En Lyckad Ledighet

Nedräkningen är igång på de sista timmarna i "frihet". Vanligen är detta en dag fylld av ångest för allt som jag hoppats hinna med under ledigheten men aldrig gått i mål med. Så inte i år. Eller i alla fall väsentligt mycket bättre än vad jag kan minnas varit fallet på lääääänge. Detta innebär förstås att något loppande i sängen har det inte varit tal om, jag har mestadels kört järnet för att beta av min långa lista med saker som jag inte orkat ta tag i under terminen.

En del saker på min lista har stått där betydligt längre än så och en del av dessa gamla surdegar har jag nu äntligen fått gjorda och det är sååå skönt!

Inte för att någon annan egentligen bryr sig, men om inte så för min egen skull så tänker jag lista allt som jag kan komma ihåg att jag gjort nu. Förutom allt nedan så har jag ju förstås handlat julklappar i sista stund, min vana trogen :)


  • Beställt personbevis och personutredning, fått dessa och skickat in ansökan om elevtillstånd för trafikflygare.
  • Köpt nya handskar, köpte kass modell och fick förstås inte lämna tillbaka dom, fick köpa ett par till *suck*. Någon som vill köpa ett par nya handskar strl 10? :) Skinn och fleece. Nähä.. inte det :)
  • Fixat med flytt av el och bredband som båda hade blivit strul med på första försöket.
  • Läst manualer för Nikon D80 och min PVR för att lära mig mer/allt om dessa nya tingestar. Ledde förstås till en massa labbande som tar tid :)
  • Köpt: ny väggtelefon (Respons Vägg) i.s.f. en kass, trebensstativ, 1GB minne till mobilen, effektmätare, sax, underlakan, DVD-RW-skivor, tillbehör till kompressorn, datakabel till mobilen i.s.f. en förlorad, hörlurar till mp3-spelaren, reflexväst...
  • Sorterat, diskat, inventerat husets alla krukor och dessutom planterat om två blommor!! There'a first time for everything...
  • Städat och effektiviserat i källarförrådet både för att skilja ut det sista av exets saker och för att minska på volymen då flytten även innebär ett mindre förråd.
  • Tvättat, strukit, sorterat och/eller kastat alla kläder som varit spridda i olika högar och olika stadier av förfall. Även ett par gardiner och en duk har fått sig en uppfräschning.
  • Köpt nytt årskort på Friskis & Svettis.
  • Köpt nytt periodkort på bussen för Januari.
  • Mekat upp min gamla rakapparat för att se om jag kunde hitta felet och fick ihop den igen perfekt! Men inte funkade den mer för det. Skickad på elskroten...
  • Lagat eltandborstens skal som spruckit.
  • Lagat sprucken dörrlist.
  • Scannat en massa saker ur min "urklippslåda", d.v.s. gamla tidningsklipp, tackkort, inbjudningar, insändare, familjebilder, skolbilder etc etc...
  • Återknutit kontakten med en barndomsvän från mellanstadiet som jag även kunnat hjälpa bearbeta en del från den tiden, jättekul och givande!
  • Träffat/umgåtts med både Pia (firade nyår tillsammans), mamma samt ett par kompisar.
  • Strulat med utbyte av ett felaktigt sålt torkarblad med Rejmes (skitföretag!).
  • Strulat med försäkringar för att byta bolag på hemförsäkringen samt sagt upp en allrisk på min gamla kamera.
  • Burit ner resten av sommarmöblerna till garaget (så dags va?). Bytt lampa i garaget. Fixat det sista i trädgården inför vintern.
  • Städat som en tok i olika omgångar, bl a som en början på flyttstädning. Rensat upp bland alla papper som legat utan åtgärd. Läst tidningar som inte hunnits med.
  • Tvättat bilen.
  • Fått ordning på min X-plane-installation med ratt/pedaler och global scenery så den är användbar för att öva lite instrumentflygning med.
  • Köpt lite "efterjulklappar" till min mamma, saker som jag tyckte hon behövde efter att ha spenderat julafton där.
  • "Städat" och ordnat en hel del i mina datorer, gjort backuper och lagt i bankfacket.
  • Synkat mobilen mot min Exchange-server för backup av alla kontakter. Jämfört gamla och nya mobilen vars ljudkvalitet jag tyckt skiljt avsevärt till det sämre.
  • Lagt ut en del saker på Blocket och Eniro till försäljning. Sålt och levererat åtminstone kökssoffan och förundrats över hur folk orkar hålla på och lägga så totalt ogenerade skambud på saker.
  • Fått massage av grannen som är massör.
  • Flugit en sväng på självaste julafton, se tidigare inlägg :)
  • Tömt min batterilåda på rätt ställe :)
  • Polerat alla mattallrikarna som behöver det ibland p.g.a. repor från besticken, skitjobb.
  • Rättat upp alla mina flygmanualer med de rättningar som legat och väntat på att bli införda.
  • Lagt ut anbudsförfrågan på nätet ang. flyttstädning... klent med svar än så länge :( Får väl göra det själv.
  • Ryckt in och jobbat några timmar... bläh :(


Kort summerat, allt jag inte verkligen borde har gjort, d.v.s. tränat, bantat, läst flygteori, inventerat flygskolor, kollat igenom min högskolekurs i digital bildbehandling. Men, mycket att av det jag gjort gör det så mycket lättare att både börja jobba igen utan ångest och även att känna ett annat lugn på vardagskvällarna framöver så att jag får ro att ta tag i även dessa viktiga bitar.

Idag så mår jag alltså rätt bra med tanke på vilken dag det är och att jag sovit rätt lite i natt. Det är en ovan känsla men ack så skön! Nu är det nya året verkligen mest nya saker och inte gammalt skit som ligger och tynger samvetet!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Jag är glad för din skull :D

2008-01-06 @ 17:07:30
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Tom

Har också sålt av några grejer (torktumlare, våningssäng, badkar) på blocket nu i veckan :) Ang flyttstädning så kan jag rekommendera POs flyttstäd i Linköping (www.posflyttstad.se). Ska skicka in avdragsblanketten till Skatteverket i morgon, så den totala kostaden för flyttstäd av 5 rok gick på ca 2200 kr. Vi hörs! /Tom

2008-01-06 @ 22:46:50
URL: http://www.pilotmagazinet.se
Postat av: Bengt

Tack för tipset Tom, ska kollas upp! Antar att de vet vad som gäller för det där med skatteavdraget och så också. Fast man får ligga ute med pengarna i ett år som vanligt antar jag... eller?

2008-01-06 @ 23:20:00
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: Tom

Man kan jämka och få pengarna tillbaka utspritt under ett år också, fast det handlar ju i dom flesta fall fikapengar/månad... /Tom

2008-01-07 @ 12:30:10
URL: http://www.pilotmagazinet.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0