2/3 Klar...

...men inte 1/3 av tiden kvar... :(

Ägde CAA-provet i FPM idag med 95%! Eat that, muppiga skolprov! Nu har jag sovit en stund och börjat preppa för att läsa GNAV, ett ämne som verkligen skrämt vettet ur mig men jag tror ändå att det finns en chans nu i lugn och ro. Lugn och ro som jag inte riktigt har dock eftersom PER och FPM båda tagit längre än beräknat. Jodå, jag har nästan en månad ledigt kvar men det har hänt saker som gör att det bästa vore om jag kunde fixa GNAV på knappa två veckor och sedan återgå till jobbet.

Det som hänt är det osannolika, berget kom till Muhammed i förra veckan. Berget i form av min favvo-flyglärare Sven-Erik på Kungsair Training, en lärare och företag som folk står i kö till i åratal (de flesta ger upp att ens försöka få kontakt) mailade och frågade om jag inte vill komma och skola CPL i andra halvan av mars! Han visste ju om att jag ville göra det förra året och så nu när 2 planerade elever hoppade av så tänkte han på mig av alla <3

"Problemet" är att han vill köra 2v på heltid och det hade jag inte budgeterat för i min tidsplan. Jag hade mera tänkt "skola ett pass varje eftermiddag några veckor" eller så. Så om jag ska ha 2v ledigt kvar till det så får jag inte använda dom till teorin nu. Men vi får se vad som händer. Utan teori ingen skolning så GNAV måste kännas i rimlig kontroll före den 7/2, dvs om 12 dagar från imorgon. Annars får jag knapra på den tiden som jag behöver till skolningen men det löser sig säkert, S-E är en kreativ och flexibel man. Det kommer att bli stressigt detta men motivationen är såklart ändå styrkt av att målet nu är så nära och att tiden behövs till något bra och roligt, om än inte rekreerande :(

Thailand får jag nog se mig i stjärnorna efter som det ser ut nu vilket såklart suger rätt hårt... :( Det hade varit både nödvändigt och belönande.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Ernest Laverdure

Grattis !

Vad skönt att höra att det gick bra men det tveklade jag å andra sidan inte på.

CPL-skolningen är lätt som en plätt,

så fixa teorin snabbt är rätt. (Oj, ett rim)

Att jaga barödlor i Thailand är inte relevant i sammmanhanget. Prioritera dina tre F i rätt ordning!



1: Flyg (Allting flygrelaterat)

2: Flaskor (Njutbara drycker och socialt umgänge)

3: Flickor (Om det hinns med)



Livet blir liksom enklare då :)

2010-01-27 @ 07:42:49
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Tack! Rätt iofs :) Ja, CPL-skolningen är nog mest rolig, bör går bra. Ska dock återta mitt ME/IR samtidigt och det blir lite tuffare.



Får se om inte doktorn kan ordinera 2v sjukskrivning med terapeutisk utlandsvistelse ;) Har 2v semester kvar att ta ut sen men den går nog åt till MCC.



Har han CPL själv, "Monsieur Laverdure"? :)

2010-01-27 @ 08:05:23
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hej Bengt! Jag tror faktiskt att det är Kungsair som brukar flyga lågt över korset i Björsäter lite titt som tätt. Kärran är enmotorig med hög stabbe. Höjd ca 150 meter. Dom svänger och flyger ut på rakt östlig kurs. Skolar du på Baronen? Blir det några studsar på Saab? Mvh David

2010-01-27 @ 08:52:26
Postat av: Anonym

Vad bra att du kan köra ME/IR-träning som CPL-skolning. Det gör det hela mer meningsfyllt.

Lycka till med läkarbesöket:)



Gamla seriefigurer har svårt för att få något certifikat över huvud taget så just ägnar jag mig bara åt flygning på PPL-nivå på små undanskymda gräsfält. Sedan står det visst något om CRI i certet men det måste vara fel. Det borde stått "Cri-Cri" efttersom det ju är en fransk maskin )´



Ibland skrattar man åt vilka krav det ställs rent teoretiskt på någon som vill ha ett CPL för VFR-flygning. Jag tänker då på FI och rundflygspiloter.

Vi får se om det blir några lättnader med ett nytt certifikatsystem.

2010-01-27 @ 08:55:49
Postat av: David

Mycket att göra Bengt? Ser att du inte hunnit svara på mina frågor ännu.... Mvh David

2010-02-02 @ 18:26:40
Postat av: Bengt

David: ja, det är stenhård final här nu, hinner inte med mycket annat än att plugga. Det kan vara SE-IIR, en Beech Skipper du sett. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Skipper_WA-39.jpg isf är det Kungsair. De har ingen Baron, men väl en Travelair (SE-EKW) och den är jag influgen på sedan tidigare. Travelair och Baron är nästan samma plan, lätt att missta sig.



Laverdure: ok :) Men ett nytt certsystem=lättnader...? Vad har du nu hittat för kul svampar att mumsa på?

2010-02-02 @ 20:27:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Yes, det måste vara Skipper jag sett. Planet alltså,inte Anna!! Mvh David

2010-02-03 @ 09:50:58

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0