Cirque du Soleil - Cirkus Möter Musikvideo

image246


Ikväll så var jag då i Globen för att se Delirium, en föreställning av och med Cirque du Soleil. Wikpedia.

Cirque du Soleil (CdS) bildades av två före detta gatuartister runt 1980 och efter några svaga år så kom genombrottet 1984. CdS är en så kallad modern cirkus, det vill säga att man inte har några djur, ingen manege, inget tält och fundamentet för föreställningen är en berättelse av någon form. Modern cirkus, och CdS är inget undantag, bygger på att blanda olika konstformer och mänskliga talanger till en helheltsupplevelse. Musik och sång ska vara live. CdS har sedan vuxit enormt och har idag 3500 anställda och 15 trupper som turnerar och har stående dagliga föreställningar i bl.a. Las Vegas.

Trots att CdS är ett av världens starkaste varumärken verkar de vara relativt okända i alla fall i min bekantskapskrets, men svensken i allmänhet verkar veta precis vad det handlar om. 4 utsålda Globen torde vara ett gott tecken, även om bara knappt halva kapaciteten kan nyttjas vid en CdS-föreställning.

CdS är kända för att utnyttja avancerad teknik för att åstadkomma visuella effekter och scenkonstruktionen brukar vara mycket avancerad, dock inte i så hög grad för Delirium som måste kunna transporteras.

Cirque1
Globen visade sig från sin bästa sida.
Cirque2
Före showens start
Cirque3
Cirque4
Cirque5
Cirque6
Cirque7
Cirque8
Cirque9
Vackert, eller hur?

Föreställningen bestod av olika "låtar", eller nummer kanske man ska säga. Den röda tråden är att mannen som hänger i ballongen drömmer de saker som visas. Numren hade lite olika teman där bl.a. elementen återspeglades med luft, vatten, eld och jord samt att olika länder/världsdelar reflekterades bla genom ett grönt afrika, samba/karnevalsinslag och ryska toner. I de olika numrens framförande så förändras hela tiden bilder, färger och arrangemang på scenen och stundom så drogs en tunn dukridå för hela scenen så att artisterna interagerade med de saker som projicerades på duken framför dom, dukarna vid sidan och även duken bakom ibland. Dukarna vid sidan var väldigt innovativa då de både bidrog med effekter i helhetsbilden och att närbilder på artisterna smältes in där så att alla kunde se bättre.

Artisterna är blandat sångare, akrobater, dansare, trumslagare, trumpetare och mycket mycket mer. Det som lämnade mig mest häpen av allt vad en tjej som lekte med rockringar och då pratar vi inte två eller tre utan som mest uppemot tio ringar som hon hade över hela kroppen och alla lemmar. Helt jävla otrolig syn när hon står med ena foten uppe vid örat och håller igång tio ringar över hela kroppen och på båda armarna. Se videosnutten nedan, fast tyvärr är det med bara några få ringar. Jag var så förstummad över hennes skicklighet att jag glömde filma :)



Så, vad tyckte jag då? På det hela taget så var det häftigt, klart värt pengarna men jag är inte bergtagen. Varför inte? Antagligen för att musiken inte var min smak alls, det var mest typ etno/world music och att det hela kanske var något långsamt? Förvisso kan jag tycka att den låga takten var bra då man faktiskt hann med att se det mesta, det blixtrande inte bara förbi liksom. Hade det varit lite mer, missförstå mig rätt, "trallvänligt" så hade i alla fall min upplevelse blivit ännu större.

Skulle jag gå igen? Tveklöst! Du som inte var där missade något väldigt unikt!

Ni Ska Få Se, Dom Fixar Det Nog Med Jobb, Jobb & Jobb...

Det är lite JOBBigt just nu och därför står det lite still i bloggen tyvärr.

Satte mig och tänkte skriva ett inlägg häromdagen men raderade det. Skulle ha handlat om det oglamourösa livet som resande i jobbet innebär. Tog bort det när jag inte fick ihop nåt vettigt, antagligen för att jag var för trött. Hursomhelst, om du tycker det verkar glammigt att ha ett jobb där man får resa mycket, tänk om... :) Hotell, flygplatser, taxi och järnvägsstationer blir mindre sexiga för varje gång. Jag lovar. Fast det kan vara kul som omväxling då och då.

Jag visste rätt tidigt i år att hösten skulle bli svettig rent arbetsmässigt så det är inget att klaga över egentligen men ändå. Förra veckan gjorde jag 72h, denna kommer att bli mindre tidsmässigt men stressnivån är hög ändå. Förra veckan var jag i Malmö tisdag-lördag och på söndag åker jag till Malmö igen, hem måndag e.m och sen vidare till Stockholm tisdag-lördag. Vad gör jag då? Kunden jag jobbar för håller på att byta ut hela sitt datanät inklusive all utrustning som routrar och switchar på alla kontoren. Det är ~55 ställen i Sverige som jag och två kollegor besökt och uppgraderat sedan maj och det är färdigt efter nästa vecka.

Lite saker som händer som jag gärna skulle ägnat egna inlägg åt om jag haft tid och ork.

Stureplansvåldtäktsrättegången: var vi inte förbi det här med att tjejer ska behöva sitta och berätta om sitt sexliv för att sedan bli misskrediterade? Räcker det inte med att ha blivit våldtagen en gång?? Skärpning!

Porrsurfande på Migrationsverket: Jaha? Kolla på vilket företag eller myndighet som helst och baxna. Problemet är mycket större än så. Heja verket som i alla fall ser till att personalen får sig en uppsträckning och ett klart budskap om vad som är lämpligt och inte på betald arbetstid!

Elitserien är visst igång igen, åtminstone om man tolkar trafikkaoset vid Cloetta Center. Därvidlag slutar mitt intresse. La av med att kolla på hockey när han Stenmark la av, han var den enda som kunde lira...

Winamp torterar grannarna med en blandning av Kent - Ingenting, Mika - Love Today, Kanye West - Stronger, Vincent - Miss Blue och Rihanna - Shut Up & Drive. Tyvärr flyttas det visst in i fyran bredvid igen så jag kanske får tagga ner lite på spelandet, men grannen ovanför är bortrest ett tag till :) *poppa*

Haft ögonen på plåtar till Cirque du Soleil's shower i Sverige ända sedan före de släpptes men har inte fått ändan ur vagnen att skaffa några. Förrän nu. Så, på lördag ska jag se "Delirium" i Globen, ser fram emot det! Blir en blogg efteråt - lovar! :) Förväntningarna är skyhöga men inte så specifika. Överraska mig!

They Don't Make Them Like They Used To

Idag kilade morsans Electrolux Assistent vidare - mitt under årets äppelmosande. Kris. Ut och köpa en ny i en hast medan kokta äpplen stod och for illa. Stackars morsan höll på att få stresslaget fullständigt medan jag satt på jobbet och inget kunde göra för att hjälpa till.
image236
Det som är mest fascinerande är ändå hur länge den har hängt med. Den är inköpt uppskattningsvis år 1957! Den fyller alltså 50år i år och den har använts till brödbak, mosande, sockerkakor och gud vet allt minst var 14:e dag ända sedan dess! Jag kan slå vad om att den nya racern från samma tillverkare och av samma modell men anno 2007 inte kommer att leva ens hälften så lång tid.

Är det inte en klassiker så säg? Och vilken enastående kvalitet!

I-landsproblem #2

Småsaker att reta ihjäl sig på som sagt. Alltså, vad är det för kritter man möter i mataffären nästan varje gång man är där? Det verkar som om folk lämnar in hjärnan vid passage av dörrarna eller i alla fall den del av den som möjligen innehöll centra för smidighet och rumsuppfattning. Ja ja, en kundvagn är inte lätt alla gånger men det är inte det jag pratar om. Varför måste folk envisas med att ställa den tvärs över smala gångar, dra in den mellan grönsaksdiskarna istället för att lämna den på ett bra ställe, blockera halva mjölkdisken medan man låååååångsamt plockar upp 15liter mjölk till ungarna?

Alltså jag blir så trött, förutom att fokusera på vad som ska inhandlas tänk på att inte vara så förbannat i vägen för alla andra! Lämna vagnen ordentligt körd åt sidan på ett brett ställe och inte mittför jordgubbarna och gå och plocka det du ska ha utan den. Stanna aldrig mitt i de stora "lederna", speciellt inte när du möter grannen och ni båda har barnvagnar med er dessutom. Håll koll på din situation och använd ögonen till att ta dig fram där du är, inte till att spana efter nästa mål långt bort i fjärran. Gå åt sidan och stå still om du tvekar på vart du ska härnäst. Tänk så förbannat mycket smidigare det skulle bli för alla om vi hjälptes åt aningen mer i butiken!

Tills dess, död åt alla lata och ignoranta spån som blockerar för andra utan att ha den blekaste aning om det och/eller för att den inte bryr sig!

Yttrandefrihet vs. Respekt?

Lars Vilks teckningar av profeten Muhammed som rondellhund har tagit skruv på samma sätt som de andra nidbilderna som publicerades i Danmark. Så förvånande. Vad jag tycker är aningen mer förvånande är att man inte lär av någon annans misstag utan gör om det med stolthet och med yttrandefriheten som främsta försvar.

Alltså, klart att vi ska ha yttrandefrihet och att vi ska värna om den men värnar vi den bäst genom att upprepade gånger provocera en grupp människors tro? Genom att reta upp en skocke obildade fanatiker som vi vet är redo att svara med våld mot enskilda eller hela samhällen? Det finns många sätt och områden där den svenska yttrandefriheten behöver försvaras, inte minst mot den svenska statens inskränkningar och övergrepp samt mot pressens och allmänhetens täta anfall av moralpanik där en den ena och en den andra gruppen inte ska få komma till tals för att deras åsikter inte är politiskt eller moraliskt korrekta.

Det känns onekligen rätt godtyckligt och korkat att folket vill att vi ska kväsa nynazisters yttrandefrihet samtidigt som det ska vara helt ok att smäda en hel religion i samma yttrandefrihets namn. Klart att Vilks ska teckna vad han vill men han och Nerikes Allehanda kunde ju tänka lite mer dels på priset för att göra det och vad vi faktiskt vinner eller förlorar på det. Men framförallt så tycker jag det är respektlöst att gång på gång med flit trampa på en grupp människor som tar väldigt illa vid sig. Mobbning, någon?

Biodegrading - 21st Century Edition

Under en period av c:a 3v så har jag med intresse studerat modern nedbrytning av saker som överges av människor. Närmare bestämt den här stackars gamla 7-serie-Volvon som någon lämnade på en vändplats för väghållningsfordon på E4 södergående utanför Peking. Tankarna dras osökt till naturens sätt att bryta ner gamla saker bit för bit tills allt är återanvänt och inget kvarstår.

image235

Först stod den bara parkerad där. Reg-skyltarna försvann. Fönstren pangades. Däcken försvann och sedermera framvagnsupphängningen medelst uppallning på EUR-pallar. Till och med pallarna var visst stöldbegärliga då detta verkar vara resultatet av att någon vält den av pallarna och sedan tagit dom... Kollade inte, men motorn är nog väck den med kan jag tro.

Nu ligger den där på rygg, som en modern (nåja) men ack så död skalbagge och väntar på att lagen ska hinna ifatt så att resterna av den kan få skjuts till allra sista vilan.

Saab 70 år - Dag 2 "Kreti & Pleti"

Dag 2 av Saab's 70-årsfirande bjöd på mäkta fint väder med riktigt skaplig temperatur. Kontrasten mot dagen innan var påtaglig, jacka med regnställ ovanpå och grova skor mot sandaler, shorts, solglasögon och kepa :)

Vädret och ett bättre ställe att stå på gjorde underverk för bilderna som kan skådas nedan eller som vanligt i ett galleri :) Mest stolt är jag nog över den här.

Vissa skillnader fanns mot fredagens program och ingen av dom verkade logiska. 340 hade utgått ur programmet, flög inte alls. Varför? Sen bröt man kronologin när J35 flög före J32. Varför? Strange... Men, whatever, fint var det ändå :)

Den stora formationen här på första bilden nedan missade jag helt dag 1 och nästan dag 2, bilden är tagen från balkongen hemma stående i bara skjorta och inget på underkroppen, grannarna kommer att kräva skadestånd...

Saab70-11
Saab70-12
Saab70-13
Saab70-14
Saab70-15
Saab70-16
Saab70-17
Saab70-18
Saab70-19
Saab70-19-2
Saab70-20
En av två de Haviland Dash-8 Q400 som hade chartrats från SAS för att flyga in Saab-personal från hela norden.

Th...th..th..th..th..th..that's all folks! :)

Rostig Säkerhet

Noterar att värdetransportföretagen klagar över att de blir rånade ibland och därför kräver poliseskort för att fortsätta köra stålar på vissa sträckor. Jag kan inte säga att jag är så värst insatt i ämnet men några saker dyker genast upp i skallen.

Detta kan väl inte vara enbart ett svenskt problem? Sverige har ju än så länge mycket mindre våldsamma kriminella än vad som finns i många andra länder, även om man kan se att det gått vildare till även här på senare år. Hur gör man då utomlands? Jag tror inte att polisen kör efter varenda värdebil utomlands och som någon politiker sa att det är ju inte polisens/statens sak att se till att ett privat säkerhetsföretag kan lösa sin uppgift. Lös er uppgift istället för att gnälla i media! Går det överallt annars så går det säkert att lösa även här.

Jag har också en längre tid tänkt reflektera här i bloggen över en sak jag observerat mer än en gång på senare tid. Dessa så kallade värdetransportbilar, framförallt från i den här saken omtalade G4S, som kör runt med stålar och personal. Jag trodde i min enfald att man skulle använda nåt slags pansarbilar, eller i alla fall förstärkta skyddade fordon på något sätt. Kanske är de det men det ser för mig ut som vanliga transportbilar och dom är till och med rostiga!!!

Alltså, vilket företag som helst brukar undvika att köra runt i rostiga fordon för att det inte är bra för imagen. Vill man dessutom påskina att man kör pengar på ett säkert sätt för alla inblandade så... ja...

Saab 70 år - Dag 1 "V.I.P"

Som jag tidigare berättat så firar Svenska Aeroplan AktieBolaget 70år i år och i samband med detta bjöd man alla anställda och kunder på fest med tillhörande flyguppvisning med så gott som alla fortfarande flygande plan från företagets digra tillverkningshistoria. Fredagens uppvisning var vänd till kunder och kallades "V.I.P-dagen" till skillnad från lördagen när de mindre viktiga anställda på "bruket" som vi säger här fick sin del ;)

Saab hade tyvärr som vanligt snålat och lyckats trampa folk på fötterna när man egentligen trodde man var generösa och gjorde nåt bra. T.ex. var inte f.d anställda, "veteraner", välkomna till firandet och inte heller allmänheten som fick stå och hänga runt fältet. Flyguppvisningar har ju dock den fina egenheten att de syns på håll så det var väl ett mindre problem men ändå... herregud, vad hade det kostat att sätta upp lite avspärrningar och öppnat upp en del av fältet för ett företag av deras storlek och omsättning? Dåligt!!!

Dag 1 bjöd på sunkigt väder med låga moln och regnskurar så bilderna blev lite därefter. Dag 2 var betydligt bättre och jag hittade en plats som var både närmare display line och inte hade en massa djungel framför kameran som man kan se en del av på bilderna från Dag 1 i galleriet.

För den som inte orkar kolla igenom galleriet så kommer här några bilder. De typer som var med var B17, J32, J35, SK37, JAS39, SK60, 340, 2000 och Safir. Man flög även en större formation med kärrorna som jag missade dag 1 och nästan missade dag 2, bilder kommer i inlägget om dag 2 :) Tålamod... J29 Tunnan stod för motorbyte och kunde tyvärr inte delta.

Saab70-1
Saab70-2
Saab70-3
Saab70-4
Saab70-5
Saab70-6
Saab70-7
Saab70-8
Saab70-9
Saab70-10
Den sista bilden är på en Douglas A-26 Invader "Sugarland Express" som besökte evenemanget, trevlig överraskning att se en sådan fin WWII-maskin på Saab!

RSS 2.0