Ett av Tornugglornas Reden Hemsökt Igen :)

Denna gång i Västerås (ESOW) i samband med att jag var där på ATPL-kursens introvecka. Chattbekante K jobbar som flygledare där och hade bjudit in mig på ett litet besök, ett erbjudande för trevligt att motstå!

Jag var där efter "plugget" måndag förra veckan och det började väl halvbra... hjärnan igensatt av teori så tänkte jag inte och utgick från att tornet nog låg vid flygterminalen. Så fel man kunde ha. Jag hade t.o.m. betalat parkering till flygplatstaxa innan jag insåg mitt misstag :)) Illa. Sen fick jag "radarvektorering" till rätt ända av fältet.

Västeråstornet är minst sagt lite speciellt anlagt som en tillbyggnad på ett befintligt hus.

Utsikten fin - som från de flesta torn.

Signallampan. Med fuskis på. Som K sa "ni måste lära er de där signalerna utantill men det behöver inte vi" :)

Big K himself in action :)

Det hederliga systemet med strippar för varje flygning i området. Så primitivt men så svårslaget enkelt och överskådligt.

Metdata med mera på en skärm. På den andra radarbild.

Som så många andra torn så har även ESOW en "blind spot", plattan. Som hjälp, en webkamera som kollar när Ryanair stänger dörren, då vet tornet att de är på gång :)

Övervakning och kontroll av radionavhjälpmedlen.

Den stora röda knappen...

"Rajjan" @ ~V2

Jag blev kvar säkert 1.5h och fick svar på en massa frågor, megens intressant! :)

Tackar för titten!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Jo, en sådan utbyggnad skulle man ha på huset! Mvh David

2008-06-21 @ 15:18:43
Postat av: Bengt

Break out the hammer :)

2008-06-21 @ 21:01:18
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0