Biljakten: Toyota Auris

Bilförsäljare är ju ett släkte för sig, det har jag lärt mig sen läääääänge så när man träffar en som verkligen fungerar (söker kontakt, visar intresse, erbjuder lån över kvällen) så har de nästan halva inne bara på det. Min erfarenhet från Toyota i Linköping sedan tidigare är inte så bra och det är faktiskt enda stället jag skällt ut en säljare efter noter på så förväntningarna var lågt ställda.

Enter: Loernzo. Skotte som pratar svenska men av italiensk familj :) Riktigt bra kille!

Jag var intresserad antingen av Yaris eller Auris, Aygo och IQ var strukna från listan redan innan som för små och för enkla. Mera Polo-klass på dom. Provsatt och snackade om båda. Det är bara runt 10 000:- i prisskillnad på ingångsnivån så valet var tämligen enkelt då Auris definitivt är mera bil på alla sätt. Tyvärr ligger den rätt nära budgettaket med den intressanta motorn... (1,6l / 130hk). Å andra sidan så har Toyota ett kvalitetsrykte och ett långtidsåtagande som slår det mesta så det kan vara värt det ändå.


Lorenzo kastade en Auris på mig och sa "behåll den över natten". Ja för fan. Lämnade cykeln där och drog iväg. Den var trevlig på många sätt. Lätt att ta sig in i utan att vara en MPV eller stor bil. Mycket tyst motor och växellåda, i princip bara vindbrus i 120km/h. Mycket bra väghållning (i ärlighetens namn så är Scénicen rätt sladdrig men den är ju också rätt hög). Körglädjen grumlades dock något av att de 130 hästarna verkade vara på sommarbete... den väger 100kg mindre än Scénicen och samma antal hästar men var inte alls lika glad i karaktären. Förmodligen högre varvtal som krävs på den.

Lådan var en 6-växlad manuell. Toyota har inte någon automatlåda(!) utan har valt en variant av elektrisk halvautmat liknande den i Smart. Antingen älskar man den eller så hatar man den verkar vara beskedet om man googlar lite på det. Jag är tveksam, i alla fall utan att ha kunnat provköra en och de har inte såna hemma för... guess what... de är svårsålda sen. Den manuella lådan fungerade väl hursomhelst.

0,54l/mil landsväg (beat that!!) och skatten ligger på 1155:-. Serviceintervall bara 1500mil men varannan service kostar runt 1700:- och varannan en tuselapp mer så jämnar man ut det blir det inte så konstiga siffror, helt under kontroll.5 stjärnor i Euro-NCAP. Normala garantier men beg.köp av handlare ger 8 års(!) garanti men med något lägre omfattning. Stereon var inget vidare men iaf Yaris hade en JBL-lösning som tillval... måste kolla om det går att få på Auris också :)

Sammanfattning: mycket intressant men aningen tråkig körupplevelse. Klart i dyrkanten men jag tror att man har igen det på kvalitet och andrahandsvärde. Konstiga paket med viss svårighet att köpa bilen exakt så som man vill ha den, vissa tillval kan bara göras om man köper paket med massa annat man inte vill ha. Minus!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Hej Bengt! Om du inte har något viktigare för dig så beräknas en SAS 737 landa på LPI vid 13.00-13.30 idag. Ha det gott! Mvh David

2009-07-18 @ 09:53:16
Postat av: Bengt

Aboo... det måste jag kolla :) Är det EU-folk eller?

2009-07-18 @ 10:07:50
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Ang pigghet: Hur långt hade den gått? Glöm inte bort att den kan pigggna till avsevärt efter inkörning.



Bränsleförbrukning: Audi A2 (presenterades 1997) låg på 0,59. Blandad körning... Jag tänker inte fårlåta Audi för att de lade ner den.

2009-07-18 @ 10:32:57
Postat av: David

Ja,det är EU-"Gubbar" och några damer oxå!! Mvh David

2009-07-18 @ 12:20:00
Postat av: Niklas

Hade inte riktigt läst detta när jag postade i förra inlägget. Verkar vara en bra bil iaf.

2009-07-18 @ 17:29:49
Postat av: Bengt

Niklas: ja, den verkar ok men inte så spännande. Fick även ett test av en kollega http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a3-etc-golfklass-10-bilar/index.xml som där den ju gör bra ifrån sig men de säger ju som jag, inte så spännande men bra val. Drar mer bensin än utlovad spec...

2009-07-18 @ 21:07:45
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0