Windows 7 & SSD

Dags för en aning IT igen. Jag har kört och kastat ut Windows 7 i lite olika omgångar sedan den släpptes som publik beta och sedermera RC och nu RTM. Bara för att göra det lite extra jävligt för mig själv så har jag också kört på min OCZ Core V2 32GB SSD-disk och även provat ReadyBoost.


1. Jag installerade XP på SSD-disken i en laptop och jag har aldrig sett XP gå så fort! I was blown away! Med den erfarenheten tänkte jag att då ska jag stoppa in SSD-disken i min stora dator så jag får glädje av det varje dag.

2. Stora datorn fick SSD-disken monterad samtidigt som jag skulle prova betan av Windows 7. Det gick rätt bra men det fanns en hög med små hick-ups som jag, med två obekanta faktorer, inte visste om jag skulle skylla på disken eller W7.

3. Uppgraderade till W7 RC1. Problemen blev värre tyckte jag så jag bestämde mig för att lägga ner W7 ett tag. Fick några BSOD och korrupt disk.

4. Installerade XP på SSD disken i stora burken. Fick ingen ordning på den... den hade enorma prestandaproblem, inte vid läs men skriv. Följde massa instruktioner på nätet om hur man skulle prestandaoptimera XP med SSD. Hade använt samma under punk1 och fick ju en raket, inte så nu... Att öppna 25 flikar i Firefox var en plåga, tog nog 2-3minuter innan den svarade på tilltal igen.

5. Installerade W7 RTM 64bit på SSD-disken men problemet kvarstod. Vid det här laget var jag rätt säker på att SSD-disken var boven i dramat och jag var trött.


Så nu kör jag W7 RTM 64bit på en vanlig snurrdisk (Seagate 7200.10 250GB). Inte nån bedövande blixt men åtminstone lika stabil och snabb som XP. Kör ReadyBoost på en gammal 2GB pinne jag hade liggande. Märker ingen stor skillnad i denna installation men under punkt 2 när jag testade det första gången så var skillnaden markant så jag tror nog det är bra.

Windows 7 då? Det är som en Windows Vista men som funkar. Ungefär. De har fixat merparten av problemen som Fista hade. Prestanda är helt ok, stabil. Käkar massiva mängder minne men har man 2GB så klarar man sig, mina 4 sitter inte fel... Troligen bästa uppgradering jag (och det gäller nog de flesta) kan göra är ett vassare grafikkort då Vista/W7 är rätt grafiskt tunga.

Jag har väldigt lite erfarenhet av Vista eftersom den sugit så hårt så har jag hållt mig på avstånd. Efter 8 år med XP så är det en plåga att hitta saker som man förut visste i sömnen var de fanns. Jag vet inte om jag bara är lat eller om de verkligen sabbat till användarvänligheten royally men det känns jävligt rörigt... Sökfunktionen suger bäverpung, really. Den var rätt bra i XP men nu, vad är det för skit?! Eller vad har jag inte fattat med den?

Nåja. Doktorn rekommenderar en uppgradering den 22/10 när den släpps till er vanliga dödliga, men bara om du vill. Den har inget som XP inte har som jag kan säga att jag saknat. Men man får försöka hänga med lite och visst är det najs med alla drivrutiner som följer med så man kan installera och allt bara funkar när man är klar. Jag har tidigare sagt att jag är imponerad av W7 men imponansen består nog mest av lättnad, lättnad att det mörka tidevarvet med Windows ME for the 21st century äntligen är över. Imponerad över att "Vista faktiskt kan röra på sig".

Doktorn gillar också SSD, det är tyst, snabbt och svalt. Tekniken utvecklas fort och min disk är redan för-förra generationen eller nåt så när det verkligen lirar som tänkt så är det ett måste! Men XP kanske inte är rätt OS för det, den har ingen aning om flash-baserad storage. Själv väntar jag lite till priserna kommit ner lite ytterligare och tekniken mognat mer innan jag ger mig på det igen. Får vara nog med halvinstallerad halvfungerande burk nu på ett tag.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas

När beräknas W7 kommer som fullversion?

Kanske vore nåt att sätta tänderna i.

2009-10-12 @ 10:08:02
Postat av: Bengt

22/10. Nästa torsdag.

2009-10-12 @ 10:11:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

Jaha... då blir det ingen W7 för mig förrän jag fått nuvarande Helix ;) För mina "flickor" lär inte funka att köra det på.

2009-10-12 @ 14:09:09

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0