Kanevad

I helgen passerade jag Gamla Linköping på en Geocaching-runda och smet in på Kanevads träsnideri. Så länge jag kan minnas så har jag beundrat hans kreationer. Jag upphör aldrig att förvånas över vad denna man (och hans son & anställda) kan göra med trä som enda media. Från enormt detaljrika väggtavlor/portträtt till det oerhört enkla men ändå så sinnrika. Som värmeljushållaren på bilden nedan som faktiskt blev det första därifrån som jag köpt till mig själv. Jag föll pladask, jag var bara tvungen att ha den. Så snygg, så häftig i sin enkelhet!


Tre träslag, en bandsåg, borrmaskin lite puts och voilà! Är den inte utsökt?! Och så luktar det ju så gott också, både om produkterna och i verkstaden/butiken. Vad är det som gör att trä doftar så underbart?

Titta gärna på hemsidan och missa inte att besöka stället om du har vägarna förbi, det är värt det, varje gång!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

I mina ögon ser det ut som samma trädslag med olika bets. Men jag håller med dig.. den var fin.

2010-05-05 @ 08:35:12
Postat av: Bengt

Det står i botten av "ljuskoppen" på var och en av dom vad det är för träslag men jag förstår din reaktion, de är väldigt lika så det skulle kunna vara så. Ett konststycke i sig kanske, materialkännedom, att kombinera träslag som är så lika i strukturen men inte till färgen :)

2010-05-05 @ 08:37:41
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

vad är det för träslag då? Björk, Körbär ???

2010-05-05 @ 09:03:59
Postat av: Bengt

Körsbär, valnöt & asp.

2010-05-05 @ 18:19:40
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Håkan Jansson

Vad glad jag blev när jag råkade se denna blogg

Att du /ni gillade ljusstaken.Den kom till när jag lekte med pennan.Körsbär,valnöt o asp är det

Håkan, sedan snart 32 år på Kanevads



2010-07-01 @ 13:54:16
Postat av: Bengt

Hej Håkan! Jättekul att just du råkade se det här också, nu blev jag jätteglad, när positiv feedback nästan av en slump når fram till skaparen såhär på det stora nätet! :D

2010-07-01 @ 14:06:38
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0