Kärnfrågan

Intressant att Kristdemokraterna kommer med ett så nyktert och verklighetsförankrat utspel som det om kärnkraften häromdagen. Det är hög tid att ta ställning nu, sätta ner foten och planera för hur vi ska göra för att säkra Sveriges energiförsörjning i framtiden. Energibehovet lär inte bli mindre, det är det enda vi kan vara helt säkra på.

Det är hög tid att lämna skyttegravarna om för eller emot, linje 1, linje mellanmjölk eller linje 3. Hela kärnkraftsfrågan har varit så stigmatiserad från 1980 fram till nu att det lagt en död hand över all möjlighet till att fatta vettiga, behovsstyrda, verklighetsförankrade beslut i frågan. Det är idag 29 år sedan folket röstade på linje mellanmjölk med ena hjärnhalvan samtidigt som den andra tänkte på att "år 2010 så har alla en robotassistent och flyger med sina bilar istället för att köra på marken".

Det tar c:a 10 år att bygga ett kärnkraftverk, mer om man lägger till alla politiska processer och finnande av lämplig mark etc etc. Lovande försök med nya energislag försiggår lite varstans men att tro att vi om 10 eller ens 20 år kan ersätta 45% av Sveriges energibehov med annat än kärnkraft är lika naivt att tro som de som 1980 trodde att vi säkert skulle löst problemet om 30 år.

Visst vore det bra om vi kunde slippa kärnkraften, men fram tills dess så måste vi använda den och varför inte göra det så effektivt och säkert som möjligt? Hellre en ny och säker reaktor än importerad kolkraft och ett pris på 5:-/kWh. Ända fram till vi med säkerhet vet att vi kan ersätta den med bättre alternativ.

Hänt i Veckan

Den här veckan har jag återigen bott hos min vän G i Lisjö utanför Surahammar. Jag insåg före jag åkte upp att det nog är kallare där uppe så jag tog lite extra kläder med mig men snö fanns inte riktigt med i prognosen. Men såhär fint var det på skogsvägarna mellan Sura och Lisjö i skymningen.



Från veckan kan också noteras att jag för andra gången drabbats av härdsmälta i bilens datorsystem. Mitt på vägen bestämde sig systemet bara för att starta om, allt flashade till och sen var alla nollbara räknare och klockan nollställda och den larmade om "tyre pressure too low". Väldigt intressant eftersom jag inte har tillvalet med tryckövervakning i däcken... Hög tid att försöka sälja den till våren. Den har gått 11 400 mil nu och blir 5 år till midsommar.

I för-förra inlägget glömde jag ju förstås att nämna att ATPL-kursen nu är formellt avslutad och jag kommer i huvudsak att jobba heltid igen från nästa vecka med undantag för de dagar jag skriver olika prov förstås. Av tre som började är vi två kvar men jag ser fortfarande ansikten från kursen innan vår som går och skriver prov emellanåt :) Även om jag har min beskärda del kvar så känns det bra att det inte är schemalagd press och stress längre. Jag behöver inte vara rädd för att falla efter schemat och få påtryckningar från lärare utan nu sköter jag mig helt själv och kan låta det ta 2v om det är 2v som går åt för att lära allt i ett ämne. Jag har fortfarande fullt stöd av skolan via distanssystemet och telefon om det skulle vara så.

Passade på att köpa en nyutkommen CBT i Performance som ska vara bra. Hoppas den kan få mig att tycka det är roligt :) Ett tag funderade jag på att köra Flight Planning & Monitoring-provet nu i nästa vecka men efter att ha sett grabbarna göra det provet idag så insåg jag att det nog skulle vara fel ämne att satsa på. De tokgarvade som rena psykfallen när de kom ut från de 3h som provet tar, ni vet den där sortens reaktion man får när man stresskoncentrerat sig så lång tid och sen får reda på att man klarat sig med exakt 75%... De hade båda fått lämna frågor som de inte hunnit med dessutom. *gah*!

Som ni kanske redan sett så kommer Madonna till .se i augusti i år och jag tänkte nog försöka komma över en biljett när de släpps nästa måndag. Men redan den 14/2 kommer jag och P att gå och se årets upplaga av Studentspexet, "Kungarna och axelmakten". Lär vara en lågoddsare att en av karaktärerna är Axel von Fersen. Spex rekommenderas alltid! :)

Now you know :)

Bar BQ

Ursch, jag är rätt FUBAR ikväll. Varit en jobbig vecka med mycket stress och lite sömn och det tar ju ut sin rätt när man nu kan slappna av. Efter massa slappande och surfande så insåg att jag bara måste ta mig i kragen och få mat. Det var då jag dessutom insåg idag är en sån ge-mig-en-rejäl-köttbit-nu-eller-så-karvar-jag-en-själv-ur-grannen-dag. Att orka vara social var out-of-the-question så även om det inte är lika kul så fick de bli jag och lössen som styrde ner på stan tillsammans.

När jag tvingat mig själv ut genom dörren gjorde kylan och den friska luften underverk direkt. Efter lite browsande så hamnade jag på Bar BQ, (f.d Blue Ribbon). Visade sig va helt rätt :) Beställde två rätter från deras tapas-meny som förrätt. Eftersom jag är vitlöksälskare så blev det ostgratinerat vitlöksbröd och vitlöksfrästa champinjoner. Båda var rena drömmen! La sig som bomull runt den trötta själen! :)

Huvudrätt blev en vitlöksoxfilé med potatisgratäng och hemlagad bearnaisesås. Tillbehören valde jag själv och bearnaisen var fin men den var nog inte helt rätt val till rätten, får bli pepparsås nästa gång. Potatisgratängen var mest pliktskyldig men köttet var jättefint och vällagat. Nästa gång ja. Jo, det var så prisvärt att det nog kan bli en gång till. Jag ger inte dricks varje gång utan bara om jag är upp till förväntan nöjd eller mer och nu rundade jag glatt 274:- till 300 jämnt.

Slutomdöme: prisvärt+

Lite På Trekvarten...

RNAV igår 76%
OPP omprov idag: 76%

Jag är verkligen grovt missnöjd. Jag har förvisso klarat tröskeln på 75% men jag tycker nog att jag kan båda ämnena bättre än så. Både första och andra OPP-provet var verkligen luriga, inte speciellt bra om jag får tycka något. De handlade mest om att luras i frågorna istället för om reell kunskap. RNAV var det flera av mina kurskamrater som körde på både första och andra försöket så jag får väl vara glad att jag klarade mig iaf. Visst är det lite fult men det är så skönt att andra också kör prov så man inte är ensam iaf ;)

Nu återstår det att fundera på lite taktik. Nästa skolprovtillfälle är i slutet på nästa vecka och antigen ska jag försöka ta M&B då eller så skjuter jag på alla 4 ämnena jag har kvar och skriver dom i mars istället och satsar på att klara av dom här tre för Luftis i nästa vecka istället. Hur jag mår och känner mig imorrn får vara det som avgör. Orkar eller orkar inte.

Ali Baba & De 50 Flygvärdinnorna

Skolprovsdags idag då äntligen(?). Först ut var Instrumentation som jag klarade med 90% rätt :)

Sen var det dags för Operational Procedures men den var tyvärr inte lika lyckosam. 72%, 2 frågor från att ha klarat mig :( Det svider ju alldeles extra nu när vi haft genomgång av provet och jag inser att jag både ändrat bort mig, slarvat och inte tänkt ordentligt :/

Som det här med flygvärdinnorna då. Om man har fler än 19 passagerare så måste man ha en flygvärdinna och sen en till för varje 50-tal passagerare. Solklart? Nej, när jag tänkte lite för mycket på den för att komma fram till hur många man ska ha för 133 passagerare så undrade jag genast om det är 20+50+50 eller 20 till 50 och sen +50+50... och såklart så tänkte jag inte klart heller utan valde 20+50+50 vilket ju var helt fel såklart. Reglerna och intervallen är oftast rätt så raka och enkla...

Som väl är så kan jag skriva om det redan på fredag. Nu dags att sätta tänderna i RNAV som jag skriver imorgon...

Ny Dag - Nya Tramsigheter

Ett mål mat till dina egna barn = en avgift för deras skolgång? Öhh...? Om du inte har råd att mata dina barn för 20 extra kronor några gånger per termin så hur har du råd att ge dom mat alla andra måltider? Känns väldigt gnälligt och tramsigt att skjuta över detta rätt minimala problem på skolan. Javisst, många föräldrar har det säkert ekonomiskt tufft, självförvållat eller ej, men några gränser får det väl finnas på gnället...?

Konsekvensen för det ekonomiskt redan hårt ansatta skolsystemet blir kanske att man ställer in utflykter istället eller får spara på annat som drabbar barnens undervisning ännu mer då det blir för dyrt eller logistiskt besvärligt att sköta. Bra va?

Jumbo Hostel

Nej, tyvärr har jag inte varit där än. Men medan jag jobbar på att åtgärda den lilla bristen så kan jag rekommendera att läsa detta verkligen jätteintressanta blogginlägg! Hans Jakobsson vars blogg det är har varit flyghistorisk rådgivare under projektet att transformera denna gamla 747-212B till vandrarhem.

Jumbo Hostel har förverkligats av Oscar Diös som här illustrerar att han är luftfartygets sista kapten.

På rymmen från "airside" :)                                                      Bilder: Jumbo Hostel

Jumbo Hostel kittlar verkligen mina sinnen. Vandrarhemsstuket, att sova i sal med andra, tilltalar mig kanske inte så att jag vill boka en natt där men det finns så många andra häftiga dimensioner i den här idén! Och genomförandet ser verkligen ut att vara förstklassigt där man till synes lyckats enormt väl med att blanda originaldetaljer med ny funktion och en genomgående flirt med den tidsepok som den här kärran föddes in i år 1976! Jag var 5 år gammal när den flög första gången och Boeing 747 var det häftigaste som fanns!

Mitt i retroorgasmen så har man ändå behållit flygplanskänslan och även lagt sig i vinn om att flirta lite med den flygintresserade delen av befolkningen. Små saker som att rumsnumren är skrivna med samma typsnitt som Boeing använder i loggan för åtminstone sina lite äldre modeller... wow! :))

Måste bli ett studiebesök där som premiering när jag blivit färdig med studierna.

Currently Spinning

Har saknat lite ny musik som tilltalat mig under större delen av hösten. Häromdan lossnade det lite då jag fann 3 låtar på en gång som spinner varv på varv i "skivspelaren" här hemma.


Lily Allen - The Fear är den som går hårdast just nu :) Spotify it.


Kary Perry följer upp I Kissed a Girl med Hot & Cold, inte lika bra men bra nog :) Spotify it.


Lady GaGa följer upp Just Dance med Pokerface *D.A.N.C.E!!! :) Spotify it.

Och som vanligt vaknar jag lite sent emellanåt så jag har just fastnat för Flipsyde:s Someday. Bara 2 år sen den var het :))

Tyvärr hittade jag inget vettigare än det här puckot som lagt med ett intro och bilder på sin jycke... :/ Spotify it.

Iiiiiiiincoming!!!

När vi var på mAx i Västerås och käkade lunch igår så träffades vi helt plötsligt av något vått och kladdig från skyn. Förvånade inser vi att det inte är någon av oss som haft en olycka utan att den äckliga substansen verkligen kommit luftvägen och börjar titta oss omkring. Två bord bort sitter en pappa med tre barn varav ett i barnstol med en burk barnmat framför sig... Vi hade blivit måltavla för en flinande 1-1,5-årings matvägran, mindre mysigt men vad ska man göra åt det :)

Pappan hade inte fattat vad som hänt alternativt låtsades inte om det och vi gjorde ingen scen av det... barn är ju barn liksom. Lite skojsigt var det nog kanske väl alla kläder och annat var avtorkade trots allt :)

Angående Wannabee-flygbåten

Alla har redan skrivit det mesta om den mycket lyckosamma nödlandningen (ditchningen) som US Airways flight från N.Y till Charlotte fick göra på Hudson-floden efter närkontakt med en binge kanadagäss så jag tänker inte bli långrandig i ämnet.

Men, följande två reflektioner vill jag göra. Sist jag kollade så består besättningen på en A320 av 2 personer, en kapten och en first officer (styrman). Det är bara så fel att bara en av dom får all cred för den lyckade utgången. Oavsett vem som faktiskt flög kärran ner i vattnet så är det inte sannolikt att en person klarat det på egen hand.

Dels så vill jag bara påminna om Ryanairs olycka i Rom för ett par månader sedan som berodde på fågelkollision och båda spisarna stannade. Även där överlevde alla tack vare besättningens professionalism men eftersom man inte landade i vattnet mitt i en storstad så blev det bara en notis...

Lägg dessa olyckor på minnet, ni som säger att alla alltid omkommer så fort det inträffar en flygolycka ;)

Det Finns Sämre...

... utsikter som en flygtok kan vakna till.

En Saab 340 och en massa banljus och en fin soluppgång i vardande utanför sovrumsfönstret. Att bo på Hässlö Flygförening hade sina meriter. Och sina brister, som sängen. Den förtjänar epitetet anti-krist eller nåt. Nära och bra var det men jag kommer nog inte att återvända. Lägger hellre pengarna på att kuska till Surahammar och få vakna utvilad och med alla leder på rätt plats.

Jag har nu bestämt mig för att satsa på OPP, PER, RNAV och INS till om 10 dagar, det känns skönt att ha bestämt sig för ett rimligare mål. Visar det sig att det går över förväntan bra att plugga in det återstående i dessa så kanske jag kastar in FPM också men bara om det verkar hålla. De återstående, GNAV och M&B får vänta till veckan efter eller kanske till början av mars. Jag har lagt in om semester hela näst-nästa vecka så jag jobbar 3 dagar nu i veckan och har sen 7 hela dagar till studier inför. Borde kunna aega de 4 åtminstone.

Jag är omänskligt slut men kan inte riktigt förlika mig med att sova än, antar jag är lite stressad samt vill njuta av att vara hemma igen lite innan jag drar på mig snarkofagen. Men snart så...

Autosteer: On


Lite bakvänt kanske. Eller gör den en back-course ILS måhända? Men en autopilot behöver ju inte se något med alla sina finmekaniska sinnen. Extrapoäng för den som snappar den lite kluriga rubriken :)

Back In V-town

Idag var första dagen på refresh-veckan för andra och sista blocket på min utbildning och dagens ämnen har varit INS, OPP och M&B. Idag var första av två dagar med tre lektioner inplanerade vilket är lite slitigt då lektionstiderna är 08.30-11.30, 12.30-15.30 och 16.30-19.30. De dagar vi har normala två lektioner och slutar 15.30 så känns det fånigt tidigt medan tre lektioner lämnar en totalt däckad.

Julledigheten blev som väntat inte dedikerad till studier utan mest till avkoppling tyvärr (om än kryddad med dåligt samvete), men med tanke på hur motigt det varit att plugga detta block så behövde jag nog ledigheten mer ändå. Det är alltid kul att träffa kurskamraterna och jämföra våra erfarenheter från studierna och på så vis också stärka sig själv när man inser att det är inte bara jag som är "korkad" :) Den här veckan bor jag på Hässlö Flygförening precis granne med skolan. Kostar en liten slant som inte är så stor och vilken lyx att bo granne med skolan :)

Jag har en tid närt en tanke och den har blivit mer och mer konkret efter dagens samtal med kursarna och nu på kvällen även med P. Förra blocket lärde oss hur tight det är mellan refresh-veckan och skolproven. Alldeles för tight. Vi har 7 ämnen denna gången (5 förra) och det är 10 dagar till proven varav jag är helt ledig 5. Det ger, med använda kvällar, kanske en dag per ämne att repetera. Det är för lite och jag tänker därför skippa åtminstone 2 ämnen inför skolproven och satsa på att garanterat klara de 4 eller 5 andra. Skolan kör flera omgångar med prov/omprov de kommande veckorna och även senare förstås så det ska inte vara några bekymmer att städa av dom sen. Mina kursare läser dessutom på riktig heltid och jobbar inte alls och ändå ligger vi lika och tycker det är lika tight, det vill jag ju förstås ta som bevis för att jag gör ett rätt bra jobb ändå :) Proven för Transportstyrelsen väljer jag själv när jag vill klara av så där är ingen hets även om det förstås är bra att köra på medan man har det färskt och tempot uppe.

Att plugga till och skriva 5 ämnen var skittufft förra gången så att ge sig på 7 känns dödsdömt när det dessutom är tråkigare och svårare ämnen än sist. Jag kommer bestämma mig mer definitivt för hur jag gör och vilka ämnen jag skjuter framåt efter den här veckan när jag har en färsk känsla för svårighetsgrad och omfattning i alla. Som P sa så klokt "du måste leva också" och "du har ju inte bråttom att bli klar" vilket ju är så sant för jobb... ja, det kan jag nog få om jag har en väldig tur men det är ju inte så lätt längre nu när världen gått i putten.

Så, någon månad hit eller dit som kan göra skillnaden mellan pass/fail och överleva/balla ur, vad gör det? ATPL ska jag att bli!

Vad Ni Missade

Som inte var uppe med tuppen idag.


Sursnuten & Hans Kompisar

Det har ju skrivits en del om polismannen (civilanställd?) i Jönköping som man vill bli av med för att han är så rackarns otrevlig mot allmänheten. Sen spann det vidare och blev prat om serviceyrken i största allmänhet. På ena sidan står de som tycker att en, i brist på bättre ord, serviceperson, alltid ska vara trevlig oavsett vad den blir utsatt för för bemötande av kunden. På andra sidan de servicepersoner som ojjar sig över hur mycket skit de får ta på sitt jobb och därför tycker det är ok att få vara sur och otrevlig ibland och den gamla devisen "kunden har alltid rätt" får utstå mycket förakt av de som inte förstått dess innebörd.

"Kunden har alltid fel" säger någon och om man tolkar devisen ordagrant så stämmer det säkert väldigt ofta då konflikter i serviceyrken ofta grundar sig i missförstånd om vad som erbjuds och vad som ingår i en vara/tjänst. I min uppfattning så betyder dock "kunden har alltid rätt" att man alltid ska göra sitt yttersta för att göra kunden nöjd och glad även om han/hon inte får det som den först trott.

Jag tycker inte att man som serviceperson ska behöva ta precis vad skit som helst med ett leende för det finns folk som går över alla gränser för hur man beter sig mot andra. Å andra sidan så tycker jag att det är ett grundkrav att man har förmågan att bemöta varje ny kund för sig och inte låta tidigare problem gå ut över nästa. Kan man inte det, ja, då har man faktiskt valt fel jobb. Din arbetsgivare har rätt att förvänta sig, i utbyte för den lön han betalar, att du som företagets ansikte håller kunderna nöjda.

Jag försöker alltid vara trevlig mot de vars tjänster eller information jag söker, lägga märke till deras namn, tacka för hjälpen etc, önska trevlig helg, whatnot... Tyvärr blir det ändå vanligare i min erfarenhet att man blir taskigt bemött från start, framförallt av unga tjejer med attityden "vad kommer du och stör mig på mitt jobb för?". Det finns en ny på Shell nu som jag har god lust att klaga på hos hennes arbetsgivare, surare och otrevligare får man leta efter. Beter hon sig lika illa en gång till så kommer jag berätta för henne vad jag tycker... och det borde fler våga göra! Finn dig inte i att bli illa bemött av en person vars jobb det är att vara till din tjänst!

Palestinakramarna

Enligt obekräftade uppgifter verkar det som om t.o.m arabiska media är mer kritiska mot Hamas och den palestinska statens agerande än vad svenska media förmår vara. Den mångåriga Socialdemokratiska kopplingen till PLO har mejslat in Sanningen så hårt att ingen törs ifrågasätta det. Både PLO och nu mer aktuella Hamas är stämplade som terroristorganisationer av omvärlden, även den officiella svenska utrikespolitiska hållningen är att Hamas nog inte är så gulliga och oskyldiga som man kan ledas att tro när man läser de ledande medierna. Men kritiken mot Hamas och palestiniernas agerande fastnar i samma gamla unkna trasa som förbjuder all kritik mot de stackars oskyldiga palestinierna.

Dessa o s k y l d i g a som skickar raketer mot civila Israeliska hem. Samma o s k y l d i g a som skickar ut sina barn och ungdomar att kasta sten mot militär och polis trots att de vet att de kan bli dödade. De o s k y l d i g a som lägger sina vapenförråd och befästningar under sjukhus och i skolor och daghem. De o s k y l d i g a vars uttalade och enda mål är att utplåna staten Israel. Jag säger bara det att om Samerna en dag börja skjuta Qassam-raketer mot bostadshus i Luleå, då lär det fan va annat ljud i skällan. "Bomba dom tillbaks till stenåldern" skulle det heta då. Precis vad Israel gör med Hamas just nu. Det fina för Hamas med döda palestinska barn är att det blir så jäkla bra PR för dom och ungarna blir ju martyrer, win-win... (ja, jag är cynisk). Och hur kan man lita på det som visas och rapporteras från Gaza när Hamas är enda kanalen? Propagandadelen av kriget vinner de överlägset precis som USA i Irak/Kuwait. Den som kontrollerar mediaflödet vinner.

För att vända på steken så säger jag inte heller att Israelerna har varit så himla smidiga men efter att så lång tid blivit terroriserade så vad väntar man sig av människor? De har fått nog och vill markera detta ordentligt. Beslutet att skapa staten Israel just där man gjorde var inte FN:s smartaste drag men det är för sent att ändra på det nu. 1993 så hade palestinierna ett fredsavtal och massor med bistånd från omvärlden som man kunde ha nyttjat att bygga upp det land man säkrat men istället valde man att tjura över att man inte fick precis allt man pekat på och så köpte man vapen för pengarna istället...

Nej, det är hög tid att inse att staten Israel har rätt att försvara sig mot denna statsterrorism och att Hamas är en statsbärande terrororganisation med ett enda syfte. De ska ha minst lika mycket skit för det som händer nu som Israel ska ha för sin övernitiskt hårda linje men så är det inte i svenska media idag för där är det ensidigt synd om palestinierna som utsätts för de elaka Israelernas övervåld. Nej, de har dragit eländet över sig själva helt på egen hand och det som händer nu är bara konsekvensen av "raketvetenskapen" som kallas orsak-verkan.

Och javisst... det finns många fler dimensioner i den här konflikten som jag inte tänker avhandla i det här inlägget men summa summarum så har Israel idag rätt att försvara sig mot terrorism som alla andra länder och Hamas är direkt vållande till det lidande som deras egen civilbefolkning nu utsätts för. Starkt jobbat.

Correction, Life is Like a Box of Kleenex...

Förkylning var ju precis vad jag (inte) behövde just nu... :(

Life Is Not Like a Box of Chocolates...

...it's more like a jar of jalapeños - what you do today may come back to burn your ass tomorrow.

KLM1179 @ ESSL

ESSL 040850Z AUTO 31003KT 9999NDV NCD M14/M15 Q1016

Vaknade i morse till en riktigt kall och solig vinterdag, perfekt för att smita ut och plåta KLM-kärrans ankomst. Det blir alltid lite speciellt ljus och färger när det är riktigt kallt. Så, här för er flygnördar som fått stå ut med massa politik och annat klag i denna blogg nu ett tag, I give you KLM1179:s final approach på bana 29 ESSL i bilder.


Titta riktigt noga så ser ni kärran ;) Följde den på Flygradar.nu redan nere över Danmark så jag visste när det var dags att bege sig utåt. En snabb koll med tornet så fick jag reda på bana i användning. Nu gällde bara att ducka för eventuella Saab-vakter, luften är fri, men det förstår inte dom :(

Råkade få med en rovfågel på denna bild, lite kul. Om man zoomar in på den i originalformat så går det nästan att artbestämma den ;)


PH-KZO en Fokker F28-0070 (Fokker 70) med serienummer 11538.

Såna här bilder får alla som plåtar en inflygning på nära håll om man inte behärskar sig :) Lite kul på sitt vis.



Härligt sätt att börja dagen på för en flygdåre. Kyla, snö, knarr under kängorna, långkalsonger på, flygradion i ena näven, kameran i andra... saknades bara lite varm choklad och en semla också :)

Ännu Fler Idioter... :)

Som leker med säkerhetsmateriel och kliver ur fullt fungerande flyplan och annat puckat... :)





Verkar som den här inte funkar riktigt som den ska. Om den inte laddar för dig prova att klicka här istället.

RSS 2.0