In Limbo Medicus

Må latinärda slå mig gul och blå betyder det :) Not. Men nåt slags limbo befinner jag mig i och lär vara dömd att fortsätta vara i över julen. Vad beträffar min status för class 1 medical då.

Sitter på Stockholms central efter att ha spenderat tre timmar på Flyg- och dykmedicinskt Centrum på Sabbatsbergs sjukhus. De tester jag gjort idag är:
  • Audiogram (hörselprov)
  • Spirometri (lungkapacitet, flöde)
  • Öron, näsa, hals (allmän kontroll)
  • Allmänmedicinsk kontroll
  • Vilo-EKG
  • Blodanalys, fetter, kolesterol, äggvita, socker
Innan trodde jag att hörseln möjligen skulle vara det stora problemet som jag inte hade koll på. Audiogrammet visade som jag redan visste att jag har en nedsättning i de höga registren p.g.a min tinnitus, framförallt på vänster öra. Fick även reda på att det finns åtminstone två sorters tinnitus, muskulär och inneröra. Jag skulle rösta på framförallt muskulär i mitt fall eftersom den ändrar intensitet beroende på hur min rygg/axlar/nacke mår. Den går m.a.o. att behandla. Audiogrammet är dock godkänt för flygning.

Det som var mera otydligt/oväntat resultat på dock var spirometri och blodfetter. För höga halter av "fel" blodfetter, åtgärdas förstås med ändrad kost eller mediciner (surprise...) och det andra var lite oväntat spirometrin som hamnade lite i underkant. D.v.s för något lågt flöde och lungkapacitet. Läkaren valde att komplettera det med en lungröntgen då jag uttryckte det fanns en risk för att jag missuppfattat instruktionerna något för spirologitestet.

Man skulle andas in två gånger normalt och sedan ett djupt följt av en så kraftig utblåsning som man kunde förmå. Jag uppfattade att denna skulle göras "jämnt", d.v.s. inte bara rakt ut max, för man skulle kunna hålla ut 6 sekunder, så jag sparade mig nog lite på det utblåset för att nå 6 sekunders utströmning.

Flygdyk bestämmer inte om jag är ok eller inte utan det gör Luftfartsstyrelsen. Dessvärre hyser jag inget större hopp om att pappren kommer in och hinner bli bedöma innan jul då det ju som bekant bara är en vecka kvar. Nåja, i värsta fall får jag göra om det efter lite mera träning och uppskärpning vad gäller käket. Då borde det kunna gå vägen. Jag avskyr att inte veta...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Torbjörn

Sluta att äta skräpmat!

2007-12-14 @ 23:06:35
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Föga överraskande slutsats, bättre kan du ;)

2007-12-15 @ 06:42:17
URL: http://sbb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0