En Nostalgitripp & Ett Farväl

Den som inte vill läsa en "gammal gubbes" reflektioner från den tid som var kan sluta läsa detta inlägg nu ;) För ja, jag är nog en rätt nostalgisk människa. Inte för att det var bättre förr utan för att jag tycker om att bli påmind om det som var, både gott och ont.

Ett ställe som verkligen framkallar kluvna känslor är min gamla mellan- och högstadieskola Österberga, sedermera omdöpt till Berga Skola vilket kommer att ignorera härefter :)) Skolan har nu gjort sitt och när jag läste i tidningen att rivningen snart ska börja så kände jag att jag vill tillbaks en sista gång för att se stället. Sagt och gjort, med kameran i hand åkte jag dit i skymningen i fredags.
Österberga1
De kluvna känslorna består i att jag tyckte om stället och lärarna trots att jag fick utstå 5 års oavbruten mobbning här. Jag hade trots det vänner och ibland var jag även accepterad av de som annars mobbade mig. Det var också här som mobbningen fick sitt slut mellan 8:an och 9:an.
Österberga2
Solen går ner för Österberga skola.
Österberga3
På väg till matsalen och aulan, minst en gång om dagen i 6 år gör att man minns den här gången rätt väl... Matan "aegdes" av Kirsten Moberg, den vresigaste gamla danska kärring man kan tänka sig som stod på vakt vid soptunnorna och bannade alla som inte ätit upp det man tagit åt sig. Vilse i pannkakan var rena "feelgood"-kuren jämfört med henne.
Österberga4
"Gympan" där Eva Lindgren och Peo Larsson gjorde sitt bästa för att för evigt avskräcka den måttligt begåvade atleten från framtida sportambitioner. Toppa det med de andra i klassen som snabbt insett vilka man inte ville ha i sitt lag...
Österberga5
Ingången till det som var "Power House", elevernas aktivitetslokal dit man gick på raster och håltimmar för att spela spel eller ta en fika. Kerstin Norlin som var skolvärdinna såg till att det alltid var ett trevligt och tryggt ställe att vara på.
Österberga6
Lågstadiepaviljongen. Jag gick lågstadiet på Ramstorps skola (nedlagd sen 80-talet) och Österbergas småungar vågade sig aldrig ner till resten av skolan. Man kan väl säga att de inte var välkomna på barns allra kärvänligaste sätt... ;)
Österberga7
100-metersbanan där man skulle springa 60 eller 100 meter på tid ibland... Otaliga är åren och fötterna som slitit denna asfalt till dess nuvarande sorgsna skick.
Österberga9
Vid slutet av banan ser man ner över "villa-Berga" där många av oss barn bodde. De flesta som bor i det här området hade i alla fall på den tiden koppling till Saab. Det var civilingenjörerna och deras familjers oas.
Österberga8
Lite moderniteter har tillkommit sedan jag gick där, som denna skatepark och hockeyrinken.
Österberga10'
Utanför stora kapprummet.
Österberga11
Förutom att skolan alltid är ett impopulärt ställe och utsätts för vandalisering så blir det ju inte bättre av att alla ungarna vet att stället ska rivas. Då gör det ju mer eller mindre ingenting att man har lite "kul"... Jag minns själv när jag var ett busfrö i 11-12-årsåldern och Ramstorp lades ner... oj vad rutorna var sköra... :))

Nåja. Nu är det snart slut som sagt. Marken där skolan står ska bli bostadsrätter genom HSB och Riksbyggens försorg. Såvitt jag kan förstå så ska man inte återanvända något av de befintliga byggnaderna liknande som man gjorde när S:t Lars Skola skulle bli bostäder. Jag gick på S:t Lars i gymnasiet och har sedermera även bott där :)

Tack Bertil Bökman, Sune Kristedal, Lennart Tylberg, Georg Tegnevik, Göran Hyland, Inger Bertilsson, Louise Nordström, Ture Örn, Lars Neselius, Kalle på gården och alla ni andra som satte färg på stället!

Adiós Österberga!

Vems Fel Är Det?

Intressant debatt som blossat upp angående om vissa våldtäktsoffer borde få skylla sig själva. Det tycker tydligen 20% av den undersöka gruppen av ungdomar mellan 15-25 i alla fall. Vad ska man säga?

Det är i grunden alltid absolut fel att utsätta en annan människa för ett brott och våldtäkt är rätt grovt. Det finns ingen ursäkt för det som gärningsmannen gör. Citat "Jag ska banne mig kunna gå halvnaken insmord i honung och gnida mig mot gatskyltar och ändå vara en fredad kvinna". Jodå. Javisst. Absolut.

MEN. Du borde också kunna jobba på banken hela livet utan att bli rånad eller köra buss utan att bli hotad, komma in på krogen fastän du inte är ursvensk eller, eller, eller... Så enkel och onyanserad är inte verkligheten. Om du som kvinna inte vill bli våldtagen så gäller det ju att ta bort så mycket av risken för det som möjligt. Eller?

Du kan tänka och prata käften ur led om vad du borde kunna göra utan att riskera att bli våldtagen. Så länge du vet att det finns killar där ute som gör sånt så är det faktiskt du själv som kan göra mest för att minska risken för att bli utsatt för det. Gå inte ensam, gå inte på mörka ställen där få människor vistas och visa dig inte "naken" för alla du möter. Hitta en balans mellan vad som känns bra och det som är säkert.

Killarna ska givetvis straffas och massor med förebyggande och attitydförändrande åtgärder måste till men tills dess att våldtäkter blir sällsynta så är det faktiskt bara du själv som är ansvarig för din egen säkerhet. Tanken är fin men verkligheten är tuff och ansvaret måste individen ta och att skylla ifrån sig på "vad man borde kunna göra" duger inte. Brottet är oförlåtligt men ansvaret faller i vissa även på den som tagit onödiga risker och därigenom gjort sig själv till ett lätt offer.

Gökens Återkomst

Ibland är slumpen nästan lite otäck. Jag drog ner till klubben en sväng för att renovera att par skyltar som jag gjorde för ett år sedan. Det är nämligen städdag på klubben imorgon inför 75-årsfirandet den 24:e maj och jag hinner inte vara med då så jag gjorde min lilla bit idag istället. När jag stod och försökte få loss gammal seg tejp med ett rakblad så pratar någon svenska med finsk brytning precis bredvid. Vem står inte där då om inte Sami Kontio! :) (tidigare inlägg om Sami)

Han hade just landat med sin CAP232 på väg hem från träningslägret i Spanien och även en del flygning i Tyskland om jag förstod honom rätt. Han hade bråttom att få soppa och komma vidare för att hinna hem innan mörkrets inbrott så jag hjälpte honom lite grann. Han var nog på marken mindre än en timme så att jag råkade vara där nu igen.... vad är oddsen för det?! Och nu hade jag även en vettig kamera med mig, man lär sig av sina misstag, never leave home without it. Klicka för större.
Sami1Sami2Sami3
Sami4
Kärran har hunnit få en ny trebladig snurra under vistelsen på kontinenten.
Sami5Sami6
Sami7
Kul! När Sami ställde upp på bana 11 trots 290/10kts så upplyste jag om det på radion. Samis svar: "no problem, I have enough power!" :)) I'm sure you do, I'm sure you do!

Lycka till på tävlingar och uppvisningar i sommar Sami och välkommen tillbaks till ESSL - for all your refuelling needs ;)

Oskulder & Pytteflygplan

Idag skulle jag flyga med mina nya grannar, R & E, ett par i 20-årsåldern. R hade aldrig flugit förut och E var lite skraj. Men med 2kts vind, lugna gatan i luften och bleke på Vättern, vad kunde gå fel? :) En flygoskuld färre och båda landade trots viss oro i början med stora leenden på läpparna :)

Jo, ingen av oss fick med kamera... mer än mobil då. Illa. Men riktigt jävla illa blev det först när T kom åkande med sin Cri-Cri på släp, oh the pain! :( Men några bilder med mobilen blev det i alla fall, brusiga och dana. Med lite tur nappar T på mitt erbjudande om lite fotoflygning så jag får se den i luften. Han var uppe en första sväng med den i Sverige medan jag själv var ute över östgötaslätten...
image485
Så här glad ser R ut nånstans i trakten av Mjölby på 3000ft.
image486
Och så här samlad ser T ut efter sin premiär i svensk luft :)
image487
2 motorer på 15hk var och ok för inverterad flygning och full avance :) Det ni!
image489
image490
T klär av sig flygplanet :)
image491
Och med några enkla handgrepp tar man bort vingarna och ställer in hela rasket i en trailer.
image492
image493
Jag saknar ord för hur coolt jag tycker det här lilla flygplanet är. Och T som köpt och tagit hit det, vilken underbar grej! Jag längtar efter att få se det in action med egna ögon!

SonicBoomTaxi Company

Ern från chatten skulle till stan på jobb och fick inte plats på tåget hem till E-town (E-tuna) så han ringde sin lokala leverantör av flygtjänster - moî :) En liten tur ESSL-ESSU i det fina vädret såhär kunde man bara inte tacka nej till!

Tog lite bilder förstås, inget på vägen dit, bara vanligt vackert väder och inget speciellt. E-town bjuder på rätt mycket flygplan trots att flygplatsen är liten. En del veteranflyg, bl a startade en de Havilland Chipmunk när vi landat. Tydligen finns det även en sådan i EMFK, hade ingen aning :)
ESSU2
SE-KEN kan trots sin oranga färg vara rätt fin ändå ibland som jag även noterat förut.
ESSU1
En del registreringar kunde man kanske kunnat klara sig utan?
ESSU3
Uppställd på bana 36 på ESSU för hemfärd. Resten av bilderna får tala för sig själva.
ESSU4ESSU5ESSU6ESSU7
ESSU8
Att flyga är att leva - eller hur var det? :)

Totalt blev det 40+43 minuters tid i luften och 2 landningar. Allt gick som smort och lite mörkerflygning i slutet var ju inte fel. Snart är det slut med det för säsongen då man inte får landa på ESSL efter 22... :(

På vägen hem från klubben höll jag på att köra över en räv mitt i stan... den brydde sig föga om min stora bil, mina blinkande helljus eller tuta. Den bara lommade iväg sakta som om den ville säga - "jaja, eftersom du tjatar så" :) En lång titt fick jag iaf på detta vackra djur. Trevligt :)

Balanserad Avrostning

Nu när vädret börjar bli lite mer inbjudande igen så börjar det hända saker på skärmflygfronten. Fritte på Parabase anar vårluft och har börjat fixa för säsongen, bl.a. genom att bjuda in oss nybörjare till lite avrostande balanseringsövningar i Vadstena. Det var lääänge sen nu och jag visste inte riktigt hur det skulle kännas och gå. Men jag är en sån person som det ofta går bättre för när jag varit från något ett tag och skärmflygeriet var inget undantag. Jag kände mig mycket säkrare och det gick också förhållandevis bra även om vinden var svag och vi fick springa en del.

Som vanligt så kliar ju avtryckarfingret och det blir en del bilder också, skärmar är ju såååå tacksamma att plåta :) Galleri som vanligt för den som vill se större och mer. Ni andra får låta er inspireras av bilderna nedan.

Skärm08-1
Blåste dåligt vid Vättern bakom Sterisol men där vindkraften inte finns...
Skärm08-2
... får muskelkraften duga.
Skärm08-3
Najs :)
Skärm08-6
Så kan det gå... :) Liiite för nära altanen.
Skärm08-5
Tillbaka och försök igen.
Skärm08-7Skärm08-8Skärm08-9
Skärm08-10Skärm08-11Skärm08-12
Full fart framåt gäller för att få upp skärmen när vinden inte hjälper till.

I månadsskiftet är det dags för vinschbehörighetsutbildning, hoppas vädret blir vårlikt och trevligt då. Jag ser fram emot att faktiskt få FLYGA lite, inte bara jönsa runt på backen med skärmen ovanför skallen ;)

Lite Av Varje

(Skulle publicerats igår men blogg.se låg nere...)

Ett sånt här litet skrotinlägg om lite av varje igen :)

Hockey: LHC har just fått däng av HV igen och Huskvarnaborna glider runt med guldhjälmar. *bummer*. 99,99% av året skiter jag i sport totalt men inte ens jag kan låta bli att tycka det är lite spännande och roligt när det går bra för Sverige eller för Linköping.

Besiktning: Jag har inte besiktigat en bil på runt 10 års tid eftersom jag bytt till ny var tredje år. Trots att den jag har nu är den jag haft allra mest besvär med så har jag inte tagit mig i kragen och bytt än och då får man lov att åka en sväng till Fångögatan. Bilen var inne i tisdags för byte av främre lambda-sond så jag var lite spänd på vad de skulle hitta. Fyra treor blev det, de malde ner bilen direkt mellan valsarna på den där bromsprovmaskinen. Nejdå :) Inga anmärkningar mer än ett påpekande att styrlederna börjar glappa lite :)

Löneförhöjning?: Nåja, vet inte vad man ska kalla det men 500:- upp blev det i alla fall. Eftersom det sades redan vid anställningen att vi nog inte kunde förvänta oss så mycket vid första nya lönesättningen så hade jag inga direkta förväntningar. Frågan är dock om inte inflationen käkat upp den där höjningen innan jag ens satte pennan på pappret.

Cri-Cri: Min flygpolare T har haft på G länge nu att skaffa en Cri-cri och han har bantat hårt för att komma ner till sån vikt att han kan flyga den. Just nu är han i Frankrike och har gjort sina första turer i den. Kolla videon på www.cricri.se, den är ju hur cool som helst!

Debatt: Råkade ha på Debatt i SVT1 när jag skulle somna igår (to). Major misstake. Man pratade om brott och straff med "Engla"-fallet som utgångspunkt. Massa tyckare och föräldrar som fått sina barn mördade där förstås. Jag förstår och accepterar de som inte kan förlåta och de som vill utkräva en hämnd på den som begått detta avskyvärda mot ett barn, men en del har ju helt tappat konceptet. Man kan inte blunda för att förövare ofta är brottsoffer själva och att det kan vara synd om dom med. Att de behöver vård de också. Låsa och slänga bort nyckeln är så... 1700-tal... Vårda först, straffa sen och stöd när de släpps ut så kanske vi kan komma ifrån de 50% återfall som vi har idag. Och förebygga förstås. Sluta gapa efter blod och straff och vakna upp, att hitta metoder som fungerar för att minska brott och mänskligt lidande borde väl vara ledstjärnan?!

EasyJet till Linköping?

Konspirationsteoretikerna, vad säger ni? Förberedelse för EasyJet till Linköping/ESSL eller har någon bara köpt beg. trappor för att måla om och använda till KLM Fokker 70?
image463
Hoppas på det första gör jag ju förstås men det andra är kanske mer troligt. Jag tror att LCA skulle avisera en sådan sak med pukor och trumpeter långt före man fick dit markutrustning för att klara jobbet. Men visst vore det kul om...

Embraer Legacy 600

Wow! Vilken Beauty Queen som stod och tronade på plattan när vi taxade in efter mitt flygprov idag!

Vilken flygdåre med åtminstone ett får hemma kan motstå att titta närmare när man ser den här synen genom fönstret? Nice ass! :)
Legacy1
Damen är en Embraer Legacy 600, en ERJ-135 konverterad till bizjet med en prislapp på $21 miljoner! Men som någon sa lite avmätt, en Gulfstream får man punga ut med $50 miljoner för så denna är BILLIG! :) Nu får man givetvis erkänna att en Gulfstream har lite mer prestanda och en hel del varumärke som gör att den kanske inte låter sig jämföras rakt av.

Jag hade Nikon:en med mig till Söderköping men beslöt att lämna den där på morgonen när jag åkte till uppflygningen, sucks to be me :( Bilderna är tagna med mobilen men visar ändå en del intressanta vinklar av... humma... ja... *dr000l*
Legacy3
Visade sig att den stått här i 5 veckor för målning på Napsab och nu var ute i det fria igen. Den ägs av ett bolag som heter United Aviation och är hemmahörande i Kuwait. En amerikansk mek var där för att tanka, ladda, köra APU, cranka och motorköra den :) Gissa om jag hängde ikring...
Legacy2
Tankning för resa direkt till Kuwait söndag kväll.
Legacy4
Markström från GPU ansluten.
Legacy5
*grrrr* :) Efter en såhär omfattande målning måste kärran vägas om och nya vikt- och balanstabeller upprättas. BAM var såklart inte sena att ta på sig det jobbet.
Legacy6
Lite tankningsporr för min personliga tankningsman H som vanligt förstås ;)
Legacy7
Rolls Royce - vad annars? :)
Legacy8
Winglets är PORR!
Legacy9
Cockpit är ännu mera porr :) Gott om utrymme och all teknik man kan önska sig.
Legacy10
Passagerarna lär inte behöva klaga heller...
Legacy11
Regnet kom förstås och jag stod och ute och huttrande i 1.5h och bara tittade och pratade med alla ikring och fick smyga ombord för motorkörningen. Eftersom den stått så länge hade batterierna laddat ur till en sån nivå att de först fick laddas med markström för att kunna tända APU:n. Sen när den gått ett tag så crankades motorerna några varv för att få en grundläggande trycksättning och få fram alla vätskor dit dom ska. Sen tände vi spisarna en i taget, sjukt kul eftersom jag just läst jetmotorläran klart! Kul att se EICAS i verkligheten också (många master warnings pga öppen dörr...)

En sista liten knorr appropå fascination och sex appealen i ett sånt här flygplan
image462
Ni kvinnor kommer aldrig att förstå! (förlåt Linn)

ME/IR: Complete

12:43 idag var det färdigt. Då stannade SE-EKW på plattan igen efter en lyckad kombination av uppflygning för ME/p & IR och förlängning av klassen ME. 35 000:- fattigare och efter lite dyrt luftisbläck så kommer jag att bli berövad ~5 000 spänn till när lappen kommer på posten.

Känslan är återkommande vid varje uppflygning för en ny behörighet och den låter sig bäst beskrivas med min gamla flyglärare "Johannes" ord: "tro inte att du kan flyga nu bara för att du fått lappen, du har bara fått tillstånd att öva på egen hand!" - så sant som det är sagt! För att säga att jag känner mig 100% trygg med allt det jag lärt mig nu vore väl att ta i. Men, jag är tillräckligt bra för att få öva vidare själv :) Och jag är oändligt mycket bekvämare med hanteringen av Beech D95A Travel Air.

Farlig är den dagen när man tror att man kan allt och inget mer har att lära för i flygsammanhang (såväl som i andra) så är man aldrig fullärd. Skönt är i alla fall att det är avklarat efter två svettiga veckor. En rolig knorr fick dagen som avslut också, se nästa inlägg :)

Dagens Anka

Expressen och flera andra medier slår idag upp stort att man minsann kan se flygbilder över Saab i Linköping på eniro.se. Grundproblemet är förstås att Saab är ett skyddsobjekt där det råder ett formellt fotoförbud. Men jag säger bara en sak: duuöh! Flyg- och satellitbilder över både Saab och samtliga andra skyddsobjekt i Sverige har funnits på nätet i åratal! Prova linkoping.se eller hitta.se eller maps.google.com eller earth.google.com och säkert ännu flera ställen. Så varför har detta helt plötsligt blivit en issue värd braskande rubriker... Tja? Nyhetstorka? Dålig research? Vem vet.

För att dra det ännu längre så borde Saab istället verka för att avskaffa sitt fotoförbud då det är en papperstiger och ett hyckleri utan like. Som civil passagerare från fältet råder inget fotoförbud som det informeras om eller på annat sätt hålls efter. Foton finns som sagt redan på nätet utan att Saab kan göra något åt det (Google m fl utländska siter). Men jag antar att det måste finnas pro forma så man kan åtala eventuella riktiga brottslingar/spioner för brott mot lagen om skyddsobjekt. Förmodligen kan inte Saab välja bort bara fotoförbudet om man ska fortsätta vara ett skyddsobjekt men herregud.

Korrekt men tramsigt. Både förbudet och dagens tidningsanka. Och att eniro.se nu tagit bort bilderna. Suck.

Kamrater Mobbar Inte Kamrater

"16-årig flicka slagen medvetslös av sina vänner". Någon mer än jag som tycker något är snett med det ordvalet? Klasskamraternas mobbning fick Sara, 12 att ta livet av sig". Kamrater? Vänner? Friends don't beat friends up.

Jag är kanske lite onödigt petig med orden här och "klasskamraters" betydelse är ju mera av att man tillhör samma klass än att man faktiskt är kamrater men jag önskar att det fanns ett bättre ord. Vänner och kamrater klingar så falskt när ett barn misshandlas, mobbas, utnyttjas eller förödmjukas på olika sätt av andra barn som tillhör samma klass, skola eller gäng. Kanske är det bara det gamla mobboffret i mig som reagerar.

Det var inte tamejfan inte Rödeby-grabbens kamrater som kom hem till hans hus och jävlades med hela familjen, inte en enda av dom var kamrat i ordets bemärkelse. De var "moppegänget", en hög med småbarn utan vettiga föräldrar och även om vissa av dom kanske gick i samma klass så var ingen av dom en vän.

Vänner lurar inte sina vänner i en fälla och slår halvt ihjäl dom. Kamrater mobbar inte varandra. Sen är det klart att även bland vänner inträffar att man plötsligt blir ovänner givetvis men ni förstår nog vad jag menar. Låt vän eller kamrat vara positivt laddade ord för människor som tycker om varandra och vårdar varandra, inte ett slaskord menande människor vars vantrivsel och intolerans i en ofrivillig grupp lett till utagerad fientlighet.

Jean-Michel Jarre - The Oxygène Tour

Något mer än 30 år har gått sedan synthmusiken som vi känner den idag föddes. Albumet hette Oxygène och artisten Jean-Michel Jarre (JMJ härefter). Oxygène släpptes 1976 på numera legendariska etiketten Disques Dreyfus. Plattan blev en instant hit och gick rakt in på listorna på båda sidan om atlanten och detta under en tid när disco och punk blommade som bäst! JMJ tillsammans med Kraftwerk startade synthens intåg i musikhistorien även om båda på sitt sätt blivit marginaliserade nu jämfört med alla andra som gör synthmusik eller använder olika elektroniska instrument.
image443
Michel Grangers kultiga surrealistiska illustration till Oxygène.

JMJ firar de 30 åren och 15 miljoner sålda Oxygène-plattor med för honom så ovanligt som en turné. JMJ är ju annars känd för sina enorma utomhuskonserter av vilka Aero (2002) var den senaste. JMJ har bara kört en inomhusturné tidigare och då besökte han Sverige och ett fullsatt Globen (1997). Igår var det dags igen - på Cirkus på Djurgården i Stockholm. Självklart fixade jag en biljett :) Det var inte så lätt då Cirkus bara har plats för 1 650 personer men med lite trixande så... tack H! ;)

JMJ spelar med hjälp av 3 andra musiker för att kontrollera de ~50 synthar som står på scenen varav alla är originalinstrumenten som användes vid inspelningen av Oxygène för 30 år sedan! Hur coolt är inte det?! Att han samlat på dom och lyckas hålla dom vid liv trots att den tidens teknik kan vara väldigt svår att reparera idag. Och vilken enastående ljudkvalitet på hela produktionen!
JMJ1
Genomgående för turnén verkar var de små arenorna och då inte för att det inte skulle gå att fylla Globen igen utan för att skapa en intimare atmosfär och givetvis exklusivitet för de som lyckades komma dit. JMJ pratar med oss i publiken innan och berättar om lite om syntharna och att vi får ursäkta om någon av "de gamla damerna" jävlas med honom under konserten :)
JMJ2
JMJ spelar Theremin, ett av världens första elektroniska instrument uppfunnet av Lev Theremin år 1919! Instrumentet är original!!!
JMJ3
Scenshowen, i den mån det nu fanns en sådan, var minimalistisk och smakfull. Den bestod mest av lek med ljus och en stor spegel som hissades ner och vinklades på olika sätt - läckert som tusan! När man såg sig själv i spegeln så associerade jag direkt till omslaget på Equinoxe, jag förstår precis hur det kom till nu!
JMJ4JMJ6
Ett kortare inslag av video med en animerad lek med Oxygène-"loggan" där man togs på en åktur in i skallen och sedan ut igen.
JMJ5
Moog Liberation! Yes!!! Vilken uppfinning. Robert Moog R.I.P.
JMJ7
Under extranumret spelade JMJ ensam på scenen.

Musiken var nästan uteslutande från Oxygène även om den var bitvis ganska ordentligt remixad och konserten varade i c:a 1,5 timme. Före konserten spelades - ja vad annars? Waiting for Costeau. Som alltid :) JMJ gjorde entré i den numera legendariska "äggstolen" sittandes med ryggen mot publiken som han sedan snurrade runt.

Allt som allt - bra ljud, bra remixar, smakfull scenografi och en numera nästan 60-årig JMJ som mest påminde om en stygg häxdoktor hukandes över sina synthar - en stor upplevelse men inget som "rocked you pants off". Men very nice :)

Officiellt videoklipp från turnén på Du-röret.

Jämna Tal & Udda Människor

Hur udda är man egentligen om man fascineras av jämna tal? :) Eller ojämna tal men som ändå är lite jämna, ni vet t ex 25. Jag har med nästintill besatthet studerat min bils närmande sig de "magiska" tiotusen milen. I söndags satt jag och stirrade på kilometermätaren hela vägen till Kisa för att jag inte skulle missa när den stod på 10 000 jämnt.
image442
Mobilkameran fick föreviga magin förstås. Fast varför är det så roligt med vissa siffror? Ok, man fyller vissa år som har betydelse 15, 18, 20 etc... men datum som 080808 klockan 0808? Varför är det så spännande för en kuf som mig och säkert många andra. För att det inträffar så sällan? Fast å andra sidan är ju klockan 08:08:08 varje dag...

Nåja, dags att gå av tåget :)

ME/IR på G :)

Denna och nästa vecka ska jag kombinera ihop min flermotorbehörighet med instrumentbehörigheten. Det kommer att innebära flygning varje eftermiddag efter 15 med start igår. Nedan en bild på Beech BE95 Travelair SE-EKW tillhörande Kungsair i Norrköping där jag kommer att göra de praktiska delarna av min utbildning.
image441
Första passet var som sagt igår och snart lämnar jag jobbet för nästa pass. Bilden tagen med mobilen efter landning. Snygg va? (förutom fenan som är snyggare på storebror Baron).

Sveriges Snabbaste Flygblogg - Nu Något Långsammare

För jag kunde ju ha fått ut den här bilden 10 minuter efter det att det hände om inte blogg.se varit nere... :(

image440

KLM:s första flygning Amsterdam-Linköping fick eskort av en 39:a från Saab - givetvis :) Trevligt att Saab trots att man inte är ett flygföretag på samma sätt som förr ändå kan öppna plånboken och göra något som flygfolk uppskattar!

Jag undrade vad det var för jet noise på en söndag lunch och gick för att titta i fönstret. Först förstod jag inte riktigt vad det var jag såg när båda kärrorna kom rakt emot mig där jag stod men när de passerade över så blev det bråttom. Sprang som en gasell ner för trappen efter kameran, kastade på 55-200VR-optiken och ut på balkongen utan att ta hänsyn till vare sig persiennen som hängde för dörren eller att jag inte hade nåt på benen :) Max zoom och fel iso-inställning gör bilden lite grynig men ändå väl så tydlig :)

Blogg.se

Gjorde som så många andra IT-projekt/företag, man stressade fram en uppgradering eller som i detta fallet en implementation av att nytt system. Följden blev, som för så många andra före dom, att man antingen drabbas av enorma driftstörningar eller man helt enkelt får se sig slagen och backa tillbaka till det gamla systemet.

When will they ever learn?

Nåja, jag kan iaf blogga igen och ni kan kommentera :)

RSS 2.0