Biljakten: Mission Accomplished

Jag hade aldrig tanken att gå igenom precis hela utbudet av mindre bilar men tillräckligt för att ha lite att jämföra med. Efter att ha tittat närmare på de jag redovisat här i bloggen och även orienterat mig hos Mitsubishi, Opel, Kia, Subaru, Suzuki, Skoda, Seat och en hög till så var det fortfarande en bil som hela tiden rasslade runt i min lilla ärthjärna: Peugeot 207.

Igår så tänkte jag till sist då att "om du nu tänker på den hela tiden så lägg energin där och bli säker". Jag stegade över till Appelskogs Bil igen och bad att få låna en 207:a över natten. Nu skulle här verkligen bekantas ordentligt med.


Var är bilden tagen? Första pris - en virtuell brödrost!

Det blev en rejäl tur, nästan så jag skämdes lite för att ha gjort av med halva tanken :) Men jag fick utprovat stadskörning, fickparkering, 70/90-väg med omkörning och motorväg med farthållare och en massa annat. Intrycket nyanserades något av ett par negativa saker som att den bullrar mer på motorväg än jag först noterat och att bakrutan skitar igen väldigt fort vid minsta väta. Den har torkare som väl är men den är lite för långsam och verkar inte gå att ställa intervallet på. Dock så väger det positiva fortfarande över.

Emot
  • 2 år nybilsgaranti. Rättas dock upp med serviceavtal på den till 3år som ryms inom budget.
  • Lite bullrig i hög fart. Fixar stor stereo i den :) Ska ju främst åka kortare sträckor ändå så... Ev. kan man sätta på tystare däck och kanske hitta någon 3:e-parts isolering eller andra tips om jag skulle reta mig på det.
  • Bakrutan skitar igen. Det är en stor torkare iaf, att få den att gå lite snabbare ska väl gå att ordna eller så får jag vänja mig.
  • Drakonisk leveranstid... :( Var det inte kris i bilindustrin hade jag hört...?
För
  • Rolig som f*n att köra, bra vägegenskaper! 0-100 på 9,6s på 120hk, sug på den Hyundai!
  • Billigast i drift av de jag kört om man jämför tillverkarnas siffror. 0,48 landsväg. 0,61 blandad och 0,84 i stan. Risken är väl att siffrorna stiger i praktiken p.g.a att den är så rolig då... :) 1 110:-/år i skatt.
  • 5 stjärnor i Euro-NCAP. Alltså är den så bra den kan bli för att vara en småbil.
  • Pris med all utrustning jag ville ha plus en uppsättning vinterdäck: 166 980:- och en finansieringslösning över 3 år som inklusive serviceavtal kostar ~2 100:-/månad.
  • Lite mer ombonad och påkostad inuti än de andra.
  • Snygg! :)

Innan jag somnade inatt så var känslan väldigt stark "den här vill jag ha" så när jag lämnade igen den nu på förmiddagen så sa jag att jag ville ha ett allvarligt snack med dom om möjligheterna till en affär.


Och såhär bidde det :) En Aden-röd (solid) som på bilden i första inlägget om 207 nedan. JBL-stereoalternativet för standardstereon var ingen höjdare och jag lyssnar mycket på musik i bilen så det är det värt. Farthållare, parkeringsradar och AC: check!

MEN. Smolket i bägaren är beskt. Leveranstiden var inte kul. December är vad de törs lova. I synnerhet mot bakgrund av att jag idag har Scénic:en på recond och ska lägga ut den på Blocket i helgen. Insh Allah blir jag av med den men i samma slag blir jag ju helt utan bil i ett halvår. Att behålla Scénicen känns vågat, den blir ytterligare mindre värd och kostar eventuellt ytterligare pengar om något mer pajjar. Sen är jag ju sån som gärna vill ha det jag bestämt mig för NU.

Om jag nu ska försöka se möjligheterna och det ljusa med det hela så får min ekonomi respit ett tag och jag kan använda de pengarna jag inte behöver lägga på det nuvarande billånet/försäkringen till något annat. Inklusive att ev. hyra en bil vid behov. Dels så får jag börja cykla och gå mer och det mina damer och herrar är nog precis vad den är feta konsulten skulle må bra av även om det svider surt vid blotta tanken...

Peugeot 207 - worth waiting for (?) :D

En Teknikerpizza, Tack!


Fast jag gillar inte bacon så det blev en kebabrulle istället :) Kul med lite annorlunda namn, en OnOff-pizza kanske? Fast Fyra Tassar låter kanske som en lite tveksam association...

McSkit

Trist skit (pun intended). Gäller många uteserveringar men den jag bevistat mest på senare tid tillhör McDonald's på Tornby (so sue me). När ska 1) folk lära sig att ta bort sitt skräp och kasta det där fåglarna inte kommer åt det 2) serveringens personal sköta sitt jobb och ta ansvar för att hålla rent där andra misslyckats? Utan mat, inga fåglar. Utan fåglar inget bajs = trevligare och mer hygieniskt för alla. Det är trots allt mat vi ska stoppa i munnen som blandas med fågelbajs som är allt annat än rent och ofarligt.

Säg till om det var något du inte förstod så ska jag skriva långsammare.


Nej, det är inte människofabricerat skräp som ligger på bordet bredvid vår skräpfågel... och inte i barnens lekhörna heller.


Fler kajor än ouppfostrade gäster på den här serveringen :(

Hur jävla svårt ska det va? *suck*

Biljakten: Citroën C3

Citroëns bilhall var lite dåligt skyltad vad gällde priser etc. Jag gjorde gemensam sak med en annan kille som verkade titta på ungefär samma som jag och vi sysselsatte oss med att kolla på de olika modellerna från C1 till C4. C3 kändes som miniminivån för mig i Citroëns sortiment men det är en enorm skillnad mellan C3 och C4 vad gäller kvalitets- och "bilkänsla". Ska nog titta en aning på C4 också innan jag sätter ner foten men jag får känslan att den börjar något för högt i pris för att vara intressant.

Till sist blev vi uppassade av en säljare och det visade sig att han var ensam där för dagen så han tog oss helt enkelt när han hann och det är ju helt ok! :) Mycket trevlig kille (platschef) men han berättade en underlig sak. Jag hade sett att den fanns 2 med bensinmotorer, 75 och 110hk och så en diesel på 110hk. Bensinmotorn på 110hk hade utgått! Enda alternativet som kvarstod var då dieseln på 110hk med utgångspris på låga 149 000:- och klassad som miljöbil. Jag knorrande lite som en diesel själv men eftersom jag vet att moderna dieslar ändå brukar vara rätt trevliga saker så jag tog en provtur.


Hubbabubba vad den gick! 0-100 på 9,5s, toppfart 190, 240nm vrid redan vid 1750rpm. Detta till priset av 0,38l/mil landsväg! Det här var en KUL motor! I låga farter får man känslan av att sitta i en skåpbil p.g.a det rätt påtagliga dieselmotorknattrandet men i högre farter övergår det till mera vindbrus och vägljud än motorljud. Inget fel på styrning och väghållning men inte alls samma precision och känsla av kontroll som på de tidigare jag kört och en del kräng. Bara 4 stjärnor i Euro-NCAP, ska se om jag hittar detaljerna på testet för att se vad som brast. Bara 2års nybilsgaranti men med möjlighet att köpa till ett extra år för 3 990:-. A-stolparna är lite annorlunda på C3 då de är ordentligt konvexa men sikten verkar ändå vara riktigt bra. Fick inte så mycket chans att köra stadstrafik där det märks tydligare om de är ivägen.

Totalintrycket är att den hade roligast motor och dieselvarianten hade nästan all utrustning med i de låga 149 000:- så rätt lite kommer till på det för att få den som jag vill ha den. Citroën bevisade dock än en gång att de är plastigare än japsarna på ett negativt sätt. Så motor och pris/driftekonomi för, kvalitetskänsla, NCAP och chassi mot. Ska se om C4 ev. är ett alternativ som sagt, där får man iaf två olika sorters plast  - deluxe :D

Biljakten: Hyundai i30

Så, efter utfärden till Riga och helgstängda bilaffärer så var det då dags att fortsätta jakten på ny bil. Jag började på Forema och browsade lite Mazda och Ford, inte så ointressant som jag först tänkte men jag får titta närmare en annan dag. Trevlig säljare.

Högst på menyn för dagen var Hyundai som skulle få en chans att göra bättre ifrån sig än senast. Samma säljare fanns i butiken och även denna gång totalignorerade han mig, började bli måttligt förbannad. Som väl var hade han en mycket vettigare kollega som kom fram efter en liten stund! Vi pratade lite och så skakade han raskt fram en i30 med den motor jag var intresserad av (1.6/126hk) för en provtur! Allt väl. Han plockade ett stilpoäng också då den nästan hade slut på bensin "den drar ju så lite så det är ingen fara" :) Han åkte iaf och tankade upp den så det inte skulle vara någon tvekan.



Motorn var ganska pigg och det har inga problem att få den att göra som man ville men den nådde inte riktigt fram till "körglädje". Lite surrig, den hade behövt en 6-växlad låda för att få ner varvet lite på E4. Markant skillnad i ljudnivå mellan 110km/h och 125km/h på motorväg. Bara vägljud vid 110 men tydligt surrigt motorljud vid 125. Precis och lätt styrning, bitiga bromsar, bra väghållning men inte helt stabil. Bilen gick dit man pekade men karossen lutar/svajar utåt. Lite... 90-tal... På det viset klart sämst av de jag provat men inte kass på något vis. Mycket god sikt framåt, stor ruta. Men jag tänker fortfarande på Peugeoten jag...

i30 har även i10 och i20 som småsyskon men det är först vid i30 som jag tycker det börjar bli intressant vad gäller kvalitetskänslan. Dessvärre och lite förvånande (det är ju en Hyundai ffs..) så verkar den hamna i dyraste laget (>170kkr, 6 000:- för farthållare, jisses!) färdigspecad med det jag vill ha. Fullgoda garantier. Serviceintervall troligen 2000mil, hittar bara på nätet och inte i deras broschyrer. Kostnad okänd.

Litt' Bio

Blir inte så ofta att jag kommer iväg på bio nuförtiden men så smäller det till ibland och nu har det blivit 2 st filmer på en veckas tid.

Harry Potter & the Half-blood Prince: är väl ett måste att se för det inbitna fanset men jag är lite avmätt och filmen levde väl upp till de numera rätt höga förväntningarna men var inte fantastisk på något sätt. Bra underhållning, inte lika mycket action som tidigare men det gjorde iaf inte mig något, värt pengarna.

Ice Age 3 - Dawn of the Dinosaurs: hur kul är det med en 3:a av något då? Jag gick dit med lågt skruvade förväntningar och hoppades mera på Scrat än på storyn i övrigt. Så fel man kunde ha då :) Nu var det länge sen jag såg de andra två Ice Age-filmerna men jag undrar om detta ändå inte var den starkaste/roligaste av dom. Spännande, inga hysteriska skrattkramper men mycket roande om man gillar den klassiska tecknade filmens svarta humor.

Till Skansen och Dra Apan i...

Jag hade bara ett svagt minne av att ha varit på Skansen som väldigt liten och det minnet var helt kort "massa tråkiga gamla hus" :) Det var nog i stor utsträckning sant också då Skansen på 70-talet inte var samma sak som idag. Huvudsyftet har förstås främst alltid varit att bevara exempel på svenska kulturmiljöer och inte att samla på roliga djur.

Under årens lopp har jag förstås både sett Jonas Wahlström på TV och hört folk berätta om sina besök där. Med tiden har lusten växt att besöka stället igen och för en månad sedan så fick jag några timmar över på djurgården och det passade ju perfekt! Tråkiga hus är fortfarande inte min grej så det blev mest bilder på djuren :)


I våras fick jag ett reklamblad för den här utställningen. Jag tänkte "det här kommer bli rabalder" (och det blev det) och sen "skulle vara kul att se". Tyvärr var det bara 30min kvar till stängning när jag kom dit så det blev Skansen istället...

Inne på Skansen så är scenen ett inhägnat område och när det är evenemang där så tar man extra entré. Just denna afton spelade Benny Anderssons Orkester och tantrallyt väntade tålmodigt på att insläppet skulle öppna.

Vitkindade gäss var några av de arter som strövade fritt på området bland besökarna. Trevligt :)
'
Skånegässen däremot var inhägnade vid skånegården.

Vågorna går höga i ankdammen :)

Djurungar är ju alltid trevligt och många av djuren hade förstås nykomlingar såhär på sommaren.

Inte var dag man ser älg ens om man bor i Sverige. Jag kan inte påminna mig om att jag sett älg på riktigt nära håll någon gång tidigare så jag var nästan lika exalterad som en tysk turist :)

Två kalvar födda i maj fanns där.


Brunbjörnarna hade också fått tillökning.

Berguv - Europas största uggla. 180cm mellan vingarna och uppemot 2,5kg tung. Ho-ooh! :)

Påfåglarna går också fritt bland folk. Imponerande djur som jag dessutom sett vilda i Indien :)



Också akvariet tog extra entré men dit in var jag ju bara tvungen att gå :) Jag hade ingen aning om att man gick in i ringsvansmakaernas habitat och att de var helf fria runtom en (inte röra!). Det var en trevlig upplevelse! Kunde inte sluta titta på och fota de små gynnarna...




Lek med kratta som den här apan fått tag på.

En av de berömda dvärgsilkesaporna.

Jordekorrar i parti och minut. Inte stillla en sekund och fulla av upptåg.



Givetvis fanns en massa creepy crawlers där inne också men jag är inte så road av såna även om jag inte på något sätt är rädd. Vid utgången kunde man dock få klappa en orm eller spindel om man ville...

På det stora hela så var Skansen en för mig mycket positiv överraskning. Hade ingen aning om att stället var så stort eller hade så många fler djur än jag hade föreställt mig. Kul att man kan hitta guldkorn i sitt eget land också även om jag kanske var den sista i landet som "inte varit där" :)

Trägen Vinner

Jag VISSTE ju att den här fanns! Men den var inte helt lätt att hitta...



Lättare nu när jag vet vad det kallas, en hörnstans (corner punch). Jag var hos bokhandlarna, hobbybutikerna, kontorsbutikerna och pysselbutikerna och många visste vad jag pratade om men ingen hade. Till jag greppade sista halmstrået och hittade till Allt-i-lek, en scrapbookingbutik som sa det jag längtat efter att få höra - "ja, det har vi här borta!" :)

Hörnstans - för dig som vill fixa snygga runda hörn på papper eller laminat men har en ettårings finmotoriska förmåga med en vanlig sax :)

Riga Rescue

Onsdag eftermiddag var jag på klubben för att flyga ett brudpar över Capella Ecumenica. Det blev en mycket trevlig flygning och vi klarade oss med marginal från den front som var på väg in och såg ut att hota hela evenemanget. Både före och efter flygningen blev jag lite insyltad i planeringen för hur vi skulle få hem SE-LBV som blivit lämnad i Riga p.g.a att den var helt strömlös. Vi fick hjälp av vännen och bloggkollegan M att kolla det vi misstänkte, att kabinbelysningen hade lämnats påslagen och att det bara var ett urladdat batteri och inget annat som var problemet. M pilade över till LBV mellan två av sina flighter och mycket riktigt, belysningen stod på "full bright".

Efter en massa ringande, överväganden om vi skulle åka dit med en maskin och två piloter, om vi kunde få med en mek eller ej, väderläget, om vi skulle åka airBaltic eller flyga själva så blev det bestämt att L och jag skulle åka över med SE-KIT tidigt på torsdag morgon. Batteriladdare och 25m kabel på trumma i bagaget... :) L hade varit på Riga/EVRA för bara några veckor sedan så allt underlag och erfarenhet vi behövde fanns redan men vi satt ändå ett par timmar på kvällen och planerade och file:ade färdplaner. 06:30 skulle vi mötas på klubben morgonen efter för avfärd 07:30. Väderläget var sådant att vi hade morgonen på oss att komma iväg innan en front passerade och sedan hade vi ett hål på några timmar under eftermiddagen att ta oss tillbaka innan nästa, kraftigare, front skulle passera för att sedan göra livet surt i Riga under fredagen. Vi hade med oss övernattningsgrejer om det inte skulle gå exakt som vi tänkt oss...

Vi planerade att landa på Visby på båda vägarna för att tanka (billigare soppa i Sverige... would you believe it?!) och för att kolla vädret. Riga hotade med cb och åska framåt lunchtid.


På väg mellan ESSV och EVRA på FL90 nånstans över Östersjön. Alltid trevligt att ligga mellan molnlager såhär, det är lite speciellt på nåt vis...


Dessvärre så fick vi lite tekniska problem med SE-KIT... rätt vad det var när jag satt och scannade instrument så var det nåt som sa "what's wrong with this picture?" i min skalle. Horisontgyrot visade först 10 grader dykning och sen 20 grader och till slut kantrade det åt vänster... *bummer*. Vakuumtrycket var som det skulle och kursgyrot fungerade bra. Vi drog igång reservpumpen ändå men efter 2 min gick säkringen på den, troligen för att den inte ska köras samtidigt med ordinarie system och blev överbelastad. Efter 10-15min när vi börjat sjunka så repade sig gyrot igen och började visa helt normala attityder... Helt klart "bad attitude". Inget man vill vara med om i IMC.


Framme på EVRA blev vi mötta av välkomstkommittén med vattensalut :) NOT. Det var inte för oss och jag såg faktiskt ingen kärra passera igenom så det kanske bara var brandmännen som övade lite. Annars är det tradition att på en kaptens sista kommersiella flygning så begjuts kärran med vatten på detta vis efter landning.


Gulfstream Oil :) Måste vara bra grejjer. Sist jag var på EVRA var i september -94 och då var det minsann inte såhär välordnat. Då var det en gammal rostig öststatstankbil som rullade fram och en tjomme som inte kunde ett ord engelska. Cash only. Den här anläggningen och personalens bemötande lämnade inget övrigt att önska, det var first class! :)


Snubben satte fram stegen först men sen insåg han att det kanske var något överdrivet :D Ja, jag skrev att vi landade för att tanka på Gotland för att soppan är dyrare i Lettland men det minskar bara tankningsbehovet där. Färdplan till ESSV med ESKN som alternativ, tja, det hade kanske gått men kändes bättre med fulla tankar.


Flygplanskyrkogården på EVRA (museum???). Finns en hel del skojsigt där som denna TU-154 och bakom den Mach 2-bombaren TU-22M2 "Backfire B", en gång i tiden skräcken för väst.


Tu-134.

Gott om bizjets var där också. Hawker verkade vara temat för dagen då de var helt dominerande där. Denna Canadair Challenger 600 får representera minoriteten :)


En Tu-134 som sett bättre dar. Troligen används den för brand-/utrymningsövningar.


En Saab 340 och bakom den.... en An-74 - YL-RAF. Tillhör inte vanligheterna och den är ju lätt.. hmm.. speciell :)


Vi befinner oss helt klart på airBaltic:s hemmaplan.


VIP Air:s BAe 125-800 YL-VIP och och Canadair Challenger 600 YL-SKY :)


SE-LBV med batteriluckan öppen. Allt gick väldigt smidigt och även om de var 4-5 gubbar om att försöka hitta och få tillstånd att koppla in oss på 220V i en stolpe så tog det bara 10min innan det var ordnat. De var väldigt engagerade och hjälpsamma. Batteriet skulle stå på laddning 2-3h, vi bestämde oss att inte chansa och att 3 timmar nog var bäst.

Vid det här laget var klockan 12 och vi som varit igång sedan 05:30 var vrålhungriga så det bar av in till terminalen väl allt var riggat klart.


Lidosta betyder flygplats på lettiska. Efter att ha inventerat utbudet tog vi lunchen på restaurang Lido på 3:e våningen i terminalen. De hade ett stort utbud av färdiga varma saker som man själv fick peka på och kombinera ihop som man ville. Jag tog nåt jag trodde var en kyckling inlindad i bacon men som visade sig vara nån välkryddad köttklump istället, potatis och stuvade grönsaker. Mumma! Efter lunch och surfning efter väderprognoser på Lattelecoms WLAN i terminalen så gick vi en liten promenad för att fördriva tiden.


SE-LBV var mycket nöjd med behandlingen och startade på ett kick. Jag lät den gå 5 min och sen taxade vi med båda kärrorna över till tankningen igen. En fesljummen IO-360 är ingen lek att starta igen och jag var lätt skakis när den inte ville... hur mycket misshandel med startmotor orkar det nyladdade batteriet med? Till slut så... *puh*. Det var en otrolig lättnad när den skakade igång...


Störst går först... inte alltid! Tur att det var ankommande trafik och inte jag som skapade kön iaf! :) När man flyger instrument så är man på mycket mer lika villkor med de stora pojkarna också, helt annan attention och prioritering, det märks så tydligt. Vi hade uppgjort om kontakt med varann på 123,45 ifall mina system skulle börja konstra. Hade även ringt Visby innan och förberett dom på att jag eventuellt kunde komma dit med commfailure. Om nu batteriet eller elsystemet skulle få något för sig...


Under sjunket mot ESSV fick jag denna mycket trevliga groundspeed... 183kts! *swiischh*


När vi väl var tillbaks på Gotland så hade SE-KIT haft problem med horisonten igen och den hade repat sig på samma sätt. När vi kollade vädret så visade det sig att en Sigmet var utfärdad för hela södra Sverige p.g.a ett bälte med åska och regn som sträckte sig från Jönköping och 17mil rakt söderut och som var på väg nord-nordost ut med 25kts. Efter prat med meteorolog, lite mer tittande på TAF, metar och radar så drog vi iväg som två illrar för vi skulle ha en chans att hinna före ovädret med lite marginal om vi bara kom i luften ASAP.


SE-KIT valde att gå på lågan (4000ft) för att om möjligt slippa undan IMC med det tveksamma gyrot och jag gick på FL60 med SE-LBV. Kungsängen hade CAVOK när jag kom in över kusten och jag valde att gå mot ESSL som var stängt. Jag var därför tvungen att hoppas på att hitta ett hål i molntäcket som jag kunde slinka ner igenom och övergå VFR för landning. Precis som jag hade gett upp och bett ÖKC ge mig vektorering till ESSP så kom jag över ett hål och slank ner samtidigt som jag ändrade min avsikt. *puh* :)

Flygtid ESSV-ESSL 0:42! :) Najs. Van med att det brukar ta en timme ungefär med PA28.

ÖKC guidade SE-KIT till där jag funnit mitt hål i molntäcket tyvärr utan framgång. Jag var på marken långt före och stod och lyssnade på klubbens radio och pratade med honom på 123,45. Hörde när han passerade över fältet men när han fick vektor mot ESSP och kom ut över Roxen... då var det klart över hela sjön! Han kunde lätt smita in under molnen och landa hemma på ESSL han också!

Vi var båda helt genomsvettiga och utmattade men samtidigt glada och uppspelta över vår bedrift. Klockan var 22 innan vi lämnade klubben på väg mot Stångebrogrillen eftersom vi var törstiga som ett par mindre öknar och förstås hungriga igen :)

Biljakten: Peugeot 207

Vännen T sa han skulle tycka det skulle vara kul att hänga med när jag kollar på nya bilar eftersom han nästan aldrig gjort det själv. Han är mycket stolt ägare till en gammal Saab 9000 ;) Så, när jag loppat mig färdigt och kände att det var dags att dra ut och kolla lite så hängde han på. Dagens första stopp blev Peugeot.

Efter lite browsande i bilhallen så blev vi uppassade av en säljare som dessutom inte var sen att låna ut en 5-dörrars 207:a med 100hk 1.4-motor. Pluspoäng! 207:an var en rätt trevlig bekantskap. Inte lika tyst som Toyotan men lite piggare och gladare till temperamentet. Mest däckljud i hög fart på E4 men även lite vindbrus från sidospeglarna. Motor/växellåda hördes ganska väl när man gasade på lite men inte annars. Tyvärr så var den lite underpowered med 100hk-motorn och den surrade på men inte så mycket hände, ungefär som Toyotan. Vi hade dock redan före avfärd blivit erbjudna att köra en med 120hk 1.6-motor direkt efter.


Egentligen suger såna här marknadsföringsbilder, de säger väldigt lite om hur bilen ser ut i verkligheten men jag missade att ta egna... ovan en 3-dörrars men i samma fina solidröda färg som den första vi körde hade.

När vi väl bytt till 120hk-varianten så blev det åka av! Det var de sista 20hk som behövdes för att ta den över tröskeln till rolig!


5-dörrarsvarianten i en... hmm... konstig färg, i min smak iaf.

Väghållningen var bra men inte riktigt så vass som Aurisens, en aning mer kräng men helt ok. Lådan var en 5-växlad manuell, Peugeot erbjuder dock en automat också... lite dyr bara men de har sommarrabatt nu på 10%... vi får se :) Jag fick i alla fall med ett färdigt affärsförslag på 159 980:- med parkeringsradar, farthållare och ACC. Starkt jobbat! Tyvärr så kom det fram en mindre bra sak när jag satt och filade på en excel för att jämföra fakta på de bilar jag tittat på, Peugeot har bara 2 års nybilsgaranti vilket är snålt! För en som jag som vill ha trygghet under de 3 år jag tänker äga den så är det inte en liten grej... :(

Efter Peugeot styrde vi över till Hyundai och tittade runt i deras hall c:a 10min utan att någon av de lediga säljarna orkade resa på sig från sina kontor. Vi kom snart fram till att i30 nog är den intressanta modellen för mig men bara en kombivariant av den fanns i hallen. Jag gick då fram till en av säljarnas kontor och frågade om de ville sälja några bilar här idag och fick då till svar att de inte märkt att någon var i hallen vilket var århundradets bullshit då vi pratat, skrattat, slagit i bildörrar m m en bra stund... minuspoäng! Även efter etablerad kontakt var han väldigt ointresserad och jag "kunde ju kolla på broschyrerna och komma igen sen om jag ville provköra"...  Jisses... Vad trött man blir.

Jodå, jag tänker nog komma igen och göra ett nytt försök men om det inte är mer fart på dom då så kommer jag bli mer gramse på dom och lätta mitt hjärta på ett mindre diplomatiskt sätt. De ska iaf sälja en produkt för hundratusentals kronor och inte lösgodis på Karamello. Jag tycker inte det är att begära för mycket då att de åtminstone sköter sitt jobb!

Dagen Då SAS Kom Till Stan

Blev lite plåtande idag på gamla hederliga Saab. Har sagt till mig själv att det är ute att fota Fokker och skit där nu, det är old. Men när det kommer nåt kul så... David tipsade om att SAS skulle sätta ner en 737:a på ESSL idag och fotovädret var ju ok och bana 11 verkade vara i användning... svårt att motstå :) Det har väl hänt förr att SAS har trillat ner här men det hör inte till vanligheterna.


Först blev det dock ett par bilder på KLM:s Fokker PH-KZM som hävde sig över staketet vid 12:30-tiden.

Inte så pjåkigt ändå. SAS hade planerad ankomst till 13:20.



13:32 var Scandinavian 9027 på kort final bana 11. LN-RPG "Geirmund Viking", en 737-600.

Jag laborerade för dagen med en ny placering vid bana 11 så jag skulle få bilder lite mer från sidan.


Attans... inte skarp :(



Förvisso håller det på att gå åt skogen för SAS men...



En ovanlig syn på taxibana D.


Så vadan detta besök? Jo, en massa EU-potentater har besökt länet ett par dagar och ville nu fly bonnlandet tillbaks till civilisationen. Tur att jag stod på ett nytt ställe också för hade jag stått på det gamla... ja, då hade farbror blå nog blivit väldigt intresserad eftersom kolonnen med EU-nissarna och en gaziljard snutar och SÄPO kom in den vägen precis som kärran landade.

För mig blev det lite brandflyg idag också, 1:45 med SE-KIT över södra delarna av länet, ömsom torktumlare, ömsom blixtar och skyfall men vi kom igenom ändå :) Ingen eld, men alltid kul!

Biljakten: Toyota Auris

Bilförsäljare är ju ett släkte för sig, det har jag lärt mig sen läääääänge så när man träffar en som verkligen fungerar (söker kontakt, visar intresse, erbjuder lån över kvällen) så har de nästan halva inne bara på det. Min erfarenhet från Toyota i Linköping sedan tidigare är inte så bra och det är faktiskt enda stället jag skällt ut en säljare efter noter på så förväntningarna var lågt ställda.

Enter: Loernzo. Skotte som pratar svenska men av italiensk familj :) Riktigt bra kille!

Jag var intresserad antingen av Yaris eller Auris, Aygo och IQ var strukna från listan redan innan som för små och för enkla. Mera Polo-klass på dom. Provsatt och snackade om båda. Det är bara runt 10 000:- i prisskillnad på ingångsnivån så valet var tämligen enkelt då Auris definitivt är mera bil på alla sätt. Tyvärr ligger den rätt nära budgettaket med den intressanta motorn... (1,6l / 130hk). Å andra sidan så har Toyota ett kvalitetsrykte och ett långtidsåtagande som slår det mesta så det kan vara värt det ändå.


Lorenzo kastade en Auris på mig och sa "behåll den över natten". Ja för fan. Lämnade cykeln där och drog iväg. Den var trevlig på många sätt. Lätt att ta sig in i utan att vara en MPV eller stor bil. Mycket tyst motor och växellåda, i princip bara vindbrus i 120km/h. Mycket bra väghållning (i ärlighetens namn så är Scénicen rätt sladdrig men den är ju också rätt hög). Körglädjen grumlades dock något av att de 130 hästarna verkade vara på sommarbete... den väger 100kg mindre än Scénicen och samma antal hästar men var inte alls lika glad i karaktären. Förmodligen högre varvtal som krävs på den.

Lådan var en 6-växlad manuell. Toyota har inte någon automatlåda(!) utan har valt en variant av elektrisk halvautmat liknande den i Smart. Antingen älskar man den eller så hatar man den verkar vara beskedet om man googlar lite på det. Jag är tveksam, i alla fall utan att ha kunnat provköra en och de har inte såna hemma för... guess what... de är svårsålda sen. Den manuella lådan fungerade väl hursomhelst.

0,54l/mil landsväg (beat that!!) och skatten ligger på 1155:-. Serviceintervall bara 1500mil men varannan service kostar runt 1700:- och varannan en tuselapp mer så jämnar man ut det blir det inte så konstiga siffror, helt under kontroll.5 stjärnor i Euro-NCAP. Normala garantier men beg.köp av handlare ger 8 års(!) garanti men med något lägre omfattning. Stereon var inget vidare men iaf Yaris hade en JBL-lösning som tillval... måste kolla om det går att få på Auris också :)

Sammanfattning: mycket intressant men aningen tråkig körupplevelse. Klart i dyrkanten men jag tror att man har igen det på kvalitet och andrahandsvärde. Konstiga paket med viss svårighet att köpa bilen exakt så som man vill ha den, vissa tillval kan bara göras om man köper paket med massa annat man inte vill ha. Minus!

The Hunt is On!

Hunting season is: open

Nu ska biljäveln bort och jag ska ha en ny. Får vara nog med utgifter på det gamla liket. Den har kostat mig mer än handpenningen på en ny nu på bara några månader. Men vad ska jag ha istället? För det första så ska jag med största sannolikhet ha en ny bil, eller möjligen en som är 1 år gammal beg. eller så för oftast så går inte nya saker sönder och om de gör det så finns det fortfarande garanti. 1 år gamla beg-bilar växer inte på träd och ska man kombinera det med vad man vill ha för utrustning m m på den så, tja, chance is slim.

Vad är det jag vill ha då?

Skall
  • Mindre än den jag har idag/liten bil. Golf-klass.
  • Helst inte kosta mer än 160 000:- (lite flex får man väl ha men mer känns det inte värt för en småbil).
  • Bensinförbrukning runt 0,7 eller lägre på landsväg
  • ~100hk eller mer.
  • Farthållare
  • 4-5 stjärnor i Euro-NCAP
  • Normala garantinivåer
  • Rimliga kostnader för service
  • Godtagbara leveranstider (<3 mån helst)
  • 5-dörrarsmodell
  • Finansieringslösning som ger månadskostnad på 2-2500:-.
Starkt önskemål (om ej för dyrt eller på annat sätt opraktiskt/dålig lösning)
  • Automatlåda (svårt på små svaga bilar, jag vet...)
  • Parkerings-/backradar
  • Hands-free-lås (nyckelfritt)
Bonus
  • Dragkrok utan att bli ruinerad...
  • Bra stereo
  • Digital hastighetsvisning
Det är väl med bilar som med flygplan, det perfekta finns inte. Eller så blir det hur konstigt eller dyrt som helst... :D



Mina skall-krav klarar nog de flesta utom de traditionellt stora och dyra märkena (Volvo, Saab, Audi, VW, BMW...) så mycket kommer nog att handla om vad jag kan få av starka önskemål-listan utan att spränga budgeten. Givetvis kommer ju kvalitetskänsla, komfort, körupplevelse och andra mjuka värden att ha stor betydelse.

Så, jakten är igång. Jag kommer att blogga om mina intryck av alla bilar jag provar, inte för att ni bryr er så mycket men det blir bra minnesanteckningar för mig :) Det lär bli Toyota, Hyundai, Citroën, Peugeot, Skoda, Seat och en del annat. Toyota har jag redan klarat av och det kommer strax i ett inlägg för sig. Renault däremot, de har bränt sina chanser, det lär dröja innan jag står i deras bilhall igen, tyvärr för de är innovativa, bra design, trevliga att köra men kvaliteten och ansvarstagandet för produkten... SUX! :( Tyvärr då detta är min tredje fabriksnya Renault och de andra två var rimligt problemfria.

Förslag, rekommendationer, varningar? Spill it i kommentarsfältet!

Blandad Kompott

Småsaker inte värda egen uppmärksamhet igen :)

* Rekordgamla mamman dog 2 år efter att ha fött tvillingar. Så förvånad jag är. Inte. Jag ropar inte på något förbud men det vore inte fel med lite etiska riktlinjer för fertilitetsbranschen i vissa länder. Det är oerhört egocentriskt, oansvarigt och korkat att skaffa barn när man är över 60 bast. Eller över 50 för den delen. Massor med ökade risker för både barnet och mamman samt att mamman med stor sannolikhet antingen är död eller inkapabel att ta hand om sin avkomma före den nått myndig ålder. Det finns många anledningar till att kvinnokroppen stänger ner av sig själv vid en viss ålder.

* Juristen som företrädde asylsökande och samtidigt bedrev en blogg där han gav uttryck för en mängd starka negativa omdömen om andra raser, homosexuella m m. Vem sa att man måste vara intelligent eller omdömesgill bara för att man klarat en fin utbildning? Undras just hur många spånskallar vi har i maktens korridorer som bara inte avslöjats egentligen. Även om jag tycker att det är synnerligen ointelligenta åsikter han har så visst har han rätt att tycka så men när han sedan torgför de på en blogg dessutom, totalt omdömeslöst... jaja. He had it coming. Som verkets chefsjurist uttryckte det, "vi behöver inte köpa just hans tjänster, vi anlitar vem vi vill". :)

* Googles Chrome PC operativsysten, en Microsoft Windows-dödare..... öh...
...BWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Stop it! Your're killing me..!

* Tror jag missat att länka till den här videon (vad är det för idioter som spärrar embedding???)  Jag trodde jag sett allt cirkus kan erbjuda men Bröderna Grinchenko:s uppvisning i den videon... jisses. Blows me away! (och inga lågpannade kommentarer om gay nu...). Uppdaterad, fel länk, fel video!

Imorgon börjar semestern och jag som hade tjusiga planer på att dra till Visby över helgen. Verkar som om vädret sätter P för det. Inte för att det inte går att flyga men vem vill vara på Gotland när det regnar liksom...?

Spotting@Arlanda

Så, nu inlägget om mitt spottingäventyr på Arlanda för snart 3 veckor sedan. Eller spotting förresten, jag vet inte det. När jag var yngre köpte jag JP Airlines Fleets och började kryssa i vad jag sett och åkt med för kärror och sånt men det intresset är för länge sedan borta. Det är liksom ogörligt att komma någonvart och... varför? :) Jag är ute för att få fina fotomöjligheter och såklart är det alltid roligt om man lyckas plåta något som man inte ser varje dag.

Fast en aktuell JP Airline Fleets och en JAWA (Jane's All the World's Aircraft) är ju bland det man vill ha i bokhyllan ändå, det hör liksom till på något vis... :) Every self-respecting aviation enthusiast has them... typ.

Galleri med fler och större bilder finns i vanlig ordning här.


Svensk Flyghistorisk Förening har anlagt och driver sedan några år den här spotterpaviljongen på Arlanda. Lite bra info även för "the casual tourist" och väderskydd för fanatikerna. Placeringen är trevlig, på en kulle precis bredvid finalen på 19L och väldigt nära taxibana W och taxibron över riksväg 273 mot Almunge.

Man kan också åka ut till finalen på bana 26 och det var nog där jag fick de trevligaste bilderna den här dagen eftersom det var "where the action was". Att fota taxande RJ:s är ingen sport... :D

Vädret var det inget fel på den här dagen men gassande sol är inte helt perfekt för foto trots allt. Här syns även de två Caravellerna som finns på Arlanda, Le Caravelle Club:s SE-DAI och Arlanda Flygsamlingars SE-DAF. Även om det är trevligt att se dem så är det dåliga nyheter att bl a placeringen gör det svårare att hålla igång SE-DAI som, med lite fantasi och mycket pengar, är den Caravelle i världen som troligen är närmast ett återställande till luftvärdighet. Om någon bara ville... (please, please, please!?). I förgrunden SAS MD81 OY-KHN.

Blue 1:s RJ85 OH-SAL.

Thai:s 747-400 HS-TGA på väg ut för start bana 19L. En välbekant syn på Arlanda, jag hade gärna följt med...

737-800 från okänt bolag. Fick inte med vare sig reg. eller mycket av liveryn på den :) Tävling utlyses kanske? :)


Man står väldigt nära staketet och tröskeln på bana 26, gissningsvis passerar kärrorna på runt 30m höjd ovanför skallen på en.

Nordic Airways MD82 SE-RDR.


Goldens Saab 2000 SE-LTX. 2000 ser alltid läcker ut... :)

Estonian Air:s 737-500 ES-ABL.

SAS 737-600 LN-RPE "Edla Viking".

SAS Airbus 321 OY-KBF "Skapti Viking".

Och nu till min lilla nya erfarenhet som jag gjorde på Arlandas bana 26.

Jag har stått på åtskilliga finaler och plåtat flygplan men jag har ändå lyckats missa en sak. En final med mycket grönska i form av lövträd/sly runtom. Jaha... och?
Vortexen efter kärrorna tar mark c:a 10-15s efter den passerat och det var ju inget nytt. Ljudet däremot... ljudet av vortexen i träden, cheez... jag har aldrig hört ett liknande ljud i verkligheten. Det saknades helt i min referensbank och jag vände mig till killarna som jag hade gjort sällskap med och frågade "hörde ni det där, vad sjutton var det??!". Lät som en dålig ljudeffekt från en skräckfilm eller nåt, ett piskande/susande/prasslande ljud, allt-i-ett. Ett ljud som Hollywood skulle använt i en film där osynliga aliens eller onda andar sveper fram, typ :)

Det enda jag surar lite över nu är att jag inte tänkte på att ta fram Ixusen och videofilma det, då hade jag ju kunnat fånga ljudet. Får bli nästa gång.

Mer Mat i Norrköping

Vad man kan hitta när man rotar bland de blandade bilderna. Syftet med mitt inköp av Ixus:en börjar ge avtryck här, att kunna dela fler av de vardagsbilder jag gärna knäpper på allt möjligt mer eller mindre knäppt :)

Så, lite fler mattips om ni skulle passera Norrköping. Först lite äkta smalmat :)



Leons heter stans klassiska grillbar som har "bamse med mos" och allt det andra obligatoriska. Prova gärna deras hemgjorda tzatziki, de snålar inte med vitlöken. Mina blommor (och flickvänner) vissnar här hemma när jag ätit den :)

Thaihouse är en bra thairestaurang som ligger i samma område som Leons, d.v.s ute på Butängen som är ett centralt beläget industriområde. På jobbet har vi ätit deras mat i säkert 5 år nu flera gånger i veckan men vi börjar tröttna lite. Dock är det inte matens fel, snarare upprepningen :) Mycket äkta thaimat och ingen fegkryddning. Rekommenderas!

Sing Thai är en lite finare thairestaurang mellan Nya Torget och Rådhustorget. Vällagat, välsmakande men svenssonanpassat. Lite annat stuk än Thaihouse på maten fastän det är samma "kök"... märkligt hur olika thaimat smakar beroende på ställe. Eller, egentligen inte...

Spicy Hot är ytterligare ett asien/thaiställe men som ligger på Kungsgatan, skiljer sig också lite från de andra och de har mest wokat medelst flambering. Mycket varmt och mycket kryddigt! Stora portioner, räcker till 2 måltider om man kan behärska sig. Yummy.

Provencale ligger också på Butängen vid Thaihouse och Leons och har en mycket god grillmeny men inte minst så har man en vedugn och i den bakas förstås pizza! Riktig lyxpizza dessutom, inga flottiga kreationer här inte utan lövtunna med fina råvaror och en lite högre prislapp.

Och så till sist ett par navigeringsvarningar, undvik med omsorg att komma för nära Remmaren eller Hantverkaren. Skolbespisningsmat med noll kryddning till magstarka priser.

Gubbens Trädgård

Måste passa på att slå ett slag för denna trevliga lilla inrättning i Norrköping. "Gubbens" är ett café/fik som ligger vid strömmen på Saltängsgatan, precis nedanför bussterminalen. Namnet? Ja, kvarteret heter så, så enkelt är det. Sen sägs det också att trädgården under en längre tid togs olovandes som "jobbförmån" av en fastighetsskötare som också var en speciell... gubbe :)


Hela trädgården är avskärmad bakom ett högt plank men när man väl kommer in...

... är det verkligen en liten oas. Lite puttenuttigt, svenskt, sentimentalt, allmoge, tantanpassat men lummigt och grönt. Helmysigt :) Själva cafét ligger dels i en stenkällare i ett 1700-talshus brevid och så i stugan i trädgården. Trädgården var hotad ett tag då man ville bygga hus på tomten men finanskrisen satte P för det... säg det onda som inte... o.s.v....

De serverar en sommartallrik till lunch som består av potatisgratäng och potatisallad, skinka, marinerade kycklinspett, rostbiff, rivna morötter, en bit vattenmelon och så smör och bröd. Sehr Mumsich[tm] men lite i dyraste laget men jag tar det som omväxling ibland när det är vackert väder. Helhetsupplevelsen är värd det.

Sa jag att de har kulglass? :)

Det Gäller Att Hålla CPU:n Kall

Inte bara som i förra inlägget genom att ta bort onödig isolering :)



Även kylanläggningar för datorhallar kan få det svettigt i solen och inte riktigt orka med. Vad gör man då? Låter dom svalka sig i vattenspridaren så klart! :D

(titta noga i slutet av slangen under kondensorn)

SBB Goes Britney



*Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz* :D


&%¤%&`£)=/$/%(/%¤½§!!!!!!!!!!!!!!! :/

Precis vad jag behövde just nu då!

Är ute och kör 70 i stan när det helt plötsligt smäller till i bilen och den tappar fart/rycker lite. Service-lampan lyser upp och så kommer meddelandet som jag instinktivt visste skulle komma "Check Gearbox".

Tack så jävla mycket för det då!!!

Den gick trots allt att köra vidare sen, meddelandet försvann efter jag stängt av och startat igen. Linkade över till verkstan och lämnade den där. Det enda som kan gå mer på tok nu är om den gått 12 001 mil snarare än 11 998, jag vet att det är på håret vilket och vid 12 000 så förfaller motorförsäkringen...Ska nog cykla över till verkstan och kolla om de inte stängt grindarna nu.

Den Sista Idioten o.s.v...

Många korkade saker står det om i aftonpressen men om detta verkligen är sant så tar det väl ändå priset den här månaden. Medeltida mörker i skallen på människan. De pengar som den juridiska cirkusen om detta lär kosta skulle läggas på lite riktad psykvård istället... eller kanske en grundkurs i sex- och samlevnad. Meningen är väl antagligen att man ska skratta åt dumheterna men jag blir bara provocerad.

On a Personal Note

Jag är ju sällan väldigt privat här på bloggen men emellanåt så händer det :) Känner att det är dags att reflektera lite även mixa in lite blandade bilder och annat. Ett slaskinlägg med lite privata inslag.

Som ni vet, eller har insett, så har jag tagit ett studieuppehåll i ATPL-pluggandet sedan i februari när kursen formellt sett var slut. Efter att i 7 månader levt helt frånkopplad från normalt liv och bara pluggat, jobbat, sovit och ätit och allt annat varit satt på undantag så var jag rejält slutkörd. Jag är färdig med 9 av 12 prov och av de resterande 3 så har jag redan läst hela kursen. 2 av ämnena är dock sånna som det visat sig att jag har svårt för men det är samtidigt skönt att kunna ta tag i dom utan den stora tidspress som rådde under den schemastyrda tiden.

När det ska ske är däremot inte helt klart. Jag vill ju såklart avsluta det här och inte "tappa bollen", samtidigt så är jag fortfarande väldigt sliten och jag hänger lite på gärdsgården att åka ner i en utmattningsdepression. Jag är ofta väldigt trött och när jag är trött så tänker jag negativa tankar om min prestation i livet och utbildningen. Samtidigt så känner jag att jag inte längre är "allergisk" mot pluggandet utan att det skulle vara lite kul ändå att sätta igång det igen men jag vet inte om jag vågar eller bör göra så. När jag är pigg, som nu på en förmiddag, så tänker jag att "ikväll ska jag sätta mig, ska väl inte va så svårt, jag har ju gjort det förut" men när jag kommer hem så har jag flera dagar nu sovit 2-3h och sen varit vaken en stund för att sen sova igen, utan att få mer energi nästa dag.

Jag har under och efter utbildningen förbrukat det allra mesta av mina semesterdagar på jobbet och jag hade inte tänkt ta ut det jag har kvar i sommar men mot bakgrund av det jag just berättat så har jag bestämt mig för att "tömma kontot", vilket innebär att jag kommer ha ledigt 18-28/7. Om jag bara ska vila eller även börja plugga då, ja, det får jag känna efter då. Kanske en mix där slutet får bli språngbrädan in i ATPL:ens underbara värld igen *grymt*. Nåja, slutgnällt nu! :) Nu vet ni och jag har fått skriva av mig. Noterar också att jag redan nästa år går upp till full statlig semester, 35 dagar :D Börjar redan tänka "3v i Thailand i januari vore inte så dumt" :)

Jag har inte orkat att fixa med en massa saker, bl a flera av bilderna från för-förra helgens spotting på Arlanda och en del annat kul men det kommer så småningom. Och en del redan nu :) Sneak preview.

Piff eller Puff? Vem tror ni? En av Skansens jordekorrar är det i alla fall och den här bilden blev ju fantastisk :)

En och annan jordgubbe har slunkit ner senaste tiden och den här makro-bilden med Ixusen tyckte jag blev så yummy att jag att jag skickade in den till Correns sommarbildstävling 2009. Inte för jag tror den vinner något men man vet aldrig... alltid läskar den några läsare. Klicka för större men slicka inte på skärmen ;)

Ett lite småunikt Österrikiskt besök på LFK. Nej, det är inte en vanlig Katana utan en Diamond DV22 Speed Katana av vilken det bara tillverkats 2 exemplar. Den blev tydligen ingen framgång och den ser lite annorlunda ut, inte bara paintjobbet då. Saxat från Jane's Alll the World's Aircraft:

"Compared with DV 20 Katana, has turbocharged Rotax 914F engine; increased fuel capacity; new wheel fairings, new carbonfibre engine cowling with NACA inlets and redesigned baggage compartment with external door".

Det var två kärror i följe som besökte LFK för att tanka och, hade de hoppats, besöka Flygvapenmuseum som ju tyvärr är stängt i år. De hade följt östra Östersjökusten upp till mellersta Finland och sedan korsat över till Sverige och var nu på väg hemåt, gärna via Malmö där de ville flyga över Öresundsbron.


Och så en teaser från Arlandas bana 26 :) Några fler bilder kommer i eget inlägg senare. Jag upplevde också något som var helt nytt och väldigt annorlunda för mig trots alla besök på flygplatser, vad, ja, det berättar jag senare ;) Stay tuned!

The Bare Essentials

Air New Zealand tar nya grepp i marknadsföringen - body paint! Allt under sloganen "nothing to hide"!

Den första jag såg var denna safety on-board och än roligare blev det väl av att jag inte reagerade på att de var kroppsmålade först, jag bara tyckte den var kul för att den inte var så gravallvarlig :) Jag skyller på att jag var trött efter jobbet :D

Safety On-Board - Kiwi style!


TV-reklam med samma tema.


Behind the scenes! Låten är Gin Wigmore - Under My Skin. Cool Kiwis!

Good shit! Snacka om lyckad viral marketing! Don't you love a woman in uniform?!

Jumbo Hostel

I helgen som gick var jag som bekant i Stockholm för att se PSB men jag gjorde också en hel massa andra saker. Som att besöka Jumbo Hostel :)

Ser ju inte så sexigt ut med den stora trappan med hiss och allt men... :) Mycket får offras för att tillfredsställa myndighetskrav.

Stora delar är ju ändå intakta och väldigt mycket 747 :)


En av mina favorit-toucher, rumsnumren skrivna med Boeing typsnitt.

Typiskt rum.

With a view :)

Som vilken hotellkorridor som helst. Nästan.

Nödutgång :)

Sviten - på flight deck förstås! Lite obäddat och egentligen var andra våningen avstängd för städning men eftersom jag var den enda besökaren där så var killen i receptionen hygglig och släppte upp mig :D

Loungen på övervåningen.

"Lobbyn".

Så ser hon ut, Liv, på avstånd.

Man har bra beläggning såhär långt, dels är det ju väldigt nära terminalerna, relativt sett billigt och väldigt unikt såklart! Motorgondolerna håller som bäst på att bli rum och ska levereras/monteras nu i juli om allt går som det ska. I övrigt tyckte jag kanske att det saknades lite detaljfinish här och var (borde man kunnat fixa vid det här laget) men det var väldigt kul att se!

Pirate Bay - Sveket

Jag tycker såhär vid första intryck att grabbarna svikit sina fans rätt ordentligt. Att de har tröttnat förstår jag. Att de vill göra något annat, ok. Att sälja siten för pengar, javisst, varför inte? Men om de nu inte ska använda pengarna att betala skadeståndet med i alla fall, varför säljer de ut allt som de själva och fanbasen kämpat så hårt för?

TPB är så mycket mer än den tekniska funktionen bittorrent-tracker, det har varit kommandocentralen för hela upproret mot upphovsrätten på nätet. Den mest uppkäftiga och ståndaktiga bastionen som inte ens ett polistillslag kunde sätta permanent stopp för. Och så säljer man det till en företag som inte vill föra den flaggan vidare utan bara hitta sätt att tjäna pengar på siten.

Användarna kommer överge TPB samma dag som affären går igenom (eller förr) och GGF kommer att stå med ett dyrt skal utan något egentligt värde. Det lyckades inte med Napster, det kommer heller inte att lyckas med TPB. Det är den rebelliska uppkäftigheten, protesten, friheten, integriteten, attityden och allt det andra som är hela TPB-grejen. Inte innehållet, allt det finns redan på andra ställen.

Det är de mjuka värdena man sviker, tiden, energin, engagemanget hos folk som delat den grundläggande ideologin och kampen, inte de som bara varit där för att tanka Pirates of the Carribean 2 gratis. Man kunde ha skänkt, eller sålt, siten till någon som ville driva den vidare på samma värdegrund men det gjorde man alltså inte. Jag hittar då inget bättre ord för det än svek.

RSS 2.0