CPL Pass 4

Måndag morgon bjöd på ett strålande flygväder, minusgrader, klart, soligt. What a great day to fly :) Men när man skolar CPL så blir det inte så mycket njuta av, allt är hårt arbete men roligt. Idag fortsatte vi där vi var i torsdags med lite "höghöjdsövningar", dvs stall och vikning, branta svängar men även stig och plané med bestämd fart och omväxlande svängar ±180° och med upp till 45° bankning.

Slingsbyn klipper mycket markerat, oftast över höger vinge om man fortfarande har en aning gaspådrag när stallen kommer och jag kan inte säga att jag var helt nöjd med resultatet av övningen även om vi gjorde om den några gånger. Det är lite emot instinkterna att bara följa med dit flygplanet vill för att sedan när farten kommit tillbaka börja korrigera tillbaka, först roll och sen pitch. Man tappar runt 5-700ft och drar lite G när man hämtar hem. Härligt iofs men det kändes inte som jag fick riktigt bra kläm på det. Övningen är godkänd iaf och nästa pass, imorgon bitti, kommer bli i trafikvarvet med studsar och bedömningslandningar.

Jag gillar det lite mer professionella sättet att flyga, planera före, fasta värden, checklistor i olika moment och att flyga in och landa med fast pitch, något högre fart och bara reglera sjunket med gasen. Spika farten på 70kts och flyga så hela vägen ner till sättning. Love it :) Känns så... Boeing, hihi XD

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0