Släkten Blev Just Något Fetare :)

Tervetuloa!

image314
Facebook öppnar som sagt möjligheter att återknyta kontakter och jag har tyckt att det varit spännande och roligt att "touch base" med gamla skolkompisar och andra som jag beskrev i ett tidigare inlägg.

Det som hände idag tog dock priset, alla kategorier. Min faster, eller "halv-faster" eller nåt sånt (pappas halv-syster) från Finland la till mig som vän och skickade ett meddelande. Till saken hör att jag inte har haft någon kontakt och inte ens en aning om vad de heter och nästan inte vart jag skulle börja leta heller för att få reda på mer. Min halvbror vet jag dock sedan tidigare har lite mer kontakt och insikt på andra sidan innanpölen, men jag har aldrig tagit tag i att pumpa honom på information på ett mera systematiskt sätt.

Se så elegant det löste sig nu tack vare FB :) Det här ska bli mycket intressant och roligt!

Men Vaf*n?!

Jag inte upplagd för dåliga skämt såhär sent på kvällen, tuff tur för mig att jag kollade corren.se. Visar sig att Vingpennan, ett pris som Flygrevyn delar ut "till någon som genom sin gärning ökat allmänhetens förståelse för flyg" i år har tillfallit Sveriges sämsta flygjournalist, Håkan Wasén på Corren.

Jag blir mer och mer illamående ju mer jag läser. Håkan råkar skriva om flyg men han är journalist och som så många andra av det släktet så sätter han inte faktariktighet utan "en bra story" i första rummet. Jag kan säga att jag genom åren inte läst en enda artikel av honom som inte innehållit minst ett flagrant fel som jag som halvlekman direkt kunnat se. Att kalla honom kompetent på området är ett hån.

Visst har han säkert bidragit till att öka förståelsen hos den del av allmänheten som inte har någon kunskap alls, men det svider in i själen att se någon som i den insattes ögon håller samma kvalitet och integritet som en murvel på Hänt i veckan eller Aftonbladet bli förärad ett pris för saken. Ursch.

Nu får jag väl sno mig på att skaffa utgivningsbevis eller nåt så jag inte blir stämd för förtal... Även om jag kan bevisa att jag rätt i sak. Å elakare bloggar om folk än min är lätta att finna. Håll till godo :)

Reality Check

Ett par saker i media idag fick skrivklådan att vakna till liv. Först så ser jag att "Stureplansprofilerna" får finna sig i ett radikalt miljöombyte i en 3-4 år sådär sedan hovrätten nekat dom prövning. Det finns många om och men runt rättsfall där de åtalade inte erkänner och den tekniska bevisningen inte kan fälla avgörandet.

När passeras gränsen till våldtäkt egentligen? Det började som frivillig sex men spårade sedan ur. Tjejen sade och visade att hon inte var med på det som skedde om man får tro henne och i det ögonblick de här två bratsen valde att strunta i hennes protester så passerades gränsen i mitt tycke. Nåja, eftersom dessa snubbar varit misstänkta för liknande förut så hoppas jag att det är med all rätt som dom får skaka galler ett tag och umgås med folk av lite mer verklighetsnära natur. Vågar man hoppas på att en lång muskulös neger som inte sett en tjej på några år visar dom hur det känns..?

Sen vare ju det här favoritämnet då med vad som ska krävas för att få (fortsätta) köra bil. Tredje gamla gubben på några veckor har gett sig ut och kör i motsatt riktning trafiken på en stor led. Vi piloter blir både läkar- och kunskapskollade med jämna mellanrum under hela vår tid med certifikat. Läkarkontrollernas täthet ökar med åldern och den som flyger kommersiellt får inte fortsätta efter ~60 oavsett om han/hon klarar de medicinska kraven eller ej. Anledningen? Den uppenbara, man är inte så ung som man en gång var. Riskerna för medicinska problem är alltför stora.

Ja, men en pilot har ju ansvar för andras liv. Jaha? Om jag tar med mig 3 kompisar ut och flyger, vad skiljer det från att åka en tur med samma polare i bilen? En trafikflygare har ansvar för ibland hundratals liv och därför är det rimligt att högre krav ställs på honom, å andra sidan är han aldrig ensam pilot ombord. Parallell kan dras till en bussförare. Ja, de har vissa ökade kontroller och krav på sig de med, men inte alls som för flygare. Bussförare och bilförare färdas i 110km/h två meter från närmsta andra fordon (kollisionsrisk) och i tuffa väder- och väglagsförhållanden. En flygare kommer för det mesta aldrig närmare än en kilometer till närmsta andra plan och är kontrollerad av en trafikledning som hjälper till att hålla isär trafiken. Farterna är till viss del också högre, men inte för alla. Många av oss flyger långsammare än vad en modern bil kan prestera som toppfart.

Så. Är det fel med så höga krav på flygare eller fel med så låga krav på bilister? Jag tycker att tre gubbar med hatt och elementär geriatrik svarar alldeles förträffligt på den frågan. Och gubbarna behöver inte känna sig uthängda, det gäller både kärringar och alla andra i alla åldrar med. Fram för återkommande kontroller för att få fortsätta köra bil, det skulle i min mening rädda bra många liv.

Små Flygetyg

Bestämde mig sent igår kväll för att göra en liten "flyg-dag" av söndagen då ett par små events som jag var intresserad av råkade sammanfalla. Det första var inomhusflygning med elektriskt drivna radiostyrda modeller i sporthallen i Motala. Motala Modellflygklubb hade anordnat ett 18h-evenemang med flygning och tävlingar 18h i sträck från 18.00 på lördagskvällen till 12.00 söndag. Söndag förmiddag var öppen för allmänheten men då hade de mer seriösa delarna tyvärr redan avverkats. Men, det flögs en del ändå med som mest 5 plan i luften samtidigt. Kolla först Youtube-videon som ger en idé om vilken fantastiskt manöverbarhet dessa små plan och helikoptrar har. De kan utföra manövrer som få eller inga riktiga plan kan göra.


Nedan mina bilder från Motala. Svårigheten ska inte underskattas i att försöka fotografera ett sånt här evenemang. Små snabba plan i halvkass belysning. Trots ISO 1600 och rätt mycket utzoomat, spotmätning m m så blev det lite som det blev med framförallt skärpan, men i detta lilla format funkar de rätt bra ändå :)
Modell1
Modell2
Modell3
Ett hart när omöjlig manöver med riktigt plan, att "hovra" hängande i bara propellerns dragkraft. Vikt-dragkraftsförhållandet på dessa manicker är enormt.
Modell4
Kul effekt av förhållanden skapade denna rätt coola bild.
Modell5
Modell6
Modell7
Modell8
Modell9
"Hovring"...
Modell10
... och... apport Fido! Han fångade kärran med munnen. Precision och kontroll säger jag bara...

Flygning med flera i luften samtidigt vållande ett otal mindre "mid-airs" där planen kolliderade. De är dock så enkla och motorerna ändå så svaga i förhållande till materialet att inga skador uppstår och de flyger för det mesta bara vidare.

Om jag förstod det hela rätt så finns det många olika tävlingsmoment antingen solo eller i grupp med olika syften varav en del mest framstår som "dans", lätt att föreställa sig med dessa extremt kontrollerbara flygetyg att man lätt kan samverka i en "ringdans" eller liknande.


Geeks
På vägen till Motala fick jag syn på de här två spånen som slagit upp ett tält alldeles invid Saab-flygplanen (SK50 & SK60) vid E4. Nåallt för jag är rätt hard-core flygintresserad men det här vara bara för "geek"...


Från Motala gick färden vidare till Vadstena för ett besök på Parabase och en förvandling av en hög pengar till ett par rejäla skärmflygarkängor. Bättre sent än aldrig. Nu återstår bara att komma igång och öva på det igen...
image312
Generösa F stoppade på mig lite annat smått och gott också, fina strumpor från Gin och en liten sportig plånbok avsedd för en dag på fältet. Kängorna är tysk kvalitet från Hanwag.

Sista stoppet för dagen blev på Flygvapenmuseum där IPMS - International Plastic Modellers Society - träffas och förevisar bygge av plastmodeller sista söndagen i varje månad.

Mycket inspiration och massa fantastiska små tips om alla möjliga saker som fick mig inspirerad att börja bygga lite igen.

Mine Øjne de Skal Se...

Ett viktigt steg i mina trevanden för att kanske sadla om och byta karriär till en mer högtflygande sådan togs idag. Jag fick äntligen tummen ur och besökte Luftfartsstyrelsens förtrogna ögonspecialist på Flyg- & Dykmedicinskt Centrum i Stockholm. Dr. Jan Ygge tog sig en rejäl funderare på om en skelögd idiot som jag skulle kunna bli betrodd med ett så kallat Class 1 Medical som behövs för att få flyga mot betalning ("trafikflygare").

Mr. Ygge jobbar bara en stund på måndagsmorgonen som "konsult" åt Flygdyk så lantisen fick pallra sig upp i svinottan för att svinga sig till Fjollträsk med tåget som gick 06.00. Köpte Just-nu-biljetter mot bättre vetande för en vecka sen. Mr. Ygge har tyvärr en vana av att prioritera andra saker och ställa in med kort varsel ibland, men denna gången gick det vägen. På mer än ett sätt...

Jag är godkänd! :-)

Nåja, tyckte han i alla fall. Nu ska det bara bli formaliserat med myndigheten också men det lär inte vara mer än just formalia. Sen är det ett helt batteri med undersökningar till för att få class 1 och vem vet, den gamla hästen kanske har andra dolda krämpor. Men nu är i alla fall det sedan tidigare kända problemet avklarat. There's hope...



F.ö. kan noteras att julen kommer att bli rik åtminstone på ett sätt, slutlön från gamla jobbet och ny lön på nya tillsammans fixar fetaste kassatillskottet någonsin. Najs :)



Och... detta är inlägg #100 i bloggen :) Vem kunde trott det i februari?

Fördomar Som Skola Bevisa Sig...

En liten flashback till ett tidigare inlägg om värdetransporter från början av september. Mina ömt vårdade fördomar om väktare och vaktbolag lyder i korthet som följer: mindre begåvade människor som löser konflikter med musklerna och som blivit vakter för att vare sig polisen, försvaret eller hemvärnet ville ha med dom att göra. Jaja, jag vet att det inte är så på seriösa bolag i alla fall men man får ju vatten på sin fördomskvarn emellanåt.

Tydligen letar sig denna kategori också upp i ledningen för bolagen då man kläcker ur sig nåt så befriat som att lösningen på värdetransportrånen är att beväpna väktarna. Man tar sig för pannan...

Så när rånarna som redan idag använder automatvapen slår till så ska deras personal... skjuta dom? Påbörja en eldstrid mitt bland oskyldiga civila? Offra sitt liv för att skydda pengarna? Visst, Kalle 16 år som tror sig kunna råna en väktare kanske tänker en gång till, men de tuffa grabbarna lär bara ändra taktik och på ett eller annat våldsamt sätt se till att väktarna sätts ur spel. Good thinking...

Solgalen & Planeringsdagar

Skummaste titeln på ett inlägg so far :) Men låt mig förklara. I veckan var jag iväg på "planeringsdagar" med nya jobbet. Det är en statlig omskrivning för kick-off - fast ändå inte. Det är rätt mycket arbete men också en del kul saker för oss anställda. Det hela ägde rum på Vildmarkshotellet i Kolmården bredvid djurparken. En aktivitet innebar att vi fick tillträde till djurparken och såhär under lågsäsong så är djuren mycket mer intresserade om det kommer besökare vilket gav tillfälle till några trevliga bilder.

Men först det där med solgalen. Det finns saker som får mig att dra fram kameran och plåta som en tok. Solupp/nedgångar är en sån sak, fastän jag vet att de sällan blir speciellt bra när man ser bilderna sen. Jag kan inte klaga på vyn som slog mig i ansiktet när jag drog ifrån gardinerna på mitt hotellrum efter övernattningen...
image295
Andra saker som kan få mig att plåta "out-of-control" är luftballonger, *skärmar och söta djur eller barn. Kanske kommer det nåt fotoinlägg snart med fler magiska solnedgångar. Ett med luftballong är ju redan utlovat sedan tidigare.
Kolmården1
Kolmården2
Kolmården3
Kolmården4
Kolmården5
*GRRR*

Synd jag missade surikaterna som visst var inomhus nånstans. Mitt lag körde hårt och vi vann också med god marginal sedan vilket ju alltid är kul, men det var på bekostnad av ett högt tempo och inte så mycket tid att titta på djuren.

Undertecknad körde också en 5-minuters Powerpoint som vart mycket bejublad, kul det med :) Ingen av de andra hade mer än tråkiga stödord medan jag gjort nåt lite roligt som fångade intresset. Watch out verket, här é konsulten ;)

Dubbelflax Deluxe

Jag fick med kort varsel tid idag för att göra min årliga kontrollflygning för flermotorflygplan med Sven-Erik på Kungsair. Världens bästa flyglärare! :) Han, och tidigare också Elving Persson, är tillsammans med SE-EKW skyldiga till mången trafikflygares första steg in i ett mer professionellt flygande. Prognosen sa att vädret skulle vara finfint idag och det lät ju bra eftersom jag bara har behörighet för VFR på ME/p (Multi-Engine piston).

Dessvärre drog det in snöbyar och vi fick vänta en aning innan vi kunde dra iväg. När vi klev ur kärran för att gå och vänta så kom nedan förevigade flock med kanadagäss flaxande lite lätt oorganiserat från norr för att svänga mer sydväst ut rakt över fältet. Var ESSP måhända en brytpunkt i deras ATS-färdplan? :) Läcker syn i alla fall med runt 60 fåglar i en stor plog sådär.

Alla bilder klickbara för större.
PCME1
PCME2
PCME3
På den här bilden ser det verkligen ut som om jag flyger under plogen med gäss. Tyvärr hade jag inte sån flax... :(
PCME4
Gamla hederliga SE-EKW, en Beechcraft D95A "Travelair" från 1966. Sliten och ful och med en knappologi som för tankarna till engelskt 50-tal, men den går som en klocka och är ack så fin i luften...
PCME5
PCME6
PCME7
Tyvärr har man för mycket att göra hela tiden under en PC för att plocka fram kameran och plåta, annars hade det blivit underbara bilder idag. Vi flaxade i.a.f. över till Skavsta för en studs och sedan ner över Bråvikens mynning 5000ft och därunder för lite airwork, stundtals ovanför tunna moln. Sen tillbaks till ESSP för några studsar med olika konfigurationer och olika varianter av motorbortfall.

Allt fick finfint trots att jag nästan varit på väg att ställa in övningen p.g.a. en förkylning som puttrar i kroppen. Alltid lika trevligt att flyga SE-EKW, Mooneyn SE-LBV är mera "airliner" än vad man är van vid, men Beechen ÄR en airliner :)

Wannabe:ernas Tyranni

Hungrig som en mindre vargflock pressade jag mig ut i solskenet på väg mot Ikano-huset och en vision om att få nåt asiatiskt i magen på restaurang Chili. Väl där så upptäckte jag att de kör med lunchbuffé för 99:- inkl. dryck *yummy*.

Jag hade väl inte mer än betalat och hittat en sittplats så drabbar eländet mig med full kraft. Nåt jävla geni har kommit på att man ska ha en talangjakt för barn i typ 6-10-årsålderna som ska sjunga karakoke till kända låtar. Detta ska då också ske inomhus där vi stackare som sitter och äter inte har en chans att gå därifrån. För att inte tala om personalen. Starkt jobbat Einstein!

En Orch med halsfluss hade gjort bättre ifrån sig än de frön som provade lyckan som underhållare till min måltid. *PLÅGA* Folk utan självkritik som söker till Idol och gör bort sig är tokilla, barn som inte ens vet vad självkritik är är om möjligt ännu värre. Man kan ju inte gärna bua åt de små liven heller...

Jaja, det finns nog de som bara tycker det är sött också, men jag var inte den enda som skruvade på sig där inne och hoppades att det snart skulle gå över. Pinsamheter är det värsta jag vet :(

En Organisation Med Bara Höga Ledare?

Jag vet inte om jag ska finna mig road eller bara trött på USA och medias okritiska och propagandistiska rapportering av minsta framgång i "kriget mot terrorismen" och då al-Qaida i synnerhet. Om man får tro media så måste al-Qaida vara en synnerligen stor organisation eller så har man en väldigt omfattande hierarki där alla ska vara chef. För rubrikerna en gång i månaden eller så lyder ju varje gång "Hög al-Qaida-ledare dödad". Visst måste de förvisso ersätta ledare som dödas antar jag men det verkar vara löjligt många höga ledare för organisation med några få tusen medlemmar. Vi kanske kan sälja Janne "Riv Pyramiderna" Carlzons tjänster till dom? :) Bättre det än att tvingas genomlida en Poolia-reklam till med honom.

Hur vet man förresten att de är medlemmar? Har de medlemskortet på sig när dom blir dödade kanske? Kanske räcker det med att bära turban? Har dom några medlemsförmåner utöver högbarmade jungfrur i himlen? :) Nä, tyst på mig nu. Nog tramsat för idag :)

*startar nedräkningen till CIA/NSA/Echelon läser min blogg*

Morgonens Garv :))

TV4 hade en intervju med Lars-Inge "Svarten" Svartenbrandt, eller Lars Ferm om man nu vill. "Sveriges mest förhärdade brottsling" som nu återigen är ute efter att ha gjort bot och bättring på kåken. Fast om man sätter honom bredvid Thomas Quick så är han ju rena körpojken.

Det mest komiska är att han sitter där i värsta kostymen (fast med vita strumpor) och eftersom han blivit lite till åren också så var det första jag tänkte - "vad är det där för styrelsejuppie de intervjuar nu?" Ända till att jag kollade text-tv och fattade vem det var, ungefär samtidigt som jag började undra vad han egentligen svamlade om. Munlädret är det inget fel på, fast det vore ju bra om hjärnan lagt i en växel först :)

Vi får väl se om man lyckas hålla sig kvar på rätt sida snöret den här gången men om han trillar dit så kanske det blir med lite mera klass än Posten på Djurgårdsgatan? Gentlemannatjuv har han ju i.a.f. munderingen till nu :)))

Tycka Vad Man Vill Om Facebook

Jag är inte biten på något sätt, jag tycker FB har ett kladdigt interface och en struktur som inte är så lätt att ta till sig. Men, det som har charmat mig lite på sistone är väl den sociala biten och då inte med polare man har idag, utan möjligheten att "touch base" med människor man inte sett ända sedan barndomen/skoltiden.

Jag har alltid varit den där typen som är nyfiken på vad som hände människor sen. Jag har googlat på en del tidigare och jag har gått på en såndär arrangerad klassfest bara för att stilla nyfikenheten på vad det blev av klassens ljus och pajasar. Facebook ger helt nya och oanade möjligheter.

Det som satte igång mig var när en barndomsbekantskap från en fjällresa i Norge kontakta mig på FB. Jag började leta efter de där som jag undrat över och har fått kontakt med flera från svunna tider. Skitkul även om det inte behöver leda nånannanstans än att man stillat sin nyfikenhet något!

Såhär långt har jag haft kontakt med tre barn/ungdomsvänner från skolan och en språkresekompis. Jag har hittat några av dom och några har kontaktat mig. Skitkul, tycker i alla fall jag :) Sen får folk pilla med sina apps, statusar och networks bäst dom vill, det här roar mig mest med FB!

RSS 2.0