"Nya" Flygvapenmuseum

Jag kunde såklart inte hålla mig borta från invigningen av nya Flygvapenmuseum idag, smart som jag var så höll jag mig iaf borta de första timmarna och tur var det för kön som hade varit i 2h var nu precis borta :D Med det inte sagt att det var tomt på något vis men de värsta kravallerna hade lagt sig och man kunde komma in.


På framsidan står inte många flygplan längre, lite trist men det kommer kanske att ändras med tiden. Tyvärr så far de plan som står ute rätt illa så bättre ha dom inomhus om man kan och det borde man kunna nu med de nya ytorna. Framsidan ser däremot mer modern ut nu och hela anläggningen har bytt fokus från att bara stuva in så många plan som möjligt/kvm till att levandegöra historian och epokerna som flygplanen verkat under.

Tyvärr så har man trots mångdubblat utrymme inte fler flygplan utställda inomhus och alla gillar förstås inte den prioriteringen. Det man har borde man visa upp nu när man kan. Jag tycker nog att både och är bra och man har inte utnyttjat ytan till max på något sätt och en förtätning skulle inte förta vare sig det ena eller det andra tycker jag.

Den nya entrén och shoppen.

Catalina och Spitfire möter. Många flygplan är nu upphängda i taket vilket jag iofs tycker är trevligt men det tar samtidigt bort möjligheten att komma nära. Dock finns flera plan i åtkomlig nivå och faktiskt helt utan avspärrningar vilket uppskattas!

J28, J29.

35, 37, HKP9, SK60 & HKP3.

37.

En av förändringarna med nya FVM är ett utökat publikfrieri och simulatorer, interaktiva stationer och "känn & kläm" för barnen. Typiskt sådant man ser på stora utländska museer också och visst är det roligt att man vill väcka intresset hos kommande generationer.

Som den här "flygande mattan" som svävar mha tryckluft. Barnen älskade den :)

39.

Den berömda nedskjutna och nu bärgade DC-3:an. Kalla kriget i källaren.

Man har nu också ett ordentligt bibliotek, eller "faktarum" som man kallar det. Blir nog bra för flyghistoriker och andra intresserade.

Fick höra att den C-17 som ska delta i morgondagens uppvisning stod parkerad på bana 26 :) Kunde förstås inte låta bli att sticka förbi och kolla. En liiiiiiiite annorlunda syn framför den numera avhysta segelflygklubbens lokaler...

Undertecknad hade helt missat att Breitling Jet Team ska vara med imorgon så jag såg ut som en fågelholk när de började taxa ut framför mina ögon :) De skulle repetera morgondagens program, så lägligt! Gasen i botten ut till den banända jag trodde de skulle flyga ut över men jag hann förstås inte fram förrän de var i luften och jag såg dem passera över bilen.


Parkerade och kollade på uppvisningen. Tyvärr var jag inte heller så rask att inse att de nog skulle landa igen på bana 19... gasen i botten däråt för att få till en landningsbild.

Och jag hann precis fram för att med kameran i en hand ut genom bilrutan fånga den sista kärran som landade...  Reckless driving - anyone? :)

In alles så är nya Flygvapenmuseum ett helt annat djur än det gamla. Det är mycket välgjort och påkostat. Alla informationsskyltar, miljöer, mat, bibliotek, simulatorer och aktiviteter för de minsta. Nya Flygvapenmuseum må sakna en del flygplan men man har lyft helhetsvärdet för gemene man mycket, från att ha varit något man springer igenom på max 1h till något man undrar hur man ska kunna blir klar med på en hel dag. Nu är det ett utflyktsmål och en aktivitet värt en resa för många fler.

Låt oss bara hoppas att man i förlängningen också utökar utställningen och ger plats åt allt som funnits magasinerat eller deponerat i ack så många år.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: M

Nice!



Det där biblioteket måste kollas in när man har tid och inte är stressad!



/M

2010-06-12 @ 22:45:31

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0