Femöre

På sätt och vis en Geocaching-historia men ändå inte. M visade mig Femöre i samband med att vi tog några cacher där. Jag hade ingen aning om detta f.d kustbatteri strax utanför Oxelösund förrän vi gick där bland kanoner, värn, radar och annat. Det roliga är att man får besöka Femörefortet som det kallas vissa tider. Första gång vi var där var tidigt på våren och anläggningen hade inte öppnat för säsongen men härom helgen så fick jag äntligen till en visit.


Vid "the blast doors" :) Femöre är byggt för att klara en tänkt direktträff av en atombomb av Hirsoshima-typ. Dörren väger om jag minns rätt 5 ton men var väl upphängd och relativt lätt att rubba ändå. Två såna här finns på vägen in med en sluss emellan. Heavy metal...

Totalt 450m mörka trånga och fuktiga gångar finns i berget ner till 24m djup. Vattennivån är på 26m. Huvudbeväpningen är 3st 7,5cm m/57-pjäser.

Finkalibrig ammunition.

Grovkalibrig ammunition... :) Granatens vikt: 6,6kg. Utgångshastighet: 850M/s. Totalvikt för hylsa och granat: 12kg.

Saneringsduschar i slussen.

Matsal/orderrum.

Minan till höger är av fast typ för att spränga hamnar om man blir tvingad till reträtt. Minan till vänster är en vanlig fartygsmina som triggas magnetiskt.

Trappan upp till stridsledningen.


Periskop som användes vid vackert väder. I övrigt användes radar för eldledning.

Radarsändare/mottagare m.m.

Köket.

Ett av två dieselaggregat som genererar el.

40m3 diesel. Anläggningen skall vara självförsörjande upp till 30 dagar för 70 personer!

Laddaren. Tyvärr fick vi inte komma upp till pjäsen, antagligen pga säkerhetsskäl då det bara var en vertikal stege dit upp.

Femöre användes ända fram till 1994(!) varefter det såldes till kommunen 2003. En intresseförening driver verksamheten som är rätt kostsam, i runda slängar en halv miljon om året. Entrén är 70:- Huset på bilden är byggt ovanpå ingången till fortet och fungerar som biljettförsäljning/kontor/souvenirshop.

Föremålet i mitten är en 15,2cm granat som skjutits mot plattan av armerad betong. Rätt effektivt skydd ändå :)

Femöre har varit topphemligt ända fram till 2003 och många rykten har florerat om vad som faktiskt fanns i berget, förutom det uppenbara med kanonerna då. Fortet byggdes på början av 60-talet som en del av en kedja på hela 30 likande anläggningar runt hela Sveriges kust. Femöres uppgift är att försvara inloppet till Bråviken.

En av flera "dummys" på området.

Topphemligt var det som sagt. Trodde vi. I toppen av organisationen för "OD" (OxelösunD) och Spärrbataljon Bråviken fanns en tid en herre vid namn Stig Bergling om namnet är bekant... Därav det lätt hånsamma klottret.

Femörefortet har en hemsida, lätt rörig men med mycket fin information på och proffsigt marknadsföringsmaterial. Femöre är väl värt ett besök för den som är intresserad av kalla kriget och den här typen av gamla försvarshemligheter.

Mag-iskt :)


Fresh from the elevator@work. Någon trollade en aning för mycket...

Och Så Blir Det Reklamfilm...

... eller inte riktigt men lite reklambilder. KLM passade på att fixa lite när de hade både 3:an och en F100 på plats och gott om tid. Jag hängde förstås på och tog några tjusiga bilder. Svårt med motljuset bara men de blev rätt läckra ändå om jag får säga det själv :)






DC-3-flygning!!!

Som jag nämnde i förra inlägget så höll KLM ett lotteri med 17 vinster i form av platser ombord på deras C-47/DC-3:a. Man lade helt enkelt en lapp med sitt namn på i en burk och sedan drogs det exakt kl. 11:30. Om man inte var där så gick platsen vidare till någon annan. Undertecknad satte såklart ett påminnelsealarm för att absolut inte missa dragningen.

Klubbens kassör vann en plats men var inte där... nu var goda råd dyra. Jag ringde honom och trots att han var på klubben tog det under minuten för honom att ta sig över *impad*. Han fick trots allt sin plats och gott var väl det. Jag hade dock inte turen på min sida...

MEN fru Fortunas vägar äro outgrundliga... Jag hängde kvar vid KLM:s bord ett tag och de kände såklart igen mig från dagen före när jag var där och plåtade deras ankomst. Jag hade precis bestämt mig för att gå vidare när en av damerna i blått kommer fram till mig och frågar... "vi har fått ett återbud från en av vinnarna som inte kan flyga, skulle du kunna tänka dig att ta hans plats?" Say what?!! Tja, jag kan väl offra mig då... hihi :D


Sprang som en älg över till klubben för att hämta kameran och ID-kort som jag behövde visa. Ett par minuter senare stod jag där med min biljett och boarding pass! Leendet gjorde att mungiporna skakade hand bak i nacken på mig ;)

Inte att jag inte hade varit ombord dagen före eller så... men nu skulle det bli flyga av! Härligt!

SE-KII sedd från insidan på en taxade 3:a. Sweet. Hade väl aldrig kunna tro att jag skulle se dessa bekanta marker från insidan på en sån fin dam.


Lite weird är det ju att man sitter i ett plan som lutar och gången mellan stolarna får man klättra upp för.



Mysigt muller.


Efter start gav kaptenen en liten information och hälsade oss sedan välkomna att komma fram och titta men max 2 i taget.


Lake Oåxen

En del hade förstås fullt bestyr att titta ut men en annan som flugit nästa 1000h i trakterna plåtade mest och kollade runt i kärran.


Flygplatschefen var förstås en av de övriga medbjudna.

City från höger bas 11 men landning skedde förstås på 29.

Vår kassör J - happy as a hog han med.


Tack snälla KLM! Det var skitkul! Var sådärglad inför dagen, kändes mest som en massa jobb och ansvar och jag var trött. Ville inte. Men efter detta... fin dag, trevlig folk, lyckat och så en DC-3-flygning rikare, yes!

Snubblade även över David och hans P som är trogna läsare av bloggen, kul det också!

Flygplatsens Dag

Lördagen den 4:e september så var det då dags för Flygplatsens Dag på Linköpings City Airport/Saab/ESSL efter ett uppehåll på c:a 6 år. Kommunen och flygplatsen med diverse kringbolag hade slagit på (relativt) stort och undertecknad var med och arrangerade. LFK och Östgötaflyg deltog med frivilliga man(kvinno)krafter och med rundflyg och förvisning av våra plan m m. Vädergudarna var med oss och vi kunde knappast ha fått bättre väder!

Vår Super Cub SE-KEG drar upp reklamsläpet som ska locka folk till begivenheten.

"Skyways-hangaren" var öppnad och fylld inte bara med flygplan utan också servering och informationsbord från diverse företag och organisationer.

Plast-Gripen var där också, kön ringlade lång hela dagen och långt efter stängning.

Vi och NextJet bedrev rundflyg under dagen. Här deras Saab 340A SE-ISE, en mycket tidig 340.

SK60 och en riktig 39D.

Klemm 35 och BHT1 "Beauty".

LFK ordförande och ägaren av "Beauty" beundrar. Erik Bratt m.fl. designade och byggde den och endast detta exemplar existerar.

Även om det inte var någon direkt flygshow den här dagen så rörde det sig i luften som synes :)

Kanske ögonblicket som fick den här lille pilten att bli flygintresserad? :)

Som jag skrivit om tidigare så var KLM här med en av sina DC-3/C-47. Här är besättningen. Man höll också ett lotteri där vinsten var att få flyga med en sväng, gissa om jag deltog :) Mer om det i nästa inlägg.

Ilsabe Bratt, Eriks änka och ägaren till "Beauty".

Mycket populär var avisningsbilens lift. Killen loggade alla "uppstigningar" och hade runt 82 när dagen var slut om jag minns rätt.

Beauty tankar och pre-flightas.

DC-3:an vevar igång.

Här, den andra flygningen för dagen.

BHT-1 "Beauty"

Klemm 35.

DC-3 rangeras om för lite reklamfoto, mer om det i separat inlägg senare :)

Gammal och ny möts på samma bild. Sweet :)

DC-3:an lämnar hemåt på söndagen, jag var såklart där även då, hehe... :)

Galleri med fler och större som vanligt här.

Såja, såja Bengt, sitt still här nu så kommer snart ett par trevliga herrar i vita rockar och hämtar dig :)

Utdraget.se

Snubblade över en kul och helt gratis site (förutom att du lämnar ut hela dina privatekonomi då..). Utdraget.se hjälper dig att analysera och åskådliggöra dina utgifter.


Man behöver bara copy/paste alla transaktioner i Internet-banken till ett inmatningsfält på siten så kategoriserar den själv en mängd som den vet vad det är och resten får man själv härröra till en kategori. Saknar man en kategori så är det bara att skapa den. Pissenkelt! Tog mig nån halvtimme att kategorisera och städa upp en del innan jag var någorlunda säker på att allt låg där det skulle. Föga överraskande så är det dyrt att ha bil... borde kanske överväga att köpa nån beg. tråkig japs utan lån...

Bilder A380 @ ARN

Lite sent som vanligt då... men bättre det än aldrig. Eller? :) Jag hinner knappt med i livet och att ta hand om de 400+ bilderna efter onsdagens lilla exkursion till Arlanda har varit en utmaning med tanke på det halvroliga vädret. Dis och grått = mycket efterarbete för att få det att se skapligt ut men jag har fått en del höjdarbilder det till trots :)

Galleri med bilderna från inlägget och en hel del andra på annat än A380 finner som vanligt här.

Det har ju varit känt ett tag nu att det första besöket med Airbus A380 till Sverige skulle bli av den 15:e september och lika länge har det förstås stått i min almanacka :) Eftersom jag ännu inte hade sett den så kändes det klart motiverat att flexa ut en dag och dra dit. Många nya flygplan gör premiär på Arlanda men få är så spektakulära att man åker dit. Sist jag gjorde det var när Concorden var på besök...

Fick dessutom med mig kollegan F från jobbet som anslöt med kort varsel när han hörde att jag skulle dit :) Kul med spontana infall!


Arlanda var verkligen hjälpsamma inför besöket och på hemsidan fanns en massa matnyttig information för den som ville komma och titta. T ex förväntad bana som den skulle landa och starta från och anvisningar för var man bäst kan stå för att fotografera, lysande! Tyvärr var det 19R för landning och det är inte så lätt att nå fram till den men tack vare köranvisningar spotting-sektionen på G-kraft så var det en barnlek. Vi var dock som synes inte ensamma om att ha hittat långt ut i skogen... rena kravallerna och anarkin på grusvägarna :)

Efter en kilometers vandring genom skogen så kom vi till slut fram och väl framme var det lätt att hitta bra plats för fotografering. Vi hade startat tidigt för att kompensera både för Stockholmstrafikens nycker och problem att navigera fram till 19R och vi kom fram med goda 45min marginal. ETA 11:15.

11:08 gick ett sorl genom församlingen och alla tittade uppåt mot det svaga susandet i skyn ovanför. En A380 på 2500ft skymtade fram mellan molntrasorna... yeah! Arlanda uppdaterade t.o.m sin sida med en ny beräknad landningstid 11:05, mycket snyggt även om det visade sig att kärran ändå landade nästan på den utsatta tiden.

Call-sign: Lufthansa 8941 Super....! Heavy räcker inte som wake turbulence category för det här lilla leksaksflygplanet...

Fick dessutom höra en del annat roligt på radion. Som snubbarna som när flygledaren gav dom klart att ställa upp på 19R frågade om de inte kunde få vänta lite istället... vänta, till A380:n landat! :) Vad deras bolag tyckte om den förseningen förtäljer inte historien... :)

Mycket tyst gled den in, även om motorerna inte gick på nån större effekt här så är det imponerande hur tysta dagens jetmotorer är, även den här allra största sorten. Starten lät inte mycket mer den.


Ser ni något annorlunda på den här bilden...?

Just det... K-strimmor bildades vid varje nacelle när max lyftkraft togs ut. Sekunderna innan sättning och sekunderna efter lift-off så uppstod de här mycket tydliga strimmorna. Speciellt.

Boeing 737 är inte så liten den heller men... glufs :)

Som vanlig dödlig var det här så nära vi kom utanför staketet vid brandstation öst. Lite för långt ifrån för att ge den där riktigt imponerande känslan av storlek. Den är trots allt runt 4m kortare än en 747-8 men betydligt högre med sina två våningar. 24m till fenspetsen!


Ny motorteknik på A380, unfanned duct ;) Nejvars... Det är förstås "Liv" a.k.a Jumbo Stay. Snyggt var det iaf med de två uniformerade figurerna på vingen.

Om det var folk ute i skogen så var det inget mot vad det var i slutet av 19R (01L). T.o.m bitvis dubbelparkerade på Märstavägen... :)

Hajen, någon? :) Fenen når högre än de flesta byggnaderna på Arlanda.


Notera K-strimmorna igen.





Hej då!

Det var en aning lerigt på gräsytorna vid 01L... men vad gör man inte för en bra vy/bild? :)

Lufthansa 8941 Super @ ARN


Mer kommer framåt kvällen... :)

Blue Man Group

I lördags var det så dags för en tur till Stockholm för att gå på en föreställning med Blue Man Group (BMG), ni vet de blå gubbarna som många känner igen framförallt från melodifestivalens final då de bl a framförde sitt signumnummer - Drumbone. Jag kände dock till BMG sedan tidigare och har t.o.m med dom ett par gånger tidigare här på bloggen. Har länge haft lösa planer på att åka till Berlin eller Amsterdam där showen gått tidigare men nu kom de ju hit istället - perfa!


Göta Lejon på Götgatan alldeles bredvid Medborgarplatsen. BMG kommer att ge ett femtiotal föreställningar fram till slutet av oktober som det ser ut nu. Jag sneakade förstås till mig lite Lejonet & Björnen-glass på vägen...mmmm!

De första 5 radernas åskådare får regnponcho :) Det skvätter en del om saker de gör...

Foto- och filmförbud var det in absurdum... de här 19s var allt jag fick av Drumbone innan vakten kom från ingenstans (jag kollade såklart innan, trodde jag) och avbröt. Suck... så tramsigt! Får se hur länge clippet överlever på Youtube, öppnade nytt konto ifall de skulle få för sig att stänga hela kontot. Skivbolag och andra skiter verkligen på sina kunder...

... men det gjorde inte BMG-gubbarna själva, en av dom kom ut och träffade fansen efteråt. Respekt!

Showen då? Jodå, klart godkänd! Ingen religiös upplevelse och humorn i första delen låg på en lite för enkel/låg nivå för mig, lite tramsigt men det tog sig. De leker såklart mycket med effekter av olika slag och de är mycket ute i publiken under föreställningen. Publiken engageras också på olika sätt så ett tips om du inte vill hamna uppe på scenen är att inte sitta långt ut på en kant... jag klarade mig med nöd och näppe! :)

Musiken, ljudet/ljuset/effekterna var iaf det som gjorde kvällen för mig, mycket snyggt både visuellt och musikmässigt. De framförde flera av de låtar/nummer som jag sett på nätet plus en del som var nytt för mig men mycket najs! Lite K.L.F - Last Train to Transcentral smög sig in i finalen också, nästan så man ville dansa! Väl värt pengarna! 3 stora bacontärningar av 5 möjliga :) Passa på att se dom!


Efter föreställningen så smög jag iväg till favvo-grekrestaurangen Kamarina på Gotlandsgatan. Utanför i lekparken finns de här kuliga leksakerna/konstverken som är upplysta i mörkret. Fina i sin enkelhet tycker jag.

En trevlig afton in alles!

Look! We (over)Did it Again!


Jodå. Du ser rätt. HP:s nya BL460/5 G7 serie har fortfarande 2 hårddiskar. Efter varandra!!! Sida-vid-sida var yesterday. Nu drar du ut och pressar ned den första för att få fram den andra och båda kan vara i drift till du tar dom ur sina respektive vaggor. Beundran eller ta sig för pannan, det är frågan?! :)

Lite cool var det men alltså... meh.. ebbeh? w0t? Foo?

Äntligen...!



Igår så fick jag äntligen tummen ur efter säkert 3 års förstoppning och uppgraderade min brandvägg/web/mail/whatnot-server. Från OpenBSD 3.6 eller vad det nu var jag hade till 4.7... Det har legat låångt efter och varit ett dåligt samvete alltför länge. Hade provat en massa i VMware först för att det skulle gå så snabbt och bra som möjligt. Yeah right. Alltid är det nåt som jävlas och i det här fallet så kostade det mig 2h att man ändrat hur regelverket för brandväggen parsades och en del av syntaxen... Hela övningen tog från runt 15:30 till 22:30.

OpenBSD är inget för nybörjare och jag håller på alldeles för lite med den egentligen men lite elite måste man väl få leka? :) Det är trots allt bland det säkraste man kan köra. Endast 2 remote exploits i default-installationen sedan 1995! Jag har kört det sedan runt 1998.

De som följer mig på Facebook vet att jag haft annat för mig i helgen också, inlägg om Blue Man Group, Femöre-fortet och även lite DC-3-flygning mm kommer så snart jag bara hinner, lovar :) På onsdag ska jag en sväng till Arlanda också av en viss anledning... blir nog en och annan bild :)

Jag Har Hittat Hem


Jag visste väl att det fanns en gata för mig. Snygga nya hus låg där också, såklart :D

Geocaching Stories pt.1 - Kittelberget & Goja

Emellanåt blir det en del kul saker man ser när man Geocachar så risk finns att det blir en räcka med inlägg vad det lider så jag startar en "serie" här så får vi se hur många delar det blir.

Först ut är två små berättelser som jag har bra bilder till förstås.

I Kittelberget mitt i centrala Linköping finns 2 st jättegrytor. Vid dessa finns en vanlig cache men nu också en Earth Cache som vill visa på ställen där man tydligt kan händelser som format jorden.


Earth Cache har ingen låda gömd utan man loggar att man varit där genom att utföra vissa uppdrag som är svåra att göra hemma. Som att fotografera och mäta djupet på grytorna...

Glad i hågen tog jag med min laseravståndsmätare bara för att....

... finna att det skulle bli jävligt svårt att använda den... :) Fin bild blev det, synd med skräpet bara. Människor är bara apor ibland (rätt ofta). Klicka för större.

När M och jag skulle ta en ny cache i Herrbeta så var det en kvinna som glodde nåt hysteriskt på oss. Inte ovanligt iofs, folk reagerar när de ser två som fjantar runt ute i terrängen med varsin teknisk pryl i handen. Vi bestämde oss för att gå fram och berätta lite om vad vi gjorde. Båda kommer vi fram till bordet där paret sitter utan att först se deras lite ovanliga husdjur som satt på bordet....

... jisses! M, kolla vad som sitter där!!! M hajjade också till vid åsynen av den stora vackra grönvingade aran!

Häftigt! Tyvärr var den lite fucked up för dess kompis hade blivit stulen i samband med ett inbrott i Torrevieja för 14 år sedan och sen dess så är den rädd för främlingar så vi fick inte klappa den och den var klart stressad av vår närvaro så vi drog oss tillbaka efter några minuters samtal. Dock så gillade den att bli fotograferad och intog olika poser med vingarna :)

Vilka överraskningar man kan få!



Heaven's On Fire!

Hösten är en spektakulär årstid och de senaste dagarna har verkligen bjudit på ett skådespel som varit något alldeles särskilt tycker jag. Massvis med cirrusmoln i de mest skiftande formationer mot en klarblå gnistrande himmel. Solnedgångarna har varit fina och regnbågen har synts både nu och då.

Här följer en kollektion med bilder från stunder som bara måste förevigas på bild.


Solnedgång över hustaken, började lite försiktigt som på bilden ovan och...

...blev till en helt otrolig brasa ovan taken!


En liten skärva av regnbågen skymtar i kanten av ett kollapsande CB.

Hjälmare sund på väg till...

... och från Västerås/ESOW igår kväll. Fantastisk flygning! Tack T!

KLM PH-PBA @ ESSL

Undertecknad är med och organiserar Flygplatsens Dag på Linköping Saab/ESSL. Vår fina gäst, en av Air France/KLM:s C-47 Dakota (DC-3) anlände på fredagskvällen och jag och kameran var förstås där :)


Den gjorde en stor sväng över stan men var så långt bort att det inte blev nå vidare flygbilder på den. Dessutom landning 29 så..

Alla bilderna är från marken men inte så illa det.


Långt ifrån första gången en "3:a" besöker ESSL, Flygande Veteraners "Daisy" är inte helt ovanlig här men denna fågel lär inte ha varit här lika ofta.

Efter att man släppt av pax så var det dags för lite soppa....

AVGAS100LL från vår tankaläggning... inte helt optimerad för en så stor pippi :)

Lätt bland de största och törstigaste vi har serverat. 670l gick det i :)

Klassisk DC-3-vy

Även stora gojjor måste jordas...

...och tankarna kollas med sticka :)

Alla närvarande var välkomna att titta in, något man såklart inte var sen att acceptera.



Pushback :)

Och så fick man följa med när de taxade bort till parking north, sweet! Fast en flygtur hade såklart varit ännu sweetare :)



Galleri med fler och större bilder här.

Kom till Flygplatsens Dag imorgon!

RSS 2.0