Idoler & Förebilder

Jag är inte en person som är lättimponerad av framgångsrika personer vare sig det är "kändisar", politiker eller affärsmänniskor. Jag håller koll på vem som är vem men jag finner ytterst få som några personliga förebilder eller goda exempel som ger mig något mer än ytliga vibbar. Sen är det ju som bekant tyvärr ofta också enklare att säga vem man inte tycker om än vem man tycker är bra.

Så, vart vill jag komma då? Jo, Ingvar Kamprad. Varje gång jag ser en intervju med den mannen, läser något han sagt eller ser något om IKEA:s principer att sköta sin verksamhet på som ju ytterst stammar från hans styrning och värderingar så blir jag mer och mer imponerad av den mannen.

Jag tror jag faller stenhårt för kombinationen av hans enorma framgång, den ofattbara personliga enkelheten/anspråkslösheten och det som bäst verkar sammanfattas av Googles mer sentida affärsprincip "don't be evil". Åtminstone inte internt på företaget :) (ja, jag vet, IKEA kan vara nog så tuffa i affärer). Bara en sån sak som att välja att stå utanför börsen för att långsiktighet är viktigare än snabba ekonomiska vinningar, det finns ju ett och annat företag och framför allt banker som skulle dra lärdom av det idag :) Vilken kapacitet och vilket brinnande engagemang man måste ha för att som han jobba 12h om dagen vid 82 års ålder!

Jag hoppas att hans värderingar och sättet att driva företaget på lever vidare även efter hans tid är över. Jag kan inte på rak arm komma på någon annan som ger mig samma goda vibbar som den gubben även om jag inte direkt vill mena att han är en personlig förebild. Man blir glad av att se och höra honom, denna enkla man och brinnande entreprenör som bara verkar utstråla förnuft och goda intentioner!

Den Högre Matematiken

Jaja, skratta ni bara! Men matte har varit ett spöke för mig sedan jag var två skitar hög. Jag har rätt bra koll på vardagsgrejjerna med de 4 vanliga, procent och sånt som man har nytta av men det var inte någon lätt väg dit när jag gick i skolan. Jag fick spendera sommarloven och utlandssemestrarna med att sitta och räkna en massa tal, fick extralektioner m.m. och jösses vilken hang-up det har skapat! Även om jag inte längre tycker att det är svårbegripligt och i många fall inte ens direkt svårt så blir det bara jobbigt när jag ställs inför att lösa ett matteproblem.

Eftersom jag redan innan visste att min utbildning skulle innehålla en del matte så var det ett av de större orosmolnen, hur ska jag klara av det när det både är så länge sedan jag använde kunskaperna och det hela är så traumatiserat? Av den anledningen så bad jag om hjälp av min vän übermatematikern och läraren Å med ett antal privatlektioner för att fräscha upp matten, allt från att räkna de fyra sätten på papper till trigonometri och algebra.

Under första blocket så har jag haft viss användning av det med att förstå formler och transponeringen av sådana men nu verkar det kicka igång på allvar. Igår kväll fattade jag inte en beräkning i Mass & Balance och jag insåg att det mest var p.g.a. min hang-up. Gick tillbaka till anteckningarna från mattelektionerna och hittade dessutom en fiffig site som ytterligare hjälpte till och sen sov jag på saken. När jag nu satte mig med samma igen så löste jag alla 7 övningsuppgifterna med den ekvation som angavs genom att sätta in de värden jag kände och räknade ut det jag behövde veta. Känns helt otroligt bra! :) Vad fånigt stolt man kan bli över så "lite"! Tack igen Å!

Däremot så tänker jag fortfarande att "ja, nu begrep jag den här uträkningen men när sen nästa kommer så står jag där lika låst igen". Behövs bara att det blir fel första gången för att jag ska slungas rätt ner i hålet igen...

Grattis H!

H och jag har känt varann i ~2år, ända sedan jag började hänga på G-krafts chatt. Då gick han på SPU och kunde knappt flyga. Vi har slängt käft (mest online) och också träffats av och till sedan dess. Jag lärde honom lite grunder i instrumentflygning när han var på besök på ESSL, sen blev han färdig med CPL/ATPL/allt i grundutbildningen. Allt medan jag fortfarande gick och funderade/planerade och blev inspirerad av bl a honom att ta tag i min egen fortsatta utbildning.

När han blivit klar så såsade han runt ett tag och klagade mest på att inget hände tills Ryanair hörde av sig en dag. Han fick gräva fram en fet hög $$$ och gick sen type rating på Boeing 737-800 för Ryan och idag har han äntligen (flera inställda tillfällen) fått flyga the real thing, de obligatoriska "studsarna" för att bli färdig och godkänd som First Officer! Möjligen börjar han jobba redan nästa vecka!

Grattis som fan, grabben! (men än har du inte fler timmar än jag ;-))



Inlägg #300! :)


Djurens Brevlåda (1976)

Jaaaa! Ta på regnkläderna, spänn upp paraplyet och sjösätt kanoten för nu dryper nostalgin till syndafloder igen!
























Hittade denna fantastiska platta från min barndom skräpande i något av Internets många hörn för ett tag sedan (ja, jag har LP:n! Det ni barn!). Jag tyckte det var kul att lyssna lite på det som var en "hit" när man var i 7-8-årsåldern någonting men jag insåg också hur enkelt och tidlös den här sortens musik är. Och bra! :)

Jag menar, vilken 60/70-talist kan inte sjunga på Älgarna Demonstrerar eller tänker tyst för sig själv "hacka hål" när någon pratar om att ta upp ett hål någonstans...? :) Låtarna etsar sig fast i sin enkelhet och sitt sväng. Hur många artister finns det som skapat mer än en så bra text så att den fått genomslag i ett helt folks språk och talesätt?

James Hollingworth och Karin Liungman (sic!) hette dom som skapade denna odödliga del av svensk musikhistoria och åtminstone James är fortfarande aktiv som vissångare. Får jag reta nostalgicellerna lite till genom att påminna om några spår?

* Hur Ska Jag Göra För Att Komma Över Vägen?
* Kalle Svan
* Jag är ett Långsamt Djur
* Vi är en Koloni
* Hermelinos
* Kristina Kantarell
* Kalle Blåmes
* Harrys Hare
* Gäddan Gösta
* Hacka Hål
* Jag är en Liten Mört

Sök upp din närmaste vänligt sinnade pirat (eller sponsra) för att låta dig förföras på nytt, eller kanske "gå i barndom" som någon föreslog sist gamlingen pratade nostalgi från yngre dagar :)

N.B! Älgarna Demonstrerar ligger på en tidigare platta vid namn Barnlåtar (1974)

Vissa Jobbar Hårt På Det...


Fast frågan är vem som är lustigast, personen som dumpat sitt vrak här och lär ha inkasso efter sig till nästa millennieskifte eller lisan som vägrade ger upp? :)

Vad säger du, M? ;)

Debatter

Kollade 10min var på de debatter som varit mellan Sahlin och Reinfeldt de senaste dagarna samt förstås läst lite bloggar och artiklar om det. Egentligen behövdes bara 2*10min debatt för att förstå att den fundamentala skillnaden mellan rött och blått kvarstår, synen på jobben och individens vilja och ansvar. Sossarna bygger bidragssystem med höjda skatter för att folk som blivit arbetslösa inte ska behöva märka någon skillnad på jobb och arbetslöshet (så varför jobba alls?).

Alliansen försöker motverka att folk blir arbetslösa överhuvudtaget och om de blir det att de ska få jobb igen så snart som möjligt, eller utbilda sig under lågkonjunkturen så att de och därmed Sverige kommer starkare ur krisen. Man vill hellre skapa förutsättningar för riktigt arbete istället för att folk ska bli fast i bidrag och förnedrande simulerade arbeten som inte leder någonstans.

Dock får man observera att ingen av parternas politik såhär långt har lett till någon drastisk påverkan på arbetslösheten som fortfarande ligger runt en halv miljon människor. Detta till trots så har sossarna haft rätt många år på sig utan att komma någon vart, Alliansen har haft 2 (och nu dessutom en lågkonjunktur)  så den ena politiken är definitivt praktiskt bevisat overksam. Oavsett detta är jag mer benägen att hålla på den som vill skapa riktiga jobb och inte i första hand ser till att folk har det så gosigt och bra med sitt bidrag att de hellre stannar hemma och klappar katten och passar barnbarnen än att bidra till samhället.

Alliansen är inte heller skyldig till att folk står utan A-kassa nu när de dåliga tiderna slog in dörren, det är var och ens eget beslut vart man lägger sina pengar. De som kände sig trygga i högkonjunkturen får sona sin snålhet nu och det är inte statens eller regeringens fel. Visst finns det de som de facto har svårt att få ekonomin att gå runt som påverkades av höjningen men jag har svårt att tro att de inte hade kunnat prioritera annorlunda. Men tydligen var det inte lika viktigt att behålla tryggheten som att behålla TV:n och betala licensen för den så sluta klaga då! Det var ditt eget val att snåla bort inkomstförsäkringen.

Tydligast var också att Sahlin redan såg varslet på Volvo som en redan förlorad strid där alla 3 000 redan är arbetslösa medan Reinfeldt i första hand ville kämpa för att de skulle kunna få fortsätta att jobba i någon form istället för att bli, just det, arbetslösa. Något regeringen också redan satt till en rejäl hög pengar för att åstadkomma.

Västerås Flygmuseum

Somliga lär sig långsamt men ingen långsammare än jag... stod och höll i kameran före jag skulle åka upp till Västerås och tänkte "neeeeh, kommer inte hända nåt kul", ska väl inte ta bilder på kurskompisarna(?). Så där stod jag i vanlig ordning med bara min sopiga mobilkamera när kursaren T bjöd på privat rundtur i Västerås Flygmuseum bara för undertecknad och två till.

Nåja, håll till godo men hav översikt med kvalitäten.

Det fina med Västerås är att det är en blandning av traditionellt museum och flygande museum. Många av kärrorna som finns att beskåda är luftvärdiga eller under restauration till flygbart skick. Allt är inte heller strikt musealt men det mesta hör i alla fall inte till vanligheterna.

En Yak-18T, rysk apparat "lyxinredd" men tillåten för full avanceflygning. Jag dristade mig inte till att kolla in den ryska tappningen av lyx, jag hade nog blivit besviken. En sånhär trillade ner på Saab straxt efter järnridån hade fallit. Nån galen norrman hade hyrt den i någon av baltstaterna för att det var billig flygtid. Han kom inte längre förrän spinnern trillade av och slog i propellern.... Träsnurra på den så det var fina splitterskador.

Här behövs lite läsarhjälp... jag vet att jag har sett denna 37:a förut som har en speciell målning men vilket var syftet med denna individ? Jag har glömt av det... var det denna som var utskjutningsplattform vid test med stolen eller var det testerna av delar av 39:ans styrsystem..? Vad?

En gammal bekant, C12. Så fort man ser en 32:an nuförtiden så är det ju nästan alltid en som jag mekat på på Målflygkompaniet en gång i världen.

Cockpit på den "mystiska 37:an".

Härligt att det finns idivider sparade med det klassiska gytter (spräckel) kamouflaget, det är intimt förknippat med 37 och fick den verkligen att se som mest brutal ut :)

En privatägd L-29 Delfin. Luftvärdig men fast i pappersträsket med luftis som alla andra udda och ex-militära maskiner som folk försöker importera... :(

Holländer-klanens Pitts Python. Mean machine, kolla in snurran, vilken jävulsk diameter!

Hollländrarnas Grumman 164 Aircat.

Grabbarna smeker en Aeronca 7

Som dessutom hade denna trötta tolkning av Daffy som nose art :)

Att Västerås är vampyrernas näste #1 i Sverige gick inte att missa. Tur att de åtminstone inte hänger upp och ner i taket...


En inte alltför vanlig syn idag, en Bell 47, dessutom kopparfärgad, klart originell.

En av åtminstone två Antonov An-2 med bas på ESOW.

Översiktsbild med Riley Turbo Skyliner / de Havilland Heron närmast i bild.

Här är något verkligt unikt. H.N Conkubin. En halvgalen präst som efter en Hermodskurs i flygplanskonstruktion ritade, byggde och lärde sig flyga kärran helt på egen hand. Flög den runt 1 000h utan certifikat och allt.

Brantly-Hynes B-2B. "The James Bond Helicopter". Just denna ska ha varit med i You Only Live Twice.

Det som fångade vår uppmärksamhet mest med denna udda maskin var onekligen rotorsystemet med denna led en bit ut på bladen. Den primära funktionen ska tydligen vara vibrationsdämpning, något den visst ska vara mycket bra på. Tydligen lever både företaget och produktionen av den fortfarande!

Vi fick även kolla lite på simulatorerna, Saab 35 Draken, Douglas DC-10 och Convair CV-440 Metropolitan som muséet har, måste återvända någon gång när de fått fart på alltihop och provspaka lite :)

Tack T för att du fixade denna mycket givande rundtur!

:(


Senaste månaden. Jag börjar bli allvarligt oroad för hur jag ska finansiera resten av min utbildning. Pengarna räcker nog men det blir inget över och hur kul är det att sälja papper som är 30-40% mindre värda nu än för 6 månader sedan...?

Not fun at all!

King of the Road

När man åker så mycket bil som jag gör/gjort genom åren så har man skaffat sig en ganska väl utvecklad uppfattning om vad som är ok och inte på vägarna. Det är bara att inse att många trafikregler inte fungerar i praktiken eller på alla ställen där de ska tillämpas. Regler är fyrkantiga och det är givetvis det enklaste sättet att ha det på istället för att folk ska göra egna bedömningar som sedan ger ett ökat utrymme för godtycke i en juridisk skuldtvist. Men nu var det inte det jag tänkte avhandla här just nu egentligen.

Förutom de skrivna reglerna finns ju ett antal oskrivna som gäller antingen bara i trafiken eller också även i resten av samhället. Som att inte trängas i en kö till exempel. E18 utanför Västerås har varit föremål för omfattande vägbyggen under sommaren med tillhörande avsmalningar till ett körfält. Säkert som Amen i kyrkan så skiljs agnarna från vetet när första skylten om konvergerande körfält dyker upp. Merca-, Audi- och BMW-ägare samt ett antal firmabilar tycker att de har all rätt att bara köra förbi kön som uppstår och sedan tränga sig in längst fram. Detta retar mig och många andra till vansinne för att det är så jävla arrogant, och inte hjälper det trafikavvecklingen för fem öre heller. Idioter.

Långtradare och deras chaffisar kan jag nog skriva ett par spaltmeter om någon annan gång men jag mötte en riktig hjälte bland dom i torsdags morse på ovan nämnda sträcka. Han kände tydligen som jag för han svängde resolut ut i vänsterfilen och lade sig i samma hastighet som högerfilens trafik och tvingade således alla att byta till höger fil! :D Vilken underbar manöver! Puss på dig, tradargubben! :)

Dödens Väg

Oj vilken sliten klyscha det där blev nu då. Nästan lite Aftonbladet-esque :)

Men kolla in det här partiet är en del av Rv 252, det är ingen större tänkare som planlagt den.

40 cm hög betongkant på ena sidan och dessutom extremt smala körbanor och detta på en väg som är tungt trafikerad av långtradare. Yours truly mötte en 24-meters timmerbil här i tisdags som var gott och väl 1m in i min körbana och jag hade ingenstans att ta vägen. Han krängde över så gott han kunde men släpet reagerar ju inte lika fort som dragbilen, trodde det var kört där ett tag men tydligen fick vi plats till slut i alla fall. Need I say I was a bit shaken afterwards...?

50km/h är det skyltat men det är ingen som håller det på 300m av en 90-väg...

11 000

Intressehamstern börjar bli trött i benen snart va? :)


Men lite intressant är det ändå för mig. Eftersom jag nu skrev ett inlägg när den gått 10 000 den 1/4 i år så innebär det att min försäkringsnivå på 2 000 mil/år inte är så off... hehe. Inte för att jag riktigt fattar hur jag lyckats köra 1 000 mil på ett halvår nu när jag inte bilpendlar till jobbet längre.

Västerås är väl en del av förklaringen men det borde inte bli mer än ~80 mil per vecka jag varit här och det är 3 samt en extra tur för omprovet för-förra veckan.

Fresh Start!

Nu är jag tillbaks i Västerås igen för att börja läsa 7 nya ämnen. Men före jag åkte iväg hit så skrev jag förstås det sista av det förra blockets prov för luftis, det i POF.

Och det gick bra! :) 93% blev det, ganska otippat bra återigen... var inte så säker på att det skulle gått bra med tanke på att det bara är 40 frågor vilket ger max fel på 10 st då. Kände mig inte säker på fler än hälften typ...

Högen av böcker har nu krympt med såhär mycket

från den här stapeln


Det är en stor lättnad inte bara i kilo utan att jag faktiskt både klarat av utmaningen såhär långt och att jag nu till 100% kan lämna HPL, POF, MET, ASP och ALW bakom mig och helt fokusera på

FPM - Flight Planning & Monitoring
INS - Instrumentation
GNAV - General Navigation (spana in bok #10 i högen...)
RNAV - Radio Navigation
OPP - Operational Procedures
M&B - Mass & Balance
PER - Performance

Från och med nästa vecka är jag också "ofinansierad", d.v.s. tjänstledig på riktigt med reducerad inkomst. Planeringen vad gäller ledighet och pengar har hittills gått 100% i lås (förutom börseländet då).

Smooth :)


Plockat Från Veckan

  • Kyrkan skickar ut informationsblad prydda av "höstlöv" i form av cannabis sativa... Nåallt för att man måste vara lite pårökt för att vara troende men jag undrar ändå vad det är för planta som inte känner igen cannabisblad :)
  • Enligt kvällspressen så har regeringskansliet en apa anställd. För det kan väl inte vara en välutbildad, av mina skattepengar finansierad, människa som kastar ut bananskal från sitt kontorsfönster? Hitta ett lämpligare zoo att spärra in det arroganta arslet på är min rekommendation.
  • Bland det mer originella den här veckan står iofs inte helt oväntat en amerikan för. Jag garvar fortfarande åt det här praktexemplarets tilltag :)
  • SSU lovar rosor åt den som tar på sig den förmodat avsiktliga matförgiftningen av Svenskt Näringslivs konferens. ”SSU Stockholm kan inte undvika att se det ironiska i att storkapitalets män, som äter sig mätta på bekostad av världens arbetares lidande, nu drabbas av magsjuka". Alltså, oavsett vad man tycker om den nuvarande regeringen, är det folk som, ironi eller ej, ventilerar sånna här tankegångar ni hellre vill ha? *rysa*
Sen har det varit tre saker som inträffat som verkligen gjort mig besviken på mänskligheten och förbannad på faktumet att det går så många totalrubbade idioter lösa som inte drar sig för att sätta nya lågvattenmärken för vad man kan göra mot andra människor.
  • Den som enligt (sedermera reviderat händelseförlopp) satte en smällare i munnen på en kvinnlig lokförare i Malmö. Nu var det inte som det lät först, den var förlupen och satt inte i hennes mun men väl exploderade i hennes ansikte. Men likafullt...
  • Plattskallarna i England som hetsade en kille som stod i begrepp att ta livet av sig till att faktiskt hoppa över kanten, hoppas dom kommer till insikt och mår dåligt av det resten av sina liv.
  • Snorungarna som mer eller mindre organiserat attackerar äldre vid deras vårdboenden. Samma återkommande jävla fråga, vart är småjävlarnas föräldrar?! Doktorn föreskriver ett års utegångsförbud och ett kok stryk. Fast frågan är för vem av dom?
Avreagerat och klart, det var allt jag ville ha sagt om detta, until next time - suck my udders! :))

Oplanerade Planer

Idag vaknade jag för omväxlings skull med känslan av att vara ganska ostressad och komfortabel med tillvaron och började med att ta det väääääldigt lugnt. Tog en timme att komma ur sängen, gjorde lite morgonsurfning och rockade lite Dire Straits för att se till att grannarna kom upp också :)

När jag satt där och latade mig som bäst så MSN:ade RvP "Fika Åbacka 10.30". Trevligt tänkte jag även om jag fick gasa lite vilket inte direkt varit planen för morgonen :)

Hösten fortsatte att imponera på väg till Åbacka Café

RvP och Stewa njuter av solen i väntan på att Caféet skulle öppna (11). Det var riktigt skönt ute, åtminstone så länge solen var framme. Med var också Magnus som jag känner sedan tidigare och en annan bekant till RvP.

Kanelbullens dag är det ju idag så en bulle var förstås obligatorisk vid sidan av äggmackor, våfflor och varm choklad/kaffe.

Smalmat :)

Under morgonen fick jag också reda på att Kapten Pommes skulle drälla förbi på en kort visit också. Förutom att träffa mig ville han också ha catering för sig och sin kompis från Stångebro Gatukök så jag passerade där och fiskade upp några Vitlöksburgare[TM].

Ibland kan man inte låta bli att plåta folk... den lodisliknade figuren stod inne på grillen :) Han har en alldeles egen... öh... stil? Tjocka bruna lederhosen, röda kängor och what not... :)

Kapten Pommes kom med legendariskt fula SE-FZY - kärran som flyger enbart p.g.a att jorden repellerar den. Notera regnbågen.

Sol och vatten i skönt skådespel på uppfarten hemma igen.

Jag gillar dagar som inte blir som man tänkt från början, åtminstone när de blir såhär angenäma! :) Tack grabbar!

Nu åter till studierna... POF-prov på måndag som inte bör säga poff.

Shaken - Not Stirred

Skrev MET idag på morgonen och kände mig väl halvbra förberedd. Tog ut en dag extra ledigt igår för att plugga lite så visst hopp hade jag väl trots allt. Jag spenderade 1,5h på plats vilket var klart rekord om man jmfr med tidigare 25-45 minuter, men så var det också rekordmånga 90 frågor med mycket titta och tänka (analysera).

Kände mig lite knäsvag när jag tryckte på "end exam" men det gick vägen! :) Betryggande 87%, inte så bra som de andra proven men väl godkänt för det ämne jag haft mest ågren för. Egentligen är nog MET inte så förbaskat svårt men jag hade väldigt svårt för det när jag läste det på 90-talet och det sitter djupt. Men det är fortfarande långt till ord som kul eller lätt..

Tack R för hjälpen med altimetry i onsdags! :)

Sista Skriket

Drattade förbi klubben i ett ärende idag och när jag stod och pratade med en av flyglärarna så hörde jag ett jävla liv från plattan. Jag kände igen ljudet och sa till J som jag pratade med - Vafankulo? Kommer det en Fokker F27:a? Och vad rätt jag hade!

Finska flygvapnets "FF-3", en Fokker F27-400M "Friendship" (c/n 10662) från 1984. Hur känner man igen en F27 på bara ljudet då? Jo, dess Rolls-Royce Dart-motorer har ett hemskt skriande kompressorljud som jag skulle känna igen närsomhelst varsomhelst... Det måste vara det bullrigaste turbopropplan som någon någonsin lyckats kränga!

Man får hoppas att de börjar falla för åldersstrecket och förpassas till Afrika eller nåt så dess sista skrik snart har hörts på våra breddgrader.

RSS 2.0