AN-225 på Arlanda - Avgången

Efter lite shopping i Stockholm och en som vanligt utsökt souvlaki på restaurang Kamarina så so... nej... gjorde vi inte nej. Vi åkte ut och kollade hur man hittar fram till RWY19R då starten med stor sannolikhet skulle ske på 01L med rådande vindar under trettondagens förmiddag. Efter det däremot, sent om sider, så somnade vi på Best Western Arlanda Hotellby. Ett bra ekonomialternativ med parkeringsplats utanför rummet som kan rekommenderas! :)

Trettondagen bjöd på ett som utlovat fin-fint väder. Enda orosmomentet var när vinden skulle vrida vilket också var utlovat men först till eftermiddagen men vem litar på Sveriges Mytomaniska & Hypotetiska Institut liksom? Efter mycket övervägande styrde vi iaf ut i skogarna och upp till 19R:s final. Visade sig hålla hela vägen och vi fick AN-225:ans start rakt över huvudet!

Ställer upp på 01L.

Motoruppkörning några minuter. Alla andra fick hålla undan och de fick lite "unexcpected taxi clearances". Förvirringen var total hos vissa :)

The vodka burner is rolling (epic quote!)

Med ett vingspann nästan dubbla banbredden (88m!) så rörde de yttersta motorerna och vingspetsvirvlarna upp en hel del snö, maffig effekt!

Gear up! Flaps up! Shut up!

Ljudmattan som dränkte oss när den passerade över var något med det grymmaste jag hört! Kommer den tillbaka så åker jag upp bara för att få vara med om det igen... fick byta underkläder efter! Lyckorus! :) En upplevelse, helt klart!

Non-stop till Incheon International Airport, Seoul, R.O.K.

Fler och större bilder i Facebook-galleri, ingen inloggning behövs. Här.

AN-225 på Arlanda - Ankomsten

Det är inte alltid man får bra förvarning om när det kommer ovanliga flygplan på besök i landet, vare sig är på LCA/ESSL eller någon annanstans. Denna gång var jag visst uppkopplad på rätt kanaler ändå då jag fick några dagars varskodd på att världens enda och största flygplan - AN-225 "Mriya" skulle komma till Arlanda! Detta för andra gången, första gången hörde jag inget om det förrän den redan stuckit igen :(

Den dagen före impulsbokade dygnskryssningen med kära sambon Z ställdes in och istället styrde vi kosan mot Fjollträsk för lite spottning av det mer avancerade slaget :) Tur att hon är med på noterna! <3
Ankomst var planerad 5/1 15:00 och avfärd igen 6/1 11:00. Tur man har semester/lång-jul :)

Destination: Seoul - R.O.K.
Payload: två trummor med sjökabel från Ericsson "tre korvar".

Först hade jag tänkt skippa landningen, vi kunde ju gå på Cosmonova eller så istället, vädret såg ut att suga rätt hårt med nederbörd och trassel. På vägen upp till 08 kunde vi dock konstatera att vädret såg rätt hyffsat ut ändå så vi körde mot Arlanda, vi skulle ju ändå bo på ett hotell där i närheten. Allt talade för landning 01L, den är längst och vinden låg stabilt rakt ifrån norr med en 14kts eller så. Kärran bröt ur moln på 2-300ft c:a.

Vi var på plats 2h före utsatt landningstid och det var tur det då vi fick en av de ~7 parkeringsplatserna vid den banändan, alla andra stod längs med vägarna till polisens stora förtret (stoppförbud bl.a.). Kolla K-strimmorna från klaffkanterna :)

Alltså... en 747 ser inte ut att gå fort fram men detta då... vem höll den uppe i trådarna den hängde i? :) Vilket as! Som sagt i förra inlägget, 640t MTOM och 250t payload... helt barockt!

Tur att den kom i tid, helt exakt faktiskt, första bogeyn touchade backen 14:59:59! :) Hade den kommit senare hade det blivit problem då dagsljuset nästan helt var slut i det gråa vädret.

Ryssar... :) Vem bryr sig om sättningszoner... sätt ner skiten så fort du kan och stå på hejdarna! :)

Med ett vinspann på 88m så kan en AN-225 inte möta andra plan på taxibanorna utan risk för kollision så den fick vara helt ensam på vägen in till Cargo City.

Move over dipshit! Coming through! ;) Man kunde parkera en årsproduktion av Eurostarar på ena fenan på den där utan problem :)

Parkerad med stora dörren öppen :) Vid 15-tiden var det cirkus på vägarna runt Cargo City med alla nyfikna men senare på kvällen kunde m.h.a lite "outlaw driving" komma nära staketet och ta några bilder i snögloppet.

Fler och större bilder i Facebook-galleri, behöver ingen inloggning. Här.

Антонов Ан-225 Мрія

AN-225 "Mriya", eller översatt "Dröm". Världens största flygplan landade idag på Stockholm/Arlanda RWY01L @15:00LCL. Jag var såklart där... :) Fler bilder kommer, sitter på ett hotellrum i Stockholm och ska bevaka även starten imorgon vid 11-tiden.

WHAT A BEAST!
250t payload, MTOM:640t!... 84m lång! Se Wikipedias utmärkta jämförelse över stora flygplan.