Dr. FOD

Jag har länge tänkt att den här pärlan skulle få hitta från ett av mina gamla VHS-band ut på nätet men Youtube har ju haft en begränsning på max 10min långa klipp och jag har inte orkat hålla på att bryta upp den 10-min-segment. Nu har man däremot börjat att släppa på 10-mingränsen för ett antal konton i taget. Nu verkar det vara 2GB eller 4h som är max :)

Klippet är iaf "Dr. FOD & the Wayward Body", en instruktionsfilm från RAF  producerad 1970. Ämnet är FOD - Foreign Object Damage, en förkortning vars innebörd är känd för alla som jobbar i flygbranschen. Det handlar om föremål, skräp etc, som ligger på ställen där de inte ska vara och riskerar att sugas in i motorer eller på annat sätt ställa till det under flygning. Att skada flygplanet helt enkelt (eller piloten, lösa föremål i cockpit etc).

Rullen är, i brist på bättre ord, corny. Och sådär typiskt brittisk sexistisk, nästan lite Benny Hill-sort-of. Vackra, blåsta och lättklädda flickor som ögongodis för att fånga tonåriga beväringars intresse, om inte för ämnet, så iaf för att titta klart på hela filmen.

Sic Transit Åkerbogatans Kullar

Efter många årtiondens vånda som också lagt en död hand över villaområdet (Råberga) och de inlösta hus som man nu rivit så startar bygget av "Östra Länken". 2,4km fyrfillig väg som ska ansluta Braskens Bro med Kallerstadsrondellen (Biltema/Max) och effektivt kortsluta trafiken E4-Rv35 samt avlasta nya och gamla Tanneforsvägarna.


En ytterst påtaglig effekt av projektet är att kullen vid flygterminalen och kullen längre bort mot Vimarkagatan ska sprängas bort. Lite tråkigt tycker jag då kullarna har givit området lite karaktär, nu kommer det mest bara att vara platt.

Fram till i somras så fanns ett litet charmig men ack så förfallet torp här invid gångbanan som leder till personalparkeringen.

Vi i LFK har fått instruktioner om att hålla oss borta från fönstren när det sprängs och flygplanen bör vi dra in när de inte ska flyga pga damm och ev. risk för flygande stenar. Inte så sannolikt men sprängningar har ju gått fel förr...

Tråkigast är nästan kullen här vid bana 11 där mången Linköpingsbo inklusive undertecknad stått och tittat på jungfruflygningar och uppvisningar under uppsyn av Saabs måttligt roade väktare. En Geocache, "TB Hotel The Aviator - Linköping" lär också ligga lite risigt till.


En mindre förlust kan man väl tycka att det är med alla de ruckliga små bajsbruna garage/förrådsbyggnader som nu jämnats med marken. Inte var det vackert precis men lite originellt kanske.

Man har dessutom stängt av Köpetorpsgatans nedersta del mellan Hagalundsvägen och Åkerbogatan och all trafik inkl. otaliga långtradare till terminalerna i Köpetorp leds nu genom villagatorna. Säkert poppis bland de boende där :-]

Lite förundrad är jag dock över att inget NOTAM skickats ut om att ILS:en på bana 11 är unserviceable. Trodde nog att allt detta bråte och fordon borde påverka menligt på detta känsliga system men tydligen inte.

AERODROME WIP, BLASTING WILL TAKE PLACE SW THR RWY11.
DELAYS UP TO 15 MIN DEPENDING ON RWY IN USE.
BLASTING AND PROCESSING OF ROCK CAN CAUSE DUST IN VICINITY OF
AD. MON-THU 0900,1230 AND 1445
FRI 0800 AND 1015.
09MAR11 0000 - 26MAR11 2359 (ES/1/B0484/11)



Blir nog bra för trafiken men kanske inte så kul för oss som grannar med buller och smuts men å andra sidan en bra exponering för många fler förbipasserande :) Om planerna håller i sig som det ser ut nu så kommer klubben ändå att flyttas till det blivande GAC:t norr om fältet där Grini-ladorna låg förut. Grini, radarkullen och nu kullarna vid Åkerbogatan, många är de karaktäristiska landmärken runt ESSL som nu förpassats till historien.

På Pricken Lika

Var på "pricktest" igår för första gången på 30+ år. Dock var det inget som skiljde sig nämnvärt mot första gången.

Man testar för i princip samma saker nu som då. Gräs, björk, gråbo, häst, hund, katt, kvalster och ett par olika sorters mögel. Ett par av proven är kontroll, ett som inte ska bli något (vatten, typ) och ett som ska reagera (histamin). Efter 15min så ringas svullnaden in med en bläckpenna som inte torkar så bra och lyfts över mha tejp till ett formulär som sedan sparas. På så vis kan man jämföra hur kraftiga reaktioner jag haft om man skulle göra om det i framtiden. Summa kardemumma så får jag fortsätta att hålla mig undan i första hand gräs och kissemissar...  Sux to be me :(

Politiskt Korrekt Bussbolag

Den som läser tidningar lär väl inte ha undgått krigsrubrikerna om Keolis påstådda språkpolicy som skulle förbjuda chaufförer att på arbetsplatsen prata något annat än svenska. Först blev jag glad och tänkte - Ja! Ett företag som vågar ta det obekväma beslutet trots given kritik från "politiskt korrekta" element att kräva, av både trivsel- och säkerhetsskäl, att alla talar samma språk på arbetsplatsen. Tyvärr så hade jag fel och då spotlighten tändes på Keolis "little dirty secret" så gjordes avbön enligt ödlelik reflexmodell.

Jag har själv jobbat på en arbetsplats där flera medarbetare hade ett annat språk gemensamt och man drog sig inte för att prata det av och till. Det skapar en uteslutningseffekt och en misstro när andra "pratar över huvudet på en" när man sitter i samma rum. Det är nästan som en sorts mobbning.

Av rena säkerhetsskäl, precis som vi i flygbranschen nu har språkprov som ger ett betyg i engelsk och svensk språkförståelse utöver vår etablerade fraseologi, så är det helt klart vettigt att alla talar samma språk hela tiden på arbetet. Jag säger inte att säkerheten nödvändigtvis blir bättre av att en 50-årig irakier som har problem med svenskan tvingas att prata svenska men hen har iaf avsevärt bättre chans att kommunicera med sina kollegor på ett gemensamt språk som inte är persiska. Hen kunde ju till på köpet kanske lära sig språket lite bättre och det vore väl bara bra... eller?

Jag är övertygad om att språket är nästintill den allra viktigaste nyckeln till integration och även om det kan låta klyschigt så är det här Sverige vi är i, språket är svenska och det borde inte ens behöva diskuteras att det är ett grundkrav för att kunna sköta ett arbete i det här landet. Så enkelt är det faktiskt. Denna era av politiskt korrekthet och den paniska rädslan att ställa krav på förment lättkränkta människor, vare sig det är på barn/ungdomar, invandrare, missbrukare eller villaägare kommer i framtiden att ses som en förlorad parentes i historien där man gjorde olika grupper och samhället en stor otjänst genom denna systematiska flathet.

Nej, fram för de som vågar ställa krav på sin arbetskraft och på människor i största allmänhet. Skäms Keolis som inte står upp för och försvarar en i grunden vettig policy!

SE-KIT i Västerled

Vår Mooney M20J SE-LBV har varit stående på ENGM (Gardemoen) och sedermera ENRK (Rakkestad) i nästan ett halvår efter en galopp med åtföljande skador på propeller, motor och nosställ. Äntligen är den nu färdig för avhämtning och undertecknad blev tillfrågad om att flyga dit flygchefen W och O, en gammal erfaren räv och flyglärare. Klart man ställde upp på det :) Gratis flygtid och allt... :D


Rakkestad ligger typ 13NM från svenska gränsen nästan rakt västerut från Karlstad. Vi har inväntat att väder och scheman skulle inta någorlunda gynnsamt läge och igår såg det ut att kunna genomföras. Jag tog ledigt från jobbet och vi pep iväg strax före 11 i SE-KIT. IFR förstås och rutten var DETSO, MOXAM och OSLOB till ENRK på FL80. Fördelen med IFR-flygning (och kommersiell flygning såklart) är att man nästan garanterat får se solen oavsett vilken skit som andra vadar runt i nere på backen :D

Vi fick ingen direkt route dit utan resan gick i huvudsak enligt färdplan. Jag var lite ringrostig på IFR-flygandet så jag reagerade inte på det, annars kan man alltid efterfråga en direktklarering men jag hade fullt upp att damma av gamla kunskaper och pumpa O på nya visdomar. När vi kom fram till ENRK så skulle vi avsluta IFR och fortsätta in VFR eftersom det är ett fält utan hjälpmedel. Vädret borde ha varit bättre än vad det var men efter en del lirkande kom vi under molntäcket. Alternativet hade varit att gå till ENRY typ 19NM längre fram, skjuta en ILS för att komma under och sen återvända till ENRK.

Banan på Rakkestad var ett kapitel för sig... inte snöröjd sedan Hedenhös eller nåt. 1000m is typ. Var nästan lite orolig att inte få stop på ekipaget där ett tag men det gick bra till slut och det med marginal. Bra läge att ha med sig riktigt erfarna piloter i "baksätet". O muttrade nåt om att "här vill jag *** inte landa med Mooneyn".

Hemresan var uneventful och när jag blev överlämnad till Sweden Control en bit före gränsen så fick jag klart direkt hem till ESSL på FL70. Hemma här var det lite halvsopigt väder och flygledaren på ÖKC var nog lite drucken för först fick jag en met report som sa 06004 9999 OVC17 M02/M05 Q1033 och fick klart för en visuell approach till Saab. Visuell med OVC17? Go figure. Sedan ändrades det rätt snart till ILS11. Kul tänkte jag, har inte gjort en ILS på 11 nångång förut men säg den glädje som varar då clearance ändrades en tredje gång! Nu till ILS29 med radarvektorering. Blev ett visst skruvande på avioniken och briefande av 2 olika approacher.

Hursomhelst så när jag låg på 1900ft (vart fick han den höjden från? Inte Jeppsen iaf) i och ur moln söder om stan så såg jag fältet men tänkte att jag behöver träningen med ILS så jag lät dom leda fram mig men när jag väl var established så hade jag sett banan länge. Nemas problemas. 3.5h IFR och en massa nya erfarenheter, man tackar! :)

RSS 2.0