Moln Över Visingsö

Den fina dagen på fly-in på Visingsö tog en abrupt vändning vid 16:40 när en gyrokopter, SE-VNA med två personer ombord startade på bana 33. Den sköt rätt upp "like a bat out of hell" och det har jag sett de göra förut kontrollerat men när rörelsen började övergå i en looping och på den höjden han hade (50m kanske) så tänkte jag "det här har jag sett förut", då med tanke på videor på nätet av helikoptrar och flygplan som inte klarat att gå ur en looping i tid. Jag greppade kameran och hann precis fota nedslaget, en bild jag dock inte tänker dela med mig av vare sig här eller till tidningar.

Direkt sprang jag och Peter som jag stått och pratat med som galna älgar mot nedslagsplatsen som var c:a 250m bort. Han och ett par andra kom fram först och drog de båda passagerarna ur eldhavet och släckte deras brinnande kläder. Tiotals andra kom fram så fort de bara kunde, en del ringde 112, andra hade eldsläckare med sig. Själv hjälpte jag till med att klippa upp kläder och att försöka lugna och trösta så gott det gick. Brandkåren som hade 2 bilar på ön var framme efter 5-10min och tog över. Ambulans tog nästan en timme eftersom den kom från Jönköping och fick åka färjan över. Inga ambulanshelikoptrar fanns att tillgå... :(


Elden bröt ut omedelbart vid nedslaget enligt mina bilder....

...och inget blev kvar av den nästan splitter nya MTO Sport gyrokoptern.


Båda fick brännskador på fötter och ben, båda hade skador på rygg/bäcken men var vid medvetande hela tiden. Det tog väldigt lång tid för ambulanspersonalen att stabilisera och säkra dom för transport till sjukhus men när det var klart så samlade räddningsledaren alla närvarande som vill lyssna för att berätta vad de visste samt erbjuda oss krishjälp.

Sammantaget kan sägas att vi gjorde nästan allt rätt och hade vi inte varit så snabba så hade det troligen slutat på ett annat sätt. Ett stort tack till alla som var där och en av dagens största hjältar är Peter Hultberg, Linköpings Flygklubb som fick loss bältena och sedan var med och drog bort de skadade från elden. Starkt jobbat, grabben! Jag bugar mig!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Man kan sia mycket om vad man tror varför detta hände, det kan vi vänta med. En sak är säker - hade det inte varit för somligas snabba ingripande så hade detta med stor sannolikhet slutat mycket tragiskt. När man såg eldmolnet slå upp tänkte man...

2009-08-01 @ 23:23:47
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Niklas

Oerhört skönt att det slutade lyckat med tanke på hur det kunde slutat. All cred i världen till er som var där och räddade dem. Tummen upp!

2009-08-02 @ 00:14:07
Postat av: PC

Heder till alla som ingrep!

Sen är detta ett praktexempel på varför det är fel att skära ner på ambulanshelikoptern (eller någonting inom sjukvård/räddningstjänst för den delen).

2009-08-04 @ 23:27:27
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bengt

Ja, alla länder utom Sverige bygger ut sin helikopterverksamhet, typ (spekulation). De berättade att det, såklart, efterfrågas helikopter i väldigt många insatser. Så fort man kommer några kilometer bort från sjukhuset i stadstrafik så är det ju överlägset snabbaste sättet att transportera skadade och tid är ju ofta en överlevnadsfaktor även om ambulanspersonalen är enormt duktig.

2009-08-04 @ 23:31:14
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0