Spotting Nära Polcirkeln - With a Twist

ICAO: ESNU
IATA: UME
WGS84: N63°47'6" E20°16'8"
RWY: 14/32



Som sagt, vad gör man vid ett flygfält med en kamera, några timmar över och lätt åtkomliga banändar? :) Fotar flygplan som en tok såklart! Galleri för den som vill se större och mer förstås.

Tog reda på vilka ankomster och avgångar som var på gång. Gick ut och kollade flaggorna och klurade ut att bana 32 mest troligen var den som var i användning. Hade 10 min marginal till SAS skulle dimpa ner från Arlanda med sin MD81, gasen i botten! Tyvärr missade jag den med minsta marginal, hade börjat bromsa in när den kom på kort final rätt över mig, häftigt! Sucks to be me bara att jag inte fått fram kameran... Men, det rättade sig snart när Malmö Aviation satte ner sin RJ100 SE-DSR...
Norrspot1
Norrspot2Norrspot4Norrspot3
Kass bild tyckte jag först men vilket djup den passerande lastbilens hytt faktiskt adderar :) Tävling? Vems lastbil? Hehe ;) Rätt svar vinner en brödrost.

Raskade sedan över till andra ändan för att fånga starterna. SAS, Malmö Aviation och Spanair till Palma de Mallorca.
Norrspot5Norrspot6
SAS LN-ROO gasar iväg tillbaks mot Arlanda.
Norrspot7
Norrspot8Norrspot11
Det var gott om snödrev den dagen och effekten är ju übercool när kärrans vortex river upp en massa snö.
Norrspot10
Airbus A321 EC-HQZ mot varmare breddgrader. Fast frågan är hur kul det är på Mallorca såhär års med knappa 20 grader?

När det var slut på föreställningen så hade jag fortfarande nästan 2 timmar till mitt plan skulle gå. Vad göra? Jo! Tornugglor tycker ju ibland om besök... Sagt och gjort, jag lyfte luren vid informationsdisken och blev kopplad till insatschefen som i sin tur efter lite lirkande ringde tornet och frågade. Visst var jag välkommen! :)

Spenderade över en timme där uppe pratandes med de två flygledare som var i tjänst. Tyvärr glömde jag ta några bilder, jag frågade den första om lov men han visste inte om den var ok och när den andra kom upp så glömde jag fråga... Illa. Men kul var det! Vi pratade massa om sånt som folk i flygbranschen tycker är intressant och givetvis om saker som är unika för Norrland och Umeå i synnerhet förstås. Riktigt trevligt! Tack för titten!

Det slutade med att jag checkade in i sista minuten, genom kontrollen och när jag kom till gate:n hade man redan börjat boarda.

Och jag hade inte haft tråkigt en sekund! :)

Norrlandsturné - Special Guest Appearance by Ishotellet

Som jag redan nämnt i tidigare inlägg så var jag en sväng uppåt Norrland i början av veckan. Ett installationsjobb för min arbetsgivare på kontoren i Kiruna, Gällivare, Boden, Skellefteå och Umeå skulle avklaras på två arbetsdagar.

Jag är en ju en rätt van resenär med många platser på jorden i ryggsäcken och jag kan ibland vara rätt blasé på nya platser och upplevelser som har med resande att göra. Men vintern i det riktigt höga norr tar fortfarande andan ur mig, det är ju bara så vackert! Sen hade jag väldans tur med vädret också så var högt, klart och soligt som bara den! Kallt var det också, -22°C på kvällen när jag kom fram! Natten innan hade Nikkaluokta satt svenskt rekord för denna vinter med -41°C!!

Jag var i vanlig ordning beväpnad med kamera och det är svårt att misslyckas när det är så vackra motiv och bra väder så njut av bilderna nedan eller ännu fler i ett galleri.

image428
Fly Nordic:s MD-83 SE-RFA efter ankomst Kiruna och utträde i den -22° kalla natten.
Norr1
Incheckning på hotellet med det rätta namnet :) (ferrum=järn)
Norr2
Sveriges grannaste utsmyckning av en parkeringsplats - i mitt tycke
Norr3
Iskalla handläggare på Försäkringskassan? :)
Norr4
En snöskulpturtävling hade just avhållits i stan. Kikade på resterna av den. Otroligt vad folk är respektlösa tyvärr...
Norr5
Grafitti - Lappland edition
Norr6
Den klassiska bilden av Kiruna med gruvans effekter.

Jag trodde inte jag skulle få tid att svänga av E10 till Jukkasjärvi men eftersom jag är ett under av effektivitet *host* så hann jag ändå med en sväng till...
Norr7
...Ishotellet! Jag har varit där en gång tidigare och det är bland det häftigaste man kan uppleva. Tyvärr var jag där innan det öppnades för allmänheten den dagen men sjutton vet om jag hade betalat 295:- för att komma in ändå...
Norr8
Bilderna får tala för sig själva.
Norr9
Norr13Norr10Norr11Norr12
Norr15
På väg mot Gällivare. T.o.m. att köra bil långa sträckor är en upplevelse i norr, vackra nya vyer överallt!
Norr14
Framme i Gällivare som ligger bredvid det inte helt okända fjället Dundret.
Norr16
Och så hoppar vi raskt över resten och till hemfärden från Umeå. Ju längre söderut mot Umeå man kommer så tappar landskapet sin charm då det blir mindre snö, varmare och mer låglänt. Umeå har ingen norrländsk fjällcharm överhuvudtaget så intresset för att plåta omgivningarna avtog med milen.

Framme i Umeå så fick jag några timmar över. Vad gör då en flygtok med några timmar, en hyrbil, kamera och en flygplats där båda banändarna ligger nära vägen? :) Se nästkommande inlägg.

Otroligt Stötande & Korkat

Kan inte någon besluta om tvångsförvaltning av Vetlanda kommun? Galopperande inkompetens p.ga. inavel?? Ja, vad ska man annars säga om beslutet att låta en psyksjuk far som sitter inne för rättspsykiatrisk vård dömd för upprepade incestbrott mot sin dotter få behålla vårdnaden om henne? Hoppas de får schavottera ordentligt denna gång, på dom bara "mediadrevet"! Folkstorm vettja! :)

Nåja, för att nyansera lite så tror jag att mycket handlar om regelverket som måste följas. Samma stelbenta regler som ibland slår t ex Migrationsverket i huvudet slår kanske till även i detta fall? Man har inte lyckats få tag i mamman som också är någon slags utslagen figur och kan därför inte enligt reglerna fatta något annat beslut? Sucks to be them, men vad ska de göra när reglerna inte ger utrymme för sunt förnuft och medmänsklighet? Tja, de kunde ju i.a.f vara lite mera mediasmarta och förekomma pressen genom att gå ut och förklara hur det kunde bli såhär...

Otroligt klantiga verkar de vara oavsett.

Grannarna Dunkar Takten i Väggarna

Inte riktigt kanske... men mer än förut. Jag har varit på jakt efter ett par externa högtalare till mina laptopar. Laptopar är har ju oftast inte de fysiska förutsättningarna att frammana speciellt bra ljud. Rammstein låter mest som en förrymd musfarm vilket är lite... tja... inte som det borde vara. Finns en del varianter men jag har inte hittat det jag hoppades mest på, ett par som går att montera på skärmen.

image410
Döm om min förvåning när jag stegade in på Clas Ohlson i Skellefteå och snubblade över dessa. Skeptisk som jag är mot vad CO brukar kränga så frågade jag om de hade ett par man kunde lyssna på innan. Nej, det hade man ju förstås inte men jag var välkommen att kasta dom efter dom om jag inte var nöjd. Gott väl, jag köpte ett par.

För 249:- så får man ett par med en liten väska och inbyggd förstärkare som går på ström från USB. Ljudet? Jodå, bättre än de inbyggda och efter lite skruvande i equalizern på ljudkortet så låter de helt ok även om man inte ska tro att de fixar någon vidare bas... De sitter bättre på min HP vars skärm inte har rundade kanter som Lenonvo'n har. Sen undrar jag ju lite varför de inte tar ljudet via USB när man ändå ska koppla in den där för strömförsörjningen. Hade kunnat bli en sladd mindre...

Nästan Såhär Kallt...

... tyckte jag det var i Kiruna i måndags kväll när jag kom dit (-22).



Insane in my brain! :)

Årets Fetaste Skrämselhicka

Uj! Dubbelmordet i Surahammar som är i media nu var grannen till en god vän. Hon är nyseparerad från en kille som visat vissa våldstendenser tidigare, gissa vad jag befarade innan jag fick tag på henne... *puh*

Lyckades nog skrämma upp halva hennes arbetsplats i processen också. Men som hon sa, "det är skönt att nån bryr sig". Ja, är det inte? Nu ägnar hon resten av dagen åt att svara i telefon när media ringer och snokar... och jag resten av dagen åt att återbörda adrenalinet till förrådet igen.

Skönt att det var var som det först verkade!

BTW så har blogg.se aviserat att man tänker byta plattform i natt och det vet vi ju hur det kan gå... kanske är bloggen nere nån dag eller två. Vi får se.

Somliga Straffar G Med en Gång

Ledigt och bra... suttit för mycket i soffor och umgåtts och nu känns det som om någon kört en påle genom ländryggen och nån kiropraktor kan jag ju inte komma till förrän tidigast torsdag. Det här blir muntert... :( Ska röra lite på mig och hoppas det går att mjuka upp det lite.

Äntligen! :)

Äntligen rätt kombination av lugn, ro, energi och rätt väder! Det var ända sen julafton jag flög senast! Efter en titt i bokningssystemet så fick det bli till att damma av gamla lill-Cessnan SE-IFX som inte rört på sig sen 3/3... Synd och skam men så gruvligt skitig som den var så kan jag förstå att den inte är förstavalet för många... :(

Vädret var strålande men med tydliga tecken på det annalkande snöovädret. Isolerade CB med snöbyar och upptornande linjer av moln runt stan vittnade om vad som komma skall. Fick även nytt QNH två gånger, från 999 till 997 under en timme... nu är det 992. Skiten är nära nu. Och jag som skiftade till sommardäck... *bah*!

Allt som allt blev det 1:06 i luften och 5 landningar. Fler bilder för den som vill finns som vanligt i ett galleri.

Flyg080320-1
Lugn dag på fältet och "tornugglan" gav mig klart taxa ut till väntplats Caesar 11.

Flyg080320-2
Bana 11, klart starta!

Flyg080320-3
Började i varvet med några studsar.

Flyg080320-5
Sen gick jag ut till "norr om Roxen" och jagade ett CB med tillhörande snöby. Lite kul fenomen då jag var i underkant på molnet (5000ft) men nederbörden föll enbart under mig, inte på... när jag tittade rakt ner så såg jag fallstrimmorna men inget kom på kärran. Tufft :)

Flyg080320-4
Flyg080320-6
Flyg080320-7
På väg in emot stan för att glo lite och slänga av någon bild.
Flyg080320-8
Flyg080320-9
Stackars satar som våldtar IKEA en sån här dag istället för att flyga...

Skärtorsdag har det varit, tillika vårdagjämningen. Imorgon finns anledning att titta en extra gång i almanackan, ett stalltips sådär ;)

Good times :)

Och Vem Sa...

... att det är stiltje här på bloggen? ;) STFU!

Snart är det påsk och jag ska ha 5 dagar sammanhängande ledighet. Sköööööönt.... I need that. U.S.A. var kul men jobbigt, flytta har varit kreativt men tröttande, nu behöver jag bara ta det lite lugnt. På annandagens kväll så bär det dock av med jobbet igen. En tvådagarsturné i Norrland är inbokad och jag lämnar stan på kvällen med Kiruna som första stopp.

Men nu är det sovdags. Natti! :)

Farlig Felkorrigering

image400
Jag har länge varit missnöjd med de nya glasögon jag skaffade för nästan 2 år sedan. Jag har inte stereoseende p.g.a. skelning och det leder till att jag använder ett öga i taget och olika beroende på avstånd. Det som hände med de nya glasögonen var att jag skiftade "dominant" öga från höger till vänster eftersom vänster helt plötsligt efter 35 år såg mycket bättre än höger. Jag har försökt att vänja mig och tänka att "det justerar nog in sig" men det gjorde det inte så jag stegade tillbaks till optikern och de tog det som en reklamation (tack snälla optikern!). Samma dag som jag åkte till U.S.A fick jag de nya glasen monterade och sedan dess har livet bara blivit bättre :)

Till saken hör att jag under, förmodligen lika lång tid, känt mig "dum", trög, segare i huvudet och radikalt sämre minne än vad jag är van vid att ha. Nu efter lite mer än 14 dagar med de nya glasen så törs jag säga att det hade att göra med synen. Min amatörmässiga analys säger att min hjärna hade så fullt upp att tolka den för den skeva synen att den inte orkade med lika mycket annat. Det känns bättre för varje dag och jag är jätteglad för det för vem vill gå runt och undra om man blir exponentiellt mer korkad och glömsk med åldern eller om man är totalt utbränd?

Så, har du skaffat nya glas (eller det var väldigt länge sen) och du känner dig dement så kan du vara felkorrigerad!

Lägg Ner Svensk Rånartjänst - Nu!

Läser att Eva Hamilton på SVT målmedvetet går in för att alla SVT:s kanaler ska sändas live över nätet så att man kan tvinga alla som har en dator men inte TV att ändå betala licensen. Suck.

Det var länge sen systemet passerat bäst-före-datum och det är hög tid att lägga ner den regionalpolitiska åtgärden Svensk Radiotjänst i Kiruna. Jag har ingen statistik men det måste vara väl över 90% av alla svenskar som har en "enhet kapabel att ta emot tv-utsändningar" så steget vore bara naturligt. Folk går till doktorn och folk ser på statstelevisionen ibland. Lägg det på skatten!

Så sluta skicka dessa meningslösa "kontrollanter" som är otrevligare än den nya generationens telefonförsäljare efter folk som ändå uppenbarligen fuskar. Använd pengarna till nåt vettigare stället, som en ny programledare till Melodifestivalen kanske? :)

CiscoWorks LMS 3.0

Kursen jag var på i Sacramento förra veckan heter på Cisco-språk CWLMS och en titt på titeln på det här inlägget förklarar den tror jag :) Inlägget är i huvudsak riktad till IT-folk men med vissa förklaringar även för lekmän ;)

CiscoWorks Lan Management Solution är en hög med produkter från företag som Cisco köpt upp längs vägen, alla med fokus på olika aspekter av att hantera medelstora och stora miljöer med Cisco-produkter. CW kan hjälpa till med att hålla koll på vad som finns i ditt nät ner till minsta detalj i varje device. Den ger rapporter om förändringar och om "brott" mot best practice och påvisar "discrepancies", d.v.s. där konfigurationer inte matchar.

CW håller reda på alla devicers config och kan presentera flera generationer av förändringar bakåt och den kan också hjäpa dig att ändra config på en eller alla devicer i ditt nät, direkt eller schemalagt. CW kan ladda hem IOS-images från cisco.com om du bara har ett CCO-konto med sådan behörighet och sedan håller den reda på minimikrav för att köra imagen och protesterar om du försöker distribuera ut den till en device som inte klarar det eller kör ett annat release-train än befintlig image m m. Modulerna DFM och IPM monitorerar och påvisar fel som uppstår i realtid och kan göra aktiva mätningar av prestanda med olika typer av trafik mellan olika devicer.

Hopkoket av produkter (som alla körs på java på en phet värstingserver) och ett användargränssnitt som bara en Orch kan vara stolt över gör det dock svårt att sätta sig in i allt utan utbildning. CWLMS körs i Sverige men blir ofast inställd p.g.a. för få deltagare så det var därför vi åkte till U.S.A för att kursen säkert skulle bli av (och se hur det gick...).

Några goda råd på vägen innan du installerar och kör igång med CWLMS.
  • Planera in en kurs i nära anslutning till eller gör din installation direkt efter kursen.
  • Se till att alla dina devicer finns i DNS, inklusive PTR-records!
  • En bra namnstandard underlättar då man kan söka och gruppera baserat på wildcards.
  • Se till att CDP är igång på alla devicer, CDP är det enda sätt som CW använder för att hitta devicer.
  • Förbered en lista med seeds, devicer som CW kan utgå från när den ska kartlägga nätet.
  • Se till att snmp RO och RW communities finns på alla devicer
  • Harmonisera lösenord eller skapa konto för CW att använda då den måste kunna logga på med telnet eller ssh för vissa åtgärder. ACS underlättar om du har det...
  • Tänk igenom sysloggning, sätt upp loopback-interface där det är tillämpligt
Lycka till! :) Det är kanon när den väl börjar bli användbar. Jag uppgraderade 50 routrar helt automatiskt med CW på 40 min i helgen, tänk att göra det manuellt med ssh och tftp...

Saker Man Bara Inte Gör - Någonsin!

Det finns massor med saker som man vare sig bör eller får göra. Massor med moral, tyckanden och oskrivna gränser som man ska rätta sig efter för att man ska fungera i ett samhälle. Bland dom så finns också de saker som man bara inte gör, aldrig någonsin. De saker som verkligen berör och upprör andra till den nivå där man funderar på att överge sin egen moral och överlevnadsinstinkt bara man personligen fick göra vad man ville med den eller de personer som trätt över gränsen.

Vad är det nu jag dillar om? Tja, vardagliga och numera nästan trivialiserade brott som mord, våldtäkt, rattfyllor, incest med mera är en del. Alla är oförlåtliga och de som gör sig skyldiga bör straffas hårt, hårdare än vad som är fallet idag men det är inte dessa som upprör mig mest just nu. Och "just nu" är förmodligen nyckelordet eftersom precis som jag skrev, saker, hur allvarliga de än är, tenderar att nästan "normaliseras" och ingen höjer längre på ögonbrynen när man läser om det senaste värdetransportrånet, dödsmisshandeln eller avslöjade pedofilen. Hur fruktansvärt det än låter så blir brotten en del av den förväntade vardagen.

Men för att komma till saken så blir jag, just nu, heligt förbannad på vissa brott eller företeelser som skulle kunna få mig att tappa fattningen och göra något oöverlagt om jag skulle bevittna det. Det importerade fenomenet att stå ivägen för eller hota och trakassera räddningstjänst/ambulanspersonal som ska göra sig livräddande jobb är ett sådant. Hur är i h-vete jävla rå och/eller korkad är man när man skapar en situation som hotar livet inte bara på den som du kanske från början viljat göra illa utan även för alla andra framtida krissituationer i ditt bostadsområde när insatser fördröjs för att polisen först måste komma för att eskortera?! Nästa gång är det din mamma med hjärtinfrakt som får vänta för att ambulansen inte vågar sig till din adress, tänk på det.

 

En annan dagsaktuell sak är våld mot barn. Hur tokig är man när man dödar, möjligen i detta fallet, sina egna barn med kniv?! Det ger en lust att prova samma sak på gärningsmannen fast långsammare...

Apropå barn så finns ju flera som borde råka ut för en olycka. Också dagsaktuellt, att sparka en gravid kvinna i magen så hon får missfall. Spärra in och kasta bort nyckeln säger jag bara... Kan man ge sig på en annan
människa med ett ofött barn i magen så tycker jag att man har förverkat sin rätt till frihet.

En sista punkt, alltid lika aktuell, är de människor som är så flata att de inte ingriper när man ser att något inträffar. Det finns alltid sätt som man kan ingripa på även utan att omedelbart riskera sin egen säkerhet. Undertecknad skulle gärna se en kriminalisering av passivitet, inte i första hand för att straffa utan som en signal att samhället kräver att vi alla är med och tar ansvar för den kollektiva säkerheten.

 

Men längst ner i grunden på allt ligger just bristen på ansvarstagande. Bristen på att sätta gränser och säga stopp. Bristen i uppfostran av de nya generationerna så att de lär sig respektera liv. Hela vår samhällsgrund urholkas av passivitet, frånvaro och svaga familjeband. Det vi ser är bara symtomen på ett problem som inte fler poliser, fängelseplatser eller psykoterapeuter någonsin kommer att råda bot på.

 

Vilket brott eller "värdebrott" gör dig heligt förbannad - idag?

 

 


Media & MPL

"Elever flyger Sterlings plan" - stor skandal på Aftonblodet.se idag. Duh! Hur tror dom att man lär sig flyga Boeing 737 egentligen?! Jo, det finns speciella ägg som när dom kläcks innehåller erfarna 737-styrmän...

Vad trött man blir. Faktum är att med det "gamla" utbildningsprogrammet, de som de flesta de facto går igenom idag och som jag ska genomgå under året leder fram till mindre erfarenhet av 737 och den typ av flygning som det innebär innan man börjar jobba som styrman än vad MPL-eleverna har.

Alla gör en type-rating som ger ett antal timmar i simulator och sedan några få studs-och-gå i the real thing. Sen är det bara att söka jobb och det första som händer är att man genomgår så kallad line training. D.v.s. man flyger med erfarna kaptener tills man börjar få koll på vad som förväntas och hur det funkar i verkligheten. Samtidigt så screenas man av bolaget så de tycker att man utvecklas ok i jobbet. Man klarar inte detta utan att veta en hel del om hur man sköter en 737 och även om trycket skulle bli enormt på nybörjaren om något hände kaptenen så har han godkänd utbildning för att klara av det om än kanske inte med "flying colors".

Sen kan man tycka många saker om MPL (Multi-crew Pilot's License) som att det är broilerfabrik etc men de läser samma teori och har samma krav som de som går den långa vägen. Samtidigt missar dom en del värdefull erfarenhet från mindre flygplan och ett antal flygtimmar i en på vissa sätt svårare miljö än de har i en stor kärra. Jag tror att de in alles kommer att vara bättre förberedda på sitt jobb än vad nyutexaminerade styrmän varit hittills. So what's the fuzz?!

Hit-mornar

Idag är en såndär morgon som inträffar kanske en gång i kvartalet. När klockradion går igång så spelas det på radion en sång som jag inte hört förut och som blir en "instant hit" i min skalle. Det är jättetrevligt att vakna och känna en blandad känsla av att det spritter lite i benen och att jag absolut inte får missa vad den här låten heter och vem som gjort den.

Idag är jag nog rejält efter resten av världen, men vad gör det? Låten är "Idol-Amanda" Jenssens "Look What They've Done to my Song, Ma'". Nu är ju inte låten hennes från början, men vilken artists är det? :)

Har något vagt minne av när jag hörde henne första gången när jag råkat zappa förbi Idol att jag tyckte hon sjöng riktigt illa, något som jag kan känna fortfarande när man ser andra (tidigare?) insatser på youtube, men hon har vuxit eller kanske hittat rätt typ av låt.

I övrigt är det en sån lördag när det är driftstopp och jag ska iväg och jobba... maybe it'll be alright ma'...

Paul Hayward

Ibland får man spontana infall och även en härdad turist som jag kan inte hejda mig ibland. Jag stod och väntade på G i San Francisco och hamnade utanför en bar där en snubbe vid namn Paul Hayward lirade live mitt på dan.
image398
Han lirade covers och egna låtar i klassisk amerikansk folkmusikstil (nej, då menar jag inte country *spy*). Jag njöt i fulla drag av hans typiskt manliga amerikanska röst och finstämda gitarrspel så till den grad att jag inte kunde låta bli att köpa hans platta rakt av. $20 kunde det vara värt bara att få lyssnat den stund jag gjorde så istället för att ge dricks så köpte jag plattan helt enkelt.

Snubben verkar rätt välmeriterad om man får tro hans hemsida och han har gjort över 4,500 spelningar världen över i allt från barer till festivaler antingen solo eller med sitt band. Se även Myspace-sidan för samples av hans musik.

Jag har nu lyssnat på plattan, "Many Colors", och needless to say så var det inte riktigt samma sak som jag upplevde live och den kanske inte kommer att gå så många varv till i spelaren men...

...what the heck :)

San Francisco By Cable Car

S-F1
Välkommen till U.S.A!

Efter ankomst studsade vi ut (nåja) till vår hyrbil som visade sig vara en Pontiac Grand Prix, ett äkta amerikanskt åk med V6:a på nästan 4 liter och 200hk. Vi åkte till hotellet som låg på Lombard street, inte mycket till hotell men bra säng och inga kackerlackor fick duga :)

Dagen efter var avsatt till sightseeing i San Francisco och vi drog iväg redan före 9. Golden Gate var första etappmålet eftersom den låg väldigt nära hotellet.

Ett mer utförligt bildgalleri finns i vanlig ordning för den som är intresserad.
S-F2
Imponerande bygge - och snyggt! Vi gick förstås ut och kollade närmare.
S-F3
Vidare in mot stadskärnan så såg vi denna syn, spårvagn på väg utför en av de berömda backarna.
S-F4
Från Pier 39 ser man Alcatraz som vi inte besökte, det ska istället avklaras på lördag före vi åker hem.
S-F5
De kända mer eller mindre vilda sjölejonen som har sin koloni mitt i stan vid Pier 39.
S-F6
Vi var förstås tvungna att prova att åka cable car i backarna. Det blev dagens stora behållning och både G och jag blev lätt fixerade vid detta finurliga och mäktiga gamla system,
S-F7
Föraren har broms och "grip" som greppar om wiren som löper i ett tredje spår i mitten.
S-F8
Spårvägsmuseumet visade sig också vara driftcentralen för hela systemet. Superkoolt! Brutal!
S-F9
China Town, som är berömt men gav inte mig någonting iaf...
S-F10
Backar...
S-F11
... och backar.
S-F12
G fick syn på en Amazon som var lite specialbyggd och gick för att kolla närmare. Jag struntade i det men när han vevade frenetiskt så gick jag för att kolla vad som var så häftigt. Kolla skylten... :))
S-F13
Den berömda slingriga backen.

Sammantaget blev den en trevlig dag och många fler intryck än vad jag hade förväntat mig. På kvällen men före solnedgången styrde vi vidare mot Sacramento/Rancho Cordova och tog in på Hyatt Place. Mer om det senare. Nu är klockan snart midnatt här och det är hög tid att sova.

Go West! Go? Fly!!!

Efter min något lacka resumé av äventyren runt resan över till U.S.A så kommer det som utlovat lite bilder av flygpornografisk art :)

Till USA 1
Flight deck på den A320 som tog oss till München via Nürnberg. Pratade lite med FO:n som flugit 1,5 år på Lufthansa. Han var en "broiler" direkt från deras egen skola, mycket trevlig och vi pratade en del om kärran och annat. Kapten föreföll vara "väldigt" ung, ska kanske säga förvånansvärt ung för han var nog inte mer än knappa 30 år. Detta var samma lördag och samma oväder vars konsekvenser visats i media när en annan A320 från Lufthansa fick gå runt efter att ha slagit i vingspetsen vid en sidvindslandning.
Till USA 2
Det fanns också en laptop med ombord som används för mass & balance- och prestandaberäkningarna
Till USA 3
Under taxning till gate i München passerade vi bakom denna uttaxande Lufthansa A340-600, samma modell som vi skulle flyga med senare.
Till USA 4
D-AIHN a.k.a LH458 till San Francisco. Schysst trappa fast det hjälpte föga när kön var 11 mil lång och det tokregnade...
Till USA 5
Lite tankbilsporr för H, min personliga tankningsman ;) Trodde inte man fick tanka medan pax boardar?
Till USA 6
1/4 st air conditioning deluxe.
Till USA 7
Ekonomiklass var faktiskt lite trängre än vad jag hade förväntat mig på en reguljär avgång som denna. Som tur var så var det inte fullsatt och vi kunde sprida ut oss lite efter "boarding completed" så jag hade två stolar för mig själv... Inflight entertainment-systemet var baserat på Windows CE och ett TCP/IP-nät ombord, vissa fungerade förstås inte och stod och bootade om och tramsade... PXE/TFTP-download av image osv...

Halvdåligt filmutbud i vanlig ordning men man kunde titta när man ville tack vare en streaming-server. Fast det som sög allra hårdast var att det inte fanns några kameror... det hade KLM på sina A340 redan för 6 år sen när jag var i Peru, snålt och tråkigt Lufthansa!

Efter några resor med A300 i slutet på 80-talet så utvecklade jag (med rätta troligen) en asky för Airbus, det var ingen höjdare. Jag har under åren fått revidera min åsikt flera gånger och nu säger jag att som pax föredrar jag Airbus 10 gånger av 10. Ingen av de Boeing-modeller jag flugit (alla utom 777) har varit i närheten av så komfortabla! :)

Straffet...

... att tänka att man skulle få lata sig och sova en stund. Jag var så trött att jag knappt förmådda zappa på TV:n när min kollega G ringer och säger att man i U.S.A. har hittat ett annat ställe som kör samma kurs nästa vecka. Det blev bara till att samla ihop sig med en jävla fart. Tågbiljetterna som var avbokade fick ersättas med inköp på stationen. Sen började det riktiga eländet. Vi kunde inte landa i München p.g.a snöstorm och för första gången i mitt liv så fick jag vara med om en divert till en annan destination än den tänka, i detta fallet Nürnberg. Vi hade 5 timmar mellan landning i München till planet till San Francisco skulle gå och det var tur det...

Problemet löstes med tankning av kärran och väntan på ny slot och bättre väder. Efter tre timmar sittande i planet i Nürnberg så kunde vi lyfta över till München. Väl där boardade vi an Airbus A340-600 i hyfsat rätt tid. Men inte att vi fick starta. Det skulle väntas både på en ny slot för de var något sena och hade missat den första och så skulle det väntas på bagage som inte kommit fram p.g.a. kaoset på München då... Vi satt 2,5h på planet och väntade innan vi kom iväg. Vi var framme i San Francisco mer än ett dygn efter jag vaknat och hämtade vår hyrbil och drog till hotellet. Man kan säga att ingen av oss borde nog har kört egentligen..

Som om det inte var nog med eländet så några timmar för landning så började min mage jävlas och har fortsatt med det sedan dess... Får springa av och till men det är inte okontrollerbart, men ack så jobbigt... Det och resan tar verkligen musten ur en. G och jag har planerat vad vi ska göra först, Golden Gate som inte ligger mer än 2,5km från hotellet. Ikväll blir det en tur till Alcatraz och däremellan lite av det andra... Om inte annat ska jag hitta ett apotek och köpa lite turistpiller och Losec MUPS eller vad produkten nu heter här.

Jo, jag besökte Flight Deck på A320'n vi åkte från Arlanda till Nürnberg/München med... bilder kommer när jag hinner :)

RSS 2.0