Mot Oanade Höjder

Air Law i morse: 97%.

Eat your heart out H ;)

Autumn Came Knockin'


Visst har vädret varit höstlikt ett tag men idag på morgonen slog det här synintrycket mig i magen när jag öppnade dörren. Höstens färger har nått över min "sensory threshold" och de häftiga färgerna fick mig att hajja till. Säkert långt efter alla andra (tjejer i synnerhet, hehe) men så är jag ju både stressad, starkt fokuserad på annat - och man :)

Efter den här ögonöppnaren såg jag massa fina färger på väg till jobbet som jag inte noterat förut. Trevligt :)

Tre Böcker Till Att Bränna! :)

Bokbål på tre titlar:

Aircraft General Knowledge: Electrics & Electronics
Aircraft General Knowledge: Powerplant
Aircraft General Knowledge: Airframe & Systems

Yes! 93% på ASP-provet och nu har jag värme för vintern också! :)

ALW imorrn bitti... kommer nog inte gå lika bra men förhoppningsvis klarar jag mig i.a.f.

Skillnaden Är Trots Allt Rätt Stor På...

... att ha klarat sig över spärren på 75% och att ha 95% rätt! Känslan blir så mycket större när man inte bara klarat sig utan faktiskt aegt HPL-provet :))

Fast detta tror jag var det enklaste av dom, det var därför jag började med det. Nu blir det ASP och ALW-pluggande i helgen och prov måndag-tisdag.

Mobile Moments


Såhär såg det väl ut för många av oss i morse, dimma tjock så man kunde äta den med sked. Blev ju en solig, fin och ganska varm dag fram på eftermiddagen trots det. Hösten, om någon missat det, är definitivt här. (RVR M0050, någon? :) )


Varje dag kan man se föremål som är på ställen där de inte borde vara, det kallas nedskräpning, men ibland undrar man onekligen "hur gick det där till?" En färgklick, en levande organism på en död, hård och smutsig bakgrund var det i alla fall. Kontrast och tankeväckare för en trött morgonpendlare. (Det är alltså en något slokörad men blommande krukväxt som ligger där).

Bara två bilder från dagen, det var ett tag sen jag kände "måste plåta det här".

Missnöjt Nöjd

Klarade omprovet i POF idag i Västerås men med absolut minsta möjliga marginal, därav mindre nöjd efter omfattande insats för att klara bättre än så. 77% blev det (iofs 12 procentenheter bättre än förra gången) :/ Nu dags att skifta fokus tillbaks till HPL och första skarpa provet på fredag morgon.

Nåja, proven för luftis ska generellt vara lättare än skolans så det borde väl gå rätt bra och så länge det gör det så slipper jag skolans weirda prov :)

Finanscirkusen Rullar Vidare

Vad ska man säga om denna graf då?


Dom är inte kloka på någon fläck de där finansnissarna. Deras "trendkänslighet" leder till överreaktioner som skulle få en enskild person inspärrad på pysket för resten av livet :)

Hitills har jag tyckt att det varit intressant att se att nedgången (även om den varit stor) varit rätt balanserad och inte alls så direkt påverkad av USA:s omtalade ekonomiska kraschlandning. Det har känts bra att USA:s påverkan på världens finanser minskat och att det gamla talesättet "när USA nyser får Sverige lunginflammation" inte längre verkar lika sant.

USA:s banker verkar få lära sig samma hårda läxa nu som de svenska fick lära sig i början på 90-talet. Även om de svenska bankerna i någon omfattning drabbas av det som händer där borta så verkar det i alla fall än så länge som om de fortfarande har 90-talet i minnet och kommer att klara sig. Vi får väl se.

Men den här uppåtreaktionen var ju trots allt direkt framkallad av förhoppningar om amerikanska insatser för att rädda deras ekonomi. Kan vi inte forstätta så? Mjuka nedgångar med deras krascher och enorma hausser vid minsta tecken på att det går bättre? :))

Nåja, kurserna kommer att falla på måndag igen, eller vad tror ni?

Duger / Suger?

Såhär blev veckans utfall. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka ännu. Det är märkligt hur referensramar ändras under resans gång. När jag åkte upp till Västerås var jag jättestressad över att jag kände att jag inte hunnit med mer än knappt hälften av vad jag själv hade velat hinna med innan jag skulle skriva prov. Jag tänkte "jag kommer flunka åtminstone 2" och hade inga stora förhoppningar även om gudarna ska veta att jag slitit in i det sista varje dag.



Sen visade det sig att det gick rätt bra ändå. 2 första proven funkade ju... sen var jag skraj för ASP, den kändes som en given förlust men se det gick det med. Sen MET & POF på samma dag... "I'm so dead" tänkte jag... men MET funkade juh. Fast vid det laget hade jag ändå börjat umgås med tanken "fan vad skönt det skulle va om allt kunde gå vägen!" Så när det inte gjorde det så slutade det med att jag kände besvikelse över att inte ha nått ändra fram trots jag åkte dit med total defeat som ambitionsnivå :(

MET var jag lite besviken på för känslan var "90%" minst med så blev det ju inte. Mina kursare som skrev POF ömsom körde och ömsom klarade sig men alla var eniga om att det var det svettigaste prov de skrivit hitills så jag ska väl inte skämmas när jag inte ens var så redo som jag skulle önskat att jag varit. Nu ska jag bara slappa men nångång under helgen måste jag ta nya tag... ingen rast, ingen ro.

Nåja, närmsta framtiden ser iaf ut så att de kommande två veckorna har vi på oss att skriva proven för Luftfartsverket. Jag måste dessutom då tillbaks till Västerås på tisdag för att skriva om POF och hoppas på en bättre utgång. Fuderar på att flyga dit, det tar ju fasen över 2h i bil jmft med 40min flygvägen.

Skolprovsvecka

Onsdag till fredag denna vecka är jag i Västerås för att skriva skolprov i ALW, HPL, POF, MET & ASP. Jag har vrålpluggat in i det sista och kände mig inte alls färdig/nöjd inför dagens prov så jag kan absolut inte klaga när det ändå gick såhär...

ALW: 82%
HPL: 87%


Passing level 75%.

:)) *Lättnad*, nu är det "bara" resten kvar... för att inte tala om proven för Luftfartsverket som jag ska skriva med början nästa vecka.

Orolig?

Håll koll på läget!

(läs adressen före du klickar)

http://hasthelargehadroncolliderdestroyedtheworldyet.com/

Värsta Vädret

Jag tittar varje morgon på flygets "Nordic Significant Weather Chart" och på backen igår var väl inte vädret värre än annars men det måste har varit en intressant dag för de som flög genom området på lite högre höjd... Fyra olika jetströmmar alla dessutom i helt olika riktning, nästan bisarrt :)


Klicka för större

Jetströmmarna är de stora pilarna med en flagga på sig "Jet FL350..." etc. En jetström är ett avgränsat bälte med en mycket stark luftström i en viss riktning. Som synes låg dessa på för jetströmmar rätt blygsamma 90-95 knop (c:a 170km/h) men kan i många fall vara dubbla det och mer. Jetströmmar rapporteras inte om de understiger 63 knop.

Hej Då IFX!

(eller Idéfix - liten och vit (och blå) och viftar på svansen)

För några dagar sedan så stod helt plötsligt klubbens medlemmar inför fait acompli. Vi visste alla att ett till två flygplan skulle säljas men de utpekade individerna var SE-LCU och eventuellt SE-KEN. Döm om vår förvåning när det aviserades att SE-IFX nu var såld till en köpare i Finland. Detta utan att medlemmarna haft en chans att köpa ut henne. Nåja, jag är tvärsur över det respektlösa tillvägagångssättet men nu är det inte det inlägget ska handla om.

SE-IFX och jag har en lång historia tillsammans, så lång att den bara kan vara eftersom jag kl 14:15 den 18:e oktober 1987 taxade ut med SE-IFX för mitt allra första skolpass tillsammans med Lennart "Johanness" Johannesson vid min sida. Eftersom jag är en relativt sentimental människa som gärna tillskriver en flygplansindivid lite mer än bara "maskin som tar mig från a till b" så kände jag förstås att jag ville flyga IFX en sista sväng innan våra vägar definitivt skiljs.

IFX har tjänat Linköpings flygklubb i hela 28 år! Det ni! Den kom i formation tillsammans med syskonen IFY och IFZ direkt från fabriken i Reims i Frankrike 1980. Döm om Malmö kontrolls något misstrogna mottagande när SE-IFX, IFY och IFZ ropade upp för inpassering i svenskt luftrum :)


Dräneringskoppen den trogna, denna gång faktiskt med rätt gott om vatten i botten, se de små bubblorna. Det hör verkligen inte till vanligheterna i min erfarenhet att ö.h.t. se vatten i bränslet på klubbens plan. Måste vara att den stått stilla i 10 dagar med allt regnande som varit på senare tid.

Originalspinnern var i samma blå färg som målningen på kroppen men den byttes ut tillsammans med propellern för några år sedan.

Välanvänd checklista.

Start bana 11 med ett par knops medvind och sedan klar för studs-och-gå på 29, första halvan med hänsyn gräsklippare...

Final 29.

Den här bilden slängde jag bara av "i farten" och såg den lite festliga gränsen mellan gräs och plöjd jord först när jag tittade på bilderna.

Lake Roxen med stan rakt bak och Ekängen till "vänster".

Berg/Ljungsbro

Lake Boren.

Straxt före Motala inträffade något med det lite mer underliga jag varit med om på ett tag. Östgöta kontroll ropade upp och informerade om konfliktande trafik som jag skulle hålla uppsikt på "en Dash under dig klockan 1, höjd 1 300ft"! Själv låg jag på 2 000ft och när jag tittade ut, visst f*n låg där en Dash och kurvade på lågan. Inte vad man förväntar sig precis. Se kraftigt uppförstorad bild här. Förklaringen var förstås att Kustbevakningen var ute och övade med sin nya Dash 8 Q300.


Downtown Motala.

Tillbaka över Linköping.

Vid tanken efter landning.

Och tillbaks in i hangaren


Den slitna väskan med Swed Air-loggan på som innehåller alla flygplanets dokument.

Vi får hoppas att IFX får ett gott nytt hem med en ägare som investerar i att rusta upp den lite, det är ett fint flygplan som tyvärr blivit åsidosatt länge.

Godspeed - SE-IFX!

Pirate Bay & Arboga

Vill bara peka med hela handen på Blogge Bloggelitos utmärkta men lite långa inlägg om saken :)

Här

Det är värt att understryka Pirate Bay, som vanligt, inte ligger bakom en enda bit av materialet som finns tillgängigt via deras tjänst, ändå hängs de ut och inte den som faktiskt publicerat materialet. TPB är bara en katalogtjänst eller söktjänst typ. De tillhandahåller pekare till den som faktiskt begår brottet eller i detta fallet då snarare övertrampet.

"Roligt" också som Blogge konstaterar att ~10 pers hade hittat och laddat hem det före TV4 fick korn på saken, nu många tusen... starkt jobbat, puckon! Nu är det om möjligt ännu mindre TPB som kan lastas för att materialet fått en lavinartad spridning.

Teori i Praktiken

Veckan har som bekant för en del av er spenderats i Västerås för refresh på första blockets ämnen ASP, POF, MET, ALW & HPL. På sista lektionen ASP (Airframe, Systems & Powerplant) var ett besök på flygmekskolan inplanerat så vi skulle få se lite av de saker vi läst om i verkligheten.

Själv trodde jag först vi skulle ner i den hangar som ligger precis intill BFSAA där vi varit en gång förut och kände mig måttligt förväntansfull men det visade sig ju vara helt fel. In i ett par bilar och bort till andra ändan fältet till en stooor byggnad+hangar. Eftersom förväntningarna var så lågt ställda lämnade jag kameran i klassrummet, sucks to be me. Men några "trots-uppiffning-ändå-mobilbilder-med-weirda-färger" bjuder jag på iaf :)


En klassisk stjärnmotor stod först innanför dörren i den delen av verkstan som verkade mest inriktad på kolvmotorer.

Sexcylindrig Lycoming boxer. En vanlig modell bland "vår" typ av mindre en- och tvåmotoriga flygplan.

Ännu vanligare Lycoming fyra med constant-speed propeller på, dock så verkade bladvinklarna lite... eh... twisted? :)

Mycket intressant hursomhelst att få se förgasare, cylindrar, ventiler, kolvar, vevaxlar, stötstänger, vippor och annat i verkligheten. Gör att man kommer ihåg det på ett helt annat sätt.

Flamhållaren i en efterbrännkammare. Vi är nu i jetmotor-sektionen av verkstan :)

Kändes lätt respektlöst att stapla motorer sådär men vad väntar man sig av en bunt flygmekar? ;)

Gammal centrifugalkompressormotor från gissningsvis 50-talet. Tror inte detta är en de Havilland Ghost som satt i Tunnan, har sett såna förut och vill bestämt minnas att de är betydligt mindre(?). Anyone?

Det var inte bara en motor man samlat på sig på det här stället... rätt många ex av RM6 (Rolls-Royce Avon) från fpl. 32/35 Lansen/Draken, RM8 (Pratt & Whitney JT8D) från fpl. 37 Viggen och RM9 (Turboméca Aubisque) från SK60.

En mindre turbin till helikopter 2 (Alouette IIC). Man ser hursomhelst radialkompressorns impeller och diffusor och hur den tar in luft väldigt tydligt. Jet engine theory - suck, squeeze, bang, blow - ok, who's the pervert? ;)

Kurskompisarna bland det tunga artilleriet :)

Startmotorn till RM6 som drivs genom förbränning av Isopropylnitrat (MC25) var kul att se då jag lumpade som mek på SK60 men mest kom att syssla med fpl.32 som har denna startapparat. Sent kommer jag glömma ljudet av startmotorns nästintill explosionsartade förlopp. Mycket intressant att se hur den faktiskt är konstruerad. Den närmsta delen är brännkammaren och från den fanns typ 4 små hål genom det bakre skottet där trycket kanaliserades över till turbinhjulet som syns straxt bakom.

Typisk turbin i slutet av en jetmotor. Det är här som kraften från tryck och värme konverteras till mekanisk energi för att driva kompressorn.

Kompressor.

Lite riktiga flygplan fanns också. Ett par SK50 Safir, en SK61 Bulldog, en gammal MU-2, en SK60, nån PA28 och något annat mera ordinärt krafs :)

SK60. Fick tillfälle att visa lite mer om den för några intresserade kursare eftersom jag ju varit mek på den. Den har ett lite intressant lättrodersystem bestående delvis av en duk mellan vingens bakkant och skevrodrets framkant som assisterar genom tryckförändringen runt rodret vid utslag.

Som sagt, kul och givande att se sig om lite i praktiken. Jag har förvisso varit en massa med klubbens mekar förr och lärt mig ett och annat men med den nya teoretiska kunskapen så blev det ännu intressantare nu än vad det var då.

Biljävel...

...helt kort. När vi hoppat in för att åka på lunch så viftar några febrilt åt oss att stanna och pekar på bilen. Punka på höger bak... :/ Tack vare de snabba och hungriga kamraterna var det snart bytt men hur halvkul får det bli...? Den måste ha läst mitt förra inlägg och blivit rejält sur.

Tommi Mäkinens stall ringde i.a.f. och frågade om de fick komma och lära sig hur man byter däck så snabbt :) *host*

RSS 2.0