Peking Shoe Tree


Shoe tossing kommer från USA (som alla stolligheter) och ursprunget och symboliken är lite oklar (en del vill t ex mena att de hänger utanför knarkarkvartar/langares ställen). När utsmyckade skor som dessa kastas upp i ett träd så kallas det för ett "Shoe Tree" och iaf utomlands så brukar det första paret få sällskap av fler vilket förstås gör namnet ännu tydligare. Detta träd står vid bussterminalen i Norrköping som jag passerar varje dag på väg till jobbet.


Vi får väl se om de blir hängande och om det blir flera. Någon har lagt ner lite möda på att måla de här gympadojjorna iaf och de hänger högt nog för att få bli kvar tills någon tråkig kommunalarbetare med stege eller motsv. bestämmer sig för att de inte ska va kvar. Själv tycker jag det är lite roligt med såna här avbrott i det gråa vardagliga, lite lagom tokigt sådär och utan att förstöra något :) Något som får en att hajja till lite utan att vara upprörande. Tur jag bär med mig lill-Canonen överallt.

Läs mer på Wikipedia om shoe tossing och shoe trees.

Rena Snurren


Verkar den här JAS-piloten ha haft. En överdos av vulkanaska kanske? :) Flera liknande K-strimmor syntes över länet den här dagen (20/4) enligt den här tråden på flyghistoriskt forum.

<3 :)


Önskar jag hade det klistermärket... nästan iaf. Hatar idioter som ligger 3m bakom i 110km/h...

Robyn

Litet musiktips. Robyn kommer att släppa inte mindre än 3(!) plattor i år och i princip alla spår från den första plattan har redan läckt ut på stora stygga Internet. Varför vänta tänkte jag och lyssnade på som en god pirat :) Måste bara rekommendera er vänner att göra samma sak. Jag är helt såld, sjukt najsa tracks som barn av idag skulle säga hehe :D



Dancing on My Own är min klara favorit av de 4 jag hört. Bra låt och en text som nog de flesta kan känna sig berörda av om ni lyssnar på den. Den rörde iaf mig rätt ordentligt där ett tag.

None of Dem kommer nog bli en plåga på klubbgolven i sommar, vilket tight och uppkäftigt sound. Kan bara föreställa mig remixarna av den... kommer vara så tunga att golvet kollapsar :)

Lyssna också på Fembots och Dancehall Queen.

Hon blir bara bättre den här tjejen. Så ung och redan så skrämmande talang.

Det här kommer bli ett bra år till ett soundtrack av Robyn.



Vulkanhumor



Underbar... garvar fortfarande åt den när jag visar den för andra såhär en vecka efter jag hittade den :) Eller "we asked for cash, not ash" som britterna säger :D

Geocaching

Kul att man ibland, åldern till trots *host* kan hitta nya hobbies. En god vän introducerade mig till en aktivitet som jag iofs känt till sedan den uppfanns för 10 år sen och alltid tyckt varit lite intressant men har inte fått tummen ur och testat. Första hindret för 10år sedan var förstås priset och tillgången till en lämplig GPS, något som med åren ju ändrats radikalt. Men innan jag babblar vidare så kommer en lite primer till vad det hela handlar om.



En lite töntig beskrivning av Geocaching på svenska skulle väl bara "skattletande med GPS". Skatterna kallas för cacher ["cash"] och består av en liten behållare som någon gömt och sedan publicerats dess position på geocaching.com så att andra kan hitta den mha sina GPS-navigatorer. Storleken på behållaren varierar, alltifrån en knappcells storlek (batteri) till nästan obegränsat stora. De vanligaste behållarna är filmburkar (35mm film) eller "matlådor". En cache ska minimum innehålla en loggbok så man kan skriva in att man varit där. Större cacher kan innehålla små föremål som man kan byta med varandra, små billiga trivialiteter som nyckelringar, knappar, mynt, bilder eller annat av relativt ringa värde.

Cachen etableras och underhålls av en annan intresserad geocachare. Det finns över en miljon cacher worldwide och flera hundra bara i Linköpingstrakten. Ofta göms cacherna på ställen som är intressanta att besöka och cachens sida på geocaching.com innehåller en beskrivning av vad man ser/upplever där. Geocaching finns om en app till iPhone och det var så jag började nu. Appen är helt överlägsen en vanlig GPS i.o.m sin Internet-uppkoppling med möjlighet att logga besöket direkt online, läsa andras kommentarer och hintar när man kört fast och inte hittar en cache. Däremot är inte GPS-delen i den så vass som en "riktig" GPS men med lite tålamod och fantasi så funkar det helt ok.


Det är high-tech, det är nerdigt, det får mig att röra på mig (shit vad jag har gått den sista månaden) och det är lite tävling också att ta så många eller svåra att finna som möjligt. Och såklart är det kul att se en massa platser man aldrig sett förut eller inte varit på på länge. Man får inte vara blyg heller när man står mitt på stan och letar efter en magnetiskt upphängd filmburk under alla fönsterbrädor man ser :D Jag har "tagit" 46 cacher till idag och har precis lagt ut min första egna cache :) Den blev hittad första gången bara 40min efter den publicerats :) En extra rolig twist blev det i lördags när jag sprang på ett par andra cachare och det visade sig att en av dom var en gammal bekant som jag inte sett på 15 år :D

PC IRMESP OK :)

Ok, tävling för den som kan uttolka rubriken korrekt :) En riktigt häftig virtuell brödrost står på spel här :D

Igår blev jag iaf färdig med att förnya mina behörigheter så nu är jag färdig CPL-innehavare med kurranta behörigheter för klassen ME och Instrument i enpilotsammanhang. Nu återstår "bara" att fundera över och beställa en MCC-kurs någonstans i världen. Helst före semesterperioden går igång så jag kan få ledigt när jag vill.

923.6 flygtimmar, 148.5h instrument, 175.3h utbildning 21.9h i simulator, 49.0h mörker och 1983 landningar.


Feminstiskt Förtryck & Mansfrågor

Satte ni kaffet i vrångstrupen nu? :) Tja, bättre det än att ha fullt ända upp till svalget med statsfeminism... hihi.

Jag läste, lite sent som vanligt eftersom jag fortfarande ligger efter med att läsa Corren, en intervju med en kille som heter Pelle Billing som bloggar och skriver för en nättidning om män och mäns situation och problem. Både män och kvinnor, framförallt uttalat feministiska sådana, glömmer gärna att det trots allt inte är så jävla lätt eller bra att vara man heller. Jag saxar ett stycke ur intervjun som jag tyckte var väldigt talande:

"Finns det så många mansfrågor då? – Det finns betydligt fler än man kan tro. För att nämna några: Mer än 90 procent av all enskild vårdnad tillfaller mammor. 75 procent av de hemlösa är män. Pojkar får sämre betyg än flickor. 70 procent av självmorden begås av män, och är den vanligaste dödsorsaken bland unga män. På universitet och högskolor är det nästan dubbelt så många kvinnor som tar ut en examen. Nästan alla som sitter i fängelse är män, och ofta har de växt upp utan en pappa. Mer än 90 procent av dödsfallen på arbetsplatser är män. Män lever 4,2 år kortare än kvinnor. Kvinnor anses vara diskriminerade i sjukvården, men kvinnors sjukskrivningar kostar årligen 30 miljarder mer än männens. För att inte tala om mäns försumbarhet . . ."

Det sista syftande på att vi är "expendable", vi ska kriga, ha farliga jobb, offra oss för familjens väl, ve och beskydd. Det handlar alltid om mäns våld mot kvinnor och aldrig om kvinnors våld mot män som är lika vanligt(!) men av naturliga skäl sällan med lika allvarliga skador. Utöver detta så blir vi kollektivt utmålade som ociviliserade "djur" av den förhärskande feministlobbyn och vi dras med andra fördomar och orättvisor som verkar negativt mot män. Om en kvinna går på Chippendales är det helt ok men om en man går på stripp, ja då jävlar! Då är det vips kvinnoförtryck. På samma vis kan en kvinna kan önska sig en man som är händig, snygg och muskulös men en man inte en kvinna med stora bröst som lagar bra mat. Go figure.

Intressant också hur Pelle Billinger med rätt enkla medel petar hål på vedertagna "sanningar" om t ex att kvinnor skulle vara lönediskriminerade. Val av utbildningsnivå och yrke är trots allt något man i hög grad kan påverka själv och att kvinnor gärna hamnar i "kvinnoyrken" är knappast "patriarkatets" fel utan deras eget. Dessutom så är ju hela diskussionen skev redan när man som feministerna gärna gör förutsätter att det fria valet absolut inte kan innebära ett jobb som städerska, hemmafru, fabriksarbetare eller prostituerad.

Jämställdhet bör inte handla om lika många män som kvinnor eller lika fördelning av föräldraledighet utan om att alla oavsett kön ska ha största möjliga frihet att välja det som den själv vill. Det ska finnas få eller inga spärrar baserade på kön och heller inga regler där staten i någon slags missriktad välvilja tar invaderar människors privatliv.

Nej, det här kändes verkligen som en frisk fläkt. Det är dags att balansera upp hela den här jämställdhets- och feminismfrågan ordentligt. Dags att sätta på agendan alla de problem som vi män faktiskt har baserat på vårt kön och vår könsroll, alla krav och förväntningar som finns på oss och som vi måste tackla. Och kanske i synnerhet problem som uppstår p.g.a den förändrade moderna mansrollen. Dags för oss att få fokus i en annan kontext än att vi är roten till världens och kvinnors problem och att vi har det sä jävla förspänt, för det är inte hela sanningen.

Blev lite rörigt detta känner jag men ändå inte kanske... läs gärna hela artikeln, den var mycket bättre än vad jag kan förmå att återge här och nu.

Ett oKEJ Första Halvår

Nu har jag har haft min Peugeot 207 i c:a 5 månader och börjar känna mig ordentligt influgen på den. Enda trista är att den har gått mycket mer än jag hade kalkylerat, bl a p.g.a flygskolningen i Norrköping med bilpendling varje dag i en månad som följd. Den har gått nära 1 000mil och jag ringde just och skruvade upp försäkringen från 1 500 till 2 500mil/år. Imorgon är det dags att lösa nytt kort på Östgötatragiken och börja åka tåg igen, huga. Man blir bortskämd. Samtidigt så skvallrar tidningshögen hemma om att jag inte på länge haft en given stund på dagen att läsa bladet på och jag saknar det.

Nåja, nu var det inte det det skulle handla om utan om bilen. Bränsleförbrukningen ligger på runt 0,77 med vinterdäck och min lite mer offensiva körstil. Blandad körning får vi väl kalla det för. Den kryper neråt 0,69 om man kör 70/90 mer än 110. Helt ok med tanke på att Renaulten drog närmre litern. Får se vad sommardäcken gör när jag får på dom senare i veckan.

Problemet jag haft med stolen som gjorde mig illa verkar ha lugnat sig lite, stolen, eller min rygg kanske, har fått ge med sig och de har funnit varann lite bättre. Skulle fortfarande inte kalla det för "bekvämt" eller "bra" men jag får iaf inte ont längre. Automatblinkers (3 blink) börjar jag vänja mig vid men jag kommer fortfarande se om de inte kan koppla ur det. Hopplöst vid snabba filbyten eller om man ångrar sig. Smidigt när man byter fil normalt eller blinkar ur rondell. Ett tillkommet irritationsmoment är att det blivit rätt tjurigt att lägga i backen av och till. Får ta det med verkstan nån dag när jag orkar, säkert lätt fixat.

När man satt farthållaren och sedan gör första justeringen av farten så ibland "tappar" den, verkar som om den kopplar ur någon sekund innan den kommer på vad den ska göra. Lite irriterande. Det och att torkaren bak inte går igång igen efter bilen varit avstängd trots att vredet står i på-läge. Buggar... Stereon med iPhone/USB-integrationen som ju delvis var ett misstag från fabrikens sida framstår mer och mer som det allra bästa med bilen! Riktigt jävla najs!

Den är pigg och glad att göra, riktigt rolig faktiskt. Jag undrar verkligen vad Toyota gjort för fel min sin konstruktion som var så oerhört tråkig jämfört med denna trots samma hästkraftsantal. Väghållningen är bra men inte sportigt hård/distinkt. Bra balans helt enkelt. Som vissa nog noterat så har jag också kört lite för fort med den vid ett tillfälle, dyrt men självförvållat. Kunde varit värre :)

På det stora hela är jag mycket nöjd med den. Ännu rekommenderar jag ingen att köpa en likadan men håller den bara ihop utan större klagomål en tid till så kommer jag inte att tveka!

CPL - I Has It!!! :D

Gårdagen blev en omtumlande upplevelse. Jag åkte till Kungsair på morgonen för ett pass tvåmotor med engine-failure-övningar. Vädret satte P för det med moln på 600ft så vi bestämde att försöka senare. Samtidigt så kom Sven-Erik med idén att kanske kunde uppflygningskontrollanten komma redan på fredagskvällen istället för tidigt lördag morgon. Det kunde han. Ojoj tänkte jag... väldigt trevligt att bli klar och inte behöva gå upp tidigt såklart men bara ett pass med refresh på nödprocedurer? Vill till att det går bra tänkte jag. Jag tog dagen ledigt från jobbet och åkte hem och sov en stund :) Vi kom iaf i luften framåt 14-tiden och körde ut och övade en del, satt väl ganska bra ändå till slut men jag hade inte haft något emot att få ett pass till egentligen.

Något jag lärt mig genom årens flygutbildningar är att Jag aldrig känner mig klar för en uppflygning, jag vill ha mer träning, känna mig riktigt säker men erfarenheten säger också att det ju alltid gått bra hitintills, och att läraren nog faktiskt vet när man är mogen. Jag var inte överdrivet nervös men ändå inte helt komfortabel. Dessutom skulle jag ju flyga med en kontrollant jag inte träffat tidigare. Vädret var fortfarande inte tillräckligt bra så det var lite osäkert in i det sista om det skulle bli något. Jag hade fått planera för en sväng till Linköping, Stegeborg, Nyköping och tillbaks till Norrköping, men det hade inte gett oss tillräcklig höjd för att köra airworks. Blev en hastig omplanering istället och iväg till Linköping, Jönköping och sen tillbaka.

Vi drog iväg och det hela gick ju tydligen ganska bra eftersom jag kom hem med ett rykande färskt CPL i bagaget :D Jag var inte helt säker på hur det hade gått och vad "domen" skulle bli men på väg hem från Jönköping så satte han GPS:en på Direct->ESSP och sa "det här gick väl bra" och då visste jag, men jag var långt ifrån nöjd med min insats. Men bättre det än att jag känt mig som "kungen" och sen fått veta att jag gjort en massa misstag :) Så länge man inser och korrigerar sina missar så är det ju bra!



Efter en natts sömn så börjar det väl sjunka in lite grann men det tar nog ett tag till innan jag verkligen fattar vad som hänt. 2 års ansträngningar (eller egentligen en livsdröm sedan 11 års ålder) har nu nått nästan ända in i mål! Jag kan nu titulera mig pilot, eller trafikflygare, eller... men vissa vill ju förstås mena att man ska ha jobb också innan man får det men det skiter jag i ;) Det får bli nästa steg. Nu ska jag njuta lite och sen börja planera för MCC-kurs. Och så får vi se hur jag ska ha råd att lösa ut certet... :) Verket har ju fortfarande så märkvärdigt dyrt skrivarbläck... hihi.

YES!

Kvitto på Slitet

Igår kom det fina pappret med posten :)


\o/

När CPL väl är färdigt kommer Räkningen dock och den är INTE kul.

Uppflygning?

SMS som kom ikväll: Planera för flygprov lördag morgon 0730!

*gulp*

Vi fick två pass avstökade idag med SE-EKW och det andra av dom gick riktigt bra om jag får säga det själv. Lyckades få S-E att hålla käften till stora delar och det är ju mitt mål som elev :D

Måtte nu vädret bara tillåta att vi får till 3h till så jag har de 15 före lördag morgon. Hade nog mer trott på söndag själv men gissar att det är kontrollantens tighta agenda som lett till denna udda och något tidiga tid :) Ska ta lite sovmorgon imorgon eftersom timmen är sen redan och det ska bli navrunda, 1.5-2h flygning med fulllt ös.

CPL pass 10 & 11

Långfredagen bjöd på lite mer harvande i varvet, sista passet med SE-LBD. Nästa skulle bli 2-motor och vi skulle flyga på annandagen var det tänkt, 2 dagar påskledigt/flygfritt. Dessvärre stjälpte vädret både annandagen och gårdagens planer på flygning och nu börjar det bli ont om tid. Uppflygningskontrollanten lämnar landet för en vecka med start måndag.

Idag blev så första passet 2-motor av och vi kommer köra en sväng i eftermiddag också. Förhoppningsvis tillåter vädret imorgon att vi kör en längre navigeringsrunda (~1,5-2h) med inflygning och studsar eller avbrutna landningar på Linköping, Motala, Finspång, Katrineholm och Nyköping. Sedan återstår ett pass eller två med engine failure och mer harvande i varvet och sen borde det vara klart för uppflygning.

CPL Pass 7, 8 & 9

Har inte hunnit blogga dessa och dessvärre så har minnet börjat blurras ihop av vad varje pass innehållit. I huvudsak har det iaf handlat om olika varianter på landningsövningar, bedömningar, kortfält, utelandningar, olika mycket klaff, korta varv och så väntar vi på lite sidvind också. Flera dagar den här veckan har blivit inställda p.g.a väder men imorgon bitti ska det kunna bli ett pass iaf. Förmodligen blir det sista passet enmotor och sedan går vi över på SE-EKW och börjar flytta över de funna talangerna till den maskinen istället plus lite allmän avrostning på maskinen/klassen såklart, ska bli tokkul! Totaltid ligger runt 10h nu så jag ligger enligt plan. Minimum är ju 15h och det kommer nog bli ett par över det men vad gör väl det. Nästan förväntat.

Jag har äntligen lite pli på alla moment och checklistor så det börjar flyta mer naturligt men ändå så kan det bli lite stökigt emellanåt, i synnerhet mot slutet av passet när man börjar bli lite uttröttad.

Morgondagen kommer att bli fylld av aktivitet, flygning kanske gånger två t.o.m, hoppas på en våffla på Åbacka med M en solig varm vårförmiddag/lunch och så kanske middag med kompisen R

RSS 2.0