The Box Restaurant

Ikväll var jag på en ny restaurang i ett tillika nytt hotell här i stan, The Box (Restaurant). Anledningarna var rätt enkla, en av dom att jag ville ha lite riktig mat för en gångs skull, ingen snabbmat, inget halvtaffligt hemlagat. Den andra att hotellet och därmed får man förmoda restaurangen snart efter öppningen seglade in i White Guide vilket skruvade upp förvändningarna på en rätt intressant och högkvalitativ meny och matupplevelse.

 

Jag är en rätt ilsken restaurangkritiker så strö lite socker på det jag skriver efter eget tycke och smak :) Jag tycker t.ex. att personalen ska ha örnkoll över matsalen och gästernas behov, god kunskap om det de serverar och en fingertoppskänsla för när de ska göra olika moment. Servicekänsla brukar man kalla det för.

 

Som ni kanske redan anat så var det lite på personalsidan det brast. Det började bra, mycket trevligt och proffsigt mottagande och upptagning av beställning där hon hjälpte mig rätt i en bitvis något otydlig meny. Full koll på allt som var i. Beställde en "porchetta" som jag inte riktigt visste vad det var annat än vad jag fick förklarat, det lät spännande och rätt i alla fall. Lite gott mörkt bröd med kryddat smör (vitlök?) sattes fram i väntan på maten, mumsigt. 

 

Maten kom före jag börjat fundera på att efterlysa den iaf, kanske 15min? Helt ok! Porchettan, pommes, Caesar-sallad. 3 olika såser (vitlök, rödvin, ört) och tomat/rödlökssallad. Allt var vällagat, gott, snyggt presenterat och lite annorlunda men kunde varit lite varmare vid servering men ok. Min Coca Cola bad jag få med bara en isbit för att den inte skulle bli vattnig. Riktigt uselt då att colan var rumstempererad, minus effekten av en liten isbit då.

 

Men, sen havererade det. Som vanligt måste jag säga ändå, tyvärr. När man ätit klart finns det en kort period mellan att man känner att de nästan tar maten ur munnen en och när det börjar kännas som man sitter i ett berg med disk och man demonstrativt skjuter bort tallriken till andra sidan bordet. Där ska de gärna träffa och de som har koll gör det. Dock inte på The Box Restaurant där man är lika bortglömd som på 90% av svenska standardrestauranger så fort de satt fram maten. Tilltagande irritation.

 

Jag hade redan bestämt mig för att jag skulle ha en efterrätt, glass som så ofta när det gäller mig. En skål med 3 skopor av glass och sorbet. Det var fint, det var gott men ingen glass eller smak som riktigt tog skruv i mig. Dessutom var glassen något för mjuk/halvsmält för min smak, tror det var avsiktligt så men "it doesn't turn me on". Glass ska ha konsistens och inte vara en sval kräm. Efter jag ätit klart den passerades de magiska gränserna för uppmärksamhet med råge igen och jag lurade på om jag skulle inte skulle gå fram till kassan likagärna. Precis när jag tänkt "de får en minut till sen går jag" så kom servitrisen och tog bort och frågade om jag ville ha något mer. Notan tack!

 

Det gick fort i alla fall 'även om de hade den dumma varianten av kortterminal där man verkligen måste skriva in totalen, inte bara kan trycka på gröna knappen för att välja föreslaget belopp. En viss dricks ska ju trots allt vara inräknat i totalen och något utöver det var jag inte inspirerad att ge mot bakgrund av det ovan beskrivna.

 

Totalt var det inte dyrt och inte heller snålt portionerat vilket annars kan vara kännetecken på ett ställe som fått för sig att det är det som skiljer finare restauranger från resten. Pank och fortfarande hungrig behövde jag inte fundera på här, bra! Huvudrätt, efterrätt och läsk för 340:-

 

Sammantaget en intressant matupplevelse där maten gjorde det bästa intrycket, personalens attityd och kompetens över normalen men med ovan nämnda, i min värld rätt stora plump i kanten. Inte minst för ett ställe med höga ambitioner. Lokalen är ny, fräsch och trevlig. Lite av det nordiskt strama möter en touch av steampunk kanske? Stolarna ok för 1h middag, men inte för en helkväll. Värt att prova igen, kanske på en lunch.

Trackback
RSS 2.0