Pride Kills?

Årets upplaga av Pride är igång, det var väl inte undgått någon. Jag har i många år tänkt åka upp och kolla på karnevalen men det har inte blivit av, så ej heller i år av anledning som ni nog förstår :) Det är nog en kul tillställning, väldigt "osvenskt" med karnevaler där folk verkligen slänger alla hämningar, inte nåt medelmåttigt rolig kortege med fulla studenter eller "majgubbar".

Jag är inte en HBT-person själv, inte i närheten av, men jag sympatiserar med saken att de inte ska bli diskriminerade och att de har full rätt att vara det de fötts till att vara och staten ska ge dom det stöd de behöver såsom för alla andra. Men nu till min sak. Hatbrott. Precis som inlägget jag skrev om våldtäktsoffer som eventuellt har viss skuld själv så är  samma applicerbart på hatbrottsoffren.

D.v.s. att hur stolt och hur fri och hur mycket rätt man än har att göra och vara på vilket vis man vill så måste man ta hänsyn till verkligheten. Man är ansvarig för sin egen säkerhet och om man tar risker så kan dåliga saker hända. Och det är fortfarande lika fel, straffbart och förkastligt de brott som begås mot HBT-personer som mot alla andra människor. Men måste man verkligen kyssa sin pojkvän i Tantolunden en mörk kväll med fulla människor som runtomkring? Det är ju ingen hemlis att rätt många fortfarande ha svårt att tackla det och att det finns rätt många stollar som inte drar sig för att handgripligen visa hur illa de tycker om det.

Du får vara hur Pride som helst, men om du tar sådana risker har du passerat gränsen till naivt dum oavsett din sexuella läggning. Eller kanske ser du dig själv som det nödvändiga offret, martyren, och att reaktionen mot brottslingen är bra då det påskyndar samhällets "normaliserande" av HBT? Jag tror att hela HBT-rörelsen går en farlig balansgång när man valt en provocerande taktik för att karva ut sina rättigheter och forcerar fram förändring gentemot en stor konservativ och fördomsfull del av befolkningen som fortfarande kämpar med att acceptera modern heterosexuell frigjordhet. Pressar man för hårt kan man få en motreaktion, och vet är ju inte bra för någon!

Vi ska absolut ha Pride, vi ska ha samma rättigheter för HBT som för alla andra, vi ska förändra de gamla mossiga värderingar som många lever med men tills dess, ta ansvar för din egen säkerhet och pressa din omgivning lagom! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Michis

Som vanligt håller jag inte med dig. ;-)

Jag tycker att man ska kunna kyssa sin partner utan att bli nerslagen och att det inte kan anses provocerande, såvida man inte lever i Dubai, där det fortfarande är olagligt att kyssas offentligt i heterosexuella förhållanden.



Modern heterosexuell frigjordhet vet jag inte hur långt den ska behöva komma i ett samhälle där man kan vinna en miljon om man sätter på någon i livesändning (Big Brother) - men att kyssa den man älskar offentligt ska väl aldrig vara en motivation för någon annan att slå ner personerna i fråga?



Som vanligt anser jag att det är förövarna som är de som bär ansvaret för misshandeln, inte offren. Återigen - borde inte affärerna sluta ha varorna framme, det är ju provocerande lätt för snattare och kleptomaner att komma åt dem?



;-)

2008-07-28 @ 10:49:42
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: Bengt

Hehe, point taken :) Men jag sa inte heller att de inte skulle få, bara vara aktsamma med sig själva. Det BORDE vara riskfritt men det är det inte. Och den som gör fel är som jag tyckte jag noga pekade ut är gärningsmannen men som sagt... Så länge det finns stollar som kan tänkas begå dessa brott så bör man vara försiktig med hur/när/var man utövar sina friheter, hur självskrivna de än borde vara. Butikerna borde inte behöva ha larmbågar för det är förbjudet och omoraliskt att stjäla men de drar konsekvensen av verkligheten och ökar sin säkerhet. Så länge verkligheten inte möter idealen måste man hitta en balans för vad som funkar och jag vill inte att någon ska behöva bli nedslagen oavsett anledning och kan man själv minska risken för att det ska hända så är man baske mig skyldig att göra det. ;)

2008-07-28 @ 10:59:21
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Angående frigjordheten förresten... det var inte den demonstrerade nivån av frigjordhet som jag sa nåt om utan att det finns många som har svårt även för den och tycker det är anstötligt.

2008-07-28 @ 11:04:48
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Henrik

Jaha. Självcensur, tjejen med kort kjol får väl för fan skylla sig själv, iaf lite! Gå inte i den fällan.. Även om det är helt jävla sant att om alla hade gjort the shaira thing offentligt så hade eventuellt något mindre skit hänt, men hur trist hade inte det varit.. Tänk dig kroglivet, näfifan.



Nog för att jag blir provocerad när spärrmongon, heteromänniskor, bögar, flator, bimuppar, fula människor samt en hög grupper till gnuggar kön i stort sett offentligt utan att jag får vara med..men det är deras jävla rätt.

2008-07-28 @ 11:15:50
Postat av: Bengt

Henrik: Självklart blir livet mer spännande med lite mer risktagande, rätt trist utan som du säger. Alla har rätt att göra vad de vill men de får ju också då vara med och ta en viss om än mikromal del av skulden för det som händer. Om du går in i ett sydafrikanskt ghetto med kameran runt halsen och blir rånad, skyll dig själv. Det är fortfarande fel, du är ett brottsoffer, det skulle vara så, blah!



Du tog en medveten risk och det gick åt helvete. Sticker du in huvudet till draken så kan du få det flamberat. Spännande? Ja! Dumt? Ja! :) Så det är en balans som sagt med vad man borde kunna och vad som faktiskt funkar och det drabbar bara dig själv så var försiktig för den biten är faktiskt är ditt eget ansvar.

2008-07-28 @ 11:30:52
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skulbelägg ALDRIG ett offer!



Parkerar jag planet i skogen efter att ha försökt mig på manövrar utanför mitt nuvarande skillset är det MITT FEL. Visar jag kärlek och omtanke om en annan människa och får en kniv i magen just därför är det INTE MITT FEL. Inte ens yttepytte!



Sen kan man orda mycket om hur taktiskt det är att utföra vissa aktiviteter på vissa ställen. Lite taktkänsla brukar kunna vara bra i ALLA situationer, men det betyder inte att man har en del av SKULDEN..

2008-07-28 @ 11:39:05
Postat av: Bengt

H: Ok! :) Ja, jag tror jag ser vad du menar. Att sammanblanda skuld med självbevarelsedrift är inte rätt. Jag ger mig :) För i principen är jag ju med på, det ska inte behöva hända, man ska kunna etc men att ett riskbeteende i vissa sammanhang inte är så smart för inte över skulden på offret. I', with ya'...

2008-07-28 @ 11:44:23
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Henrik

\o/

2008-07-28 @ 11:45:32
Postat av: Pia

Man kan inte säga annat än att sexualitet förenar. Det har väl aldrig varit sån aktivitet här inne som nu ;)

2008-07-28 @ 12:11:24
Postat av: Bengt

:)



Mjo, det väcker ju starka känslor men kanske mest över min lite för frikostiga sammanblandning av begreppen självbevarelse och skuld :) Det är ju just de djupt rotade känslorna och drifterna runt sex och familj som spökar och som lätt river upp mycket heta känslor runt ämnet annars.

2008-07-28 @ 12:42:33
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Om man aldrig låser sin bil, får man då skylla sig själv när den blir stulen? Om man aldrig låser chefens bil, kommer han att skälla ut en?



Man är ansvarig för bilen, men oskyldig till stölden. På samma sätt är man ansvarig för sitt eget välmående, men oskyldig till att ha blivit nerslagen strax efter det att man kysste sin respektive.

2008-07-28 @ 16:12:32
Postat av: Peeks

Ja, du Bengt, konstigt att vi slutade prata när vi har så lika åsikter! Jag håller med dig. I det ideala samhället skulle alla vid alla tillfällen kunna känna sig trygga. Men vi lever inte i det samhället. Världen är rutten, människorna är ruttna. Man måste vara medveten om att det finns en helvetes massa rötägg därute som inte accepterar folk som de är. JAG tycker att alla ska få vara som de är utan att vara rädda, men det gör inte att jag räknar med att alla andra tycker så.

Självbevarelsedrift brukar det nog kallas...

Jag har en hel massa åsikter som nog skulle kunna få mig ihjälslagen var som helst om jag propsade på att föra fram dem...



Jo, jag ska höra av mig om fika! :)

2008-07-29 @ 13:50:10
Postat av: Bengt

Hehe :) Kul med lite support i alla fall även om jag inser att jag var lite ute och cyklade i terminologin. Grunden för mitt tyckande var just bristande självbevarelsedrift egentligen men på sätt och vis tycker jag att gränsdragningen är svår mellan det och "skylla sig själv" och "del i skulden till att det hände" även om det som sagt aldrig kan vara berättigat att ge sig på någon annan fysiskt för att den inte delar livsstil, åsikter, sexuellt läggning etc med dig själv.

Tolerans och respekt för andra är viktigt i alla fall för oss, men inte för alla andra som du säger.



Nej, som H sa, offret är aldrig SKYLDIG till det som drabbar den men jag tycker fortfarande det är svårt att bara kalla de för bristande självbevarelsedrift även om det utgår från en annan människas handlingar mot dig så har du själv ökat risken för det. Det följer i det här fallet inget ansvar med att göra ett dåligt val. Lite svårt tycker jag det känns ändå även om det inte är offrets skuld...



Kul med lite debatt här i alla fall... alla tiders rekord på kommentarer även om jag känner mig aningen tilltufsad :)



Fika låter fint det... och det är ju vad det är dags för här på jobbet också, l8erz.. :)

2008-07-29 @ 14:05:54
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0