Jumbo Hostel

Nej, tyvärr har jag inte varit där än. Men medan jag jobbar på att åtgärda den lilla bristen så kan jag rekommendera att läsa detta verkligen jätteintressanta blogginlägg! Hans Jakobsson vars blogg det är har varit flyghistorisk rådgivare under projektet att transformera denna gamla 747-212B till vandrarhem.

Jumbo Hostel har förverkligats av Oscar Diös som här illustrerar att han är luftfartygets sista kapten.

På rymmen från "airside" :)                                                      Bilder: Jumbo Hostel

Jumbo Hostel kittlar verkligen mina sinnen. Vandrarhemsstuket, att sova i sal med andra, tilltalar mig kanske inte så att jag vill boka en natt där men det finns så många andra häftiga dimensioner i den här idén! Och genomförandet ser verkligen ut att vara förstklassigt där man till synes lyckats enormt väl med att blanda originaldetaljer med ny funktion och en genomgående flirt med den tidsepok som den här kärran föddes in i år 1976! Jag var 5 år gammal när den flög första gången och Boeing 747 var det häftigaste som fanns!

Mitt i retroorgasmen så har man ändå behållit flygplanskänslan och även lagt sig i vinn om att flirta lite med den flygintresserade delen av befolkningen. Små saker som att rumsnumren är skrivna med samma typsnitt som Boeing använder i loggan för åtminstone sina lite äldre modeller... wow! :))

Måste bli ett studiebesök där som premiering när jag blivit färdig med studierna.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

Meh. Flyget är efter sjöfarten som vanligt...

Af chapman öppnade som vandrarhem i slutet av 1940-talet om jag int misstar mig.



;-)



Fast jag måste erkänna att det är rätt häftigt... Nåt för FVM? Kanske en Scandia (replika)?

2009-01-22 @ 12:44:01
Postat av: Bengt

R: man kunde tro du läst afChapman" rel="nofollow">http://www.sff.n.se/aktuellt.htm#ArlandasafChapman :) Idén att använda flygplan till andra saker efter pension är ju långt ifrån ny. Skulle tro de finns 747 på andra håll som används till allt möjligt. Detta med att Jumbo Hostel är det första vandrarhemmet i en 747 är väl just precis bara det skulle jag tro. Inte desto mindre snyggt gjort och ett djärvt grepp :)

2009-01-22 @ 12:47:06
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0