Norvald - Stolen Som Sitter Fint

Nu i ett kök nära mig.

image213
Snygg & bekväm. Vad mer kan man begära? Ett mindre kraterliknande hål i plånboken kanske...

Saab 70 år

På fredag och lördag den här veckan firar Saab 70 år som företag med uppvisning av de flesta av företagets produkter i luften ovanför ESSL. Dagarna är bara för anställda, men man behöver inte vara ingenjör där för att räkna ut att det nog kommer att bli en viss uppslutning av andra intresserade...

Idag när jag var på fältet såg jag en del lovande avancerad flygning med Saab 2000 och en 39B som startade. Den senare visade sig dock vara ute för att vända upp och ner på Mona Sahlin, ryktet på bruket är att föraren inte såg något sedan för alla Toblerone-pappren...

Elaka och förhoppningsvis okunniga tungor pratar också om att detta kan bli ett av de sista tillfällen som man kommer att kunna se en 37 Viggen i luften. Snyft...

Stay tuned för blogg med bilder i helgen. Same blogg time, same blogg channel.

Certifierat Blindstyre Ett År Till

Även en första klassens flygkapten som undertecknad (host, host) måste ibland underkasta sig vissa kontroller för att bevisa att jag fortfarande är av "the right stuff" :)

Flygbranschen precis som alla andra tekniska branscher älskar förkortningar och jag har idag klarat av en PC IRSE. PC=Profficiency Check, Instrument Rating Single Engine. Detta har egentligen väldigt lite med min förmåga att flyga att göra utan berör mest den behörighet jag har att framföra ett enmotorigt flygplan under instrumentförhållande, d.v.s. dåligt väder/utan visuella referenser till omgivningen.
image210
PC'n går till så att man flyger c:a en timme med flyglärare och går igenom ett antal moment varav de flesta genomförs utan visuella referenser för piloten. Detta kan i brist på äkta skitväder åstadkommas med "skärmmössa", foggles eller som i det här fallet, en bit liggunderlag fastkilad för framrutan :)

"Burken" ovan är f.ö. en GPS för flygbruk som heter Garmin GNS430 som är en otroligt populär burk som snart finns i varenda maskin av rang trots att den kostar i samma klass som en fabriksny småbil. Den gör hursomhelst underverk vid instrumentflygning.

Flygplanet för dagen var SE-LBV, klubbens fina Mooney M20J som jag inte flugit på ett bra tag. Ska väl lika gott erkänna att jag inte flugit mycket alls på länge så det var lite nervöst med denna kontrollflygning idag även om Magnus är en schysst flyglärare som jag flugit med tidigare.
image211
Någon dag ska jag skriva ett mycket irriterat inlägg om alla dessa tomtar som tillåts köra bil utan några nämnvärda krav och utan några som helst löpande kontroller av kunskap eller hälsostatus. Det skulle kort och gott göra underverk för trafiken om förare var tvungna att köra ett pass på körskolan var femte år och gå till läkaren med samma intervall, eller med åldern tätnade intervall för att få en uppfräschning och bedömning av fortsatt lämplighet. Tänk om man också kunde förlora rätten att köra bil om man inte kört bil på ett år eller så. Allt detta gäller för oss flygare och ingen ifrågasätter det trots att vi oftast har kilometervisa avstånd till nästa "fordon".

Och PC'n gick bra? Självklart! :)

Länge Leve Skördaren!!!

Om du redan innan tyckte att jag har en skruv lös så kommer du tycka att det är ställt bortom allt tvivel nu :)

image209
Det här är en skördare på skogsfackspråk. Vad tillför den mitt liv som är så bra just nu då? Jo! En av dessa fantastiska tingestar har äntligen gjort slut på hela skogen som min mamma brukar plocka svamp i :) Till saken hör förstås att det i många år inneburit vissa förväntade skyldigheter som enda barn och tillika enda levande familjemedlem infunnit sig.

M.a.o. årlig tvångskommendering ut ifrån min trygga stad och mitt varma och mysiga datorrum till mygg, knott, ris, stockar, stenar, frisk luft, rotvältor, spindelväv, oväntade hål i marken, gå vilse och massa annat som vissa andra går igång på, men inte jag. Äntligen efter 37 års slaveri är jag FRI!! FRIIIII!!!!

*muahahahahaahaa* :)))

Down at the Club

Som medlem i Linköpings Flygklubb måste man sitta "jour" ett antal tillfällen varje år. Jag försöker göra detta så samlat som möjligt i form av en eller två heldagar (~8-21). Att vara jour innebär att man är t.f. flygchef och ska se till att fixa en del praktikaliteter såsom t ex att svara i telefon/radio och se till att hjälpa andra så att verksamheten flyter så bra som möjligt. Söndagen var dessvärre av den där riktigt underliga typen, finfint väder men ingen som flyger. Weird.

Förutom det så är ju en heldag på fältet ett bra tillfälle att fota lite av de saker som händer och flygplan som rör på sig.

Några bilder från dagen, i huvudsak på en Robinson R22 som pilade fram och tillbaka under dagen och en Learjet 35 som damp ner. LX-LAR visade sig vara ett ambulansflyg från Luxemburg och registreringen var av den där underbart finurliga typen, Luxembourg Air Rescue. Den lilla röda saken är en Binder Smaragd som f.ö. är till salu ;)

Klicka för större version

Jour1
Jour2
Jour3
Jour4
Jour5
Jour6
Jour7
Jour8
Goodbye!

Hur Man Känner Igen En Småstad

Mc D stänger 19.30 på en vardag. Fast det är ju norrland iofs så kanske har det med mAx att göra i vanlig ordning, de har f.ö. öppet till 24. En småstad karaktäriseras av att det finns ett Mc D. Allt som inte har det faller under kategorin håla. 'Nuff said.

Godnatt Skellefteå!

Sky City By Night

För första gången har jag blivit inkvarterad på Radisson SAS Sky City. Fint hotell med en alldeles utmärkt placering för en flygtok. Dessvärre är det väl ljudisolerat, man hör inte ett pip utifrån :( Men det är väl så de flesta vill ha det. Vad gör man då med några timmar över innan det är dags att sova? Tja, fotograferar lite förstås. Sky City är ganska annorlunda på en söndagkväll när det mesta är stängt och avgångarna är få.

Sky City 3
Terminal 4 ligger nästan öde
Sky City 1
Sky City 7
SAS Airbus A340, SK993 till Peking blir lastad. Kolla effekten av truckens saftblandare.
Sky City 2
Det mest ligger öde och stängt.
Sky City 6Sky City 4
Den "nya" tågstationen med ingång från Sky City.
Sky City 5
Hotellet.
Sky City 8
Terminal 5 lika öde den.
Sky City 9
En välbekant skylt för oss flygare - får en att känna sig hemma :)
Sky City 10
Sky City 11
En försenad, eller möjligen tidig passagerare som gör det jag tänker gå och göra nu. Imorgon bitti får SAS visa vad de går för på väg mot Sundsvall och myggornas boning...

Sjukdomar Som Inte Syns Finns Inte

Läser i bladet att Socialstyrelsen & Försäkringskassan har kommit fram till att man ska ställa högre krav på personer som är sjukskrivna för utmattningsdepression (utbrändhet). Bra. Jättebra! I de fall man ökar kraven och tvingar en person som gömmer sig bakom en sådan diagnos för att slippa arbeta. Men de som verkligen är sjuka och oförmögna att "gå ur sängen utan att börja gråta"? Hur ska det gå för dom? Myndigheter är ju sedan tidigare inte kända för att ta individen i beaktande när man ska nå nya mål och förbättra statistiken.

Visst kan man förbättra statistiska siffror på långtidsarbetslöshet genom att klämma åt lite, men vilket blir det sammantagna samhällsekonomiska resultatet? När människor som bara behöver få vara i fred och läka eller få professionell hjälp inte bara i form av piller plötsligt förklaras arbetsförmögna. AF kommer dessutom prompt att skjuta tillbaka dom på F-kassan och säga att de inte kan hitta ett jobb till en person som är sjuk... Låter det orimligt? Nejdå, jag har sett det hända en närstående med egna ögon. F-kassan puttar ut för att rädda sina statistiska mål och AF puttar tillbaks för att man inte gärna kan hitta arbete till någon utan arbetskapacitet.

Jag är en stor supporter av att ställa ökade krav på individer som bara lever på systemet men det måste finnas en mänsklig urskiljningsprocess för att röka ut dem som verkligen behöver klämmas åt från dem som verkligen inte klarar av en högst verklig kris i livet. Jag tycker också det är ganska genant att både den förra och den nuvarande regeringen sitter fast i samma dumträsk - att man bekämpar symtom utan att ta ansvar för orsakerna eller ställa upp med erforderligt stöd till individen.

Tro mig, de flesta av de som verkligen är sjuka och går hemma och mår dåligt vill må bra och kunna sköta ett jobb. Om man kombinerade pillertrillandet med t ex terapi så skulle många kunna återvända till ett produktivt liv till gagn både för individen och samhället långt mycket tidigare än vad som är fallet idag och många färre skulle tvingas bli sjukpensionärer mer eller mindre mot sin vilja.

Många blir utbrända p.g.a. att man antingen är högpresterande och passerar gränsen utan att märka det eller för att man biter ihop och gör sitt jobb "för att man ska vara duktig" och ställer höga krav på sig själv. Inga av dessa mår bra av att det ställs ytterligare krav och hot mot deras trygghet när man redan är i en situation som man inte önskar någon annan människa att hamna i. Det som behövs är lugn och ro och stöd, inte ifrågasättande, krav och misstro, det förlänger bara individens lidande och skadar samhället därigenom mer än om man satsade på meningsfulla vårdinsatser så tidigt som möjligt i en djupare utmattningsdepression.

Så till sist en skopa åt alla förståsigpåare som utan att ens känna en person som är utbränd klämmer ur sig saker som "om han/hon kan gå ut med hunden så kan den väl sköta ett arbete också". Såhär är det. En utbränd har olika grader av nedsatt arbetsförmåga och är sjukskriven under sin tillfrisknandeprocess. En utbränd ligger inte under hela denna period hemma och gråter under täcket för att plötsligt en dag gå tillbaka till jobbet. Den här sjukdomen syns inte utanpå och tyvärr så gör det den så extra svår för många att förstå. Det är inte ett gips, det är inte en feber, det går inte över med 14 dagars pillerkur och en klapp på axeln.

Det handlar om att ta små steg och göra saker som är roliga eller nödvändiga för att klara vardagen hemma för att successivt kunna ta sig tillbaka. Att då denna sjukskrivna person påtar i trädgården, lagar cykeln eller t.o.m. åker på semester är kanske inte så underligt? Den gör vad den förmår för att öka sin kapacitet och den ökningen sker genom att sträcka sina gränser i egen takt. Man brukar säga att tillfrisknandet tar lika lång tid som insjuknandet, vilket för många kan vara åratal. Vad du dessutom inte ser är när personen de resterande 22h av dygnet ligger hemma med gardinerna nerdragna och sover eller svettas igenom en 12h lång ångestattack till följd av det "normala" som du såg att den gjorde.

Så, till du vet vad du snackar om genom egna eller närståendes erfarenheter -

Håll Käften!

Spel - En Straffskatt För Dom Dumma?

Det finns en del klyschor som syftar till att ringakta de som sätter pengar på olika former av spel, som den ovan. Eller, "the lottery - for people who don't understand statistics". Jag skrattar gärna lite åt det jag också men samtidigt så är jag den första att erkänna att det händer att jag spelar jag också, inte ofta, inte regelbundet, men det händer. För "håll drömmen vid liv" eller vad sloganen nu är stämmer ju. Det handlar ju inte om att jag verkligen tror att jag är den som kommer att vinna högvinsten, det handlar ju om att vara med om chansen hur liten den än är. Det lilla uns av spänning som trots allt finns där.

Alla som någon gång tar en Triss-lott eller leker med maten (V75) tänker ju sig själv sittande i TV4-soffan skrapandes fram 25kkr/månad i 25 år eller 43 miljoner på banken så att man kan "skita på chefens skrivbord" och bli ekonomiskt oberoende resten av livet. Det händer trots allt några hundra svenskar varje år att man får en rejäl påfyllning i kassan. Och det på några hundra miljoner speltillfällen. Ja, odden är rätt höga mot att man ska vinna nåt mer än 50:- eller kanske någon tusenlapp som bäst. Oddsen är skitlåga på att de flesta förmodligen kommer att gå back mot spelbolagen om man spelar regelbundet. Och rent samhällsekonomiskt är det väl en total waste förutom att staten blir lite rikare. Men, det ska inte bli någon vana den här gången heller.

Men, oddsen stinker rätt rejält om man inte spelar alls. Enkel logik, spela och ha chansen eller spela inte och, ja... ha pengarna kvar och göra nåt vettigare för dom? :) Whatever. Jag testade iaf nyss att lämna in några brickor lotto för första gången i mitt liv, den som önskar mig nybörjartur får komma på festen när jag firar mina 43 miljoner ;)

Om du nu vill festa med en korkad snubbe som satsade pengar på spel och dessutom stod för det förstås.

Youtube ftw :)

Dags för lite narcissism :) Jag gjorde ju ett videogalleri av bilderna från Red Bull Air Race några inlägg ner och la upp på Youtube för att slippa stå för bandbredden själv. Inte så mycket tänkte jag på att Youtube drar en massa besökare som bara krälar runt efter saker att se också...

Nu är antalet som sett min video (eller iaf delar av den) över 4 200(!). Den ligger på 34:e plats som mest sedda video i sin kategori den här veckan, 11 kommentarer har lämnats varav de flesta med positiv feedback. Otroligt. Ja, jag är jävligt nöjd med den själv men att den skulle ses av så många och att flera skulle tycka att den var bra var jag inte riktigt beredd på. Häftigt är det i alla fall! :) En oväntad kreativ kick!

(ftw = for the world )

Skärmflygkurs 101 - dag 5

Idag så blev det äntligen dags för att åka ut och fortsätta på skärmflygkursen, tid, väder och allt annat föll på plats! Laudgård 206, Vadstena igen. RvP körde balansering och sedan sina första paramotorflygningar, grattis!
Skärm0708-1
The man in control :)
Skärm0708-2
Up, up and away!
Skärm0708-3
Fritte, Sixten & the Flying Potatoe (you figure it out) :)
Skärm0708-4
Busy evening
Skärm0708-5
Så, nu äntligen har jag elevlicensen i hamn. Hemma vid 22, på plats imorgon igen vid 07.00(!)

Läggdags m.a.o.

RSS 2.0