på ESSI/Visingsö flygfält på norra Visingsö kände jag ett behov av att skriva av mig och en längre, mer personlig text än som riktigt fungerar på Facebook. Så jag dammar av bloggen, om så än för bara ett inlägg.
 
Visingsö fly-in är ett årligt återkommande event första helgen i augusti och jag har deltagit flera gånger både land- och luftvägen, fram till år 2009. Gamla vänner eller trogna läsare av min blogg kanske minns vad jag skrev om då, för er andra http://sbb.blogg.se/2009/august/moln-over-visingso.html
 
Dagens glada miner och trevliga möten kom till ett abrupt slut då en gyrokopter med 2 personer ombord, en pappa och hans tonåriga dotter havererade i samband med start och brand uppstod direkt och de två kom inte loss ur vraket. En vän till mig var först fram och fick loss båda som klarade sig men med allvarliga skador. Båda är enligt uppgift återställda idag.
 
För mig blev det en jobbig tid av flera skäl. Jag blev såklart chockad även om jag fungerade under dagen så kom ju en del tankar efteråt och det gjorde att jag på flera år inte ville återvända till Visingsö. Sedan kom ett antal år när jag ville men det inte blev av p.g.a. kollisioner med andra saker som fick ta företräde. En av de svåraste sakerna jag tampades med efteråt var också hur jag agerade initialt och i synnerhet i relation till fotografering. Se
 
http://sbb.blogg.se/2009/august/fotoetik.html
 
En tid efter det inträffade fick jag kännedom om att förloppet fanns på en videoupptagning. Jag fick tag på en kopia och när jag tittade på den så inträffade något så underligt och starkt som jag inte varit med om vare sig förr eller senare. När jag satt och tittade i min kontorsstol så KÄNDE jag rent "fysiskt" lukterna, jag HÖRDE alla ljuden, min stol stod på fältet, det var en mycket omtumlande upplevelse. Självklart var det min hjärna och undermedvetnas reaktion som skapade sinnesvillorna jag upplevde men det var något både skrämmande och fantastiskt att uppleva.
 
Idag, nu ikväll, kan jag i alla fall säga att jag kommit över episoden helt. Det var inte jobbigt på något vis att besöka Visingsö flygfält igen och det var bara en trevlig dag i solen ute "på fältet" tillsammans med ett gäng härliga flygnerdar. Tack Jönköpings Flygklubb och de eldsjälar som håller igång ett av de få (det enda?) bevarade reservfälten för det gamla postflyget och det med bravur. Skönt!
 
 
 
 
 

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0