Musikretrospekt

BBC News

De flesta människor har en mängd med låtar som betyder nåt speciellt, som påminner om en tid i livet, en händelse eller en person. Alltså inte bara att man tycker mycket om just ett visst stycke utan att det kopplar tillbaka till någon punkt i livet.

Ibland, som ikväll, sitter jag och bläddrar i min musik i jakt på något som känns rätt att lyssna på just nu. Det händer då att jag helt oavsiktligt stöter på något som kastar mig tillbaka till just ett sånt här minne. Ikväll råkade det bli något så enkelt men för mig oerhört kraftfullt som en jingel för BBC News 24 kallad "the countdown" av David Lowe. Länk1. Länk2.

Anledningen är dels att jingeln är väldigt bra men också att den pekar tillbaks på en mycket intressant men också känslomässigt stressig period i livet. 2001 jobbade jag utomlands i 6 månader och bodde på hotell Intercontinental i Stuttgart mest hela tiden. Den enda engelskspråkiga kanal som erbjöds var BBC News så gissa om jag legat slutkörd efter 14-timmars arbetsdagar och tittat på denna kanal tills jag kunde alla nyheter utantill och hatade pausfilmerna och reklamen in absurdum.

Samtidigt var till kärleksstrul och flytt på gång hemma kombinerat med slitande veckopendling till Tyskland, Holland och Frankrike. Allt kommer fram som om det vore igår, allt för en liten snutt musiks skull som jag trots allt fortfarande älskar.

Turning Fallos?

Vissa vill ju mena att skyskrapor är moderna fallossymboler. Tja. Kanske det?
Turning Torso
Nu är jag väl som kille inte imponerad av sådana symboler direkt, men TT är ändå rätt häftigt. Kul att ha sett det i verkligheten hursomhelst :)

Det Är Häftigt Att Betala Skatt!

Det tog inte så lång tid innan Mona Sahlin visade att hon fortfarande inte är "the sharpest tool in the shed" när hon häromdagen kläckte att Socialdemokraterna med henne som ledare kommer att gå till val på att höja/återinföra de skatter som nuvarande regeringen just tagit bort. Snacka om politiskt självmål. Men - vad hade man förväntat sig från den person som myntade uttrycket i rubriken?

Uttalandet kan bara ha gått hem hos dom som redan är ideologiskt övertygade och/eller hatar alla så kallade rika. Vi andra blev bara än en gång påminda om vilket parti som ligger bakom det svenska skattetrycket på över 50% och vi förstod också att det underliggande budskapet fortfarande är att höjda skatter är vägen framåt.

Att säga att skattesänkningen bara gynnade "rika" är en grov förenkling som passar det politiska syftet, men betänk att förmögen i statens ögon blir lätt den som äger småhus p.g.a. taxeringsvärdet. Småhus ägs i stor omfattning även av LO-medlemmar, inte bara rika knösar på Djursholm. Alltså får även en del av socialdemokraternas egna väljare betala båda dessa skatter och de flesta tycker trots allt att det är roligare att lägga sina pengar på höjd livskvalitet än på att betala en straffskatt för sitt boende och dessutom bli klassad som rik och få betala ännu mer.

Om vi nu från Socialdemokratisk retorisk synvinkel antar att båda dessa skatter är rikemansskatter och att det bara är det förhatliga "kapitalet" som fått det ännu bättre, vilka är det som ser till att det finns jobb att gå till? Är det inte representanter för "kapitalet" som ser till att företag startas och drivs framgångsrikt och ger jobb i det här landet? Om det inte ska löna sig för dom att göra det, varför ska dom då göra det här i Sverige? Om man inte får lyckas, om man inte får tjäna pengar i proportion till det arbete man lagt ner, vart ska drivkraften komma ifrån tänker ni er? Det allmännas bästa? Tyvärr, reality check, de flesta människor fungerar inte så.

För att sänka arbetslösheten krävs jobb, för att jobb ska uppstå måste företagen och de som driver dem ha det så lätt som möjligt så att det finns en belöning för att jobba hårt. Även du som arbetstagare vill ju få något av arbetsgivaren när du jobbar extra hårt, övertid etc. så varför ska din chef förnekas samma sak? Att storleken på lönen som chefen och du själv får skiljer sig radikalt är nödvändigt för att de som kan ta ansvar för flera och mer måste belönas för sin insats. Dessutom så har de flesta chefer inte lyxen av att kunna stämpla ut klockan 17.00 och lämnar jobbet bakom sig till 08.00 nästa dag.

Red Bull Air Race - Here I Come!

Nåja, inte som deltagare då men väl som publik på första parkett. I natt bokade jag flyg med Ryanair till London för att bevista Red Bull Air Race över Themsen vid Millenium-domen som nu är omdöpt till O2 av sponsringsskäl tror jag visst. Så den 28 juli kommer att tillbringas med att titta på galningar som kurvar runt pyloner i 4-500km/h på låg höjd över vatten och stad. Skitkul ska det bli! :)

Red Bull
Vissa, som Steve Jones, håller inte ut ordentligt och då kan det gå såhär. Händer nästan aldrig men när det gör det så är det bra att pylonerna bara är luftballonger som trasas sönder.

En Lång Hårig Sjuk Sköterska

Även om jag är ganska innovativ i mitt språkbruk, satsbyggnad som en kråka, mycket talspråk, överdriven, kommatering :) och egenpåfunna uttryck så försöker jag vara noga med stavningen. Jag är lite av en språkfascist på det området och jag går igång på folk som inte bryr sig det minsta om att stava rätt. Varför? Tja, varför har vi ett språk med givna normer? Jo, för att alla ska kunna förstå varandra så bra som möjligt, inte minst i skrift.

Jag var och lämnade in bilen för halvljuslampbyte (att man inte kan göra det själv längre är ju en skandal i sig) och tog en långpromenad hem. Genom industrilandskapet på Tornby och Kallerstad. Särskrivningarnas- och felstavningarnas förlovande land vill jag lova!

Det provcerar mig att det finns människor som bryr sig så oerhört lite om att kommunicera på korrekt svenska. Så lite att de gladeligen betalar tusentals kronor för att sätta upp skyltar, lappar, neonrör och whatnot med flagranta felstavningar och särskrivningar! Öppet tider, vedugns pizza, all service... och lunchrestaurangen på jobbet vars meny alltid innehåller nya och intressanta rätter såsom potatis gratäng, pom rösti och fläskfile medaljonger. Ta också tillfället i akt att ta ett bloss nästa gång du ser skylten "rök fritt" på en restaurang, det finns tydligen ställen där man fortfarande får röka :)

Om man nu ska meddela sig med andra människor och vet om att man inte är bra på att stava, kan man då i alla fall inte önska att människan brydde sig såpass att han/hon i alla fall tog hjälp av någon mer begåvad för korrekturläsning? För visst måste man väl veta med sig att man har svårt för stavning om man gick ut nian med en etta i svenska? Eller?

Att hänga upp felstavade skyltar, ibland för en massa pengar, berättar inte bara att du inte kan stava utan också att du är obegåvad och nonchalant. Är det så du vill framstå?



Tips, vid minsta tveksamhet, skriv ihop! Chansen är mycket större att ordet är sammanskrivet än tvärtom. Konjugerande s är också en bra ledtråd. Tänk efter, finns det något som heter vedugns? S:et är där för att sammanfoga två ord... bryt då inte isär dom! Överhuvudtaget, prova att uttala ordet, om det flyter som ett - skriv ihop!

För fler hår resande exempel och en gratis skum tomte , se skrivihop.nu en bra site med exempel och information om särskrivningsfenomenet som tyvärr inte utvecklas längre.

Kristi FLYGARE helg! :)

Efter ett alltför sent sänggående och ännu tidigare uppvaknande igen (5h senare) så konstaterade jag att - Nä, jag vill inte åka på flygdag i Norrköping idag. En flukt på vädret avskräckte ytterligare.
Vadret
Flygdag i all ära men det finns gränser, i alla fall för en medelmåttig svensk flygdag.

Så, jag satt framför datorn och räknade mina löss och kollade statusen på navelluddsodlingen när RvP säger "det flög just nåt skumt över min kåk". "Definiera skumt" sa jag. Innan jag hann få nåt bra svar så hörde jag ett rätt unikt motorljud närma sig. Sprang till balkongen och trodde inte mina ögon! En Piaggio P.180 Avanti på final till bana 11 på ESSL!!!

En signal till tornet bekräftade vad jag just sett och därefter vidtog kaoset. Kläder? Kamera? Informera sambo? Köra 110 på vägar inte avsedda för det. RvP hade uppsnappat att den bara skulle lämna av någon och så dra igen så bråttom kunde det vara och en så unik besökare vägrade jag missa. Det visade sig vara ett polskt ambulansflyg som hämtat eller lämnat en patient. Polis och ambulans stod på plattan när jag kom fram. Av respekt för den drabbade så visar jag inga bilder från just det, men här är i alla fall kärran efter lastning.
Avanti 1
Drog vidare som en iller ut till utflygningen från bana 11 och väntade på att den skulle starta igen. Väl värt mödan!
Avanti 2
Avanti 3
Avanti 4
Piaggio Avanti, bara smaka på det. Familjenamn som en vespa och namn som anstår ett unikt flygplan - Avanti! Smaka på det! Spagettiätarna kan då det här med att bygga image i alla fall :)

För en lekman så kan jag berätta varför Avanti är så unik. Dels har den en nosvinge vilket är väldigt ovanlig på större civila flygplan och dels så har den skjutande propellrar. Har inget med kulor och krig att göra betyder att propellern är monterad "bakåt" och skjuter/knuffar luften bakåt till skillnad från normal konfiguration. Avantin är fortfarande rätt ovanligt med bara 100+ byggda. En artfrände med samma unika lösning, Beech Starship blev aldrig någon framgång och lades ner efter 53 byggda plan. Avantin är snabb, 650km/h eller 350kts och tar upp till 9 passagerare.



Jag hade suttit och grämt mig en aning att jag inte skulle få testa mina nya zoom med VR (Nikkor 55-200 1:4-5,6G ED VR) eftersom jag skippade flygdagen. VR är vibration reduction som hjälper till att minska rörelseoskärpa orsakad av fotografens oförmåga att hålla kameran tillräckligt stilla, speciellt vid höga brännvidder (max zoom). Nu löste ju det sig väldigt elegant och jag är jättenöjd med resultatet av det här första lilla provet.

En Helg i Den Heliga Vingens Namn 3 av 3

Och så till sist då - Aeroseumdagen 2007 med Saab Safir-träff. Pös ner till gamla flygvapenbasen F9 Säve utanför Göteborg för att titta till Aeroseum, det flygmuseum och "äventyrscentrum" som håller på att byggas upp runt den gamla berghangaren. Ett komplett album finns genom att klicka här, annars ligger en binge av de bästa bilderna med kommentarer här nedan.

Flygningen ner var fin men vädret på Säve var rätt uselt och efter Borås så fick jag lite riktigt IFR-flygning i moln. Fick radarvektorering till ILS bana 19 och kom ur moln på ~850ft. Härligt! Läääänge sedan jag flög lite äkta IMC. Väl framme var det kallt och blåsigt hela dagen med besvärliga förhållanden för de som flög uppvisning. Sveriges Mytomaniska & Hypotetiska Institut hade förstås lovat uppklarnande och sol... my ass!!!

Aero1
På väg till ESGP på FL70
Aero2
Visingsö
Aero3
Aero4
Den mest unika "marshall car" jag nånsin upplevt - en 75+ gubbe på cykel - Rocks!!!
Aero5
Nerfarten till "berget". Byggt för att klara av en direktträff av ett atomvapen. Undras hur de tänkte sig att flygfältet skulle se ut om de nu fick ut kärrorna ur grottan oskadda...?
Aero7
Luftintag på fpl 35...
Aero6
... och andra ändan på fpl 37 *maffigt*
Aero8
En gammal bekant. Caesar 03 som jag mekat i lumpen på Målflygkompaniet.
Aero9
SPU's Diamond DA42 - samma som flög jorden runt
Aero10
Reguljärflyget tog ingen hänsyn till flygdagen inte - här startar Germanias 737
Aero11
Huvudpersonen #1 i dagens Safir-träff SE-AUR - "Ur-Safiren"
Aero12
11 Safirer startar för att flyga formation över publiken.
Aero13
Ryanair trängde sig emellan med en landning
Aero14
10 av 11 Safirer på en bild :) Najs!
Aero15
Kul bild tagen i polisens EC135's FLIR eller om det möjligen är NVG-systemet.
Aero16
DA42 i en tuff uppvisning som nog inte gått att genomföra om piloten läst på lite om högsta tillåtna bankningsvinkel på den :)
Aero17
En ströbild bara avslängd på väg tillbaka till kärran för hemfärd. Flygräddningens Sikorsky S76 gör sin grej på uppvisningen.

En Helg i Den Heliga Vingens Namn 2 av 3

Dags för den utlovade del 2, nu gällande Laxå Jet Meeting som hölls helgen 5-6 maj på Laxå/Vena (ESSH). För flera år sedan såg jag för första gången en jetmotordriven radiostyrd skalamodell, dock bara på marken. Jag fick också känna på dragkraften genom att hålla emot modellen med motorn på fullgas. Jäklar...

Långt före det hade jag också hört talas om sådana och att det var en dyr variant på hobby och att de turbiner som fanns hade en fallenhet för att fatta eld... Jag kunde helt enkelt inte motstå att åka en sväng till Laxå som ligger bara 30min flygvägen från stan och titta på en samling av runt 50 jetdrivna modeller. Modeller som är 1,5 meter långa avbilder av riktiga jetflyglan och med förmåga att flyga 5-600km/h! Så hade också någon skrotat sin kärra dagen före och den låg i en svart sopsäck reducerad till träflis. Taskigt värre när de flesta lagt ner 20 000-100 000:- på sina modeller, exklusive all arbetstid och engagemang.

Jag drog dit i gamla hederliga SE-IFX som också är den kärra jag flög i första gången 1987. Min nya TomTom navigator fick också visa vad den gick för i luften. Helt ok, men att flygnavigera efter, nja...
Laxa1
Vackraste modellen där i mitt tycke - en F18 Hornet
Laxa2
Flightline
Laxa13
Laxa3
En del lade ner mer än allt på sina modeller :)
Laxa4
Briefing för de riktiga piloterna
Laxa5
Såhär ser en motor ut avskalad
Laxa6
Och såhär monterad i en F15 Eagle
Laxa12
Modellerna lät, luktade och såg verkligen ut som riktiga jetplan. En L39 t ex kunde lätt misstas på alla sätt med en fullskala. Nedan några bilder av en J35 Draken. Säg inte att den sista bilden inte kunde varit på ett fullskalaplan...
Laxa7
Laxa8
Laxa9
Superfin modell av en J21R! Wow alltså :)
Laxa11
En katt bland hermelinerna - SE-IFX tar igen sig i gräset
Laxa10
Väl hemma igen så blev jag lite smått chockad över vad som taxade upp till plattan utanför LFK - En Cessna 206 på flottörer! Jisses vad STOR den är!
Laxa14
Laxa15
Det var verkligen en udda fågel bland våra vanliga kärror den dagen, kul! Den som vill se fler bilder från dagen kan klicka här

En Helg i Den Heliga Vingens Namn 1 av 3

Helgen som gick gick verkligen i flygets tecken. På lördagen var jag på två evenemang, Laxå Jet Meeting och skärmflygkurs utanför Vadstena. På söndagen vad jag på Aeroseumdagen på Säve i Göteborg. Denna första blog kommer att avhandla besöket på skärmflygkursen, de andra kommer så snart jag hinner och orkar.

Ett företag vid namn Parabase gjorde reklam i lokalbladet för att man kommer att börja köra kurser i paragliding och paramotor utanför Vadstena. Jag har sedan många år lovat mig själv att jag ska prova på så många sätt att flyga som finns (nåja). Så här långt har jag hoppat fallskärm, flugit propeller- och jetflygplan, segelflygplan, helikopter och trike (UL-A). Skärmflyg kändes som en riktigt trevlig idé, nära elementen med minsta möjliga utrustning utan att trilla nedåt i en jävla fart och helt tyst förutom lite fladder från skärmen. Vithövdad havsörn - släng dig i väggen! Mmmmmmm....

Nej, paramotor är nog inte min grej då utan snarare paragliding. Billigare oxå ;) Jag pös dit och kollade på första dagen för de elever som valt att starta en paramotorkurs just i lördags. De första utbildningsstegen är gemensamma för all sorts skärmflygning och det börjar med balansövningar. Det innebär alltså att få upp skärmen i luften och sedan kunna kontrollera den så bra att du kan hålla den flygande i balans ovanför dig.

Det ska ju vara så förbaskat vackert med en vinge i luften också då, väldigt tacksamt att fotografera. Bilderna får i huvudsak tala för sig själva. Balansövningar, trassel, en elevs första sekunder i luften och trötta skärmflygare som tar igen sig i det underbara vädret ute på en gräsvall i lätt vind och perfekt temperatur.
Sk?rm2
Sk?rm9
Sk?rm6
Sk?rm5
Sk?rm8
Sk?rm3
Sk?rm7
Sk?rm4
Sk?rm1
Sk?rm10

Det måste nog bli till att anmäla sig för en kurs under semestern, bara de får en vinsch på plats så att man kan lära sig flyga också, inte bara balansera. Utan motor kan man inte starta med en skärm från plan mark utan man måste minst ha en slänt och sedan lite termik.



För övrigt har jag för första gången på rätt lång tid nu hittat en ny låt som verkligen träffar rätt sträng. Sitter och lyssnar mig medvetslös på Nelly Furtado's Say it Right och blir nästan tårögd. Om en dag eller två när jag spelat sönder den så kommer jag att undra vad jag tyckte var så bra med den. Underbart är kort - bäst att njuta så länge det varar.

Min (inte så) Hemliga ICA-date

Noterar att jag för säkert 15:e gången på det senaste året och andra gången på den senaste veckan har träffat en gammal bekant, Uffe T, på ICA Maxi som i alla fall inte han bor nära. Trots min relativt stora bekantskapskrets så är det inte så ofta jag stöter på någon jag känner på stan. Jag bor ju trots allt i en stad med 138 000 invånare. Att då stöta på en och samma person så ofta är lite märkvärdigt, även om vi verkar ha rätt så lika vanor vad gäller när vi inhandlar mat :)

Reklam(ation)

Första maj har spenderats, i vanlig ordning, som jourhavande på flygklubben. Som så många andra gånger innebär detta också att man blir utsedd till frivillig att hjälpa till med reklamflyget. Dvs att bära, kånka och fixa med att få ett flygreklamsläp i luften. Dagens flygning var den första med Svensk Fastighetsförmedlings nya släp efter deras byte av logotyp. Nedan följer ett galleri med 10 bilder från dagens övning med kommentarer.

Utrullning av släpet
Reklam1
Anslutning från till 90m lina
Reklam 2
Sista kollen
Reklam 3
Porten med linan uppspänd som kroken efter flygplanet måste få tag i
Reklam 4
SE-KEG PA18 Super Cub spakad av Kjell Nordström
Reklam 5
Anflygning mot porten med kroken ute
Reklam 6
Fullträff på första försöket!
Reklam 7
Tungt går det :)
Reklam 8
Men ajdå... nya släpet har tappat en del av sista bokstaven... Förmedlinc?
Reklam 9
Vackert
Reklam 10

För den som vill se flera bilder och i större format så finns det att album om du klickar här.

RSS 2.0