Mil Mi-26 Visar Musklerna

Såg det först i Corren av alla ställen men sen har det börjat dyka upp på allehanda ställen på nätet, senast på den ofta mycket intressanta siten englishrussia.com. En Tuploev Tu-134 får lift från Pulkovo-flygplatsen i S:t Petersburg till en brandövningsplats där den ska...ja... eldas upp i övningssyfte.


Mi-26 är världens största och starkaste serieproducerade helikopter. Den lyfter 20t och en Tu-134 väger 28t tom så man har lättat av den åtminstone 8 ton, mest uppenbart genom de yttre sektionerna av vingarna och hela stabben som saknas. Mi-26 är dessutom hela 3m längre än Tupoleven! Tupoloeven är ändå ett passagerarplan för upp till 84 personer.
 
Jag fick gå ombord på en Mi-26 när en var i Sverige i början av 90-talet för att göra jobb vid uppförandet av de höga järnvägsbroarna söder som Stockholm (vad heter du nu igen?). Den landade då på Kungsängen dit flygklubben var ombaserad den sommaren p.g.a banarbeten på Saab. Den är grotesk! Man kan ta en fyllepromenad på ett av rotorbladen utan minsta risk att vingla av. Inne i kroppen går en travers i taket med 2 tons kapacitet! När den lyfter så kan man fortfarande följa varje enskilt rotorblad på dess varv runt med blotta ögat.

Ryssarna bygger yxigt och fult men de bygger grejer som håller och med brutal styrka. Mi-26 is a Mean Machine! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Bosse

Är det Årstabron du menar eller kanske Igelstabron i Södertälje som byggdes i samma veva?

2009-04-20 @ 07:33:28
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Bengt

Jag tror att det var Igelstabron, den med en station högt uppe på? Tack Bosse!

2009-04-20 @ 08:31:21
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Det torde ha varit sommaren 1993.

2009-04-20 @ 08:31:59
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bosse

Ja är det den med station på så är det Igelstabron i Södertälje.

2009-04-20 @ 10:51:44
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0