Slutet För MiG

Nej, inte för mig, för MiG!


MiG-21 - "ur-Mig:en" i min värld då det var den jag först byggde som modell

Fick syn på en referens till en artikel i Flightglobal som berättar om att den klassiska sovjetiska stridsflygplanstillverkaren Mikoyan-i-Gurevich design bureau kommer att slås samman med flera av de andra namnkunniga ryska flygtillverkarna under namnet Sukhoi. Ilyushin, Irkut, Tupolev och Yakovlev försvinner alla in i koncernen OAK (UAC).

Jag har iofs länge undrat hur alla tillverkarna där borta har kunnat överleva och nu verkar det som om farbror staten bestämt att de ska slås samman vilken nog kan vara ett bra drag. Frågan är bara vad vi ska kalla ryssens flygplan nu? Alla vet ju vad en MiG är men få är bekanta med Sukhoi även om de varit en lika framstående leverantör av det sovjetiska hotet mot väst.

Ord som MiG och Spetsnaz har ju liksom varit "ryssen" förkroppsligad på något sätt. Men allt detta kanske bara är historia...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Tom

Är väldigt sugen på att beta av något pass i MiG-planen (kanske inte just specifikt 21:an, dom andra verkar lite roligare), antingen nästa år eller året därpå. Den L-39-instruktör jag flög med i Tjecken hade "MIG-21 pilot - instructor" på sitt visitkort. :)

2008-12-13 @ 23:52:27
URL: http://www.pilotmagazinet.se/mig21.jpg
Postat av: Bengt

Ja, om man bara hade 100 loppor att bränna just for kicks så skulle det ju vara en grej man ville göra. Eller lägga som som en handpenning hos Virgin Galactic... :)

2008-12-14 @ 09:43:31
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0