Peugeot 207 - 15 månader

15 månader och (på tok för många) 3 700 mil senare så har jag några fler kommentarer om min "nya" bil. Se också tidigare inlägg här och här.

* Torkare som inte går igång: by design. För att förhindra att de tar stryk om de skulle vara fastfrusna t ex.
* Svårt att få i backen: blir värre men verkstan påstår att det är by design, att det är splines som inte står riktigt rätt mot varann... tillåt mig tvivla. Får bli en dust till med dom. Kanske lånar en av deras demobilar och kollar... :)
* Automatblinkning: verkstan kan inte stänga av :(
* Min iPhone vill inte längre leka med bilens USB-port :( fast andra iPhones funkar där så... bummer. Har en 2GB minnespinne med mp3:or där och lyssnar igenom hela min samling i maklig takt :)

Däcksverkstan skickade ett vykort häromdagen där de tyckte att mina sommardäck borde bytas... tillåt mig tvivla även här då jag bara kört bilen en sommar för bövelen! Kanske blev det ~2000mil på dom men det borde ju inte vara några problem?!

De breda A-stolparna har krupit upp som ett "problem" några gånger då jag nästan smällt p.g.a att de helt dolt andra bilar. Men nu är jag iaf medveten om det och kan titta lite extra noga. I sig inget ovanligt på nya bilar, antar det har med krocksäkerhet/hållfasthet att göra) men inget jag noterat före de vållade faktiska incidenter. I övrigt fortsatt rätt nöjd och den är som sagt rätt rolig att köra men inte jättekul. Kraften finns där när man behöver den men inte så att den lockar till överdrivna excesser :) Nu i halkan kan jag sakna Scénicen som ändå hade en lite stabilare känsla på vägen, lite mer "lok". 207:an känns i jämförelse lite för lättpåverkad i snömodden men så det ju en "småbil".

En liten detalj som är irriterande som jag trodde skulle lösa sig när de blev lite "slitna" eller "inkörda" är att knapparna för att byta kanal, ändra fart m m som sitter på spakar runt ratten är väldigt okänsliga. Det går åt ett rejält distinkt tryck för att något ska hända. Ska nog fråga om detta nästa gång på verkstan men det är väl by design...

Kände mig rätt lurad när jag hade haft den inne på service också... Jag hade lämnat in den vid 2000mil som jag noterat stod i broschyren när jag valde vilken bil jag skulle köpa. När jag får tillbaks den fyller de i att nästa service är vid 5000mil. Jag höjde på ögonbrynen och frågade om det är olika långa intervaller men nej, det var det ju inte. Då kryper det fram att alla bilar sålda före årsskiftet har 3000mil intervall (min) och alla efter bara 2000. Broschyren hade alltså avspeglat bilar sålda 2010... Det kunde de väl för f*n ha sagt när jag stod där och ville ha service 1000mil för tidigt! Men nåväl, inte Peugeots fel och verkligen inte bilens fel men ändå.... *muttra*

F.ö noterar jag att bloggen fyller 4 på söndag och att detta är inlägg #687 :)

SportsAir

LHC i min värld kan lika gärna stå för Large Hadron Collider fast lite intressantare blir ju råskinnen när de skaffar sig ett flygbolag :) Eller vad man nu ska kalla deras lilla operation för, men en Saab 2000 har de hursomhelst och den bor inom spottavstånd från klubben :)

SE-LSB serie# 2000-043 tillverkad 1996 och innehåller som de flesta civila Saab-flygplan förmodligen en eller annan del tillverkad av undertecknad... :)

Operatör och ägare är egentligen GoldenAir från Trollhättan. Golden har 7 st 2000 och en hög 340.

Det var länge sedan något så stort bodde i den här hangaren. Vanligaste synen de senaste 10 åren har varit privatägda småmaskiner som EAA-byggen och Safirer. Ett tag stod Direktflygs Jetstream 32 här inne men före det var det nog när SAS avlagda Fokker 50 stod på hög här.


Och lite nerdvideo för den som står ut med 3min skakig film på en motorstart och uttaxning... :)

Ice Age 2K11

Istiden är över oss, det har nog ingen onoterat. Avisning kan vara ett rätt vackert skådespel med den varma avisningsvätskan ångande/sköljande över flygkropp och vingar. Den 12:e december förra året gav jag mig ut till ESSL fast besluten att prova om det gick att fånga det på bild. Det visade sig vara rätt svårt att få ett resultat som iaf jag är nöjd med, men så är det ju ofta. Jag är min egen största kritiker... Här kommer iaf ett urval av de 58 bilder jag tog. Måste nog skaffa en ljusstarkare optik för att ha en chans att få det riktigt bra... och komma närmare än att smyga runt i fotoförbudets skuggor :)











Landning2K

Äntligen sammanföll då väder, tid, lust och alla andra faktorer för att komma iväg och göra årets första flygning!


Z - happy as a...

Tänkt flera helger att det skulle bli av men alltid har nåt annat få gå före :( Tänkte flygning redan igår när solen sken men det skulle ju bli fint idag också. Rätt irriterad noterade jag i morse att det visst var ljust och fint men med en #¤$&$@€% lättande dimma som gav OVC001... :/

Som väl var så gjorde solen till slut sitt och brände bort eländet, yes! Det fick bli en tur till ESSP med 4 studsar där och sen hem igen. Första landningen i Norrköping blev också den akademiska 2000:e landningen i min bok - yeay! Plus minus eventuella summeringsfel och annat då såklart... men typ 2000:e landningen as best as I can tell.

RSS 2.0