Biljakten: Peugeot 207

Vännen T sa han skulle tycka det skulle vara kul att hänga med när jag kollar på nya bilar eftersom han nästan aldrig gjort det själv. Han är mycket stolt ägare till en gammal Saab 9000 ;) Så, när jag loppat mig färdigt och kände att det var dags att dra ut och kolla lite så hängde han på. Dagens första stopp blev Peugeot.

Efter lite browsande i bilhallen så blev vi uppassade av en säljare som dessutom inte var sen att låna ut en 5-dörrars 207:a med 100hk 1.4-motor. Pluspoäng! 207:an var en rätt trevlig bekantskap. Inte lika tyst som Toyotan men lite piggare och gladare till temperamentet. Mest däckljud i hög fart på E4 men även lite vindbrus från sidospeglarna. Motor/växellåda hördes ganska väl när man gasade på lite men inte annars. Tyvärr så var den lite underpowered med 100hk-motorn och den surrade på men inte så mycket hände, ungefär som Toyotan. Vi hade dock redan före avfärd blivit erbjudna att köra en med 120hk 1.6-motor direkt efter.


Egentligen suger såna här marknadsföringsbilder, de säger väldigt lite om hur bilen ser ut i verkligheten men jag missade att ta egna... ovan en 3-dörrars men i samma fina solidröda färg som den första vi körde hade.

När vi väl bytt till 120hk-varianten så blev det åka av! Det var de sista 20hk som behövdes för att ta den över tröskeln till rolig!


5-dörrarsvarianten i en... hmm... konstig färg, i min smak iaf.

Väghållningen var bra men inte riktigt så vass som Aurisens, en aning mer kräng men helt ok. Lådan var en 5-växlad manuell, Peugeot erbjuder dock en automat också... lite dyr bara men de har sommarrabatt nu på 10%... vi får se :) Jag fick i alla fall med ett färdigt affärsförslag på 159 980:- med parkeringsradar, farthållare och ACC. Starkt jobbat! Tyvärr så kom det fram en mindre bra sak när jag satt och filade på en excel för att jämföra fakta på de bilar jag tittat på, Peugeot har bara 2 års nybilsgaranti vilket är snålt! För en som jag som vill ha trygghet under de 3 år jag tänker äga den så är det inte en liten grej... :(

Efter Peugeot styrde vi över till Hyundai och tittade runt i deras hall c:a 10min utan att någon av de lediga säljarna orkade resa på sig från sina kontor. Vi kom snart fram till att i30 nog är den intressanta modellen för mig men bara en kombivariant av den fanns i hallen. Jag gick då fram till en av säljarnas kontor och frågade om de ville sälja några bilar här idag och fick då till svar att de inte märkt att någon var i hallen vilket var århundradets bullshit då vi pratat, skrattat, slagit i bildörrar m m en bra stund... minuspoäng! Även efter etablerad kontakt var han väldigt ointresserad och jag "kunde ju kolla på broschyrerna och komma igen sen om jag ville provköra"...  Jisses... Vad trött man blir.

Jodå, jag tänker nog komma igen och göra ett nytt försök men om det inte är mer fart på dom då så kommer jag bli mer gramse på dom och lätta mitt hjärta på ett mindre diplomatiskt sätt. De ska iaf sälja en produkt för hundratusentals kronor och inte lösgodis på Karamello. Jag tycker inte det är att begära för mycket då att de åtminstone sköter sitt jobb!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Skulle du inte kolla på bilar i Golf-klassen, 207an är ju Polons motsvarighet.... ;-)

2009-07-20 @ 23:23:01
Postat av: Bengt

Hur visste jag att den skulle komma då... priset och mindre än den jag har är avgörande, inte axelavståndet...

2009-07-20 @ 23:24:37
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Det var kul att kolla på nya småbilar med dålig standard ;) Peugeot var en ganska rymlig bil för att vara så pass liten. Med den lite tuffare motorn var den anständigt pigg också. Lite för pigg i låga hastigheter för någon som kör gubbil ibland (läs ryck).



Visserligen har min gamla Saab från 95 lite skavanker - farthållaren har gett upp, rostig vänster framskärm, höger bakdörr går inte att öppna utifrån, vänster bakdörr är trög inifrån...



Ändå håller jag fast vid den begagnade gubbilen för:



* Billig i inköp (och inga dyra lagningar eftersom man inte behöver fixa småsaker på en gammal bil ;)

* Säker

* Körkomfort



Jag ser dock absolut tjusningen med en helt ny bil och lite kul med småbil. Fast som jag kör skall jag nog ha en lite krocksäkrare bil ;)



Själv kommer jag nog köpa en 02-04 när gamle "Ludvig" ger upp. Måste inte vara Saab... men en gubbil alla gånger :)

2009-07-21 @ 11:09:31
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

T: Såklart. Don efter person! ;)

2009-07-21 @ 14:53:23
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0