Berlin 2010 - Sea Life Center / Aquadom

Jag visste ingenting om Sea Life Center (som tydligen är en kedja av 8 akvarier i olika storstäder) före vi kom till Berlin och åkte på rundtursbussen. Det automatiska guidesystemet berättade när vi passerade att det finns och att man även har världens största cylindriska tank med fiskar som man åker "hiss" upp igenom på insidan! Det kändes klart intressant att avlägga en visit där så så fick det bli.

Det är svårt att plåta i skumrasket med glas emellan och fiskar som aldrig är stilla så resultatet är inte precis kristallklart men det är som det är :)

Sjöhästar är fascinerande varelser...

Mina favoriter är helt klart rockor av olika slag, de är så läckra! Som rymdskepp svävar de graciöst fram med sina stora "vingar". Kul också att det har som ett ansikte på undersidan, ser lite ut som en glad seriefigur eller clown kanske :) (scream - anyone?)

Överallt finns fönster in emot tankarna eller så går man i tunnlar under dom och är helt omsluten av fiskarna och deras värld.

En och annan reptil hade smugit sig in också... som den här kaxpellen :)

Nyårsmaten på tillväxt :)

På väg ut hade ma gjort en sal med speglar som gjorde det fett svårt att hitta ut... ingen kom därifrån utan närkontakt med en spegelvägg eller två där man trodde det var fritt fram... :)

Och så la pièce de résistance - Aquadom! 11m i diameter, 25m hög, 900 000l vatten och 2600 fiskar av 56 arter!

Och på insidan en plattform som för dig upp till toppen och tillbaks ner igen. Major cool!

Hela pjäsen står på en innergård där omgivande byggnad är hotell, lägenheter och kontor.

Sea Life Center ägs av Merlin Entertainments som specialiserar sig på olika typer av unika äventyrs- och nöjesanläggningar. Man äger t ex även Madame Tussauds (som finns i Berlin också men vi hann inte med det), Legoland och The London Eye.


Mycket snygg och välskött anläggning, långt ifrån gratis men en lite unik upplevelse! Rekommenderas!

Berlin 2010 - Sevärdheter

Berlin som sagt, 2010-12-04--06. Hastigt påkommen utfärd till denna historiska plats med sin mörka bakgrund över en weekend. Hur gör man då för att hinna med det viktigaste på så kort tid? Vi köpte ett dagpass på ett av de sightseeingbussbolag som kör turer varje kvart längs en slinga runt stan med fasta hållplatser. Att åka hela varvet tar 2h15min och man kan hoppa av och på som man vill hela dagen. Först var vi inställda på att åka hela varvet och sen gå tillbaks till de ställen vi ville se mer av...

...men när jag fick syn på Brandenburger Tor i det strålande vintervädret så kunde jag inte hålla mig. Jag ville ju få fina bilder när det var så vackert väder och sämre sådant var utlovat till söndagen.

Häftigt! Statyn av fyrspannet fördes till Paris som krigsbyte av Nappe och återfördes sedermera och då adderades järnkorset & riksörnen. Själva porten som är en triumfbåge har stått sedan 1791 och var en av få strukturer i Berlin som överlevde bombningarna under WWII.



"Denkmal für die ermordeten Juden Europas" eller "Holocaust Memorial". 2 711 block av betong med måtten  2,38*0,95m men med skiftande höjd.

"According to Eisenman's project text, the stelae are designed to produce an uneasy, confusing atmosphere, and the whole sculpture aims to represent a supposedly ordered system that has lost touch with human reason" - Wikipedia


Om man som undertecknad fått en ordentlig duvning i historia genom skolans försorg och sen kryddar det med allehanda dokumentärer och filmer på TV om förintelsen så är det mycket säregen känsla som infinner sig när man vandrar ner i gångarna. I mitten finns ett "informationcenter" där namnen på alla kända judiska offer för förintelsen finns listade.

Tittut :)


TV-tornet som är ett av Berlins kända landmärken. Vi åkte upp 204m (av 368m) till utsiktsplattformen och tittade såklart. En mörk och snöig natt men det var fint ändå och vi tog varsin drink i baren och njöt av stämningen.


Rådhuset. Det är påfallande vad mycket intressantare arkitekturen blir när man kommer ner i Europa. Vad har de nordiska huvudstäderna att komma med vad gäller pampiga klassiska byggnader egentligen? Inte mycket om man jämför med Berlin som är fullständigt sprängfyllt med intressanta, enorma, vackra, byggnader utstrålande en aire av betydelse och historia.

Checkpoint Charlie. Eller i alla fall en replik av och inte på helt rätt ställe. Berlinarna hade mycket bråttom runt -89/90 att utplåna alla spår av den förhatliga delningen och därför har man rivit, byggt och renoverat överallt inklusive på mark som hade varit intressant för omvärlden att bevara.




En bit av muren intill murmuséet vid Checkpoint Charlie.

En bit äkta mur som står kvar där den alltid varit. Jag hade hört uppgifter om att inget alls fanns kvar av originalmuren efter den rivningshets som gick fram i spåren av fallet men det stämde som väl var inte :) Det finns t.o.m en flera kilometer lång sträcka kvar som förvandlats till ett konstgalleri där kända konstnärer fått smycka varsitt segment av den.


Vi bodde på ett Holiday Inn i stadsdelen Prentzlauer-Berg som tidigare låg i östberlin. Visst ser man spår av östs förfall fortfarande men det byggs och renoveras hela tiden för att höja standarden. Hotellet var mer eller mindre helt nytt och spårvagnen stannade precis utanför entrén. Deluxe :)

Det är inte helt billigt i Tyskland men så är det ju i de festa €-länder. Med alla utgifter, hotell, flyg, mat, transporter etc. så spenderade vi nog runt 7000:- och det är väl ändå inte så farligt för 2 personer.

Berlin 2010 - Weihnachtsmarkt

Jag har några år närt en önskan om att besöka Berlin. Det är ju så nära så det är nästan genant att inte ha varit där och det finns ju så mycket nutidshistoria förknippad med staden. Lägg till det en önskan att än en gång få besöka en äkta tysk julmarknad och att Ryan flyger dit från Skavsta varje dag...

Z sa att hon funderade på att resa bort nånstans till helgen, hon menade nog snarast på besök hos familj inom landet men det sa hon inte till mig. Jag kollade lite Ryan och annat och föreslog att vi skulle ta en tur till Berlin. Z höll på att svimma men var såklart inte sen att haka på :)

Bilder i drivor blev det såklart och den som vill se ett större urval kan såklart kolla galleriet som vanligt. Det blir flera inlägg med olika "tema" från weekenden i Berlin. Detta första med fokus på julmarknaderna såklart :)


Idén kläcktes på onsdagen och på lördag morgon 06:30 gick flyget, raskt marscherat! :) Här först ett urval av de små stugor från vilka det säljs allt möjligt juligt/vintrigt och så mat såklart.


Ryska dockor.



Brända mandlar i mängder av olika smaker.

Ett antal ställen sålde såna här mumsiga kok med champinjoner, lök och annat mumma i. Mmmmm.... för den som gillar svamp.

Minimala munkar :)

Stan har i runda slängar 30 julmarknader, här är en av dom sedd från toppen av TV-tornet.

Det är inte bara marknad utan också lite drag av nöjesfält med pariserhjul, karuseller och såna här isbanor som jag trodde var ett amerikanskt påfund man ser på film :)

Ingången till en av marknaderna. Det kostar inget att gå in på själva området. Dock är det lätt att komma ut därifrån betydligt fattigare.... :)


"Sagotanten" med sitt positiv.

En "taverna". Obligatoriskt en sån svinkall vinter som denna var förstås att ta sig något varmt att dricka och den tyska varianten av glögg - glühwein, fanns att köpa i varenda hörn. Den är inte alls så söt som den svenska glöggen och... tja... inte nån hit med oss iaf men kul att prova!

Ett änglaspel i jätteformat, tufft! :)

Pariserhjul ja, detta bjöd på en trevlig tur.

45m högt var det.

Korgarna var i gammal stil av trä. Rådhusets klocka syns genom fönstret.

Ridturer för de allra minsta :)

In alles så var det kul och mysigt men minnet av Stuttgarts julmarknad från 2001 är ändå mysigare, lite mindre, lite mer genuint men säga vad man säga vill, det här med julmarknader, det kan tyskarna. Svenska julmarknader har sin charm men come on... det är nästan inte ens samma sport!

Vintern 2010

No comments.





And-nöd

När jag kom hem igår kväll så stod det ett par grannar och glodde runt en parkerad bil, jag tänkte inte så mycket på det men när jag klev ur och höll på att samla allt jag skulle ha med mig in så hörde jag fragment av deras samtal "...nu är han under bilen...", jag tänkte att de nog bekymrade sig om Nisse, grannens feta alfakatt som brukar ha parkeringen som sin "hood" så jag frågade om det var det - nej det är en and här! blev svaret.



En utmattad och tagen gräsandshane visade det sig. Vi spenderade några minuter med borste och kartong för att få ut och tag i honom och sedan fick han följa med in i värmen. Grannen matade den med bitar av ost som han glupade i sig. Jag gick hem för att äta lite själv men återvände efter det. Då hade de flyttat över den till en större kartong och pratat med viltjouren i Stockholm för att få lite goda råd. Den föreföll inte direkt skadad vad vi kunde avgöra men den orkade i alla fall inte flyga. Fräsa däremot kunde han när vi närmade oss kartongen :)

Vet ännu inte hur det hela har avlöpt då grannen skulle släppa ut honom vid Stångån på väg till jobbet på morgonen idag. Lite skojsigt är det i alla fall med lite såna här oväntade saker man trillar på rätt vad det är.

Har en hög med bilder, upplevelser och idéer som ska bli blogginlägg snart nu när jag dessutom har lite mer tid :)

Haveri Med Dålig Utgång i Linköping

För er som inte har mig på Facebook så, nej, det var inte jag som förolyckades vid haveriet igår kväll. Själv fick jag reda på vad som hänt c:a 45minuter efter via en flygbekant. En snabb koll med vår ordförande bekräftade mina värsta farhågor, att det var det flygplan och den pilot som jag trodde. Det var inte en av klubbens kärror men piloten är med i styrelsen och en man jag träffat många gånger. Senast jobbade vi tillsammans på flygplatsens dag och han var tillsammans med mig en av de lyckliga som då fick flyga DC-3.

Jag satte sista tuggan mat på tvären och begav mig ner till klubben direkt. Det tog flera timmar innan man lyckades lokalisera vraket och under tiden så samlade vi den närmsta familjen nere i klubbstugan. Som ni säker läst i media så hittade man kärran bara några hundra meter utanför fältgränsen. Inga nödmeddelanden hade skickats och det var hans första start för kvällen med avsikt att ligga i trafikvarvet och göra studs-och-gå. Han var en mycket rutinerad tävlingsflygare och skulle säkert öva för nattlandningstävlingarna som går hela vintern. Det finns inga tvivel om att J dog direkt vid nedslaget och det känns väldigt bra med tanke på den starka kyla som rådde och långa tid som förflöt innan han hittades.

Tyvärr så fick familjen beskedet om att han inte överlevt via media 5min före polisen kom till klubben för att berätta detsamma. Ord kan inte uttrycka vad jag tycker om murvlarnas hänsynslösa sensationslystnad och spekulation (ingen räddningsledare säger sådant till media innan familjen är underrättad) när man skriver sådant före de närmsta är underrättade. Orsaken till haveriet är ett mysterium, en så rutinerad pilot så nära fältet är obegripligt på många vis. Samtidigt finns ett antal tänkbara scenarier som kan vara nog så goda förklaringar. Vi får se vad haverikommissionen kommer fram till.

Jag återkommer kanske i ämnet senare. Vila i frid - J.

RSS 2.0