Proselyterna & Plastpippin

Möt SE-LUT, en splitter ny Diamond DA20. Undertecknad är sedan några veckor invald i LFK:s styrelse och dessutom trots mina vilda protester på posten som flygplanansvarig och där faller bl a förnyandet av flottan. SE-LUT har vi hyrt in av Östflyg för utvärdering under åtminstone 2 veckor.

DA20 är en tvåsitsig plastkonstruktion med MTOM runt 880kg och en gammal hederlig blydrake på 125hk från Continental där fram. Man får nästan 1kt/hp då den lätt marschar 120kts och mer på lite höjd och 75% power. Förbrukningen är också låg, runt 20-25l/h.

Lars & Lars utforskar

Sedär, 2 fullvuxna män ser inte ut att ha det alltför trångt i alla fall.

Klassisk panel med clockworks. Garmin COM/NAV, Garnin 430 och Garmin mode S-transponder. Går att få med Aspen EFD1000 som tillval dock inte G1000 i dagsläget men "det är på gång..."





Man kan ju inte säga annat än att den ser rätt bra ut.

Riktiga flygplan har huv och spak... DA20: check!


Omdömena är uteslutande positiva såhär långt, både från vår CRI som är den som flyger den med oss som vill prova på och från de som bara känt och klämt på backen, den verkar hålla god kvalitet på alla sätt.

Återkommer med ett inlägg till imorrn kväll då jag förhoppningsvis har fått till ett flygpass i den också! :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Tom

Jag var inte helt överförtjust. Vid skevning åt höger var mitt högra lår i vägen. Antingen får jag väl banta låren, eller flyga något annat plan. Bra sikt, men jag är inte frälst. Ska bli intressant och höra vad du tycker i morgon. :)

2009-04-15 @ 22:55:12
URL: http://www.pilotmagazinet.se
Postat av: Pia

Ska vi ses på Kungsängen ;)

2009-04-16 @ 10:14:28
Postat av: Bengt

Pia: 2-sitsig, jag och Olle så du får ändå inte plats, men vill du klappa den så... :)

2009-04-16 @ 10:16:26
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Ernest Laverdure

Un avion plastique ?

Vad var det för fel på de gamla hederliga 152:orna från Reims Aviation?

Monsieur Bjèlkaukér bör ju komma ihåg "Operation XYZ" 1980.



Vad jag minns av DA 20 så var den både tung och seg i skevrodren. Roderharmonin var litet konstig men det kan man nog vänja sig vid.

2009-04-16 @ 21:32:25
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Förutom att de utgått ur sortimentet både hos LFK och Cessna/Reims så, inget? :) Jo, Malmö kontroll lär sent glömma den dagen de ropade upp.



Ja, den är tyngre än man vill tro men det är ju artificiellt inducerat. Går att ta bort lite mojänger i linsystemet för att den ska bli mer responsiv. Det störde inte mig, den är stabil och fin och höjdrodret är inte helt lätt det heller.

2009-04-16 @ 21:36:47
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0