Marknadsföring Eller Allvar?

Senaste trenden i media verkar vara att inrätta diverse kvalitetshöjande funktioner. Som SvD t.ex. som stolt berättar om sin nya kvalitetsredaktör som ska se till att minska antalet faktafel, stavfel och annat. Lokalbladet här har inrättat en stående kolumn där man publicerar rättelser med förklaringar och annan bakgrundsinformation. De flesta tidningar publicerar nu kontaktinformation till den som skrivit en artikel eller har "anmäl fel"-knappar i anslutning till texten.

Jag applåderar både ambitionen och genomförandet, åtminstone så länge det fungerar. Jag har flera gånger försökt kontakta journalister på tidningar för att påpeka både fakta- stav- syft- och grammatiska fel utan att få någon som helst respons. SvD är ju givetvis ljusår seriösare än många andra och hela tidningens inriktning och redaktionens ambitionsnivå avspeglas förstås i hanteringen. Jag tycker medier har ett ansvar att sköta språket då det i så många andra sammanhang förfaller, att läsa korrekt stavad text i media stjälper åtminstone inte folks sviktande stavningstalanger.

Det är ju jättebra att man vågar ta hjälp av sina läsare för att höja kvaliteten även om det också innebär en viss risk och kanske merjobb vadd gäller faktabiten då man nog inte okritiskt, precis som med tidningar :), ska acceptera det folk säger som Sanningen. Synd bara att Text-TV som lär vara Sveriges största nyhetsmedia med miljoner läsare varje dag valt att agera tvärtom och istället har minskat möjligheten att komma i kontakt med redaktionen, helt solklart med fler fel och en lägre kvalitet som följd. Dom svarar ö.h.t inte på mail och det man påpekar rättas inte, alltså läser de inte ens mailen. Illa.

Vi får väl se hur det blir med satsningarna, är det bara marknadsföringsmässigt rätt att framstå som mer seriös just nu eller har något hänt i mediebranschens attityd till kvalitet? Sen såklart så skiter jag ju på ett sätt i om Aftonblodet stavar rätt när innehållet ändå bara är dravel :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0