Rösta i EU-valet!

Tänk på att mer än hälften av alla beslut, lagar och regler som stiftas i Sverige, däribland datalagringdirektiv och annat är direkta resultat av sådant som beslutats överstatligt, i E.U.

Någon menar att Sveriges röst i E.U är inte så stor men det gör det bara än viktigare att vi skickar rätt folk med rätt driv och rätt åsikter dit för att få maximal utväxling på det vi har!

E.U-valet har i år för första gången fått lite mer av den mediala uppmärksamhet det förtjänar och förhoppningsvis gör det något för valdeltagandet. Dock så har debatten och kampanjandet varit väldigt magert med fokus i stort sett bara på Piratpartiets spådda framgångar och på frågor som är relaterade mer till svensk inrikespolitik.

Själv kommer jag som det ser ut att rösta på PP i detta valet då i stort sett samtliga etablerade partier nu svikit liberalismen och integriteten och visat skrämmande förakt för både väljare, demokrati och konstitution. Inte heller har man någon trovärdighet vad gäller teknik och förståelse för den revolution som samhället nu faktiskt genomgår med start för c:a 20 år sedan. Vi kommer först senare att förstå den fulla vidden av det enorma tekniska språng vi tar just i vår tid. Etablerade politiker och vissa marknadsaktörer kämpar emot och vill bevara det gamla istället för att omfamna det nya och anpassa lagstiftningen efter den nya verkligheten. Nästan varje parti har en enskild politiker på sin lista som faktiskt begripit ett och annat men vad hjälper det när de bevisligen (FRA) saknar kurage att rösta emot partlinjen när vansinnigheterna radas upp på löpande band?

Att rösta på ett "enfrågeparti" (vilket inte är helt sant) kan för vissa te sig som ett slöseri men jag tror att en framgång för PP precis som för Miljöpartiet, Ny Demokrati, Sverigedemokraterna och Junilistan kommer att fungera som hävstång för att lyfta de här frågorna till en högre nivå hos alla de etablerade partierna. En form av proteströst ja - bortkastad, nej jag tycker inte det! Bortkastad enbart om syftet inte uppnås och om man väljer att inte rösta för att man inte tror att PP kommer in... ja, då blir det ju självuppfyllande, eller hur?! En röst på de etablerade partierna är för mig definitivt ett självmål då de alla svikit mina hjärtefrågor.

Rösta på vad 17 du vill själv, jag är inte här för att övertyga någon om något annat än att gå och rösta och tänk igenom vad som är viktigt för dig. Söndagen kommer jag att spendera som vice ordförande och valförrättare i min valkrets, jag tycker det är ett kul och ett hedersuppdrag att få göra en insats för vår demokrati dess brister och fel till trots!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0