Turku Airshow 2011

Undertecknad är en aning blasé på flyguppvisningar, man har ju varit på en och annan och det ska till något lite extra för att jag ska masa mig iväg. När ryktet om Turku Airshow (Åbo, Finland) nådde mina öron så började det rycka lite i flygdagstarmen... USAF Thunderbirds skulle närvara... hmm... dom har jag faktiskt aldrig sett. U.S Navy:s Blue Angels såg jag när de var i Sverige, men aldrig Thunderbirds. Dessutom skulle det bli en del andra NATO-besökare samt att Finland ju flyger F18 i dagsläget...

Z som fått en smygpremiär som flygdagsbesökare på Västerås Roll-out för några veckor sedan (blogg kommer ev. senare...) är kryssningsexpert och jag satte henne i arbete med att hitta en billig båt fram och tillbaka till österlandet.


Tut? :)

Hon trollade fram biljetter för oss båda med avresa fredag kväll och hemkomst söndag morgon vilket gav de nödvändiga timmarna på plats i Åbo på lördagen. Måtte bara vädret hålla... och inga förseningar på väg från uppvisningen för det var en aning tight med tiden till båten skulle gå hem. Thunderbirds landade 18:30 och båten skulle gå 21. Bara 8km till hamnen men köer är ju inte ovanliga när 50 000 pers försöker lämna ett begränsat området samtidigt. Vädret såg inte speciellt lovande ut ju närmre helgen vi kom och jag övervägde att blåsa av det hela, man kan avboka ända till 24h före avgång men vi stack ändå. Skulle ju ändå bli en trevlig utflykt och regniga flygdagar har jag varit på förr...

Båtresen gick på runt tusenlappen för oss båda med skithytt på vägen dit (Q) och lite bättre hem (C). Helt ok! Vi tog en "Food Garden" på vägen dit och det var najs fast köttet i min pepparstek var rätt intetsägande.  Inget man hade velat betala 230:- för annars om det inte var en del av en meny/buffé. Z:s renfilé var bättre.


Väl framme i Åbo tog vi buss #1 ut till flygplatsen. Vi var lite tidiga men det gjorde inget, tomt på folk och vi kunde sätta oss och inmundiga medhavd frukost i avgångsterminalen utan att bli störda. Vädret bestod av intensivt duggregn med små uppehåll men det skulle bli bättre framåt lunch... molnen hängde låga, BKN004... Stora delar av förmiddagens program utgick...

Många bilder blev det som vanligt när jag är i farten (c:a 1200) och många blev faktiskt rätt bra och det är ju ovanligt att jag tycker själv :) Grå moln kan vara en pain in the **** för fotografering men i huvudsak blev det rätt fint! Dock så var kombon grå låga moln och uppvisningsrök inte någon hit. Därför är en del bilder rätt "dimmiga"/oskarpa mest beroende på att det var rätt... dimmigt. En del extra kontrast har jag lagt på dom men det går ju bara till en viss gräns innan det ser för artificiellt ut.

Fler bilder än de här i inlägget finns som vanligt i ett separat galleri här.



Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II a.k.a Warthog med sin roterande 7-pipiga 30mm GAU-8/A "Avenger"  nicknamed The Can Opener :) Manligt flygplan!

Sami Kontios nymålade "ride" OH-SKA (Apex CAP232). Jag har ju bloggat om Sami ett par gånger tidigare när han besökt Linköping för tankning på väg till/från Europa.

I Sverige hade väl nymoralisterna och feministtanterna fått spatt men i Finland är det helt ok att sätta några lättklädda unga tjejer på Segways för att roa folket med :) *sweet*

"Daisy" kom dimpande genom tjockan tidigt på morgonen. In alles två DC3:or på plats då även finnarnas gamla Finnair-målade trea var där. Se galleriet.

Reguljärflyget lade förstås inte ner bara för det var flygdag, här SAS CRJ efter start.

Någon stolle i en CAP 231 :) Alltid najs!



Finnarna hade 6 st Hawk på plats varav 5 utgör deras motsvarighet till Team 60 - Midnight Hawks. Bara britter kan rita en tvåsitsig skolmaskin med tandemplacering och dessutom lyckas göra det så **** fult... Dels gjorde man en solouppvisning runt lunch en sedan med hela teamet lite senare när vädret blivit bättre.

Finska gränsbevakningens Super Puma OH-HVI.

F18 på väg ut för sin enskilda uppvisning.



Jag får nog ändå säga att dagens behållning för mig var den här uppvisningen. Jag har sett F18 flyga förut på många ställen men den här uppvisningen var faktiskt överjävlig... :) Sisu! Vädret var också perfekt för att k-/g-strimmor skulle bildas, sweet! Se galleriet, många bilder med g-strimmor/moln där.

Flares har ju blivit ett poppis inslag på flygdagar och visst är det effektfullt!

Holland deltog med en F16 i det de kallar "The F16 Demo Team". Snyggt målad kärra och det gjorde den lite mer lättplåtad. F16 tillsammans med JAS tillhör de jag annars tyckt varit mest svårfotade pga sin relativa litenhet.



Tjusigt med pulserna från EBK:n.

Och så den förmenta Pièce de résistance - USAF Thunderbirds!

Precis som Blue Angels så har de en markshow och den är väl trevlig om man går igång på flygmekar som kan gå i takt och göra saker synkront men jag dissade det. Efter allsköns trams med stråkorkestrar och pompöst "bravo sierra" om hur fantastiskt USA och dess vänskap med Finland är så kom de iaf i luften... efter en stackars ATR från Finncom som just landat och fick "expedite" för att lämna banan fri :)

*brum* :) Det var ett maffigt ljud från alla dessa kärror som startade med tänd EBK. Fördel också att publiken fick stå relativt nära banan, gissningsvis c:a 40-50m bara.

Klassisk Thunderbirds-formation. Målningen är ju klart snygg och bidrar till många snygga "photo ops". Tyvärr så var röken från deras och andras uppvisningar tung i luften och det blev gråare än gråast :( Många fler bilder i galleriet dock på möten och splittar. Visst kunde de flyga och gjorde det med den äran men jag har sett åtskilliga uppvisningar med grupper som bjudit på en mycket intressantare helhetsupplevelse. Det var lite slätstruket. Inte Red Arrows-slätstruket men ändå... inget tempo.

Solen såg vi kanske max 10 min under dagen. Besöksantalet för hela helgen stannade på 25 000 och jag gissar att vi var runt 2-3000 första delen av dagen på lördagen och det växte nog till 8-10 000 i takt med att vädret blev bättre. Z satt parkerad i ett öltält när vädret var kass men stod sen och hjälpte mig och tittade på under eftermiddagen och vi hade en på det hela rätt trevlig dag!

Kul att notera att Finlands motsvarighet till TFHS har en Embraer Phenom 100... yes! Shorts Skyliner, Cirrus SR22, Tecnam P2002, DA42 med "airborne sensors" (FLIR), NH90, Huey, R22/44, jetdrivna R/C-modeller och fler fina flickor på Segways återfinns i galleriet :)

Deprimerande Siffror

Jet har en intressant funktion på sin hemsida, man kan få ut samtliga tankningar man gjort sedan man öppnade sitt konto. I mitt fall för c:a 10 år sedan. Lite snabbt fiddlande i Excel senare så dyker en inte oväntad men lika fullt deprimerande kurva upp...


Klicka för större

<rant> Ännu tristare än den här kurvan är den för flygbränslet AVGAS100LL som vi använder som förutom att det följt världsmarknadspriset på råolja också har belagts med samma skatt som all annan bensin. Priset hoppade över natt från 5-6:- till 19:-/liter... gissa vad det gjorde för timpriset på en maskin som dricker runt 35l/h :(

För en tid sedan gnällde jag lite på Facebook också om vad det kostar i avgifter från klubb, stat, sjukvård m m för att hålla sig flygande. Ett snabbt överslag säger att det kostar mellan 12-15tkr/år utan att ha kommit en meter över marken för sitt eget nöjes skull... :( </rant>

Militär Lunch Surprise

Ute på lunchpromenad i ett gråtrist men varmt Norrköping så får jag syn på en HKP15 som ligger och snurrar över hamnen, tar ut ställen och tänder landningsljusen... jaja tänker jag, det övar väl nåt. Oftast brukar det inte bli så mycket mer än så när man ser helikoptrar över stan men tanken malde ändå lite i bakhuvudet - "tänk om han rekar en landningsplats". Jomenvisst serru...


På tredje varvet gick han lägre in och...

... trafiken på hamnbron stannade till och folk tittade storögt på...

... när Kalle 35, en Agusta A109B (SBO - Ship Based Operations) landade brevid H.M.S Carlskrona som låg förtöjd mitt i stan.


Något uppenbart ärende gick inte att utröna, kanske bara övning för piloterna eller så var där kanske något högdjur med, vi får väl se om det står nåt i tidningarna vad det lider.

Jag hann iaf inte mer med än att slänga av ett par bilder och sen knalla tillbaks till "saltgruvan" :)

Kul var det iaf! :) Lite flygkrydda på lunchen!

Geocaching Stories pt.5 - Toolz

M och jag har haft geocachinghelg tillsammans här i Linköping, blev mest för henne att logga massor som jag redan hittat men även en del nytt för mig.

Vissa cacher är lite mer utmaning än andra... i en del lägen går det åt verktyg för att komma åt/fram till cachen och ibland går det åt riktigt tungt artilleri... som på "MMR-05: Bunkern" (GC2RHKZ). Cachen sitter c:a 6-7m upp på ett blottlagt armeringsjärn, helt omöjlig att nå utan något specialverktyg.

M och jag hade också en gammal vagel i ögat, "Trädet#2 - Den lilla ön" (GC1Z9GW) sen förra säsongen, ingen av oss hade nödvändiga ap-gener för att komma upp i trädet utan nåt att kliva på...

Behovet av en stege blev uppenbart, men en portabel lättviktig en såklart. Första stoppet, Rusta, hade en 2m teleskopstege i aluminium för blott 199:- (hade kostat 699:- skynda fynda!). Den och ett långt stålrör som vi hittade plus lite tejp hjälpte till att återbörda cachen till sitt rätta läge :) Stegen var riktigt bra faktiskt, lätt, liten, stabil, billig!

Men vi kunde ju inte lämna det bara så heller... hornen växte ut i pannan på oss båda och vi lämnade kartongen till stegen kvar där som lång näsa åt nästa geocachare :D
M
ritade dessutom till en smiley med tungan ute på den, oh the loooooolz! :D *muahahahahahahahahuuahhauahhhahhaaaaaaa*

Vi susade såklart vidare direkt till Trädet#2 - Den lilla ön och mha stegen var det ju en bit kaka att logga den :)

M apar sig :)

Supersmidigt :) Bästa köpet det här halvåret tror jag. Andra verktyg som är bra att ha när man geocachar är kniv, någon form av krok, mektång ("gripklo"), spegel på skaft, tejp och så en massa "reservdelar" som loggremsor, filmburkar, magneter m m.

RSS 2.0