Certifierat Blindstyre Ett År Till

Även en första klassens flygkapten som undertecknad (host, host) måste ibland underkasta sig vissa kontroller för att bevisa att jag fortfarande är av "the right stuff" :)

Flygbranschen precis som alla andra tekniska branscher älskar förkortningar och jag har idag klarat av en PC IRSE. PC=Profficiency Check, Instrument Rating Single Engine. Detta har egentligen väldigt lite med min förmåga att flyga att göra utan berör mest den behörighet jag har att framföra ett enmotorigt flygplan under instrumentförhållande, d.v.s. dåligt väder/utan visuella referenser till omgivningen.
image210
PC'n går till så att man flyger c:a en timme med flyglärare och går igenom ett antal moment varav de flesta genomförs utan visuella referenser för piloten. Detta kan i brist på äkta skitväder åstadkommas med "skärmmössa", foggles eller som i det här fallet, en bit liggunderlag fastkilad för framrutan :)

"Burken" ovan är f.ö. en GPS för flygbruk som heter Garmin GNS430 som är en otroligt populär burk som snart finns i varenda maskin av rang trots att den kostar i samma klass som en fabriksny småbil. Den gör hursomhelst underverk vid instrumentflygning.

Flygplanet för dagen var SE-LBV, klubbens fina Mooney M20J som jag inte flugit på ett bra tag. Ska väl lika gott erkänna att jag inte flugit mycket alls på länge så det var lite nervöst med denna kontrollflygning idag även om Magnus är en schysst flyglärare som jag flugit med tidigare.
image211
Någon dag ska jag skriva ett mycket irriterat inlägg om alla dessa tomtar som tillåts köra bil utan några nämnvärda krav och utan några som helst löpande kontroller av kunskap eller hälsostatus. Det skulle kort och gott göra underverk för trafiken om förare var tvungna att köra ett pass på körskolan var femte år och gå till läkaren med samma intervall, eller med åldern tätnade intervall för att få en uppfräschning och bedömning av fortsatt lämplighet. Tänk om man också kunde förlora rätten att köra bil om man inte kört bil på ett år eller så. Allt detta gäller för oss flygare och ingen ifrågasätter det trots att vi oftast har kilometervisa avstånd till nästa "fordon".

Och PC'n gick bra? Självklart! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0