Sikorsky S-64F Skycrane i Landet!

På temat stora tuffa helikoptar så kan noteras att vi har ett rätt så unikt besök i landet just nu. En Sikorsky S-64F Skycrane (sedermera Erickson Air Crane). Exemplaret i fråga opereras av European-Aircrane som är en del av Erickson-koncernen som tillverkar, konverterar S-56 till S-64 och hyr ut Air Cranes lite varstans i världen. Vadan denna förvirring med Air Crane/Skycrane? Ja, inte vet jag men Sikorsky-tillverkade kallas Skycrane och Erickson-tillverkade för Air Crane. Säkert nåt rättighetstrams. Själv föredrar jag Skycrane då det är det jag lärt mig från början. Låter lite tuffare också, väl? :)


Bilden använd med tillstånd av Nykroppa Flygcentrum, tack!

N159AC är hursomhelst i Sverige nu, spekulationerna säger att Östersund är slutmålet och jobbet är ett kraftledningsbygge i Jämtland. N159AC är en original-Sikorsky, byggd 1970 (ett mycket bra år f.ö). Det har inte varit så lätt att hitta uppgifter på nätet om Skycrane men ett knappt hundratal verkar har byggts för amerikanska försvaret som bl a använde dom i Vietnam för att bärga nedskjutna men reparabla plan och helikoptrar. Jag har hört siffror i stil med att Skycrane-flottan tjänade in sig själv varannan månad när man summerade värdet av det den bärgade... Hur många som byggts eller konverterats av Erickson är för mig höljt i dunkel. Ett 30-tal Skycranes är idag luftvärdiga enligt Wikipedias listing men många troligen på ett begränsat tillstånd då de f.d miltära maskinerna inte utan vidare får gå civilt.

Skycrane lyfter ynka 9t till skillnad mot Mi-26 (som jag skrev om i förra veckans) 20t. Den har 2 P&W-turbiner på >4000SHP var! Det räcker dock fint till en massa arbete som inte många andra maskiner klarar av. Skycrane innehar också FAI:s officiella höjdrekord för turbinhelikoptrar, 9 595m med 2t hängande last! :D It's a mean machine!

Om bilden ovan lär flygledaren i Borlänge har sagt "det ser ut som den har fått ungar" :D

g33k-humor


IKEA-humor


Jag köpte två :D

Lästips i Piratdebatten

Unni Drougges artikel på Newsmill om varför hon gör sin talbok tillgänglig på TPB.

Debatten runt ämnet i media är rätt konstig tycker jag. Å ena sidan så finns den juridiska diskussionen, politikerna, antipiratbyrån och lagstiftningen som media gärna jamsar med. Fildelning är stöld oavsett hur den ser ut och vad som förmedlas, oavsett vad upphovsmannen/kvinnan tycker. Storbolagen beter som sig fyraåringar som springer och tjallar för mamma "Pelle slog mig" och kräver att staten ska skydda dom mot verkligheten. De är bara snäppet bättre än t ex Facit som på 70-talet stoppade huvudet i sanden och låtsades som allt var som vanligt när japanerna kom, resultatet av det är känt.

Å andra sidan kan inte media låta bli att låta sig svepas med av det stora folkliga engagemanget och kravet på förändring och skapandet av en lagstiftning som är förankrad i den nya verkligheten. Eller kanske framförallt den stor motreaktionen mot lagar som försöker kringskära den oinskränkta frihet och anonymitet som folk vant sig med på Internet. Fildelning är Evil men folk gillar det så vi jublar ändå med folket när det går dåligt för antipiraterna. *gnissel*

De enda upphovsmän som får komma till tals i nån större utsträckning är de som ställer sig emot fildelning och som istället för att anpassa sig till den nya verkligheten kräver att staten med våld och förbud ska bevara deras skyddade verkstad. Nej, Unnis artikel var riktigt bra, det behövs att upphovsrättsinnehavare som faktiskt ser möjligheterna engagerar sig och får lite medieutrymme också, inte bara de som vill cementera saker som de alltid varit.

Som Unni påpekar, 80 000ex av hennes bok spreds gratis av förlaget utan att hon fick en krona för det. Däremot står folk på kö nu för att frivilligt donera henne pengar för den egentligen gratis downloaden på TPB för att de uppskattar gesten. Det är givetvis mycket roligare att betala någon som inte pissar på dig (förlaget) och direkt till den som faktiskt förtjänar inkomsten för arbetet.

Lite blandade tankar bara...

Luv

Personliga registreringsskyltar är ju inte ovanliga längre och oftast står inget man hajar till över men det som jag såg igår morse var lite annorlunda ändå.


Fast vart ägaren lägger sin luv är oklart, inte är det på bilen iaf... :D

N.B! Luv=Love

Pension :D

Nu vet jag när jag går i pension om jag mot all förmodan skulle bli kvar i staten.

2035-07-31

Stod på ett papper som jag fick skriva på idag som skulle till Statens Pensionsverk. Jag garvade högt åt att de redan räknat ut det och indirekt meddelande mig på detta vis då :D

Lördag Hela Veckan

Kunde det gärna få vara om alla dagarna var som den här lördagen. Inte den varmaste av dagar men alla dagar med fika utomhus på Åbacka och sen lite flyg är bra dagar :)

Några bilder från en trevlig dag i all sin enkelhet.

*mums*. Solbränd lyckades jag bli också efter några timmar mot en vägg :)

En DA42 stående nere på klubben blev förstås inspekterad och dokumenterad.


Världens enda BA11 på väg ut för att tumla runt lite med P bakom spakarna.

Flera "tumlare" på gång ut. SK61/Scottish Aviation Bulldog ut för ett första pass avance för en ny elev.

Svensexa på G :) Stackarn tror förstås i vanlig ordning att han ska tvingas hoppa fallskärm...

Tummen upp trots allt :)

Muy bien. Under helgen har jag även blivit innehavare till några av Moderskeppets DVD:er om Photoshop/Lightroom samt förmedlat en datoraffär mellan vänner där jag själv lyckades lägga beslag på en mycket trevlig och kanske framför allt hel datorlåda till min Helix (min stora dator hemma). Bilder kanske kommer vad det lider när jag skriver något om Windows 7 som jag kör på den just nu.

Mil Mi-26 Visar Musklerna

Såg det först i Corren av alla ställen men sen har det börjat dyka upp på allehanda ställen på nätet, senast på den ofta mycket intressanta siten englishrussia.com. En Tuploev Tu-134 får lift från Pulkovo-flygplatsen i S:t Petersburg till en brandövningsplats där den ska...ja... eldas upp i övningssyfte.


Mi-26 är världens största och starkaste serieproducerade helikopter. Den lyfter 20t och en Tu-134 väger 28t tom så man har lättat av den åtminstone 8 ton, mest uppenbart genom de yttre sektionerna av vingarna och hela stabben som saknas. Mi-26 är dessutom hela 3m längre än Tupoleven! Tupoloeven är ändå ett passagerarplan för upp till 84 personer.
 
Jag fick gå ombord på en Mi-26 när en var i Sverige i början av 90-talet för att göra jobb vid uppförandet av de höga järnvägsbroarna söder som Stockholm (vad heter du nu igen?). Den landade då på Kungsängen dit flygklubben var ombaserad den sommaren p.g.a banarbeten på Saab. Den är grotesk! Man kan ta en fyllepromenad på ett av rotorbladen utan minsta risk att vingla av. Inne i kroppen går en travers i taket med 2 tons kapacitet! När den lyfter så kan man fortfarande följa varje enskilt rotorblad på dess varv runt med blotta ögat.

Ryssarna bygger yxigt och fult men de bygger grejer som håller och med brutal styrka. Mi-26 is a Mean Machine! :)

Konsten Att LUTa en Plastfågel

Så var det då dags för mig att prova SE-LUT i sitt rätt element, lutandes :)

Kvällen kunde inte ha varit bättre vald: 
ESSL 161720Z 13007KT CAVOK 08/M03 Q1019=


Vid 19 stegade jag in på klubben och Olle som jag skulle flyga med var redo och vi fortsatte rätt ut och satte oss i och eldade igång. Det här var första passet jag flyger med Olle som lärare dessutom och det var spännande för han har rykte om att vara lite sträv, för att uttrycka sig diplomatiskt :)

Checklistan var under all kritik och bör omarbetas omedelbart men det är ju inte så svårt, lite för många upprepningar. I övrigt var det mesta ganska straight forward men systemet med 2 olika elektriska bränslepumpar tarvar nog lite mer förklaring för att jag ska begripa hur man tänkt...

Bilderna klickbara för större version

Vi drog ut ur Saab CTR via Hovetorp och fick klart söder om VSN 5000ft och därunder. Jag drog fram kameran och tog ett tiotal bilder allt medan Olle gjorde sitt bästa för att få mig att må illa... :)

 Det hade han inget för då jag aldrig varit flygsjuk... och inte idag heller :D

Vi gjorde lite vingtippningar, svängar, stall & vikning och en och annan looping (not).

Flyvgvädret var ju verkligen inget att klaga på :) Inte maskinen heller. Jag är positivt överraskad får jag säga. Inte blown away men den överträffade förväntningarna helt klart. Den är dock lite trängre med huven stängd än vad jag upplevde igår och C152 är inte mycket smalare trots allt, det var ok men man måste definitivt ta hänsyn till den som sitter brevid när man rör på sig.

Kärran gör utan snack 120+kts och stiger med 1000+fpm med 2 fullvuxna ombord. Startsträckan klart under kontroll och stall-/vikningsegenskaper som är snälla men ändå pedagogiska med en tydlig vikning om man provocerade den långt nog. Stallfart är mycket låg (klipper först under 40kts) men det är rätt ordentligt sladdrig i rodren i det området. Stallvarnaren är lite för konservativ och skriker onödigt tidigt (risk för att man bortser från den!). Diamond har artificiellt gjort kärran lite tyngre/trögare i skevningen än vad den vad den egentligen är men den är inte jättelätt i pitch heller. Harmonin var inget jag reflekterade över hursomhelst, den var helt acceptabel i mitt tycke.

Jag hade en förutfattad mening om att den skulle kännas lite ranglig och skramlig men det kom på skam, den är väldigt stabil och inget smäck nånstans. Den är lätt att trimma ut och sen petar man lite bara på den med ett par fingrar för att hålla kurs/wings level. Den är halare än en Piper/Cessna förstås men jag hade med mina vana av snabbare plan och med Olles handledning inga problem att få ner och hålla vettiga farter i varvet och fick till 3 riktiga smygare med stallvarningen skrikande några sekunder innan sättning. T.o.m Olle var imponerad :D Motorplané med 2000rpm/500fpm och den håller 110KIAS! Planflyktsvarv 2500rpm(!) hade gett nära Vne under samma förutsättningar.

Kort sagt det blev en mycket trevlig bekantskap med både lärare och plan denna fina kväll! :)

Proselyterna & Plastpippin

Möt SE-LUT, en splitter ny Diamond DA20. Undertecknad är sedan några veckor invald i LFK:s styrelse och dessutom trots mina vilda protester på posten som flygplanansvarig och där faller bl a förnyandet av flottan. SE-LUT har vi hyrt in av Östflyg för utvärdering under åtminstone 2 veckor.

DA20 är en tvåsitsig plastkonstruktion med MTOM runt 880kg och en gammal hederlig blydrake på 125hk från Continental där fram. Man får nästan 1kt/hp då den lätt marschar 120kts och mer på lite höjd och 75% power. Förbrukningen är också låg, runt 20-25l/h.

Lars & Lars utforskar

Sedär, 2 fullvuxna män ser inte ut att ha det alltför trångt i alla fall.

Klassisk panel med clockworks. Garmin COM/NAV, Garnin 430 och Garmin mode S-transponder. Går att få med Aspen EFD1000 som tillval dock inte G1000 i dagsläget men "det är på gång..."





Man kan ju inte säga annat än att den ser rätt bra ut.

Riktiga flygplan har huv och spak... DA20: check!


Omdömena är uteslutande positiva såhär långt, både från vår CRI som är den som flyger den med oss som vill prova på och från de som bara känt och klämt på backen, den verkar hålla god kvalitet på alla sätt.

Återkommer med ett inlägg till imorrn kväll då jag förhoppningsvis har fått till ett flygpass i den också! :D

Sahlinbingo :)


Hur många tråkiga eller negativt värdeladdade ord kan man få ihop?

Bildtext-FAIL

Förvisso utövar väl U.S.A också en form av terror både mot sina medborgare och andra länder men... :)


A Smart Man Keeps a Backup...

... but tough guys don't.

Turligt nog är jag av det första slaget. Jag är paranoid med mitt data och har replikor av det viktigaste på 3 olika datorer plus en extern hårddisk, en "nätdisk" och DVD-skivor i bankfacket som roteras någon gång om året iaf. Automatisk synkronisering av mail och webbar från webservern till en av de andra datorerna går varje natt.

Men.

Mina bilder, som är runt 15 000 till antalet och tar 100GB utrymme vid det här laget är svårare att backa. Jag har en backup på den externa disken men den går inte automatiskt och blir därför lätt gammal och det faktumet bet mig i arslet häromdagen när jag klantade bort mig deluxe :(

Tro det eller ej men det är farligt att vara för rutinerad också när man börjar klicka lite för fort för man tror man vet vad det står i olika dialoger... Efter en BIOS-uppgradering trillade min RAID1 isär och jag mitt nöt pekade ut fel disk för att den att återskapa mot. Konsekvensen blev att den disk där bilderna låg samlade... is no more :( Backupen var rätt ny men jag har ändå tappat originalbilderna från Skavsta, solnedgångsflygningen samt fikat förra helgen. Jag har en del mindre versioner av dom m.m som jag lagt ut på web o.s.v men inte allt och inte originalformat...

Sucks to me.
You have been warned.

The Power of Prejudice

Snubblade över den här lilla solskenshistorian bland dagens nyheter. Jag bara älskar detta! Iofs, vem älskar inte en dold talang och "loser" som får chansen att mura igen käften på allt och alla? :) Inte ett öga torrt!


Embedding har de disblat nu.. :/ Länk istället.

Det här fallet visar ju återigen hur dumma vi människor är som alltid snabbt dömer efter utseende och andra ytliga första intryck. Vi missar så mycket p.g.a våra fördomar. Hon är ju förvisso så ful som bara brittiska fruntimmer kan bli men vad spelar det för roll egentligen då?

Kul också att en sånhär vanligtvis slätstruken och halvt menlös tävling för en gångs skull verkligen upptäcker en extraordinär talang.

Lägg namnet Susan Boyle på minnet, det är nog inte det sista vi hör av henne!

Annika Östberg

Reaktionerna är spridda på att hon nu släppts och överförts till Sverige. Jag tolkar det som den vanliga konflikten mellan hämndbegär mot en individ som gjort något avskyvärt och det civiliserade kravet på att visa mänsklighet även mot den straffade.

Även om man ibland kan känna "lås in och kasta bort nyckeln" så är det knappast lösningen i de flesta fall. Straff är i de flesta fall tidsbestämda. I Sverige även så kallade livstidsstraff som sällan eller aldrig överstiger 25 år i praktiken. Jag erkänner att jag inte läst in mig på detaljerna och IANAL, men i Sverige hade hon väl mer troligt dömts för medhjälp till mord då hon inte själv avlossade de dödande skotten? Då hade hon troligen inte fått livstid heller. Nu har människan suttit 28 år i amerikanskt fängelse som vi dessutom får anta är en betydligt tuffare miljö än i svenska fängelser. Enligt alla våra normer så har hon avtjänat sitt straff flera gånger om vi det här laget.

Hon är nu en 55-årig enligt uppgift skötsam och defintivit drogfri kvinna och inte en 27-årig heroinberoende flicka i fel sällskap. Släpp ut henne! Hon har avtjänat sitt straff, hon är en annan människa idag än då. Hon förtjänar att få en chans att leva något hon aldrig upplevt - ett normalt liv.

Gud & Andra Tomtar

Jag är halvvägs genom Richard Dawkins bok The God Delusion och anledningen till att jag köpte den var den här föreläsningsvideon från TED. Om du som jag känner dig väldigt sekulariserad och har umgåtts med tanken på att kalla dig ateist men inte riktigt känt dig riktigt bekväm med det laddade ordet så kan de här 31 minuterna vara väl investerade.



Några minnesvärda citat :)

"What is an atheist? It is just somebody who feels about Jahve the way any decent christian feels about Thor, Baal or the golden calf. As has been said before we are all atheists about most of the gods that humanity has even believed in, some of us just go one god further."

Om vetenskaplig prövning av religiösa läror om bl a skapelsen: "Religion doesn't seem to work like that, it has certain ideas at the heart of it which we call sacred or holy. What it means is: - here is an idea or notion that you are not allowed to say anything bad about. You're just not. Why not? Because you're not!"

Jag är i alla fall mer övertygad än någonsin om att det bara är sagor. Det finns ingen påvisbar substans i någon religion och visst kan man välja att tro något, det är väl själva kärnan, att tro, att ha en övertygelse om att något är sant för att man vill att det ska vara det. Frågan är bara hur man kan svälja allt som inte stämmer, inte är logiskt och direkt går att motbevisa. Hur kan man välja att tro på saker som är så uppenbart tossiga bara man vågar ifrågasätta dom?

Pet Shop Boys till Sverige

Jösses, det blir verkligen många konserter för mig i år tror jag bestämt. Pet Shop är ju iofs i Sverige förhållandevis ofta men det var rätt länge sedan jag såg dom senast ändå. 28/6 står de på scenen på Cirkus i Stockholm och om det inte kommer kosta alldeles för plågsamt mycket pengar ska jag nog försöka komma över en plåt. Arrangören gör tyvärr sitt bästa för att förolämpa oss fans just nu då länken "köp biljetter" leder till en konsert med... Ulf Lundell!! *puke*

Alla vi som är födda på 70-talet och växte upp under de gyllene musikåren 1985-87 har ju våra favoriter, många gillar Depeche Mode, Madonna, Michael Jackson, Kylie Minogue, Kraftwerk, Duran Duran, Erasure m.fl och jag gillar dom också men min speciella faiblesse är nog trots allt PSB. De är riktiga farbröder nu Tennant & Lowe men de vet fortfarande hur man poppar röven av en konsertpublik!

Tills dess så är ju Spotify bara för bra :) Lyssna in på vad jag lyssnar på och kanske lägg till något du rekommenderar. Upptäckte just den nya singeln "Love etc." också, var ju skitbra! :)

First!

Lite helgkul :)

Garvar fortfarande hårt åt hönan och ägget :)

How Was Your Day?

Vilken underbar dag! Kunde inte gärna bli bättre med tanke på att jag och grabbarna Flyg planerat för en av våra återkommande bruncher på Åbacka Café!




Vi var bland de första på plats vid 11:15-tiden och hjälpte personalen att sätta fram lite bord och stolar direkt från deras vinterförråd under en presenning :) Sen blev det bara mer och mer folk och fler och fler bord.

Personalen hade fullt sjå med att lokalisera våfflornas ägare.

Man and beast enjoyed :)

Men de flesta föräldrar hade ändå förvandlat sina telningar till påbylsade klädpaket för -20 grader.

Efter några timmars njutning i solen på Åbacka gick vi in emot city för att se om vi inte kunde fika eller äta nåt mer :) Detta efter att ha övervägt att ta en $100-saffranspannkaka i Visby men skrinlagt de planerna p.g.a. att vi kom på det lite för sent på dagen, hade vart superkul annars såklart!

Farbror Blå hade stoppat denna pärla på Storgatan. Detta kändes trots allt helt motiverat :)

Några hade extrem tur med vädret för sin stora dag.

Folk satt på caféer eller varthelst man kunde finna en bra sittyta i solen. Bänkar, torg och parkernas gräsmattor var fulla med människor som avnjöt de 15 graderna och gassande sol. Det var nästan en försmak av sommar där ett tag!

Säkert Vårtecken #1 - Glasses Bossbar har öppnat och kön, ja, den talar för sig själv...

Underhållning i form av countrymusik på Trädgårdstorget.


Grabbarna jagade upp lite Pad Thai och vi slog och ner i S:t Larsparken och avnjöt denna lite mer lagade mat...

... samt Säkert Vårtecken #2 förstås ;)

In alles mycket trevligt när det börjar bli sån temperatur så man kan slänga ytterkläderna och bara slå sig ner på en gräsmatta med en glass och njuta av värmen!

Post #400 i bloggen sedan feb. 2007! :) Ny toppbild dagen till ära!

Glaserad Fågel



Proudly stolen from Lavedure.

RSS 2.0