Haveri Med Dålig Utgång i Linköping

För er som inte har mig på Facebook så, nej, det var inte jag som förolyckades vid haveriet igår kväll. Själv fick jag reda på vad som hänt c:a 45minuter efter via en flygbekant. En snabb koll med vår ordförande bekräftade mina värsta farhågor, att det var det flygplan och den pilot som jag trodde. Det var inte en av klubbens kärror men piloten är med i styrelsen och en man jag träffat många gånger. Senast jobbade vi tillsammans på flygplatsens dag och han var tillsammans med mig en av de lyckliga som då fick flyga DC-3.

Jag satte sista tuggan mat på tvären och begav mig ner till klubben direkt. Det tog flera timmar innan man lyckades lokalisera vraket och under tiden så samlade vi den närmsta familjen nere i klubbstugan. Som ni säker läst i media så hittade man kärran bara några hundra meter utanför fältgränsen. Inga nödmeddelanden hade skickats och det var hans första start för kvällen med avsikt att ligga i trafikvarvet och göra studs-och-gå. Han var en mycket rutinerad tävlingsflygare och skulle säkert öva för nattlandningstävlingarna som går hela vintern. Det finns inga tvivel om att J dog direkt vid nedslaget och det känns väldigt bra med tanke på den starka kyla som rådde och långa tid som förflöt innan han hittades.

Tyvärr så fick familjen beskedet om att han inte överlevt via media 5min före polisen kom till klubben för att berätta detsamma. Ord kan inte uttrycka vad jag tycker om murvlarnas hänsynslösa sensationslystnad och spekulation (ingen räddningsledare säger sådant till media innan familjen är underrättad) när man skriver sådant före de närmsta är underrättade. Orsaken till haveriet är ett mysterium, en så rutinerad pilot så nära fältet är obegripligt på många vis. Samtidigt finns ett antal tänkbara scenarier som kan vara nog så goda förklaringar. Vi får se vad haverikommissionen kommer fram till.

Jag återkommer kanske i ämnet senare. Vila i frid - J.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas Larsson

Oerhört tråkigt för familjen och klubben!

Såg på nätet att det var något som hade hänt och anade direkt vem det måste ha varit.

Så tråkigt...

2010-12-02 @ 10:26:35
Postat av: Bengt

Ja, det blir en jobbig tid nu. Vi ses fortfarande på torsdag, blev bestämt igår.

2010-12-02 @ 11:25:20
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Håkan Olsson

Det är så trist så att man saknar ord ibland. Medias uppträdande är som vanligt under all kritik i sådana här fall. Förr hade de litet mer respekt för anhöriga men tyvätrr har det suddats ut helt nuförtiden.

2010-12-02 @ 20:44:03
Postat av: Torbjörn

Murphys låter det som. Tråkigt för familjen, men om jag förstår det rätt så hade han levt ett rikt liv.

2010-12-22 @ 13:28:50
URL: http://www.freekick.org

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0